Gjest SurSokk Skrevet 31. oktober 2012 #1 Skrevet 31. oktober 2012 Hei! Jeg lurer på en ting. Hva skal til for å bli lagt inn frivillig? Jeg har startet med selvskading igjen, snakket med "fagfolk" og når jeg har gode dager (som er svært sjeldent) kommer jeg hjem og får inndirekte vite hvor nytteløs jeg er, udugelig jeg er, hvor i veien jeg er. Jeg er såpass sliten psykisk nå at jeg ikke vet hvor mye mer jeg kan takle av dette. Jeg er redd for at jeg kan gjøre ting som ikke er bra for meg eller noen andre når jeg er såpass nede i grøfta. Hjelp!
eva-80 Skrevet 31. oktober 2012 #2 Skrevet 31. oktober 2012 Min beste venninne har slike frivillige innleggelsesperioder i året for å forebygge selvskading. Jeg tror det er fastlegen som bestiller dem, men de har også en spesiell kontakt. Jeg vil tro enten fastlege eller psykologen som søker. Men kanskje flere som vet mere om temaet ?
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #3 Skrevet 31. oktober 2012 En lege, psykolog eller sykepleier må vurdere tilstanden din dit at du vil ha nytte av og behov for en innleggelse, og så må overlegen der du blir henvist være enig i avgjørelsen til legen. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med fastlegen din og snakke om problemene dine, for det er helt klart at du trenger en eller annen form for hjelp når du har det slik som du har det nå. Anonym poster: 7a2d5f4ca71b7013b9060551085e3132
Gjest SurSokk Skrevet 31. oktober 2012 #4 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg får psykolog hjelp og skal til psykologen nå i morgen, jeg tenkte jeg skulle spørre ang dette med innleggelse. Jeg følte at det var greit å forhøre seg litt her om temaet dersom noen viste noe om det! Hvordan foregår en innleggelse da? Er det sånn at man snakker med noen, får godkjennelse og "pakke kofferten og dra"?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2012 #5 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg får psykolog hjelp og skal til psykologen nå i morgen, jeg tenkte jeg skulle spørre ang dette med innleggelse. Jeg følte at det var greit å forhøre seg litt her om temaet dersom noen viste noe om det! Hvordan foregår en innleggelse da? Er det sånn at man snakker med noen, får godkjennelse og "pakke kofferten og dra"? Det varierer sikkert fra sted til sted. Men jeg har fått tilbud om innleggelse så raskt som på dagen/dagen etter når psykolog har meldt sin bekymring (varierer sikkert). Hvis psykologen din mener det er behov for en innleggesle og tar kontakt med stedet som er aktuelt for deg, så er min erfaring at det ordner seg. Bare vær helt ærlig angående hvorfor du ønsker innleggelse.
Gjest SurSokk Skrevet 31. oktober 2012 #6 Skrevet 31. oktober 2012 Ærlig skal jeg være hele veien. (selv om jeg har litt problemer med å åpne meg helt for mye mennesker, jeg må bare komme meg over terskelen og være helt ærlig) Jeg har hele tiden vært uærlig både ovenfor meg selv og andre, og det funker ikke i lengden og det var en ganske tøff erfaring. Tusen takk for svar alle sammen!
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #7 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg får psykolog hjelp og skal til psykologen nå i morgen, jeg tenkte jeg skulle spørre ang dette med innleggelse. Jeg følte at det var greit å forhøre seg litt her om temaet dersom noen viste noe om det! Hvordan foregår en innleggelse da? Er det sånn at man snakker med noen, får godkjennelse og "pakke kofferten og dra"? Det spørs om det skal være en akuttinnleggelse, eller en "vanlig" innleggelse. Er det akutt (type at det er fare for liv og helse og du må legges inn NÅ) får du innleggelse på dagen, må reise til det sykehuset du hører til geografisk sett. Akuttinnleggelser er ofte korte (få dager), og er bare "oppbevaring" til det er trygt for deg å bli skrevet ut igjen. Er det snakk om en vanlig innleggelse, blir det sendt en henvisning til det sykehuset/DPS du velger. Da vil du bli vurdert, og enten få rett til prioritert helsehjelp, rett til helsehjelp eller avslag. Du vil få en dato der du skal møte opp på avdelingen, og blir lagt inn. Med mindre det er fullstendig krise slik at du trenger innleggelse på dagen for ikke å ta livet av deg, vil jeg absolutt anbefale deg en vanlig innleggelse selv om du må vente en stund (hvor lenge avhenger av hvor lang venteliste de har der du vil legges inn, alt fra dager til et par mnd). Bare spør om du har flere spørsmål, jeg har mye erfaring med innleggelse, både akutt og planlagt. Anonym poster: 7a2d5f4ca71b7013b9060551085e3132
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2012 #8 Skrevet 31. oktober 2012 Det spørs om det skal være en akuttinnleggelse, eller en "vanlig" innleggelse. Er det akutt (type at det er fare for liv og helse og du må legges inn NÅ) får du innleggelse på dagen, må reise til det sykehuset du hører til geografisk sett. Akuttinnleggelser er ofte korte (få dager), og er bare "oppbevaring" til det er trygt for deg å bli skrevet ut igjen. Er det snakk om en vanlig innleggelse, blir det sendt en henvisning til det sykehuset/DPS du velger. Da vil du bli vurdert, og enten få rett til prioritert helsehjelp, rett til helsehjelp eller avslag. Du vil få en dato der du skal møte opp på avdelingen, og blir lagt inn. Med mindre det er fullstendig krise slik at du trenger innleggelse på dagen for ikke å ta livet av deg, vil jeg absolutt anbefale deg en vanlig innleggelse selv om du må vente en stund (hvor lenge avhenger av hvor lang venteliste de har der du vil legges inn, alt fra dager til et par mnd). Bare spør om du har flere spørsmål, jeg har mye erfaring med innleggelse, både akutt og planlagt. Anonym poster: 7a2d5f4ca71b7013b9060551085e3132 Vil bare si at jeg har fått innleggelse på DPS dagen etter, ikke akuttpost. Kan være at jeg har vært veldig heldig selvfølgelig.
Perle123 Skrevet 31. oktober 2012 #9 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg har også fått innleggelse frivilig på DPS dagen etter. Dette var heller ikke akuttpost.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #10 Skrevet 31. oktober 2012 Ja, man kan selvsagt være heldig å få innleggelse ganske med en gang, men man kan også risikere å måtte vente. Ved akuttinnleggelse har man rett på øyeblikkelig hjelp, altså innleggelse med en gang. Anonym poster: 7a2d5f4ca71b7013b9060551085e3132
Tøffeldyret Skrevet 31. oktober 2012 #11 Skrevet 31. oktober 2012 Da jeg var innlagt måtte jeg vente omtrent en uke før jeg fikk plass. Dette var vanlig frivillig inleggelse pga angst og bipolar 2. Jeg ble tatt godt imot og det var hyggelige folk som jobbet der. Jeg var der i to uker, og skal kanskje tilbake for å fortsette å jobbe med meg selv. Jeg vet ikke hvordan opplegg du kommer til å få, når det er selvskading. Men for min del var det absolutt ikke et hvileopphold. Jeg måtte jobbe med angsten min hele dagen, og det var tungt, men nyttig. De er veldig opptatt av at du skal fungere greit når du kommer ut igjen, bare så du er forberedt på en del jobbing.
Gjest SurSokk Skrevet 31. oktober 2012 #12 Skrevet 31. oktober 2012 Forberedt på jobbing er jeg, for det er mye som må jobbes med hos meg selv. Jeg vil så gjerne fungere normalt i hverdagen, dog må de jeg bor med også hjelpe til i stede for å dra meg ned. Jeg har allerede prioriterthelsehjelp da jeg ble henvist videre til DPS psykolog fra legevakten.
Gjest Gjest_Erica Skrevet 1. november 2012 #13 Skrevet 1. november 2012 Min erfaring er at det er relativt korte ventelister på DPS (Distriktpsykiatrisk senter). Dette kan selvsagt variere ut fra hvor mange inneliggende pasienter de har fra før, hvor stor pågangen er og man ser det selvsagt ut i fra din situasjon. Lykke til uansett!
Gjest Enia Skrevet 1. november 2012 #14 Skrevet 1. november 2012 innleggelse er dritt.. du kommer til å kjede deg ihjel
Gjest Gjest_Erica Skrevet 1. november 2012 #15 Skrevet 1. november 2012 (endret) innleggelse er dritt.. du kommer til å kjede deg ihjel Hvis du har den innstillingen at innleggelse er noe dritt og kjedelig, blir det som oftest det. Dessuten har det svært mye å si hvilken avdeling du kommer på. DPS-er har i de aller fleste tilfeller åpne (ikke låste) dører. Opplegget på dagtid varierer, men noe samtalegrupper, fysisk aktivitet osv. er det nok. Du kan etter avtale dra på besøk eller få besøk på avdelingen. Noe av tanken er jo også at du skal få anledning til å hvile deg litt borte fra dine hjemlige trakter og miljø. Hvis du derimot er innlagt på en akuttavdeling, kan jeg være enig med deg i at det fort blir kjedelig. Endret 1. november 2012 av Oda1982
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå