Gå til innhold

Alkoholfritt julebord?

49 stemmer

1. 1. Kunne du deltatt på et alkoholfritt julebord

• Ja
      38
    • Nei
      11

Fremhevede innlegg

Skrevet

Julebordsesongen nærmer seg med stormskritt. Julebord er i mange tilfeller synonymt med fyll, sex og utroskap. Der slipper man seg løs, knuller kolleger, sier hva man mener om både sjefen, kjærringa, ungene og kollegene. Denne ene dagen i året er visstnok alt lov.

Fellesnevneren er alkohol.

Se for deg et julebord uten alkohol. Kolleger samles til en fantastisk festaften med nydelig mat og drikke, men ikke en dråpe alkohol. Man kan dermed få oppleve å være sammen med sine venner, slik de virkelig er, ikke andre versjoner av dem.

Er dette totalt uaktuelt, eller er det noe man faktisk hadde kunne satt pris på?

Jeg spør rett og slett fordi jeg aldri har skjønt hvorfor mennesker i dag nesten ikke er i stand til å ha det hyggelig i fellsskap uten å være alkoholpåvirket. Hva er det som gjør det å vanskelig å omgås hverandre på fritiden uten å ha drukket alkohol? Har vi dårlig selvtillit? Jeg skjønner det rett og slett ikke. Gevinsten er jo enorm på mange måter.

Anonym poster: fe7282ef4e75b0056064e1565aaa7867

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt, absolutt.

Men jeg forstår ikke hvorfor voksne mennesker ikke bare kan oppføre seg normalt på julebord med alkohol også. Det er faktisk ikke nok å skylde på alkoholen i sånne tilfeller. Man må ikke pule andre på julebordet fordi det serveres vin og øl.

• Liker 4
Skrevet

Absolutt, siden jeg omtrent aldri drikker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Klart det kunne gått an! samtidig så gleder jeg meg til det vanlige, alkoholholdige julebordet med kollegene mine siden de faktisk kan å oppføre seg. Det verste som skjer med dem i fylla er at de får gruelig dårlig humor, og det er egentlig bare stas. :lol:

julebord av typen danse-i-undertøyet-på-kopimaskina-og-kline-med-sjefen høres bare vannvittig slitsomt ut. Foretrekker å feste med voksne mennesker, jeg.

Anonym poster: d3e1f076fd0c9315b1330fb10f841c76

• Liker 2
Gjest Cuntzilla
Skrevet

Jeg kunne godt deltatt på et alkoholfritt julebord (hadde nok savnet akevitt og juleøl til julematen, og det hadde nok brutt opp ganske tidlig, men koselig hadde det vært uansett), men jeg er ikke helt med på tanken din om at man ikke takler å henge med hverandre uten alkohol fordi man har dårlig selvtillit e.l.

Vi har alkoholfrie julefrokoster og julelunsjer, og på reiser og seminarer er vi jo edru med jevne mellomrom. Og til daglig er de fleste av oss edru på jobben, som jo er en sosial arena i seg selv. Å pynte seg litt og drikke noen glass sammen er et supplement til alt det andre sosiale, ikke noe som tar fra det. Faktisk kan man fort bli enda bedre kjent med litt alkohol innabords.

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nå kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen av julebord TS kommer med, for jeg har aldri vært på et julebord der folk drikker seg så drita at de ikke husker hvor de er og hvem de er med, og knuller kollegaer over en lav sko.

Men julebord uten alkohol hadde gått helt fint det, men som Cuntzilla hadde jeg nok savnet en juleøl og en akevitt til maten, og kanskje en konjakk eller whiskey etterpå. REtt og slett fordi jeg liker smaken, ikke fordi jeg må drikke meg full.

• Liker 2
Skrevet

Helt ærlig hadde jeg ikke dratt på et alkoholfritt julebord.

Har mer enn nok å finne på uten å omgås såpass fanatiske mennesker.

• Liker 1
Skrevet

Hmm, synes man iallfall burde kunne ha en mellomting, f.eks 2 glass vin ELLER 2 glass juleøl per person.

Man trenger med andre ord ikke kjøre åpen bar.

Samtidig virker det noe feil å skru av for alt bare pga noen få personer.

Anonym poster: 8799211e1b061f0dfe1e38c3a5176fa2

Skrevet

Jeg liker å kose meg med alkohol til god mat og godt selskap. Det gir sammenkomsten en ekstra dimensjon. Ikke for det - jeg har ofte alkoholfrie treff, middager og arrangementer med kollegaer og venner.

Jeg har jobbet i tre ulike bedrifter i det private næringsliv over de siste ti år. Og jeg må si at jeg ikke kjenner meg igjen i beskrivelsen av fyll og utroskap. Jeg har aldri opplevd at folk blir overstadig beruset, selv om de drikker alkhol og koser seg til 2-3 tiden på natta. Og jeg har aldri observert utroskap.

Hadde jeg opplevd kollegaer og venner som lot alle sperrer falle ved inntak av alkohol ville jeg vært enig med deg, men dette har aldri vært noe problem i min omgangskrets. Derfor foretrekker jeg julebord med alkohol.

• Liker 1
Skrevet

Absolutt. Jeg skulle ønske alle jobbfester var alkoholfrie. Jeg drikker selv kanskje ett eller to glass vin i året, og holder meg som regel helt alkoholfri på jobbfester.

Det ER så kjedelig å snakke med fulle folk... Når litt av poenget med jobbfester er at vi skal få et bedre sosial miljø på jobben, bli bedre kjent, osv, så er det helt idiotisk å innføre alkohol. Jeg blir ikke bedre kjent med Gunnar På Jobben når den jeg blir sittende ved siden av er Gunnar På Grisefylla. For dessverre er det en del som veldig sjelden drikker til vanlig, men når det er julebord, det er jo bare en gang i året, og DA skal vi virkelig kose oss, og så er det jo åpen bar og drikkebonger og greier og greier, og vi kan jo ikke IKKE bruke opp bongene...

Heldigvis er "hovedjulebordet" på jobb her i min by ganske ok, ikke så mange som blir drita. Dessverre har vi et seksjonsjulebord på tvers av lokasjoner, hvor vi reiser til Oslo for å feste med dem der. Og der snakker vi grisefylla. I fjor var det to stk som var så full allerede etter vorspielet at de ikke fikk komme inn på restauranten kl 20... Og når jeg stort sett bare treffer disse folkene ansikt-til-ansikt på julebordet, så gir det ikke så bra inntrykk. Når jeg ser for meg disse folkene er det eneste visuelle minnet jeg har å se for meg når de står og snøvler og søler øl på meg, eller spyr i en busk...

Anonym poster: f174c50e3a94f13e829a58781e7bdf19

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke deltatt på.

Fra startinnlegget:

Kolleger samles til en fantastisk festaften med nydelig mat og drikke, men ikke en dråpe alkohol. Man kan dermed få oppleve å være sammen med sine venner, slik de virkelig er, ikke andre versjoner av dem

A) Nydelig drikke, men ingen god vin eller pils? Til god mat hører god vin eller godt øl med som følge. Er man ekstra kreisi så tar man kanskje også en snaps for fordøyelsen og fornøyelsens skyld.

B) Mine kollegaer er ikke mine venner.

C) Jeg tilbringer 1/3 av døgnet alle hverdager med kollegaene mine "slik de egentlig er". Å skulle måtte tilbringe fritiden med de uten å kunne løfte stemningen med et glass vin eller 3 - gud bedre. Nei takk.

• Liker 4
Skrevet

Helt ærlig hadde jeg ikke dratt på et alkoholfritt julebord.

Har mer enn nok å finne på uten å omgås såpass fanatiske mennesker.

Man er vel ikke fanatisk fordi om man ikke drikker. Skjerp deg.

Skrevet

Man er vel ikke fanatisk fordi om man ikke drikker. Skjerp deg.

Nå kan ikke jeg svare for OPIgirl, men... man er ikke fanatisk om man ikke drikker, men man er fanatisk om man krever at alle andre skal slutte å drikke også ;) På f.eks. julebordet.

• Liker 6
Skrevet

Hvis bedriftens julebord var alkoholfritt, skulle jeg faktisk ha vurdert å gå på det... Jeg er ikke fanatisk avholdsmenneske, men jeg er ferdig med "russefaktene" og kan oppføre meg selv om jeg har fått et par glass vin. Man skulle nesten tro at julebord var det samme som drikkekonkurranse, og det gidder jeg ikke.

Skrevet

Nei, det hadde jeg ikke deltatt på.

Fra startinnlegget:

A) Nydelig drikke, men ingen god vin eller pils? Til god mat hører god vin eller godt øl med som følge. Er man ekstra kreisi så tar man kanskje også en snaps for fordøyelsen og fornøyelsens skyld.

Finnes mange gode alkoholfrie drikker, så det er selvsagt ingen unnskyldning.

B) Mine kollegaer er ikke mine venner.

Her er jeg 100% enig med deg. Ikke at man dermed er UVENNER, men jeg har et flott forhold til mine kolleger, og vi har det fint på jobb, både i jobb og pauser. Men utover dette har jeg ingen interesse av å pleie kontakt. Denne klisjeen om at det er viktig at arbeidskolleger kommer sammen og sosialiserer seg også utenfor arbeidet er i mine øyne bare bullshit. I en vanlig arbeidsuke, mandag til fredag, tilbringer jeg vesentlig mer tid sammen med mine kolleger enn med min egen familie, deriblant mine egne barn. Skulle da bare mangle at man har nok med å omgås på arbeidsplassen. Jeg sier ikke at det er galt å ha gode venner man jobber med, men dette må være naturlig og ikke et kunstig opplegg gjennom div. merkelig arrangementer for å "sosialisere seg på fritiden".

På generelt grunnlag vil jeg si at vi i Norge er oppfostret med at på julebord og andre selskapeligheter er alkohol selvskreven. Vi tenker ikke selv. Det bare hører med. Punktum. Jeg har aldri fått noen form for god forklaring på hvorfor man på død og liv SKAL ha alkohol i slike sammenhenger. Det er rett og slett en kultur.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

For min egen del spiller det ingen rolle. Jeg drikker ikke alkohol til mat og nå som jeg er gravid drikker jeg ikke overhodet. Men jeg syns det er synd å frata andre muligheten til å kose seg med øl og akevitt til maten. For mange er dette en like stor del av julemåltidet som ribba eller pinnekjøttet.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Du hadde ikke noe alternativ "jeg går ikke på julebord uansett", så føler at min stemme på "nei" nå gir feil intrykk. Dårlig TS, dårlig...

Skrevet

Det finnes ikke god alkoholfri vin.

For øvrig har alle samfunn brukt alkohol i sosiale sammenhenger fra de klarte å fremstille det.

Flatfyll er ikke stas. Det er jeg enig med trådstarter i. Men direkte flatfyll har jeg ikke opplevd siden jeg var student. Noen blir overstadig beruset, men det pleier da å skje etter maten, og det groveste som pleier å skje i lagene jeg er i er at noen blir vovete i dansingen, slips ender opp som pannebånd og en og annen av de yngste sovner og blir sendt hjem i drosje.

Jeg jobber i et svært mannsdominert miljø, men (åpenlys) utroskap har jeg til gode å få med meg eller høre rykter om.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes ikke god alkoholfri vin.

For en åndssvak påstand. At du mener det, betyr da ikke at det "ikke finnes god alkoholfri vin". Personlig mener nå jeg at det finnes adskillig flere gode alkoholfrie drikker en alkoholholdige.....

For øvrig har alle samfunn brukt alkohol i sosiale sammenhenger fra de klarte å fremstille det.

Eeehhh.... Javel?!?

Skrevet (endret)

Eg er avholds og ikkje spesielt begeistret for fulle mennesker, så svaret mitt er at eg absolutt kunne vært med på alko-fritt julebord - eg hadde faktisk foretrukket det :) Men hadde altså ikkje hatt noe i mot om folk hadde tatt seg eit par glass vin eller øl til maten, bare så det er sagt. Det er når de blir fulle at eg begynner å bli litt utilpass.

Endret av X-1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...