Gå til innhold

Får ikke til å prate engelsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor får jeg ikke til å prate engelsk? Jeg leser det bra, jeg skjønner det bra, faktisk alt og jeg kan engelsk godt, men når jeg skal prate det så fryser munnen min nesten. Jeg klarer jo å prate litt og gjøre meg forstått, men føler det blir mye momling, feil uttale som jeg vet hvordan uttales inne i hodet mitt og masse sånt.

Anonym poster: 0923aaef8ef31415f70059d3532b9fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øvelse gjør mester..!

Om du uttaler noe feil, ikke heng deg opp i det. Misforstår den andre deg, prøv å gjøre deg forstått. Til slutt sitter det :)

Ingen som forventer at du som nordmann skal prate rent britisk/amerikansk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse! Jo mer bevisst man er på at man ikke er så flink til å prate, jo oftere går det i stå/dårlig uttale etc.

Jeg snakker sjeldent engelsk i hverdagen, så når jeg er på besøk hos søsteren min i England er det ofte litt vanskelig å komme i gang. Men etter en dag eller så, blir det slitsomt å alltid tenke over hvordan jeg skal formulere meg og uttale alt korrekt, så da blir det til at jeg sier mer de første tingene som faller meg inn - og det er ofte mer riktig, og mer flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Øv hjemme, før du kommer ut å får press på deg om at noen andre hører på og "dømmer" deg.

Les en bok høyt, snakk til katta på engelsk. Øvelse gjør mester :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wilhelmine

Mitt beste tips - dra til et engelskspråklig land og vær der en stund. Helst alene, så man blir tvunget til å snakke. Jeg bodde flere mnd i et engelskspråklig land, og det var utrolig lærerikt. Ingen var ekle fordi man ikke snakker perfekt, tvert imot!

Nå passer jo ikke det alltid da, og da vil jeg anbefale å begynne å snakke engelsk med deg selv (hvis du er alene hjemme, f.eks. man føler seg jo superdum, men det er trening), eller med en god venn der dere har en uhøytidelig tone. Etter noen timer på engelsk slutter man forhåpentligvis etterhvert å være anspent og man lærer masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips - dra til et engelskspråklig land og vær der en stund. Helst alene, så man blir tvunget til å snakke. Jeg bodde flere mnd i et engelskspråklig land, og det var utrolig lærerikt. Ingen var ekle fordi man ikke snakker perfekt, tvert imot!

Nå passer jo ikke det alltid da, og da vil jeg anbefale å begynne å snakke engelsk med deg selv (hvis du er alene hjemme, f.eks. man føler seg jo superdum, men det er trening), eller med en god venn der dere har en uhøytidelig tone. Etter noen timer på engelsk slutter man forhåpentligvis etterhvert å være anspent og man lærer masse!

Dette er faktisk et veldig bra tips! Var du i engelskspråklig land i regi av Leonardo-prosjektet? Altså, som lærling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

slet med det samme selv, og fikk grei engelsk etter å ha meynt å prate engelsk over internett med en del engelsktalende, gjr det gjennom spill, venner eller paltalk som har egne kanaler hvor man har engelsktalende som prøver lære deg engelsk.

Anonym poster: 008c6cdb4e5857d5ee4586a47937f691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er vel bare å prate engelsk så mye som mulig. Det høres ut som at det du først og fremst trenger er litt selvtillit, ettersom du tross alt kan engelsk veldig godt i teorien. Jeg skjønner deg godt, for det å prate på et annet språk kan noen ganger oppleves som litt skummelt - men øvelse gjør mester, virkelig! :)

Kanskje det beste er å innse at man ikke snakker perfekt engelsk, og at det er helt greit. Det viktigste er å gjøre seg forstått. Og om det er noen trøst kan du tenke på at nordmenn tross alt snakker mye bedre engelsk enn folk fra mange andre land gjør, sånn gjennomtnittlig ;) Så de med engelsk som morsmål er nok vant til å høre mye rart, og er som regel veldig tålmodige og forståelsesfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurifix

Hehe jeg fikk noe ut av all den WoW gamingen. Prater engelsk så det suser, men med helt forferdelig norsk aksent og dårlig gramatikk. Er ikke så viktig å prate riktig, bare du blir forstått. Hvor prater du engelsk egentlig siden det er et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg følte meg som deg i en periode. Selv om jeg kunne lese, skrive og forstå mer eller mindre perfekt var jeg så innmari nervøs for uttalen! Men så flyttet jeg til England, og det første jeg ble møtt med var en taxisjåfør som faktisk sa han syns jeg var god i engelsk. Så sjansen er stor for at du ikke er så dårlig som du tror :)

Ellers er jeg enig med de andre: å snakke masse engelsk er gull. Enten blir du bedre, eller så lærer du deg bare at det ikke har så mye å si så lenge du gjør deg forstått. Jeg har bodd i England i over et år, uttalen min er langt fra perfekt, men alle skjønner hva jeg sier så da bryr det meg ikke lenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hjalp det veldig å dra på utveksling, var i Italia og Tyskland - der snakket vi engelsk oss i mellom, og fordi ingen av oss snakket perfekt (for og si det sånn) gikk praten veldig lett. Var i England forleden, lærte mye av en tur på kun fem dager :)

Ellers signerer jeg de over her - øvelse gjør mester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...