Gå til innhold

Ernæring


~umulia~

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ikke et eget fag, evt. mer lagt vekt på ernæringskunnskap i den norske skolen?

Når man ser hvor lite kunnskap som finnes om emnet, bare i de forskjellige forumene rundt på kg, er det jo innlysende at det er for lite lagt vekt på. Jeg kan ikke huske og å hatt noe om ernæring på skolen siden skolekjøkkenet i 4-klasse.

:-?

Når man vet hvor mange unge som sliter med spiseforstyrrelser grunnet vrangforestillinger, skulle man jo tro dette er viktigere å få kunnskap om enn f. eks. sløyd og håndarbeid. :roll:

Maten er tross alt drivstoffet vårt, å få kunnskap om egen kropp burde være en rettighet.

Hva syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal vel være litt forsiktig med å snakke om mat til elever.

Stor fokusering på mat kan raskere utløse spiseforstyrrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Ernæring skal ligge under faget heimkunnskap. Et av målene etter læreplanen er "at elevene opparbeider forståelse for at det er sammenheng mellom kosthold, livsstil og helse, slik at de har grunnlag for å velge en helsefremmende livsstil."

Men hvordan de ulike skoler velger å omgås temaet er nok en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er alt for lite ernæringslære i barne og - ungdomskolen. Selv har jeg hatt fire år med faget, så jeg er rimelig stødig i det. Men det var ikke før på videregående jeg begynte å lære godt om det. På barne og - ungdomskolen var det bare igjennom faget heimkunnskap, og det må jeg ærlig innrømme er alt for dårlig lagt opp. Mulig det bare var den skolen jeg gikk på som hadde dette problemet, men det kan sikkert bli bedre på et mer generelt basis også.

At det ikke skal snakkes for mye om mat til unger er jeg sterkt uenig i. Jeg kan ikke skjønne at en bedre viten om ernæring kan utløse flere spiseforstyrrelser bland barn og unge. Selvfølgelig, hvis det blir gjort på en helt feil måte så kan det sikkert være skadelig. Men det gjelder alt, og ikke noe som matlæren er om alene.

Ja til mer ernæring i skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel være litt forsiktig med å snakke om mat til elever.

Stor fokusering på mat kan raskere utløse spiseforstyrrelser.

nei det er jeg IKKE enig i. man skal ikke snakke om SLANKING, men mat må det vel da gå an å snakke om??

elevene trenger det. se hva de stapper i seg i løpet av en skoledag. cola, boller, sjokolade osv osv. de fleste har faktisk ikke kunnskapet om noe annet kosthold. de vet ikke hvordan maten påvirker kroppen, humøret osv.

nei innfør ernæringslære på skolen. det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er jeg IKKE enig i. man skal ikke snakke om SLANKING, men mat må det vel da gå an å snakke om??

elevene trenger det. se hva de stapper i seg i løpet av en skoledag. cola, boller, sjokolade osv osv. de fleste har faktisk ikke kunnskapet om noe annet kosthold. de vet ikke hvordan maten påvirker kroppen, humøret osv.

nei innfør ernæringslære på skolen. det er viktig.

Man skal ikke snakke for mye om det heller.

Men det jeg blir provosert av, er matte- og naturfagsbøkene som noen jeg kjenner har i tiende klasse. Her skal de regne ut antall kalorier det er i forskjellig mat, og regne ut hvor mange kalorier man bruker på å gå opp og ned av en stol. Dette er i alle fall helt unødvendig!

Jeg blir skikkelig provosert når jeg leser slikt, har selv slitt lenge med spiseforstyrrelser, og i disse bøkene var det jo mer eller mindre en "hjelp" for syke personer. DEt er ikke sunt å lære å regne kalorier!

DEn tiden lærerne bruker på å lære bort det, kan de heller bruke på å undervise om sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man putter i seg flere kalorier enn man forbrenner, blir man....

Værre er det ikke.

Et mye større problem er TORO, og mangel på ferkvarer. I dag har alle så liten tid at Grandiosa har passert kjøttkaker.

På min KIWI går det så mye i pølser, pizza og lapskaus på boks, at jeg tror folk har mistet kunskapene de (ikke) lærte av sine mødre.

Saltmengden i ferdigmaten er alt for høy. Se innholddeklarasjonen på suppeposene.

Jeg tittet på ferdigbernaise. Den inneholdt 15 (greier) og en drøss med Eer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ernæring skal ligge under faget heimkunnskap. Et av målene etter læreplanen er "at elevene opparbeider forståelse for at det er sammenheng mellom kosthold, livsstil og helse, slik at de har grunnlag for å velge en helsefremmende livsstil."

Men hvordan de ulike skoler velger å omgås temaet er nok en annen sak.

Vi hører jo fra tid til annen om elever som må tegne matrettene, fordi skolen ikke har råd til (eller ikke prioriterer innkjøp av) ingredienser.

Jeg husker heimkunnskapsundervisningen vi fikk på ungdomsskolen. Lærerinnen var en dame i 50-årene av den typen man ikke tullet med. Vi syntes kanskje ikke timene hennes var de morsomste, men jeg tror ikke noen gikk ut av hennes klasser uten å ha lært skikkelig om vitaminer, mineraler og proteiner og hvilke matvarer som inneholder hva, samt hygiene og rengjøring.

Hun tok i hvertfall oppgaven alvorlig. Jeg mener, dama hadde oss fremme foran kateteret og demonstrerte vasking av gulv og vriing av kluter, og ingen slapp unna. Vi syntes nok at det var i overkant, men da jeg 10-15 år senere jobbet i skolen og traff ungdommer som var fullstendig ute av stand til å vaske et gulv, lærte jeg å sette pris på min gamle lærerinne. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...