Gå til innhold

Er dette et skambud?


Gjest Kariannne

Anbefalte innlegg

Gjest Kariannne

Ja som overskriften taler.. Er intressert i leilighet. Prisantydning er 1.150 mill. Det har foreløpig ikke kommet bud på den, har ligget tilbsalgs i ca 2 uker. Er det hårreisende av meg å gi et bud på 900.000? Leiligheten er innflytnibgsklar og jeg trenger ikke gjøre noe. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, spiller vel egentlig ingen rolle om det er et skambud. Bare dumt å by prisantydning til å begynne med, spesielt når den har ligget såppas lenge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke skambud synes jeg.

Uansett lurt å legge inn bud (om du er interessert så klart) da får selger beskjed om at du er interessert. Eneste som kan skje er at de godtar det, eller kommer med et motbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Ja er det egentlig lenge med 2 uker å ingen bud? Snakket med finansrådgiver i banken som sa at det var vanskelig å selge på denne årstiden. Selger har allerede kjøpt ny bolig. Er redd for at det er frekt å by såpass mye under prisantydning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Mulig jeg prøver meg da! Spennende med første bolig

Det du må være obs på er at om du byr setter du jo budrunden i gang, og hvis det er noen andre potensielle kjøpere som hiver seg på budrunden vil jo de presse prisen oppover med å by høyere enn deg. Så om du virkelig vil ha leiligheta kan det bety at du må by mer dersom det fins andre interesserte.

Men sjansen er jo ikke så stor hvis det har gått 2 uker uten bud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Ja det er det da.. Men spurte megler å hun sa det ikke var kommet noe bud. Hva er sjangsen for at selger godtar nesten 300.000 under prisantydning.. Vedkommende har jo allerede kjøpt ny bolig så det blir vell fort lite lønnsomt å betale på 2 vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det da.. Men spurte megler å hun sa det ikke var kommet noe bud. Hva er sjangsen for at selger godtar nesten 300.000 under prisantydning.. Vedkommende har jo allerede kjøpt ny bolig så det blir vell fort lite lønnsomt å betale på 2 vil jeg tro.

Det er tusen faktorer som spiller inn. Så det går ikke an å vite hvorvidt selger godtar eller ei. Men det er jo uansett verdt et forsøk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse faktorer her ja.

Men...

hva slags leilighet er dette, da den har en lav pris?

Enten må det da være en bitte liten leilighet, om den ligger sentralt.

Eller den trenger masse oppussing.

Det er ikke en leilighet med fellesgjeld???

kr 900,000 er mer enn 20% under prisantydning.

Men har den en fellesgjeld på f eks 750,000 så blir totalprisantydningen (Den reelle prisantydning) 1,9 mill.

Og du byr altså 1,650 mill.

Da er jo det du underbyr langt lavere prosentvis.

Men, som sagt. Umulig å si, da det er så mange faktorer som spiller inn.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen skam å by under så lenge ingen andre tydeligvis er interessert. Og når du underbyr så er du jo "inne" i budgivinga, du slipper og begynne å stresse med signatur og greier hvis plutselig noen andre skulle komme med et bud. Jeg ville ikke brydd meg om hva hverken megler eller huseier hadde tenkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er det egentlig lenge med 2 uker å ingen bud? Snakket med finansrådgiver i banken som sa at det var vanskelig å selge på denne årstiden. Selger har allerede kjøpt ny bolig. Er redd for at det er frekt å by såpass mye under prisantydning....

Det er ingen ting frekt med et slikt bud. Det hele handler om tilbud og etterspørsel og om ingen andre byr over skal jo selger bare være glad for at du gav så mye. At noen setter seg i en slik situasjon at de føler at de må selge er deres problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest J.Bourne

2 uker uten bud er rimelig lenge ja. Her går i nordland går leilighetene som regel dagen etter visning, men her er det boligmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 uker uten bud er rimelig lenge ja. Her går i nordland går leilighetene som regel dagen etter visning, men her er det boligmangel.

Her ligger hele essensen i boligkjøp. Tilbud og etterspørsel. Der det er etterspørsel etter leilighet er kanskje 2 uker uten bud lenge, men noen vil si at 2 uker uten bud er ingenting, og det vil også stemme dersom leiligheten ligger en plass der markedet ikke er varmt. Det er lurt å se an markedet når man skal både selge og kjøpe. Når er det kjøpers marked? Det har vært kjøpers marked i flere steder i landet det siste året. Likevel fins det jo steder der det er idiotisk å kjøpe nå, på grunn av at det er så mange interesserte at prisen raser oppover, og selger kan by over seg selv og likevel få høyere bud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Men er det annonsen som har ligget ute i 2 uker nå eller siste visning var for 2 uker siden uten at noen la inn et bud?
Selv syns jeg selgeren ikke skal godta et bud på under 20% av prisantydningen. 100 000 under er kanskje et mer reelt bud, selv om det er også lavt. Ny visning koster selgeren ca 1000 kr, så jeg ville organisere en annen visning enn "tape" 300 000 kr på å godta et så lavt bud.

Endret av Wei Wei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kariannne

Vet det mitt bud Evt blir i det laveste laget, men har fått lån av banken på 1 mill, men har litt i egen kapital da, men ikke nok til å by pris antydning. :( virkelig drømme leiligheten og i området jeg har vokst opp og bodd hele livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Miranda2011

Ja som overskriften taler.. Er intressert i leilighet. Prisantydning er 1.150 mill. Det har foreløpig ikke kommet bud på den, har ligget tilbsalgs i ca 2 uker. Er det hårreisende av meg å gi et bud på 900.000? Leiligheten er innflytnibgsklar og jeg trenger ikke gjøre noe. Hva mener dere?

Det er jo opp til selger om budet godtas eller ikke, skambud eller ei, gjør ingen skade at du byr 900.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...