AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #1 Skrevet 1. november 2012 De høye boligprisene skyldes jo som alle vet en asymmetri i forhold til tilbud og etterspørsel, men hvorfor gjøres det ikke mer for å bygge flere boliger og lette på pristrykket i boligboblen? Anonym poster: d22660823d782e53db1dd7e669a8c76a
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #2 Skrevet 1. november 2012 Det bygges både her og der, men bygging tar tid. Man regner derfor med at etterspørselen etter boliger ikke vil være i balanse før om 20-25 år dessverre. Hvorfor politikerne ikke har prioritert dette? Fordi folk stemmer rødt og ikke blått Anonym poster: b57a640161ca705f730d26a286338c20 1
Leifern Skrevet 1. november 2012 #3 Skrevet 1. november 2012 Det er dyrt å bygge boliger. Nye boliger er naturligvis også dyre å kjøpe. Vi har fått en befolkningseksplosjon, spesielt i byene, mye pga. innvandring.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #4 Skrevet 1. november 2012 Boligplanlegging / politisk vilje - gjennomføring tar tid. Men, en kan ikke bare bygge heller,vi må også verne om matjorda. Vil vi ha norsk mat, så matjorda vernes, og da kan man ikke bare bygge på hvert ledig område. Anonym poster: 0d9bad4b1655896c805b10c991dd6557 4
Medlem Skrevet 1. november 2012 #5 Skrevet 1. november 2012 Det tror jeg det er mange grunner til. Som f.eks: - Politisk (u)vilje. - Mangel på gode reguleringsplaner. - Sterke reguleringskrav. I Oslo skal f.eks. minst 50% av boligene innenfor Ring 3 være på minst 80 kvm, og maks 20% 2-roms. - Krav til universell utforming. Heis dersom mer enn 3 etasjer, snusirkel rullestol, .. - I store områder er kostnad for nybygg høyere enn markedpris for brukte boliger. - Saksgangen tar for lang tid. - Høye tomtepriser. - Høye lønnskostnader. En stor del av boligbyggingen gjøres av private entrepenører, og naturlig nok bygger ikke de uten en viss profitt. 2
Rubies_ Skrevet 1. november 2012 #6 Skrevet 1. november 2012 Hvem er det du mener som skal bygge bolig da? Staten eller privatpersoner?
KaDust Skrevet 1. november 2012 #7 Skrevet 1. november 2012 Bygges masse overalt. Bl.a bygges det nå 500 boliger i skogen jeg elsket å leke i når jeg var liten.
Niennas Skrevet 4. november 2012 #8 Skrevet 4. november 2012 Tråden ryddet for avsporing. Niennas, mod.
Medlem Skrevet 4. november 2012 #9 Skrevet 4. november 2012 Bygges masse overalt. Bl.a bygges det nå 500 boliger i skogen jeg elsket å leke i når jeg var liten. Bygges masse gjør det, men ikke nok til å holde tritt med etterspørselen. Jeg tror rett og slett løsningen er at staten/kommunene satser hardere. Først må de lage gode oppdaterte (by)planer, så må de bygge ut god kollektivdekning (t-bane, tog, e.l.) og veinett. Deretter må de, mens de private utbyggerne tar seg av utbygging av boliger og arbeidsplasser, bygge skoler, barnehager, kulturhus, osv. Det hjelper ikke å regulere områder til boliger dersom infrastrukturen ikke finnes. Se bare på området Gjersrud-Stensrud i Oslo. Der er det regulert for opp til 9000 boliger, men år etter år etter år er gått uten en eneste spade i jorden fordi man avventer forlengelse av t-banen. 1
Gjest Summers Skrevet 4. november 2012 #10 Skrevet 4. november 2012 Er ikke verre enn at man kutter rentefradraget.
Medlem Skrevet 4. november 2012 #11 Skrevet 4. november 2012 (endret) Er ikke verre enn at man kutter rentefradraget. Hvordan vil det føre til bygging av flere boliger? Endret 4. november 2012 av Medlem
Gjest Summers Skrevet 4. november 2012 #12 Skrevet 4. november 2012 Hvordan vil det føre til bygging av flere boliger? Det vil ikke, men problemet er jo ikke mangel på boliger, men prisen. Har du pengene så skaffer jeg deg bolig.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2012 #13 Skrevet 4. november 2012 Det vil ikke, men problemet er jo ikke mangel på boliger, men prisen. Har du pengene så skaffer jeg deg bolig. Hvis du hadde hatt en liten innføring i økonomi hadde du visst at økt tilbud gir lavere pris. Grunnen til at det er så dyrt med boliger er at det er så mange folk som kjemper om de få boligene osm er til salgs. Dersom vi hadde fått masse nye boliger hadde prisen gått ned. Anonym poster: d22660823d782e53db1dd7e669a8c76a 1
Gjest Katten. Skrevet 4. november 2012 #14 Skrevet 4. november 2012 Er det ingen som husker finanskrisen vi hadde for noen år tilbake? Gigantiske boligprosjekter ble lagt ned. 2
Medlem Skrevet 4. november 2012 #15 Skrevet 4. november 2012 Det vil ikke, men problemet er jo ikke mangel på boliger, men prisen. Har du pengene så skaffer jeg deg bolig. Så da mener du altså at ved å fjerne rentefradraget så vil boligprisene gå ned? Jeg tror boligprisene like fullt vil fortsette oppover, og begrunner det med følgende; boligene som bygges/selges vil selges til de med litt sterkere økonomi enn de i dag selges til, mens flere med svakere økonomi vil måtte fortsette i et enda mer presset leiemarked. Samtidig vil leieprisene gå opp, da eierne vil lempe sine ekstrakostnader i form av kutt i rentefradrag over på leietagerne. Dersom etterspørselen på lengre sikt blir lavere tror jeg det gir seg utslag i lavere nybygging enn at boligprisene går ned. Jeg mener veien ut av "boligkrisen" er å bygge flere boliger, ikke å forsøke å dempe etterspørselen/prisen ved å fjerne rentefradrag, innføre høyere krav om egenkapital, øke renten, m.m. 1
Medlem Skrevet 4. november 2012 #16 Skrevet 4. november 2012 Er det ingen som husker finanskrisen vi hadde for noen år tilbake? Gigantiske boligprosjekter ble lagt ned. Jeg husker! ..og det er en av grunnene til dagens boligmarked. Boligbyggingen stoppet helt opp nærmest over natten, og da man etterhvert innså at det norske samfunnet ikke ble så hardt berørt og kom seg fort på beina igjen så har det tatt mange år å gjenoppta boligbyggingen. Så vidt jeg husker er det først nå i 2012 at man er på nivå med 2007-tallet, målt på ferdigstilte boliger. 2
Gjest Summers Skrevet 4. november 2012 #17 Skrevet 4. november 2012 Så da mener du altså at ved å fjerne rentefradraget så vil boligprisene gå ned? Ja, man vil jo ta mindre lån når man ikke får rentefradraget, da vil man by mindre og prisøkningen vil reduseres. Og det er ofte ettersprselen som driver boligpisene, da boligbobla sprakk i norge tidlig på 90-tallet så var det ikke fordi det pluttselig var så mange flere boliger, samme med USA det var etterspørselen som endret seg ikke antall boliger.
Fossegrimen Skrevet 4. november 2012 #18 Skrevet 4. november 2012 Det er jo direkte DUMT å bygge mange boliger som vil dumpe prisene. Markedet styres av tilbud og etterspørsel, og så lenge noen KAN punge ut 5000 millioner for 20 kvadrat så vil markedet konse på DETTE da det er her pengene ligger. Dette ser vi i at byggekostnadene på langt nær har økt så mye som prisene, eller rett og slett den generelle konsumprisindeksen.
karkl Skrevet 4. november 2012 #19 Skrevet 4. november 2012 Det at det bygges lite boliger er en politisk villet sak for å holde boligprisene høye. Det er ikke lenger mulig for vanlige folk å få skilt ut en tomt en gang... 1
Calypso Skrevet 5. november 2012 #20 Skrevet 5. november 2012 Heh, her hvor jeg bor så bygges leilighetene så tett at man kan se på naboen ligge og sove mens man står i kjøkkenet sitt og lager mat... hurra for overbefolkning. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå