Gå til innhold

Lå hun seg til fordeler?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har ei venninne som er resepsjonist på et hotell her i byen. Hun har igjen en kollega på samme alder som henne (30) som hun har sett på som en god venn siden de ble kjent.

Nå viser det seg at hun har blitt sammen med daglig leder på hotellet, altså hennes overordnede. Dette har selvsagt ført til uro blant de ansatte, og mange mener at dette er fullstendig upassende om det er sant.

Det kan se ut til at venninnen har påvirket sjefen til å sparke to ansatte som hun ikke har kommet overens med, samt omplassert en annen. Hun er også den eneste på hotellet som har 100% stilling av de "på gulvet".

Mitt spm blir da; hva er kotyme på et hotell når det gjelder forhold mellom ansatte? Spesielt ansatte i opp-nedadgående linje? Forhold mellom ansatte på samme nivå er en ting, men er det ikke litt flere profesjonelle grenser å forholde seg til når det gjelder over/underordnet?

Endret av KidOki
Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det kan være et problem uavhengig av arbeidsplass.

Skrevet

Det hørtes koselig ut med tur til NY.

Anonym poster: cf6b15a89797473624963124764d004b

Skrevet

Personlig mening? Jeg mener dette er helt greit og noe ingen har noe med. Jeg antar dette er to voksne mennesker.

Gir egentlig selv en F i hva loven sier her.

Men det gjelder forholdet.

At hun påvirker sjefen til å sparke folk er ikke greit, og det er det folk bør henge seg opp i, ikke privatlivet til to personer.

Anonym poster: 5a127b1e7cc8c99e0ca6889eb92ebc57

• Liker 3
Skrevet

Det er klart at hvis sjefen faktisk behandler henne annerledes grunnet deres forhold, er ikke det i orden. Men jeg vet også at når ansatte blir sammen med ledere, er det veldig vanlig at alt det positive denne ansatte oppnår, blir sett på som urettferdig behandling fra de på gulvet. Det er mulig denne jenta faktisk fortjente 100%-stillingen hun fikk, og at de som ble sparket, ble sparket av god grunn.

• Liker 1
Skrevet
At hun påvirker sjefen til å sparke folk er ikke greit, og det er det folk bør henge seg opp i, ikke privatlivet til to personer.

Anonym poster: 5a127b1e7cc8c99e0ca6889eb92ebc57

Det er jo nettopp sånne ting som dette de andre ansatte reagerer på. Er det riktig av sjefen å gi fordeler til en ansatt fordi hun ligger med han? Hun er den eneste også som har 100% stilling,dvs at hun fortrenger andre som vil jobbe mer. Dette er jo opplagt en følge av forholdet, for det er jo nettopp denne sjefen som setter opp vaktlistene.

En annen ting er at begge har servert dekkhistorier i månedsvis for å skjule det. Hvorfor det?

Gjest Memories
Skrevet

Flott for de da. Og dersom det er sant at denne personen har påvirket sjefen til å sparke folk burde det tas opp lenger opp i systemet. Forsåvidt flott for venninnen din da at hun kommer overens med denne personen. :fnise:

• Liker 1
Skrevet
Forsåvidt flott for venninnen din da at hun kommer overens med denne personen. :fnise:

Not anymore... :krangle:

Skrevet

Det er jo nettopp sånne ting som dette de andre ansatte reagerer på. Er det riktig av sjefen å gi fordeler til en ansatt fordi hun ligger med han? Hun er den eneste også som har 100% stilling,dvs at hun fortrenger andre som vil jobbe mer. Dette er jo opplagt en følge av forholdet, for det er jo nettopp denne sjefen som setter opp vaktlistene.

En annen ting er at begge har servert dekkhistorier i månedsvis for å skjule det. Hvorfor det?

Åh herregud.

Anonym poster: cf6b15a89797473624963124764d004b

• Liker 1
Skrevet

At de to drar på ferie sammen til NY er det da ingen av de andre ansatte som har noe med. Skjønner godt at de vil holde forholde "skjult" da jobb og privatlig faktisk skal holdes atskilt.

Høres ut som at et jobber en del sladrehøner på denne jobben gitt. Så med mindre det blir dårlig arbeidsmiljø på jobben på grunn av dette forholdet, så er det ikke noen andres buissnes enn de to involverte.

Hvis sjefen driver forskjellsbehandling kun fordi han er sammen med denne jenta, så må de ansatte ta dette videre.

Anonym poster: 2e9daebbdb127e72d1707732cdef5a66

Skrevet

Personlig mening? Skjønner godt de holdt forholdet skjult når sladrekjerringene på jobb visker og tisker verre enn to fjortis jenter.

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke loven sier noe om dette, så så lenge det ikke er spesifisert noe sted i deres papirer så er det ingenting å si på det.

Og hvorfor de har holdt det hemmelig? Hvorfor ikke? Det var ingen som visste om meg og min samboer da vi først ble sammen fordi vi visste ikke hvilken vei forholdet ville ta. Det er ikke vanlig å sende ut fellesmelding den dagen man begynner å holde på, og ofte er det en flytende linje mellom å holde på og å være i et forhold.

Ser virkelig ikke problemet med at de er sammen, det er ingen andres business. Problemet er jo selvsagt om hun klarer å påvirke sjefen negativt. Men det er en annen sak.

Anonym poster: 3c045417f5369120efa34143a4d7f365

Gjest Memories
Skrevet (endret)

Not anymore... :krangle:

Synd for henne da. Da finner hun vel ut om det er sannhet eller ikke i det at sjefen sparker folk "venninna" ikke liker/kommer overens med.

Endret av Memories
Skrevet

Kanskje ikke så rart at hun venninna ikke sier til alle at hun har noe på gang med sjefen, når folk rundt henne blir rasende fordi hun er forelsket i "feil fyr" og velger å dra på en ferietur med han.

Det private forholdet dems er det ingen andre som har noe med, men at han blir påvirket til og gjøre "profesjonelle" handlinger på bakgrunn av hennes interesser blir helt feil. Da skjønner jeg at de andre reagerer.

100% stilling kan jo hende hun hadde før de innledet et forhold, og ingenting de andre bør legge seg oppi.

Skrevet

Det kan hende de holdt det hemmelig nettopp fordi det åpenbart eksisterer en ukultur på arbeidsplassen.

Det er ganske grovt å beskylde noen for å ligge seg til stillinger - og man skal ha ekstremt godt belegg for å si dette.

Er denne kvinnen mindre kvalifisert enn de andre? Er det åpenbare grunner til at andre skulle blitt ansatt(som eksempelvis lengre ansiennitet, mer relevant utdanning ihht stillingen osv)?

Hva ansatte driver med på fritiden har ingen noe med - og det er de færreste arbeidplasser som har behov for reglement vedrørende dette.

Hotell er ikke en av disse, et psykiatrisk sykehus kan være noe helt annet.

Anonym poster: a84160263012bc39f54b980be0c0c0ef

Skrevet

La meg prøve å presisere litt her. Jeg var nok litt uklar.

Venninnen (som forøvrig er svensk "arbeidsinnvandrer", uten at det har noe med saken å gjøre) begynte i jobben for ca et år siden, og var da helt ny og fersk i jobben. Hun fikk opplæring av min venn, og de fant fort en vennskapelig tone sammen.

Svensken blir etterhvert svært mislikt på jobben av de med ansennitet fordi hun har en "sjefete" og kontrollerende stil, noe som er upopulært overalt med nyansatte. Etter noen måneder begynte folk å få sparken. Først en mannsperson som hadde jobbet der i syv år, så en nyansatt jente på 20. Så ble en annen nyansatt omplassert. Før svensken kom dit var det fryd og gammen over hele linja, men nå begynner det altså å skje ting.

Min venn får vite av en annen kollega at svensken går bak ryggen på henne og forteller de andre hvor stygg og lat hun er samtidig som hun later som ingenting face-to-face overfor min venn. Hun har også baksnakket de nyansatte når de var på opplæring, det har jeg selv hørt.

Min venn liker selvsagt ikke dette, men lar henne få en sjanse siden de jobber så tett sammen.

Til min venn sier svensken at hun ikke har noen i kikkerten og at hun ikke er interessert i noen andre for tiden. Greit nok.

Så dro hun til NY noen dager før stormen Sandy, og fortalte alle på hotellet at hun skulle dit med en gruppe på 16 personer. Greit nok, ferie er artig.

Min venn har noen papirer som sjefen sitter inne med, som hun trenger. Hun har derfor prøvd å kontakte han de siste dagene for å fikse dette. På onsdag ringte hun han og fikk pussig nok amerikansk telefonsvarer. Den andre DL (de er to) forteller min venn at DL1 er på møte, men bør komme tilbake snart. Det skjer ikke. Grunnen til dette er stormen Sandy, som gjør at han ikke kommer seg ut av NY, men det vet bare DL2.

Så legger min venn to og to sammen og kommer riktig nok fram til at de har reist til NY sammen, og akkurat det er forsåvidt greit nok, som dere sier er det bra at folk finner hverandre.

Jeg tror det største problemet til min venn er at svensken har ljuget og ført henne bak lyset siden i våres, ikke at sjefen er sammen med sin ansatte. Men det er klart, og det er min personlige mening, hun har jo helt klart fått fordeler av å bruke "sin valuta" som en av dere så treffende skrev. Hun har bedre lønn enn andre, hun får de vaktene som passer henne, og ansatte hun ikke har likt har plutselig fått sparken. Dette er for opplagt til å bare være tilfeldigheter.

Det skjer sikkert i mange bedrifter, men det gjør det ikke mer rett for det.

Jeg bør kanskje endre tittel på innlegget, da jeg ser at det kan virke "furtent". Jeg ville bare høre noen andres mening på dette, da jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal mene om dette.

Min venn er tilfeldigvis min aller beste venn, så jeg vil vite hva jeg snakker om når jeg snakker med henne om dette.

Skrevet

La meg prøve å presisere litt her. Jeg var nok litt uklar.

Venninnen (som forøvrig er svensk "arbeidsinnvandrer", uten at det har noe med saken å gjøre) begynte i jobben for ca et år siden, og var da helt ny og fersk i jobben. Hun fikk opplæring av min venn, og de fant fort en vennskapelig tone sammen.

Svensken blir etterhvert svært mislikt på jobben av de med ansennitet fordi hun har en "sjefete" og kontrollerende stil, noe som er upopulært overalt med nyansatte. Etter noen måneder begynte folk å få sparken. Først en mannsperson som hadde jobbet der i syv år, så en nyansatt jente på 20. Så ble en annen nyansatt omplassert. Før svensken kom dit var det fryd og gammen over hele linja, men nå begynner det altså å skje ting.

Min venn får vite av en annen kollega at svensken går bak ryggen på henne og forteller de andre hvor stygg og lat hun er samtidig som hun later som ingenting face-to-face overfor min venn. Hun har også baksnakket de nyansatte når de var på opplæring, det har jeg selv hørt.

Min venn liker selvsagt ikke dette, men lar henne få en sjanse siden de jobber så tett sammen.

Til min venn sier svensken at hun ikke har noen i kikkerten og at hun ikke er interessert i noen andre for tiden. Greit nok.

Så dro hun til NY noen dager før stormen Sandy, og fortalte alle på hotellet at hun skulle dit med en gruppe på 16 personer. Greit nok, ferie er artig.

Min venn har noen papirer som sjefen sitter inne med, som hun trenger. Hun har derfor prøvd å kontakte han de siste dagene for å fikse dette. På onsdag ringte hun han og fikk pussig nok amerikansk telefonsvarer. Den andre DL (de er to) forteller min venn at DL1 er på møte, men bør komme tilbake snart. Det skjer ikke. Grunnen til dette er stormen Sandy, som gjør at han ikke kommer seg ut av NY, men det vet bare DL2.

Så legger min venn to og to sammen og kommer riktig nok fram til at de har reist til NY sammen, og akkurat det er forsåvidt greit nok, som dere sier er det bra at folk finner hverandre.

Jeg tror det største problemet til min venn er at svensken har ljuget og ført henne bak lyset siden i våres, ikke at sjefen er sammen med sin ansatte. Men det er klart, og det er min personlige mening, hun har jo helt klart fått fordeler av å bruke "sin valuta" som en av dere så treffende skrev. Hun har bedre lønn enn andre, hun får de vaktene som passer henne, og ansatte hun ikke har likt har plutselig fått sparken. Dette er for opplagt til å bare være tilfeldigheter.

Det skjer sikkert i mange bedrifter, men det gjør det ikke mer rett for det.

Jeg bør kanskje endre tittel på innlegget, da jeg ser at det kan virke "furtent". Jeg ville bare høre noen andres mening på dette, da jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal mene om dette.

Min venn er tilfeldigvis min aller beste venn, så jeg vil vite hva jeg snakker om når jeg snakker med henne om dette.

Suger denne oppførselen fra svensken? Ja, så absolutt. Men det er ikke eneste arbeidsplass hvor miljøet er dårlig.

Det høres heller ikke ut som vennina di er den mest voksne personen heller når hun går rundt og sladrer om sjefen og svensken.

Skrevet

Man har ikke lov til å sparke noen fordi en annen ansatt misliker de. Det tror jeg ærlig talt sjefen vet, for ellers hadde det blitt rettsak ut av det. Han har nok satt seg inn i lovverket, så det du sier kan umulig stemme. De må ha gjort grove feil og fått advarsler først.

Skrevet

Problemet er at en overordnet har forhold til noen . Da vil rykter og annet tull oppstå med dette forholdet som eneste grunnlag. Det blir utrolig mye unødig støy. Derfor skal en aldri ha forhold til noen som en har i sin rapporteringslinje. Det er utrolig dårlig vurderingsevne av denne mellomlederen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det er ikkje lett for "gutar på golvet" nokon stad. Diverre er særs få hotellansatte medlem av fagrørsla, så fleire stadar er det nær amerikanske tilhøve (bruk- og kast-mentalitet).

Endret av Rskre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...