Frk Doodad Skrevet 1. mars 2004 #1 Skrevet 1. mars 2004 Nå har jeg søkt rundt på nettet, og er mer forvirret nå enn da jeg begynte. Jeg har alltid hørt at man skal ta tran når man er gravid, men så leser jeg at det er et stoff i tran som har abortfremkallende egenskaper. Uæh, da vil IKKE jeg ta tran!! Men hva kan jeg evt. ta istedefor for å få i meg de viktige fettsyrene uten å få i med dette skumle stoffet i tillegg??
Bridget Jones Skrevet 1. mars 2004 #2 Skrevet 1. mars 2004 Jeg har kjøpt en sånn pakke med forskjellige vitaminer folat også tran, dette er for gravide og ammende. Så det tror jeg ikke det kan være så farlig. Jeg har brukt tran i alle mine svangerskap.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #3 Skrevet 1. mars 2004 Bruk rapsolje i maten, da slipper du det trantullet
meta Skrevet 2. mars 2004 #4 Skrevet 2. mars 2004 Både legen og jordmoren min ville at jeg skulle ta tran, så da stoler jeg på dem og tar kapslene mine hver dag
Fakse Skrevet 2. mars 2004 #5 Skrevet 2. mars 2004 Kjenner en som er sykepleier. Hun er vegetarianer, men da hun ble gravid syntes hun det var så viktig å ta tran at hun så bort i fra det. Det samme gjør hun i forhold til barna sine. De spiser et vegetarisk kosthold, men får i tillegg tran. Når hun som har så mye helseutdanning synes det er så viktig å ta tran at hun legger til siden sin religiøse overbevisning, sier det noe om hvor viktig tran er for gravide og barn.
Tinka Skrevet 2. mars 2004 #6 Skrevet 2. mars 2004 Det min jordmor anbefalte som kosttilskudd var netopp tran, det var det viktigste av alt å ta hevdet hun.
Kaktus Skrevet 2. mars 2004 #7 Skrevet 2. mars 2004 Legen min har også anbefalt meg å ta trankapsler.
Ann Forup Skrevet 2. mars 2004 #8 Skrevet 2. mars 2004 well jeg spiser et sundt kosthold og tager ikke noget somhelst vel ikke helt sandt tager jern p.g.a det er så kort tid siden jeg var gravid sidst at jeg ikke har nået at få jernlagret helt i top endnu, og jeg er kernesund, har aldrig fået besked på at tage tran hverken af lægen eller jordmor, hverke i norge, danmark eller på island, men selvfølgelig man kan altid fylde sig med tran og vitaminer har kroppen ikke brug for dem udskiller man dem alligevel i urinen så ingen skade sket, så du skal vel bare gøre som du føler for.
Iset Skrevet 2. mars 2004 #9 Skrevet 2. mars 2004 det er PCBi tranen som kan være abortfremkallende i større mengder. tran inneholder ikke så store mengder at det som regel er farlig, men man vet aldri. PCB er en miljøgift som er i sjøen, og siden tran er laget på leveren til fisken (ææsj) som jo all miljøgiften og dritten går gjennom, så finnes det store konsentrasjoner i den, avhengig av hvor fisken er fra, hvor mye forurensning det er i akkurat den sjøen. Tranen rensen, men det er alltid spor igjen. det finnes da andre alternativer, alle tror jo Møllers er det eneste som finnes av omega 3. det finnes jo tilogmed bedre produkter enn vanlig tran, feks PIKASOL (anbefalt på Dinbaby også, på forsiden), som IKKE er laget på lever, men på fiskekjøttet, og inneholder større mengder omega 3 pr kapsel enn tran, og som dere sikkert vet, så er det OMEGA 3 som er viktig for fosterets hjerne, øyne og vev.
Ann Forup Skrevet 3. mars 2004 #10 Skrevet 3. mars 2004 må lige tilføje noget her, hvad med at spise mere fisk, hjemme hos os er der minst 3 måltider i ugen med fisk, det er noget jeg lærte mig fra da jeg boede i Island, der spiser man fisk 5 dage i ugen og lam i weekenden, fisk er sundt og man får alle de rette fedtsyre, tænk også på en anden ting, kinesere og japanere er dem som lever længst af os alle og de spiser jo også meget fisk, er sikker på at det er skylde til et langt og godt liv. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2004 #11 Skrevet 3. mars 2004 4 Vegan alternativer: Udos's choise, hampolje, linolje, og raps
Frk Doodad Skrevet 4. mars 2004 Forfatter #12 Skrevet 4. mars 2004 det er PCBi tranen som kan være abortfremkallende i større mengder. tran inneholder ikke så store mengder at det som regel er farlig, men man vet aldri. PCB er en miljøgift som er i sjøen, og siden tran er laget på leveren til fisken (ææsj) som jo all miljøgiften og dritten går gjennom, så finnes det store konsentrasjoner i den, avhengig av hvor fisken er fra, hvor mye forurensning det er i akkurat den sjøen. Tranen rensen, men det er alltid spor igjen. det finnes da andre alternativer, alle tror jo Møllers er det eneste som finnes av omega 3. det finnes jo tilogmed bedre produkter enn vanlig tran, feks PIKASOL (anbefalt på Dinbaby også, på forsiden), som IKKE er laget på lever, men på fiskekjøttet, og inneholder større mengder omega 3 pr kapsel enn tran, og som dere sikkert vet, så er det OMEGA 3 som er viktig for fosterets hjerne, øyne og vev. Hvor kan man få kjøpt Pikasol da?
Iset Skrevet 4. mars 2004 #13 Skrevet 4. mars 2004 noen apoteker har fått den inn ser jeg. ellers er det i helsekosten. finnes andre merker og altså, men denne er veldig bra. 2 stk daglig skal holde:)
Frk Doodad Skrevet 4. mars 2004 Forfatter #14 Skrevet 4. mars 2004 noen apoteker har fått den inn ser jeg. ellers er det i helsekosten. finnes andre merker og altså, men denne er veldig bra. 2 stk daglig skal holde:) Ok, tusen takk :D Da prøver jeg helsekost da!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå