Gå til innhold

Noen kvinner med ADHD her inne? Ang. ritalin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en ung kvinne som fikk påvist ADHD for en del år siden, og går nå på ritalin. Jeg vil gjerne høre erfaringer fra andre jenter som også går på ritalin, om hvordan de opplever virkningen av det og eventuelle bivirkninger.

Selv opplever jeg at jeg blir en ganske annen person med medisin, enn uten. Uten blir jeg mer ustabil følelsesmessig, men samtidig en "mykere" person med veldig mye omsorg og medfølelse for andre. Med medisinen er jeg mer "hard" som person, men samtidig roligere og lettere å ha med å gjøre. Jeg opplever også at jeg blir mer drømmende og litt fjernere med medisin enn uten. Noen som kjenner seg igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I begynnelsen av utprøvingen hadde ritalin en ganske variabel effekt på meg. Jeg fikk tabletter, og måtte medisineres tre ganger om dagen. Formen svingte merkbart i takt med medisintid; rett etter medisin ble jeg sittende på gulvet og var helt i min egen verden, og rett før jeg skulle ta en ny dose var jeg helt i hundre og fløy i taket.

Det sier seg selv at det ble litt vel slitsomt, selv om jeg fungerte utmerket og var som et nytt menneske mellom dosene. Nå får jeg en kombinasjon av depotkapsler og tabletter, og jeg er mer stabil.

Jeg kan kjenne meg igjen i det siste du skrev, med å være drømmende og litt fjernere på medisin. Men det kan like gjerne ha sammenheng med at jeg har en autismediagnose, og endelig finner roen til det jeg har lyst til, blandt annet å tenke ;)

Skrevet

Jeg blir 20 og har brukt Ritalin i 1.5 år ca.:)

uten ritalin; Sprudlende! Ler og fjoller, snakker intenst fort og mye. Har mye indre uro og energi som MÅ ut! Gjerne så mye at jeg blir irritabel. Detter utav samtaler, alt "mørkner" og akkurat som om jeg ser på en film. Altså dagdrømmer.

Med ritalin; Rolig, mer fokusert, mer "hard" som person. Og definitift lettere å føre en samtale med :fnise:

Skrevet

Jeg har ADHD og har brukt ritalin i en 4 år vil jeg tro. Uten er jeg glad, prater mye, og alt det andre dere forteller, men med er jeg irritabel og fokusert.

Omtrent 30 minutter etter at jeg tar de blir jeg veeldig glad i alle, snakker endel og vil hjelpe alle og elsker alle.. så er jeg normal / konsentrert og mot slutten av dosen er jeg irritabel, deprimert og sint..

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk diagnosen ADD og Ritalin i fjor. Uten ritalin er jeg rastløs og urolig innvendig, men utad ganske rolig. Veldig lett bekymret (generell angst) og grubler alt for mye, får ikke ting gjort som husarbeid og annet som tar mer enn 10 min. Elendig konsentrasjon og har vansker for å ha en lang samtale (andre merker det ikke så lett) fordi jeg har 10.000 andre tanker i hodet samtidig. Er fjern og dagdrømmer hele tiden. Hadde tidligere veldig sosial angst men det har jeg jobbet med og blitt nesten kvitt, før jeg fikk diagnosen i fjor. Depper veldig lett og blir lett irritert, men skjuler det så mye som jeg klarer da jeg lett får dårlig samvittighet og vil ikke plage andre. Alltid vært ulykkelig og pessimsit. Veldig avhengig av rutiner men ikke klarte å holde på rutiner. Utålmodig. Mye fysisk sliten. Søvnproblemer. Sliter veldig i arbeidslivet pga alt som er nevnt.

Med ritalin er jeg lykkelig! Er 30 år og ble ikke lykkelig før i fjor, så skulle gjerne vært utredet tidligere. Kan konsentrere meg lenge og gjør alt mulig, og FULLFØRER :danse: Er ennå noe avhengig av rutiner men klarer å holde på de uten å tenke over det. Alt mulig kan jeg gjøre nå uten å tenke over det, overrasker stadig meg selv. Men bare på en god måte, gjør ikke masse dårlige valg. Bekymrer meg ikke så mye, er ikke innesluttet lenger, ingen angst, er optimist. Depper sjeldent og har blitt veldig tålmodig. Er roligere innvendig og kan slappe av. Fungerer kjempefint i arbeidslivet. Har skjønt at min ADD er verre enn jeg trudde.

De som sier at ADHD/ADD er tull og at ritalin er bortkastet, ja de vet ikke hva de snakker om! De skulle fått låne min diagnose i en uke!

I begynnelsen på ritalin hadde jeg div bivirkninger

* Ble ganske følelsesløs, ble ikke rørt lenger av feks filmer/serier eller virkelige hendelser. Gledet meg heller ikke så mye lenger over ting. Men dette varte heldigvis bare noen få uker.

* Null matlyst og gikk ned 15 kg på kort tid. Men det gikk over etter et par mnd og jeg gikk opp i vekt igjen. Har ennå mindre søtsug enn før. Og nå blir jeg veldig slapp hvis jeg ikke spiser ofte nok.

* Økt kroppstemperatur, svetter litt mer :(

* Vanndrivende effekt, får hodepine hvis jeg ikke drikker nok vann og er oftere på do enn før. Litt munntørrhet. Det er ennå sånn.

* Merket veldig når tablettene gikk ut i begynnelsen, ble da ekstra ukonsentrert og frustrert. Men det gikk over når jeg begynte på ritalin kapsel.

* Lavt blodtrykk når jeg havnet på 40 mg ritalin, nå bruker jeg 30 mg, og får bare lavt blodtrykk under mensen noe jeg ikke hadde før.

* De første ukene hadde jeg en del muskelrykninger, men det gikk over.

Det har hendt 3-4 ganger at jeg har glemt medisinen om morgenen og da blir hele verden treeeeeg, hjernen følger ikke med, det er som at ADD'en er tusen ganger verre enn før. Men det er ikke sånn om kvelden når ritalinen har gått ut av kroppen, så det er vel at hjernen er vant med morgendosen.

Hvor lenge har du brukt ritalin TS?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...