Gå til innhold

Chihuahua og andre småhunder

Anbefalte innlegg

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Ønsker du deg en chi, eller en annen liten hunderase, så vbær du vite hvor denne kommer fra.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/object?finnkode=38122219

Fra annonsen:

Beskrivelse

Kjære valpekjøper.

Det har i den siste tiden vært fokus i media på illegal hundehandel i Norge. Mattilsynet prøver å få bukt med disse kyniske hundesmuglerene. Dessverre er det fortsatt mange mennesker som lar seg friste av en "billig" rasehund..

Ta en titt på bildet i annonsen.. Dette er hva du støtter hvis du kjøper valp som er illegalt innført til Norge. Avlshundene lever under kummerlige forhold, hvor det eneste formålet er å føde valper.

Hundene får kull etter kull, og valpene tas fra moren ved 4 ukers alder for at tispa skal få løpetid raskt igjen, og dermed nytt kull. Tispene dør i ung alder av utmattelse og sykdom.. Disse hundefabrikkene drives av mennesker som kun tenker profitt og har ingen følelser for dyrenes velferd!!

Det er et par minstekrav som gjør at du kan sile ut de useriøse aktørene:

1. Du SKAL bli tilbudt å komme hjem til oppdretter for å treffe valpen, søsknene, mor og eventuelt far (..og du BØR motta det tilbudet om er DU seriøs!) Å møtes på en parkeringsplass for å kjøpe valp bør gi deg røde varsellamper! Disse selgerne har oftest noe å skjule..

2. Norske oppdretter har hundene sine registrert i Norsk Kennelklubb - NKK, og norske oppdrettere selger sine valper med stamtavle der.

Det er trist å både høre og lese at fremdels går mange håpefulle valpekjøpere i fella mht til "billige" løsninger.

Tenk deg godt om før du kjøper valp - uansett rase!

Ikke bli en av dem som gjør at disse fabrikkene får et marked!!

Ikke støtt hundefabrikker!

19_1592857011.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumt Finn avviste den. Er dessverre altfor mange som fortsatt tror det er heeeelt normalt å kjøpe valp av noen man aldri har møtt før (og aldri møtt valpen før heller). De fortjener faktisk å bli lurt for mange tusen kroner. De eneste det er synd på er de stakkars hundene.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke at de får kjøpere til alle disse valpene jeg. Hvem er det som kjøper hund hvor man ikke får møte moren, eller i det minste møte valpen i sitt hjemmemiljø?

Skrevet

Jeg skjønner ikke at de får kjøpere til alle disse valpene jeg. Hvem er det som kjøper hund hvor man ikke får møte moren, eller i det minste møte valpen i sitt hjemmemiljø?

Useriøse folk som synes det er et KUPP å få en chi til 3-5000 !

De skal jo ikke stille ut hunden og ser derfor ikke behov for papirer. Hvordan foreldrene ser ut,bryr de seg ikke om.Det som teller er jo valpen de skal ha!

Dette er ikke tull,men tatt fra div. idioter jeg har møtt,som har fått en suuuper billig chi til 50000!

Skrevet

Stamtavle og papirer er bare jåleri vettu.

Skrevet

Jeg er ikke kjemperfaren på hundemarkedet, har blitt bedre, men her skal du høre. Jeg fant en annonse på nett om en papirløs chihuahua, jeg har alltid synes de er de søteste hundene i verden, men skulle ikke ha veskehund. Den var uten papirer, fair enough. Jeg har drevet med hest i mange år, og der hender det jo ofte at en bra hest kan være uten papirer, om en vil kjøpe den avhenger jo hva en vil me den og om papirene er nødvendige. Lite visste jeg at i hundeverden kan papirløs bety fabrikk.

Jeg oppdaget som sagt en annonse om chihuahua til 5000kr, billig fordi eier skulle flytte utenlands for studier, og ville ha et godt hjem til sin chihuahua. Jeg kunne solgt en hest billig dersom det betydde raskt et nytt godt hjem fordi jeg måtte utenlands, tenkte jeg med meg selv.

Selger bodde 1000km unna meg, så avtalen ville i såfall blitt at vi møtes på flyplassen med valpen, det tenkte jo ikke jeg over, at de kanskje IKKE ville ha meg inn i sitt hjem.

Så ble jeg syk en periode, og ble veldig dårlig, da jeg kom meg igjen hadde selger, uten å kontakte meg, solgt valpen til noen andre. MEN.... Hvis jeg var interessert, så kunne jeg få kjøpe en valp av selgers venn, også papirløs, også møtes på flyplassen, også til 5000kr kontant. Fordi jeg ikke hadde fått den andre for 5000, skulle jeg få denne.

Der stinket det useriøs og sprø lang vei, jeg meldte annonsen som useriøs og gikk videre i livet uten valp. I ettertid, da jeg leste om hundefabrikker, smugling, tyverier og alt, skjønner jeg at disse folkene ikke var hverken ærlige eller glad i dyrene sine....

Så du ser, jeg kunne blitt lurt, dum som jeg var.

Anonym poster: 367bd8069302370a6278d0bf34f628cc

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Veldig sant AB over her. Det er så lett å la seg lure. Disse selgerene kan alle triksene i boka.

Jeg er sikker på at vi alle kjenner en eller annen med en valpefabrikkhund.

Har selv opplevd at en bekjent kjøpte en pomme fra UK. Den kom med et kullsøsken til Norge. Og de var så fornøyde. Men at de to valpene var helt forskjellige tenkte de ikke over... selv om du tydelig så at det var forskjellige raser til og med. Papirer my ass. Det skal også sies at den ene valpen bare ble seks måneder - en dag fant de den død.

Skrevet

Uff ja. Jeg ser jo det poenget med at man ikke trenger papirer osv. Men skal man kjøpe valp langt fra der man bor får man hente valpen hjemme hos de.

Men altså; jeg kan være både naiv og lettlurt. Og det er jo akkurat det disse selgerne utnytter.

Blir bare så sinna på mennesker som prioriterer fortjeneste fremfor hundenes velferd.

Skrevet

Selv om man får en billig hund, får man ikke nødvendigvis en frisk en.

Noe innavla greier som har vokst opp på et bøttekott med hundre andre innavla greier, har det ikke bra. Verken fysisk eller mentalt.

Jeg har møtt en valp som vokste opp "i hundegård", som eierne kalte det. Bikkja var livredd for folk og dyr, og tisset på seg av frykt da jeg stampet hardt i grusen.

Hunden min er utlending, men han er "skikkelig". Vi brukte lang tid på å sjekke ut oppdretter, og reiste langt og lengre enn langt for å hilse på valp, søsken, mor og de andre hundene oppdretter hadde. Og selvfølgelig huset hvor de hadde hundene.

Skrevet

Men igjen, så betyr ikke papirer og dyr hund nødvendigvis seriøs oppdretter heller.

Og ei heller at billig hund er fabrikk hund.

Hunden min er papirløs pga en feil på han som gjør at han ikke skal avles på, så jeg fikk han til halv pris pga operasjonen blir å koste noen kronasjer. Men "familien" hans er NKK registrerte.

Billig og papirløs hund, men fortsatt renraset, fra gode linjer og hyggelig oppdretter.

Skrevet

Sjekkliste når man vurderer oppdretter:

1. Hvordan ser annonsen ut? Seriøs med gode, private bilder? Er prisen for god til å være sann?

2. Hvordan er kommunikasjonen med oppdretter fra første stund?Er hun/han mer interessert i penger og levering enn hvilke liv eieren kan tilby valpen?

3. Blir man invitert hjem til oppdretter for å treffe valpens firbente og tobente familie?

4. Får man se stamtavle? Bedriver oppdretter innavl? Får man se bevis på god helse?

5. Hvilke steg har oppdretter tatt for å gi valpen en god start på livet, i form av sosialisering, trening osv?

6. Får man papirer og stamtavle? Tilbyr oppdretter seg å ta tilbake valpen om det skulle bli umulig for deg å beholde den, uansett når og på hvilket grunnlag?

7. Gir oppdretter uttrykk for å ville ha kontakt i ettertid?

8. Har hunden alle vaksiner og behandlinger en valp på den alderen skal ha?

9. Viser oppdretter god kunnskap om rasen, oppdrett for bedring av rasen og generellt godt hundehold?

10. Har oppdretteren mer enn to raser? Dette er ofte et tegn på useriøst oppdrett.

11. Hva med rase-spsifikke ting? Noen raser utvikles tregere og trenger mer enn 7-8 uker sammen med mor før de kan selges. Noen raser har spesielle behov, feks. i forhold til diett eller lignende. Hva kan oppdretter om dette?

Det var det jeg kom på i farten. Bor selv i et land hvor valpefabrikker er vanlig og folk er uviten om hvor grusomt det er. Noen ganger føler jeg meg slitsom når jeg prakker på folk kunnskap om dette, men det er så ekstreeeemt viktig! Spør du meg, mye viktigere enn feks. pelsdyrindustrien. Dette er tross alt dyr som er domestisert og lider slike forhold på et helt annet nivå.

Hilsen ei som brukte nesten 2 år på å finne riktig oppdretter, og betalte omtrent like my for reisen til og fra med valp, som valpen i seg selv kostet. Gud, det var verdt det!!!

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Evilposelos
Skrevet

Men igjen, så betyr ikke papirer og dyr hund nødvendigvis seriøs oppdretter heller.

Hunden min er papirløs pga en feil på han som gjør at han ikke skal avles på, så jeg fikk han til halv pris pga operasjonen blir å koste noen kronasjer. Men "familien" hans er NKK registrerte.

Billig og papirløs hund, men fortsatt renraset, fra gode linjer og hyggelig oppdretter.

Det er i grunnen ikke særlig vanlig, ikke fra seriøse oppdrettere i alle fall. I feks sverige er dette ulovlig, og det vurderes også i norge.

Hva i all verden er vitsen med at hunden skal være papirløs om den egentlig kunne hatt papirer da ?

• Liker 1
Skrevet

Det er i grunnen ikke særlig vanlig, ikke fra seriøse oppdrettere i alle fall. I feks sverige er dette ulovlig, og det vurderes også i norge.

Hva i all verden er vitsen med at hunden skal være papirløs om den egentlig kunne hatt papirer da ?

Hva skal jeg med papirene når jeg aldri skal avle på han eller ha han til utstilling?

Skrevet (endret)

Velg en "upopulær" rase, dvs sjekk statistikk hos NKK. Da får du som regel hunder som har bodd hoss seriøse oppdrettere i sine første uker.

Endret av Gjest
Skrevet

Du er klar over det at det ikke er mulig å ikke registrere èn valp? Sier oppdretter at resten av kullet er registrert har h*n nok lurt deg trill rundt ;)

Anonym poster: a8e906fcafdd7d3c9a7b2d46cd5d45a9

• Liker 3
Gjest Badebuksa
Skrevet

..Man kan få chihuahuaer med stamtavle til 5000 kr også.

Skrevet

Du er klar over det at det ikke er mulig å ikke registrere èn valp? Sier oppdretter at resten av kullet er registrert har h*n nok lurt deg trill rundt ;)

Anonym poster: a8e906fcafdd7d3c9a7b2d46cd5d45a9

Alle valpene er registrert, men jeg får ikke papirene.

Papirene har jeg sett, valpene har jeg sett, men siden jeg ikke får nkk papirene blir altså hunden "papirløs" for meg. Siden han ikke skal avles på pga en liten feil. ;)

Skrevet

Hva er poenget med å ikke gi deg papirene? Min chihuahua har utstillingsfeil, og stamtavle 2 fordi han ikke skal avles på. For min del føles det trygt å ha papirer på han, selv om de ikke kan "brukes" til noe.

Anonym poster: fc166408c5653e6e0c664160842937ac

Skrevet

Enig i alt jeg :) Sitter hjemme med 3 stk. chihauhua, alle har forskjellig "bakgrunn" og alle er utenlandske. Den første har stamtavle fra irland, den andre har ikke papirer og er fra tsjekkia, men jeg kjennher oppdretter (hjemmeoppdrett) og har helt fra fødkselen til overlevering fått typ 200 bilder og 40 videoer :) nytt video og flere nye bilder for hver dag som gikk.

den siste er en blanding chi / pomme og den er fra et hjemme "oppdrett" i sverige, reiste faktisk 900 km med bil på en dag for å se på valpen og hilse på familien (mor, far, søsken, tanter, onkler .. hehe)!! det går an, dersom man bare vil og bryr seg!!!

Ikke støtt puppy mills!!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...