Gå til innhold

Gutt "dumpet" i butikken i 1,5 time.

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobb i dag var det en gutt alene innom. Han var ca 7-8år. Han gikk rundt å kikket på ting, og surret rundt i butikken. Etter ca tre kvarter (hadde ikke tid før) så gikk jeg bort å snakket med han og spurte hvor moren hans var. "Nei, hun slapp meg bare av her, hun sa hun kom snart tilbake". Spurte om han viste hva moren het, eller om han hadde et telefonnummer men det hadde han ikke. Holdt han litt med selskap og pratet litt med han, men måtte jobbe så han fikk låne en bok å lese litt i. Etter ca 1,5 time så løp han nermest mot døren, ropte hade, og gikk. Jeg "løp" etter, men han satte seg inn i en bil med det jeg tror er moren, og de kjørte rask.

Ble sittende med en litt ekkel følelse. For det første så er ikke jeg barnevakt. Jeg har ikke tid eller mulighet til å holde øyne med et barn så lenge når jeg har kunder og ting som må gjøres. Og for det andre så syntes jeg det er helt utrolig at en mor "dumper" ungen sin i en butikk i halvannen time. Hun kjenner ikke oss, eller kundene våres, og det er ingen verge til å holde øye med gutten. Nå vet jeg ikke hvorfor hun gjorde dette, kan jo være det var helt krise, men hun snakket ikke med meg eller mine kolleger. Hva hvis gutten hadde gått ut av butikken, og tuslet langs veien med 70sone uten gang-sti? Eller skadet seg?

Hvis det har seg slik at gutten kommer tilbake eller jeg havner i en lignende situasjon igjen, hva skal jeg gjøre? RInge noen? Snakke med moren?

Anonym poster: a3d3e11ee30cf4a3ce012d74aee9a69d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring politiet.

Anonym poster: 4f51ccb481cbddf0c1073bd67fce70a0

• Liker 12
Skrevet

Jeg ville ringt politiet om det skjedde igjen...

Anonym poster: b9a0e00a778f993cf5378d303211293e

• Liker 14
Skrevet

Ring politiet. Dette er en veldig alvorlig sak, og de vil ta kontakt med de rette instansene hvis de mener det er grunn til det. Man skal ikke dumpe av barn på den måten.

Ta eventuelt kontakt med sjefen din, men jeg vil råde deg til å ringe politiet med en gang hvis du ser noe lignende igjen. Og ikke la det gå så lang tid som tre kvarter. Det er klart du ble litt tatt på sengen der du stod, men dette kunne gått ille. Jeg klandrer ikke deg for noe :) Du gjorde det beste ut av situasjonen i en travel jobb dag.

• Liker 7
Skrevet

Da jeg jobbet på butikk på kjøpesenter så skjedde det i blant. Da etterlyste vi foreldren over høytaleren på kjøpesenteret.

Rett og slett fordi det er uansvarlig å etterlatte små unger så lenge alene.

Anonym poster: 7be4e221ac7d3ea9a1ce5654bf0d7e4e

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg skulle kanskje ringt politiet.. Men jeg hadde ikke tid til å prate med han rett og slett (2-etasjes butikk hvor jeg var alene pga kollega var i et møte på kontoret) og jeg viste ikke hvorvidt det var "alvolig nok". Har ikke barn selv, og er bare 20, så ble veldig usikker på hvordan jeg skulle håntere situasjonen..

Anonym poster: 8450c96859fb860678020c4721fd7bb1

• Liker 1
Gjest bare innom
Skrevet

Ja, jeg skulle kanskje ringt politiet.. Men jeg hadde ikke tid til å prate med han rett og slett (2-etasjes butikk hvor jeg var alene pga kollega var i et møte på kontoret) og jeg viste ikke hvorvidt det var "alvolig nok". Har ikke barn selv, og er bare 20, så ble veldig usikker på hvordan jeg skulle håntere situasjonen..

Når barn som ikke er gamle nok overlates til seg selv, så er det bekymringsfullt, dvs. alvorlig nok til å ringe politiet. De ville hentet gutten, samt sendt bekymringsmelding til barneverntjenenesten, slik at omsorgssituasjonen i ettertid blir sjekket ut/undersøkt.

Skrevet

Hvis det skjer igjen så ringer du politiet!

• Liker 2
Skrevet

Bare en kommentar - de gangene jeg har lurt på om jeg skal ringe politiet eller ikke, så har jeg alltid ringt (men ikke nødnummeret hvis det ikke er nødsituasjon). Så sier jeg det som det er, at jeg ikke visste om det var rett å ringe, men... Har aldri angret på det.

• Liker 9
Gjest Wilhelmine
Skrevet

Enig med Agenda. Det er igrunn ikke ditt ansvar å vurdere om det er "alvorlig nok", så det synes jeg du ikke skal tenke for mye på. Mye bedre å ringe en gang for mye og heller si at man ikke visste om man skulle ringe eller ikke :) Da slipper du å ha det på samvittigheten og lure på om du burde ringt eller ei, for da kan politiet avgjøre om dette er noe de vil "rykke ut" på.

Ville selv ringt politiet, så de kunne sjekke ut forholdene. Dumpe en gutt i butikken i 1,5 time er da bare ikke okay. Vet jo at noen bruker lekebutikkene som barnevakt, men det er fakitsk ikke greit det heller (og nå var vel ikke dette lekebutikk heller). Ansatte i butikker er ikke barnevakter for andres barn, og hadde det vært helt krise kunne hun jo snakket med deg før hun dumpet ungen og forklart situasjonen.

Kommer barnet (eller andre barn) tilbake, og blir dumpet, ring politiet.

Skrevet

TS, du bør virkelig virkelig virkelig!!!! ringe politiet om det skjer igjen.

Når en mor dumpet barnet sitt i en butikk hvor hva som helst kunne skjedd, så er det mest sannsynlig mye annet som er galt også.

For barnets skyld så skal du ringe politiet. (og for moren, hun bør fratast retten til omgang med alle egne barn, samt steriliseres).

Anonym poster: a6c8f6c4a3747ee607101a162ea5efb5

Skrevet

Det er sikkert ikke hverken første eller siste gangen dette barnet blir etterlatt på denne måten! Og skummelt å tenke på at dette er noe som flere har sett. Gir foreldrene bare f*#@ i om noe skjer med barna deres? Eller at de må sitte på et fremmed sted og være usikker på hvor foreldrene er, og når (om?) de kommer tilbake.

Skrevet

Faens.. Kan du ikke snakke med sjefen og se om dere kan få sjekket overvåkningen så dere får sett synderen?

Anonym poster: ebc41742bc38ea4d32fba4182cf5d332

• Liker 2
Skrevet

Jeg har jobbet i lekebutikk, og det skjedde titt og ofte at foreldre lot barna være igjen hos meg. En gang oppdaga jeg det ikke før jeg skulle stenge, og da jeg begynte å senke gitteret kom det en gråtende unge fram fra reolene og trodde han kom til å bli glemt igjen i en mørk, stengt butikk. Moren dukket ikke opp før tjue min etter stengetid, og da hadde vi ropt henne opp over senterets høyttalere flere ganger. Gudene vet hva hun hadde drevet med. Jeg var 18 og uerfaren, men nå hadde jeg ringt politiet for lengst.

• Liker 1
Skrevet

Om man har en sperre for å ringe 112 så kan man ringe 02800 istedet. Da tar man ikke opp nødlinjene. Men generelt er det ikke noe problem å ringe 112 om man er i tvil heller. Personene som tar i mot telefonene er helproffe, og om de føler at din situasjon er under kontroll setter de deg på vent om de blir nødt til å ta i mot en annen samtale. De er også som regel veldig høflige og greie å prate med.

Om politifolkene fikk velge selv tror jeg også at de mye heller ville reist 100 ganger og plukket opp barn som er alene men der situasjonen er under kontroll, enn å reise én gang for å håndtere et barn som har blitt påkjørt eller skadet på annet vis...

Skrevet

Jeg har jobbet i lekebutikk, og det skjedde titt og ofte at foreldre lot barna være igjen hos meg. En gang oppdaga jeg det ikke før jeg skulle stenge, og da jeg begynte å senke gitteret kom det en gråtende unge fram fra reolene og trodde han kom til å bli glemt igjen i en mørk, stengt butikk. Moren dukket ikke opp før tjue min etter stengetid, og da hadde vi ropt henne opp over senterets høyttalere flere ganger. Gudene vet hva hun hadde drevet med. Jeg var 18 og uerfaren, men nå hadde jeg ringt politiet for lengst.

Uff stakkars liten...:(

For noen uansvarlige foreldre, skjønner ikke hva de tenker på!

• Liker 1
Skrevet

Ja be de sjekke overvåkningsbildene, og ta kontakt med politiet og spør etter barnets navn neste gang og ring politiet så synderen blir tatt, fryktelig uansvarlig for en mor å gjøre slikt, jeg er mor selv og ville ikke aldri turt å gjøre noe slikt!!

Skrevet

Ja be de sjekke overvåkningsbildene, og ta kontakt med politiet og spør etter barnets navn neste gang og ring politiet så synderen blir tatt, fryktelig uansvarlig for en mor å gjøre slikt, jeg er mor selv og ville ikke aldri turt å gjøre noe slikt!!

Det er ganske strenge regler på å sjekke overvåkingen, så jeg tror nok vi i såfall får datatilsynet på nakken.

Men skal ringe politiet hvis det skjer igjen. Takk for svar.

Skrevet

Det er ganske strenge regler på å sjekke overvåkingen, så jeg tror nok vi i såfall får datatilsynet på nakken.

Er det? Da jeg jobba i butikk gikk jeg bare inn på kontoret og sjekka kamera så mye jeg hadde behov for, enten det var for å følge me dkunde der og da eller sjekke for noen minutter siden.

Skrevet

Er det? Da jeg jobba i butikk gikk jeg bare inn på kontoret og sjekka kamera så mye jeg hadde behov for, enten det var for å følge me dkunde der og da eller sjekke for noen minutter siden.

Ja, det er veldig strenge regler og du brøt loven ved å sjekke det. Å følge med på kunder når det spilles er en ting, men det er strenge regler for hvilke grunner du har for å se på opptaket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...