Gå til innhold

Prøvesmaking i butikker !!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Som vanlig et konstruktivt bidrag til debatten fra deg, Pedro

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme debatteknikk som du bruker.

Skrevet
Jeg har aldri fattet hvorfor det er så mange kunder som har noe i mot at de må betale for posene. Det er bare 50 øre det er snakk om. 50 øre!! Eller 1,50 (3 stk) hvis man har handlet masse. Det er jo ingenting.

Tingen er at kunden må betale for å reklamere for den enkelte butikk. Hele tankeganger blir helt absurt spør du meg.

Skrevet

Tilbake til prøve-smakingen:

Hvorfor er det "OK" å prøvesmake druer?? :o

Kunne like gjerne tenkt meg å smakt eplene, pærene, appelsinene o.l. når jeg har tenkt å kjøpe!

For ikke å snakke om bollene, rundstykkene, brødet o.l.

Men det gjør man bare ikke! For meg er det å stjele, uansett om det er druer eller noe annet!!

Og dere som irriterer dere over å beta for bæreposer: hvorfor ikke ordne seg med et handle-nett (eller flere) og ta med når du skal ut å handle? Da kan du få et nett/bærepose som er sterkere og tåler noen liter melk...

Skrevet

Tingen er at kunden må betale for å reklamere for den enkelte butikk. Hele tankeganger blir helt absurt spør du meg.

Hvilket er helt greit. Men det er "bare" en prinsipp sak.

Du trenger pose. De selger den. Og en liter melk koster 10kr.

Er jo ikke akkurat en viktig sak. :wink:

Skrevet

...og det er 50 øre avgift til staten på hver pose, for 3.gang.

Skrevet

Apropos prøvesmaking:

I nærbutikken her så er det ofte egne skåler med produkter som er påtenkt til prøvesmaking. Spesielt gjelder dette i frukt- og grønnsaksdisken, men også ofte i bakevare-avdelingen. På den måten slipper man for mye tafsing på det som skal kjøpes.

Smart!

Var forresten innom en større matvarebutikk her en lørdag. Var stappmett da jeg gikk ut. Ikke fordi jeg stjal, men fordi det var minst seks damer der som delte ut ulike smaksprøver. Det ble mye handling den dagen ja!

:ler:

Skrevet
R A S S I S T!!   Jeg har sett norske nordmenn kjenne på brød også.

Er det nødvendig å forsure debatten på denne måten???

Gjest Gophler
Skrevet

Jeg ser at diskusjonen har utviklet seg til å omhandle bæreposer. Jeg forstår det slik at mange ikke ønsker å betale for en vare med reklame på, for posen er dog en vare butikken selger deg for å få det du har handlet med deg hjem.

De fleste av dere , jeg sier ikke alle, er stolte over å ha Dior solbriller, Luis Vuiton bag, Versache drakt osv. Alle disse har merker (les reklame) som dere stolt viser frem.

Hvis en butikk ønsker å legge frem varer "gratis" som et salgfremmende tiltak, så er dette butikkens sak å avgjøre ikke dere som kunder. Da må dere evt. oppfordre butikken om dette ikke bare ta dere til rette. Hvis alle skulle ta seg til rette når de er uenig i noe, hva slags samfund skulle vi ha da?

Skrevet

Kundene betaler alltid for reklamen, hvor tror du ellers pengene kommer fra? De kommer fra det du og jeg betaler i profitt til butikken på andre varer! Den eneste forskjellen i de butikkene som tar betalt for posene som eget produkt, er at du faktisk kan velge om du ønsker å betale for en pose eller ikke, ønsker du ikke så har du muligheten til å ta med deg din egen pose eller veske!

Posene i f.eks skobutikker betaler vi ikke for, men det er allikevel penger som kommer fra kundens lommebok som betaler for posene! Hvor tror du ellers pengene til butikken tas fra? en hemmelig lommebok som pengene bare dukker opp i? :wink:

Legger de kosten for posene i prisen på andre varer, så har vi ikke engang valget om å betale for dem eller ikke, uansett om vi skal ha pose eller ei! Slik det er idag, så betaler vi for de varene vi kjøper, og bærepose er også en vare vi kjøper om vi trenger den, ønsker vi ikke å bruke penger på den så tar vi med hjemmefra!!

Skrevet

Profitt er ikke det samme som dekningsbidrag. Tror du at du får avslag på skoene når du har med deg pose? Billigere sko hvis du kjøper de som er utstilt på fortauet, fordi du ikke benytter butikken som det betales husleie for?

Er du imot reklame i blader og aviser. Du betaler for den vet du?

Skrevet

Jeg prøvesmaker på noe av smågodtet!

Grunnen er veldig enkel. Jeg gidder ikke å kjøpe en pose full av f.eks. festkarameller får så å komme hjem og finne ut at de er harde og gamle.

Samme med mandler. Noen ganger er de bein harde.

Jeg tar ikke varen tilbake for å klage, forebygger heller med å prøvesmake før jeg kjøper.

Har ikke tall på alle de gangene det jeg skal ha ikke er helt ferskt.

Så lenge jeg har kjøpt en vare i butikken som ikke holdt forventet kvalitet kommer jeg til å gardere meg mot det i ettertid!

Gjest Anonymous
Skrevet

aline, du får det til å virke som om daglivarebutikkenes inntektskilde er bæreposene... :roll: Så, dersom jeg kjøper varer hos feks. Rimi for over tusenlappen så skal jeg appåtil betale for posene? Synes jeg, som kunde, i det hele tatt har støttet Rimi i å handle for en såpass høy sum....

La meg også ta et eksempel fra virkeligheten: Var innom Prix her om dagen og kjøpe varer for godt over hundrelappen. Tilfeldigvis strakk pengene akkurat til og jeg maglet poser. Spør høflig og pent i kassen: "Kunne jeg fått lov å fått to poser, for jeg har dessverre ikke en eneste krone løst?" Et surt og flåkjefta kvinnfok: "NEI, de koster 50 øre pr. stk!" La meg si det slik, jeg handler ALDRI på Prix mere! Jeg mister rett og slett respekten for dem som sitter som ei hønemor å ruger på disse posene bak kassen, og spør: "Skal det være en pose?" :roll:

Enig med tusseline, det er selve tankegangen som rett og slett blir idiotisk. Sorry.

Gjest rabarbara
Skrevet

(Får ikke til å logge inn, sorry)

Dersom vi "fikk" bæreposene gratis måtte vi uansett betale på en eller annen måte. Alt butikken må betale for, må vi betale for, innbakt i generelle priser, eller priset for seg, og det synes jeg forsåvidt er greit. Reklame eller ikke, selv om det muligens koster litt ekstra med trykk. Om vi oppfordres til gjenbruk er jo det og i grunn positivt.

Jeg jobbet i et supermarked i et par år og opplevde forferdelig frekkhet når det gjaldt prisen på plastposene. En mann sa bestemt at dersom han ikke fikk posene gratis var det min PERSONLIGE plikt å sørge for at han fikk varene inn i bilen. Han hadde gullsipsnål og en fryktelig flau kone. Jeg var ny i jobben, og hadde aldri opplevvd makan på arrogant holdning. Jeg ble helt satt ut. Det samme ble jeg da vi hadde smaksprøver og enkelte benket seg opp og tok både frokost lunsj og middag. Jeg opplevde ofte at de som jobbet med smaksprøvene oppgitt forsøkte å holde tritt med enkeltes apetitt. Jeg slutter aldri å forundre meg over folks oppførsel, men ved å jobbe i butikk får man en ganske kraftig Reality Check når det gjelder menneskers holdninger.

Gjest Poirot
Skrevet

Oh, yes!

Noen måneder som ansatt i matbutikken burde kvalifisere til grunnfag i sosiale studier... Usedvanlig mange frekke folk som handler, ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...