Gå til innhold

Katter


hanni

Anbefalte innlegg

Skal på besøk til noen med katter til helga. Hvor farlig er katter for gravide? Hva er det jeg skal passe meg for? Skal jeg ikke ta på dem? Er ikke så glad i katter, og pleier ikke å kose med dem, men jeg er litt redd ettersom jeg har hørt at katter er "farlige" for gravide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter er ikke farlige for gravide, men man skal ikke skifte eller ta opp noe avføring etter dem. Jeg hadde katte i mitt andre svangerskap, og det gikk helt greit det, men tok aldri opp noe avføring, så vasket jeg meg godt på hendene etter jeg hadde koset med henne. En venninne av meg hadde fire katter mens hun gikk gravid, og det gikk helt greit :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klappe katten er greit. Men må jeg vaske henda før jeg spiser noe da? (Litt stressa - jada.. :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stapper min katt oppi fjeset. Kan ikke unngå å kose med fine pusen :hjerter: Det er MYE større sjanse for å få toxoplasmose av dårlig stekt/kokt kjøtt eller dårlig vaskede grønnsaker! Avføringen tar man jo ikke på uansett..

Det anbefales at man ikke er i nærkontakt med spyttet til katten også. Det er jo ganske så sjelden man er, så katter er ikke mye farlige.. Jeg har hatt katt i tre år uten å bli smittet av toxoplasmose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klappe katten er greit. Men må jeg vaske henda før jeg spiser noe da? (Litt stressa - jada.. :ler: )

Det bør du vel uansett om du er gravid eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos med katten så mye du vil! Bare holde deg unna avføringen dens, men det hadde du vel gjort uansett :wink:

Vask deg alltid på hendene før du spiser, det bør man jo til vanlig og, men er enda viktigere når du er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler::ler::ler: Nå føler jeg meg som en liten unge som er tatt på fersken i å gjøre noe galt, her. hihi.... Jeg har faktisk ikke alltid vært så nøye med å vaske henda før jeg spiser. Det sies jo at vi vasker oss for mye. Tror ikke "vanlige" bakterier skader meg så mye mer nå enn før. Er det sånn at hvis dere går på kafe, så går dere innom toalettet og vasker henda før dere spiser for eksempel? Har jeg aldri gjort :wink:

jaja, men dette er kanskje for en avsporing å regne. Jeg skal bli flinkere til å vaske henda mine, det er konklusjonen :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente var at du alltid bør vaske hendene før du spiser dersom du har tatt på en katt eller et annet dyr. Eller dersom du har gjort noe annet som utsetter deg for mye bakterier og skitt. Du bør nok også være mere nøye med dette når du er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge min lege under første svangerskap er de fleste gravide kvinner, som har katt, hatt toxoplasmose og er derfor immune.

Her kan du lese mer.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...