Gå til innhold

Seksuell trakassering fra lærere


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Myumi

Hvor mange her har opplevd seskuell trakassering fra sine lærere på enten barne/ungdom eller videregående skole?

Nå snakker jeg altså om seksuell trakassering, ikke å få en klem, ett klapp på skulderen etc.

Jeg opplevde det flere ganger med en gymlærer på barneskolen og min faglige rådgiver på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi hadde en mannlig gymlærer som stadig kom inn i dusjen. Det var ikke noe gøy.

Og på ungdomsskolen hadde vi dans i stedet for musikk. Læreren hadde et veldig godt forhold til enkelte jenter på hvert klassetrinn i mange år. Det gikk alltid rykter om at han hadde et seksuelt forhold til de, men det er selvfølgelig ikke sikkert at det stemmer. Men det er jo en grunn til at ryktene gikk. Han var ganske ekkel mot jentene. Kommenterte kropper o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har har opplevd det et par ganger. Det ene tilfellet vil jeg kalle trakasering (ungdomskolen), men det siste (videregående) synes jeg bare var hyggelig (mannen var dødspen, og jeg flørtet vel minst like mye tilbake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lærer på barneskolen som var innmari glad i å "kile" oss jentene. Han var stadig ute etter å klemme og ta på oss over hele kroppen. Jeg husker jeg syntes det var ubehagelig og guffent - og at vi snakket om det. Prøvde alltid å unngå ham i størst mulig grad... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke som jeg husker. Hadde en lærer som trodde han var guds gave til jentene, skulle på død og liv lese erotiske folke eventyr liggende på kateteret :sjokkert:

Det eneste jeg kan huske er at enkelte lærere trakasserte enkelte elever ved å henge dem ut, ja rett og slett mobbe dem. Og det var alltid elever som ikke hadde så store ressurser som ble mobbet. Husker jeg sto på barikadene og beskytta dem så godt jeg kunne. Tøffeste jenta i klassen.... liksom.

Kanskje litt utenfor temaet. Men uansett trakassering er det jo utrolig trist for dem som har opplevd slikt. Spes i en fase av livet der en ikke er så trygg på seg selv.

Coffee Jolene, det høres arvolig ut, vurderte du ikke å anmelde overgriperene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Har mange sære lærere, de fleste av dem svært koselige mennesker. Seksuell trakassering har jeg aldri vært utsatt for på skolen, men mobbing fra lærerhold var jeg offer for i en årrekke på barneskolen. Bare synd at jeg ikke turde å fortelle foreldrene mine om det før flere år senere, i dag vil det bare bli mitt ord mot hans, så det er ikke vits å lage sak av det en gang. På mange måter er denne læreren blitt en enorm motivasjonsfaktor for meg - jeg gjør alt i verden for å ikke bli et så patetisk menneske. *puh*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har har opplevd det et par ganger. Det ene tilfellet vil jeg kalle trakasering (ungdomskolen)' date=' men det siste (videregående) synes jeg bare var hyggelig (mannen var dødspen, og jeg flørtet vel minst like mye tilbake).[/quote']

...så trakassering eller ikke-trakassering har altså noen med utøverens utseende å gjøre??? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ikke personlig, men jeg kjenner flere som har hatt en ubehagelig opplevelse ved skolen min.

En mannlig lærer på 40 år som for det første brukte klassen som psykologer og snakket først ut om hvor fæl sklilsmissen hans var, hvor dust kjerringa var osv. Deretter snakket han om hvor viril han var i sine yngre dager, men ikke fikk "pult" fordi han var en outsider. At han masturberte mye osv. (Vi hadde han i data vel og merke..)

Etter skilsmissen snakket han med jentene i klassen, deriblant meg, om at han savnet en å dele livet med. (Dette tok han opp når han var alene med ei jente.) Han sa han var ferdig med one-night stands og slike ting. Han begynte å trene og gikk ned 15 kg. Han begynte å gå i dress, dukket opp i klassen vår selv om vi ikke hadde han i det faget, tilbød seg å kjøre noen hjem osv. Vi fikk telefonnummeret hans, i tilfelle et eller annet.

Etter en stund begynte han å massere oss i timene, fordi vi sikkert ble stive i nakken av å sitte foran PC'n. Han gav oss mange pauser, viste oss øvelser osv, hvorpå han også "brukte" jentene til å demonstrere. Han smisket med alle, gav oss en klem hver dag når vi gikk.

Ei jente i klassen min var ute på en luftetur, da han dukket opp. Han spurte om de kunne gå en tur. Jojo, tenkte hun. Slapp unna timen. Han begynte å fortelle henne at han ofte tente på elevene sine, selv om det egentlig var feil. At han godt kunne tenke seg å ligge med flere av jentene, men ikke gjorde det fordi det også var feil. Så spurte han jenta om hun ville ha massasje, og hun svarte nei. han gjorde det likevel, fordi hun var så "stiv". (Er det rart?!!) Ha fortalte henne hvor fin kropp hun hadde, at vi alle hadde fine kropper og at det var en gave vi hadde fått. HAn fortalte at hofter og lår var fint. (Han sa en gang at vi burde stille oss nakne foran speilet og granske oss selv, for å se hvor vakre vi egentlig er.)

Han prøvde seg stadig, men ikke med en helt direkte tone. Mer som et forsøk på å hinte om å få ligge med noen.

Jeg syns jo litt synd på ham, men han åpenhet fungerte ikke akkurat så bra.

Jeg har han ikke lenger, og jenta sluttet. men han hilser fortsatt på meg, vil gi meg en klem osv. Jeg haster som regel fordi. Han er sikkert ulykkelig, men å si at han tenner på 17-18-19 år gamle elever er ikke det man sier til høyt til dem...

usj-..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...så trakassering eller ikke-trakassering har altså noen med utøverens utseende å gjøre??? :o

Nei, i utgangspunktet ikke!

Men jeg var såpass tiltrukket av læreren at jeg ikke følte det var trakasering.

Trakasering er jo et ganske relativt begrep. Noen ville kanskje følt seg brydd, men jeg svarte med samme mynt. Følte meg altså ikke trakasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Å fy faen, Hope, noe så kvalmt! Så ekle fakter fra det motsatte kjønn har jeg knapt nok vært ute for når jeg er på fylla en gang. Uschan buschan! :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i alvorlig grad, men vi hadde en lærer på ungdomsskolen som alltid skulle være så fysisk med jentene.

Jeg vet ikke hva som skjedde oppe i hodet hans, kanskje var han bare ikke så god i jobben sin. Men jeg forventer liksom at en voksen mann som er lærer skal skjønne at 13-14-år gamle jenter ikke er komfortable med kroppen sin, og ikke ønsker fysisk oppmerksomhet fra en voksen lærer (type klaps på rumpa /tulleslåssing)

Så skremmende at det er så mange som har opplevd noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en mannlig gymlærer på barneskolen som pleide å komme inn i jentedusjen etter timen "for å sjekke at alle dusjet."

Vi var mange som reagerte på dette og sa fra til skolen, han måtte slutte som lærer der.Senere fikk han jobb som gymlærer på ungdomsskolen i samme kommune :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm. En liten ting ang. lærere som kommer inn i dusjen, fra en gutts synsvinkel...

Vi hadde to gymlærere på barneskolen som kom inn i guttegarderoben. Det ene var en mann som rett og slett bare dusjet sammen med guttene istedet for å gå i lærergarderoben. Han var aldri ekkel eller ubehagelig på noen måte, og det burde ikke være noen big deal uansett, for er det ikke slik at når en skoleklasse har svømming, så er vanligvis lærere og elever i samme garderobe?

Den andre var en dame i 30-årene som vi hadde i gym i en periode. Hun sto bare i garderoben (ikke i dusjen) og passet på. Hun var heller ikke ubehagelig på noen måte, men noen av elevene måtte selvsagt komme med temmelig ondsinnede kommentarer bak ryggen hennes uansett.

Og hvordan opplevde denne eleven det at lærerne var til stede? Som meget positivt. Det var ikke uvanlig med erting og faktisk mobbing i garderoben, og som en som var litt tidlig utviklet kan jeg si at dusjingen ikke var noe jeg så frem til. Jeg tror at de litt overvektige elevene i klassen opplevde det på samme måte. Lærerens tilstedeværelse gjorde at denne type plaging umiddelbart opphørte.

Senere, i høyere klassetrinn, har jeg sett en mannlig gymlærer vise en temmelig uprofesjonell "interesse" for jenter i klassen. Jeg har også hatt en religionslærer på ungdomsskolen som troppet opp i timene med undervisningsmateriale han hadde kopiert opp fra forskjellige bøker, der temaet var seksuallivet, i ekstrem detalj. Han var også påfallende "vennlig" mot et par av jentene.

Jeg vet ikke om det kan sies å være "vanlig" at lærere viser seksuell interesse for elever, men det ser ut til at de fleste har opplevd det et par ganger i løpet av grunnskole og videregående. Det er litt skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Jammen det visste du da fra før, Sandman. Er han ung og kjekk er det et kompiment og ganske spennende, er han gammel og/eller stygg er det ekkelt, slibrig, trakkasering etc. Stygge folk må jo kjenne sin plass :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et seksuelt forhold til en av mine lærere på ungdomsskolen. Han var gift og hadde to små barn. I ettertid ser jeg selvfølgelig at det var fullstendig uakseptabel oppførsel fra hans side.

Jeg var ung, dum og veldig forelsket..... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Var en lærer på videregående som trodde (med grunn visstnok) at han var dødskjekk!!! resten av klassen (vi var bare jenter) syns oxo d..

Han var veldig nærgående og flørtet m både lærere og elever... Men m aowi lærte han sin plass .... hehe

I en time satt han seg ned ved siden av meg og skulle hjelpe meg.. han la armen rundt meg og da klikka det litt i hodet mitt :-? (har en liten overgrepshistorie fra ungdomsskolen...)

Men altså , hehe, aowi snur seg , ser fælt på læreren (har blitt fortalt dette.. husker ikke stort jeg...) Og drar til han m knyttneven i trynet :sjarmor:

var ei som fikk være i fred resten av skoleåret ja :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde et seksuelt forhold til en av mine lærere på ungdomsskolen. Han var gift og hadde to små barn. I ettertid ser jeg selvfølgelig at det var fullstendig uakseptabel oppførsel fra hans side.

Jeg var ung, dum og veldig forelsket..... :-?

:hakeslepp: lar meg sjokkere av slikt jeg, da.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: lar meg sjokkere av slikt jeg, da.......

Mye vanligere enn du vil tro...

Jeg ble forført av faren til venninna mi da jeg var omtrent 18 - heller ikke særlig akseptabelt sett i ettertid, men jeg lot meg smigre og lede... *sukk* :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I femte-sjette klasse omtrent var det en lærer som var veldig glad i å kile oss jentene der hvor skulderen og halsen møtes (en sene der), og så løp hendene litt fremover og kilte nedover foran.. Jeg syntes det var temmelig ekkelt, ettersom jeg hadde begynt å få pupper. Han fikk aldri til å grafse på meg da, ettersom jeg vridde bort hendene hans og etterhvert ble tøff nok til å be ham holde pissfingrene for seg selv.. Mulig andre ble grafset på. Foreldrene mine nekter å høre på dette (da også) og liker ikke at jeg "slenger dritt" om læreren.. I niendeklasse var det en av jentene som var kjæreste med en av lærerne (han var vikar og ca 25 år). De tafset litt på skolen også. Jeg syntes det var veldig merkelig dengang også, at en lærer har lov å bli kjæreste med en elev. At ikke rektor eller andre lærere reagerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...