linux Skrevet 30. oktober 2012 #1 Skrevet 30. oktober 2012 Hei alle der ute som forhåpentligvis vet litt mer om hunder enn jeg gjør. Jeg er en 23 år gammel jente som bor i leilighet på Majorstua med samboeren min, og jeg vurderer sterkt å få meg en hund. Siden jeg sliter litt med leddsmerter kan jeg ikke ha en veldig sterk hund som drar meg over ende når vi går tur, men jeg vil heller ikke ha en "veskehund", så jeg tenker da på en middels liten. Jeg har tenkt på 3 alternativ. Først en Mops.. For det første er jo størrelsen flott og det jeg har lest om hunden er det at den er imøtekommende og tillitsfull, kjærlig og glad. Dette passer meg ypperlig! Så har jeg tenkt litt på Fransk Bulldog.. Rett og slett fordi jeg synes de er verdens fineste, men jeg vet ikke helt om det er en bra førstegangshund..? Lest at de er veldig aktive og rampete, også litt bipolare..? De jeg har snakket med er veldig fornøyde og jeg tror kjæresten min hadde kunnet føle seg litt mer macho med den enn om jeg hadde dukket opp med en Chihuahua.. Hehe. Annet enn det er kjæresten min litt allergisk, og jeg må innrømme at jeg har vært negativ til småhunder som ofte er allergivennlige, men en kollega introduserte meg for hennes lille Toy Puddel og den var virkelig ikke gneldrete, skeptisk eller aggressiv, men heller veldig søt og lydig, noe som åpnet øynene mine for denne lille rasen også.. Gå tur er noe jeg liker og er villig til å gjøre hver dag selvfølgelig. Jeg har jo Slottsparken rett ved siden av meg hvor jeg kan slippe den litt løs og la den leke, men som dere ser er jeg forvirret når det gjelder hvilken rase jeg skal ha. Har også tenkt på å adoptere en liten stakkar, men det er kanskje for litt mer erfarne hundeeiere..? Uansett; jeg er på jakt etter en kjærlig og lykkelig hund jeg kan ha med meg på alt og som ikke gneldrer, biter eller knurrer. Vet det har veldig mye med hvordan jeg "oppdrar" den å gjøre, men er det noen snille sjeler som kan gjøre valget mitt litt enklere? Jeg setter så pris hvert tips jeg kan få! :-) Tusen takk!
Hoppetaujenta Skrevet 30. oktober 2012 #2 Skrevet 30. oktober 2012 Personlig hadde jeg ikke orket en hundetype som er kjent for å ha pusteproblemer, som peser høylydt og snorker enda høyere. Blir fort mye lyd i de som har et flatt neseparti. Lykke til med valget og hund uansett. 2
Gjest Uanonymbruker Skrevet 30. oktober 2012 #3 Skrevet 30. oktober 2012 om samboeren din er litt allergisk så tror jeg nok dere bør reise rundt til noen oppdrettere og virkelig få prøvekjørt samboeren din rundt de forskjellige rasene. Mopser bl.a røyter noe helt absurd, du kan strikke en helt ny mops av de røytehårene du kommer til å ha i hjørnene
Rubies_ Skrevet 30. oktober 2012 #4 Skrevet 30. oktober 2012 Både mopsen og fransk bulldog er hunder som har masse sykdommer knyttet til rasen sin, på grunn av over-avl og gudene vet hva. Jeg hadde ikke støttet et sånt marked, og jeg hadde ikke kjøpt meg en hund som ganske sikkert ville kostet meg masse, masse i veterinærregninger. Og jeg ville heller ikke utsatt meg for den psykiske smerten det er å se at sitt eget kjæledyr har det vondt. Don't get me wrong, de er helt nydelige hunder, har flotte personligheter, men du bør være obs... Disse er jo heller ikke allergivennlige, så med en allergisk samboer må du garantert omplassere hunden senere uansett. Og det er utrolig slitsomt for eier og hund. Puddel er en nydelig rase som jeg har god erfaring med. Jeg har riktignok bare erfaring med storpuddel, eller kongepudler. De minste toypudlene har jeg ikke erfaring med, annet enn den utrolig irriterende bjeffebikkja til naboen. Jeg vet ikke om disse hunden er generelt gneldrete, men denne bikkja er ekstrem. Har dog ganske sterke følelser av at det er på grunn av de uengasjerte eierne, og ikke hunden i seg selv. Jeg vet ikke hvordan det er med sykdommer på toypuddelen, har du sjekket opp det? 2
Nalaya Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Har selv fransk bulldog. Man bør har råd til en del veterinærutgifter når man har en slik rase. Og jeg må legge til at min faktisk er ganske frisk til å være en fralle. Ellers må jeg være litt negativ å si at flere av mine venner reagerer mye på han... Fraller røyter året rundt-MYE! I tillegg sikler de mye, og ofte er det sikkel folk reagerer på. Ellers er det jo verdens aller beste rase selfølgelig Puddel virker som en kul rase da! Mer allergivennlige og skal være supersmarte! 1
linux Skrevet 30. oktober 2012 Forfatter #6 Skrevet 30. oktober 2012 Se her ja. Jeg visste de snorka og litt sånn, men så mye visste jeg ikke. Og det med røytinga er jo veldig uattraktivt.. Hehehe! Dette hjelper mye! TAKK! Om dere har noen små hunderaser dere vil anbefale er jeg veldig åpen for det og :-)
Nalaya Skrevet 30. oktober 2012 #7 Skrevet 30. oktober 2012 Se her ja. Jeg visste de snorka og litt sånn, men så mye visste jeg ikke. Og det med røytinga er jo veldig uattraktivt.. Hehehe! Dette hjelper mye! TAKK! Om dere har noen små hunderaser dere vil anbefale er jeg veldig åpen for det og :-) Det er ikke alle som snorker eller peser så mye. Spørs helt hvilke oppdrettere man kjøper hund av. Flere og flere avler på sunne individer som puster bra, og føder selv. Før tok nesten alle keisersnitt. Hunden min f.eks snorker når han ligger på ryggen, og om han har noe under haka(sengekant f.eks) men ellers er det ikke en lyd. Hva med Bichon Frise? Svensk dansk gårdshund? Spørs jo helt hvor mye fysisk aktivitet dere tenker hver dag da..
Leo Skrevet 30. oktober 2012 #8 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg ville ha styrt unna fransk bulldog og mops først og fremst på grunn av helse. De fleste mindre selskapshunder kan desverre ha litt trøblete mentalitet, også puddel, men gjør du en grundig jobb når du velger oppdretter kan dette være flotte små hunder. Rasen jeg selv skal ha når jeg blir "gammel og grå" og ikke lenger orker de virkelig lange turene er strihåret kanindachs. Veldig mange allergikere reagerer ikke på strihårspelsene fordi disse heller ikke røyter.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #9 Skrevet 30. oktober 2012 Med tanke på at puddelen er en rase som faktisk får lov å puste som normalt og har plass til alle tennene i munnen sin, ville jeg valgt den. De to andre er brachiocephale raser som har pusteproblemer, og tannproblemer og mopsens øyne kan i tillegg ramle ut av skolten på den ved det minste traume. Alle hunder kan være snille, søte og hyggelige, jeg er bare forbanna på menneskene som har avla fram hunder med tydelige handikapp. Hilsen veterinærstudent som liker friske, glade hunder uavhengig av rase. Anonym poster: 65adcd55c51edca20fc7e3041db1bd2a 1
Rubies_ Skrevet 30. oktober 2012 #10 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg ville ha styrt unna fransk bulldog og mops først og fremst på grunn av helse. De fleste mindre selskapshunder kan desverre ha litt trøblete mentalitet, også puddel, men gjør du en grundig jobb når du velger oppdretter kan dette være flotte små hunder. De fleste mindre selskapshunder har trøblete mentalitet? Hva i all verden mener du med det? Tror du er langt utpå viddene her....
Sugerøret Skrevet 30. oktober 2012 #11 Skrevet 30. oktober 2012 Fransk bulldog og mops er jo kjent for dårlig avl.Der avles syke dyr frem bare pga utseende.Ikke pga lynne /mentalitet . Dessverre er det en del sykdom på toypuddelen også,men mindre enn de 2 andre rasene. Om du vurderer puddel,sjekk nøye oppdrettere,les bøker osv. Personlig synes jeg Fransk B. ser morsom ut,men alle jeg har møtt har helseproblemer
Nalaya Skrevet 30. oktober 2012 #12 Skrevet 30. oktober 2012 Med tanke på at puddelen er en rase som faktisk får lov å puste som normalt og har plass til alle tennene i munnen sin, ville jeg valgt den. De to andre er brachiocephale raser som har pusteproblemer, og tannproblemer og mopsens øyne kan i tillegg ramle ut av skolten på den ved det minste traume. Alle hunder kan være snille, søte og hyggelige, jeg er bare forbanna på menneskene som har avla fram hunder med tydelige handikapp. Hilsen veterinærstudent som liker friske, glade hunder uavhengig av rase. Anonym poster: 65adcd55c51edca20fc7e3041db1bd2a Øynene ramle ut ved den minste traume? Den der må du lengre med. Hvor lenge har du studert? 1
Dricka Skrevet 30. oktober 2012 #13 Skrevet 30. oktober 2012 Hva med chinese crested powder puff da? de er verdens fineste i mine øyne etter berner sennen og de er allergivennlige
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #14 Skrevet 30. oktober 2012 Øynene ramle ut ved den minste traume? Den der må du lengre med. Hvor lenge har du studert? Er på femte året og har i løpet av de to årene jeg har jobbet på klinikk hittil hatt 4 mopser inn på klinikk med øyne som har fallt ut, noen av bitt, andre ved fall ,og noen som var innom for 3. gang fordi det rett og slett skjedde tilfeldig med den. Samme med tibber, cavalier, chihuahua og andre typer raser med liten skolt og digre øyne. Anonym poster: 65adcd55c51edca20fc7e3041db1bd2a 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 30. oktober 2012 #15 Skrevet 30. oktober 2012 Har bodd med en mops og hatt en fransk bulldog i hus over en periode og ville ikke hatt noen av de to rasene. Veldig sjarmerende hunder, men man merker det er en usunn rase dessverre. Puddel derimot er en herlig rase, men jeg har bare erfaring med den store puddelen. Har du søkt en del rundt på f.eks canis? Sjekk alle rasene der. Kjøp deg en hundebok med beskrivelse av alle hunderaser og les. Det er spennende og lærerikt og man ser hvor stort mangfold det er av hunderaser der ute og noe som vil passe dere midt i blinken.
Nalaya Skrevet 30. oktober 2012 #16 Skrevet 30. oktober 2012 Er på femte året og har i løpet av de to årene jeg har jobbet på klinikk hittil hatt 4 mopser inn på klinikk med øyne som har fallt ut, noen av bitt, andre ved fall ,og noen som var innom for 3. gang fordi det rett og slett skjedde tilfeldig med den. Samme med tibber, cavalier, chihuahua og andre typer raser med liten skolt og digre øyne. Anonym poster: 65adcd55c51edca20fc7e3041db1bd2a Æsj, så ekkelt.. Lykke til videre med utdanningen da Så til ts, hva med dverg shnauzer?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #17 Skrevet 30. oktober 2012 Nå skal det sies at kollapset trachea, som kan gjøre at hunden både hoster og det som er (altså BRÅKER like mye som mopser osv) kan være vanlig hos pudler. Så alle kan potensielt bråke. Jeg ville valgt mops. Anonym poster: 6bcc00d66486b33ce867e7bcd60703dd
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #18 Skrevet 31. oktober 2012 Puddel... Allergivennlige og har god helse. Jeg skjønner ikke at folk syns det er greit å støtte oppdrett av hunder som nesten ikke har nese og hvor øynene kan falle ut.. Anonym poster: 44b37d6a4dc3fc282be81adca5583313 2
Audrina Skrevet 10. november 2012 #19 Skrevet 10. november 2012 Vet ikke om du har kommet noen vei med valget av rase, men jeg har lyst til å slå et slag for en rase som ikke er så vanlig i Norge, og som mange kanskje forhåndsdømmer som en bjeffete liten hund, men helt uten grunnlag. Malteseren. Den er såkalt "allergivennelig", og det eneste håret som kommer fra jenta mi er det som havner i hårbørsten når jeg grer henne. De kan selvsagt holdes ganske korte i pelsen, hvilket gjør at du slipper en del daglig stell. Dette er en rase som det er nesten umulig å ikke falle pladask for, når du blir kjent med en. Mannen min skulle aldri i verden ha en slik liten fjollete hund, men gikk til syvende og sist med på det, og de to er blitt et radarpar uten like. Han går faktisk oftere med henne enn det jeg gjør, hehe. Det krever litt kunnskap og innsats når det kommer til oppdragelse, men det gjør det med de aller flese hunder. Jenta mi er min første hund, utenom de hundene vi har hatt mens jeg vokste opp, og hun er den snilleste og lydigste av alle hunder jeg har kjent i mitt liv. Det jeg i hovedsak falt for med rasen er hvor oppmerksomme og ivrige de er etter å være med på alt som skjer. Du får ikke en ekstra sofapute, for å si det sånn. Jenta mi er 10 mnd gammel og kan så og si alle triksene i boka. Hun ligger pent på plassen sin mens vi spiser eller er opptatt med annet, hun reagerer ikke på ringeklokka eller andre slike forstyrrelser, og jeg tror jeg kan telle på to hender hvor mange ganger hun har bjeffet her hjemme siden vi fikk henne. Rasen er generellt sett veldig frisk, men munnhygiene er viktig, samt å unngå at hunden hopper mye på møbler ol. fordi det let kan slite på hoftene. Ellers lever de til de er 12-15-17 år gamle, og beholder mye av energien og iveren en valp har til de blir ganske gamle. Om du er interessert i å vite mer kan du sende en PM, jeg har masse kunnskap, og evt. bilder/video om det skulle være av interesse. Dette er en undervurdert rase! Jeg, som deg, har ikke helse til all verden, så dette var en perfekt rase for meg.
linux Skrevet 12. november 2012 Forfatter #20 Skrevet 12. november 2012 Vet ikke om du har kommet noen vei med valget av rase, men jeg har lyst til å slå et slag for en rase som ikke er så vanlig i Norge, og som mange kanskje forhåndsdømmer som en bjeffete liten hund, men helt uten grunnlag. Malteseren. Den er såkalt "allergivennelig", og det eneste håret som kommer fra jenta mi er det som havner i hårbørsten når jeg grer henne. De kan selvsagt holdes ganske korte i pelsen, hvilket gjør at du slipper en del daglig stell. Dette er en rase som det er nesten umulig å ikke falle pladask for, når du blir kjent med en. Mannen min skulle aldri i verden ha en slik liten fjollete hund, men gikk til syvende og sist med på det, og de to er blitt et radarpar uten like. Han går faktisk oftere med henne enn det jeg gjør, hehe. Det krever litt kunnskap og innsats når det kommer til oppdragelse, men det gjør det med de aller flese hunder. Jenta mi er min første hund, utenom de hundene vi har hatt mens jeg vokste opp, og hun er den snilleste og lydigste av alle hunder jeg har kjent i mitt liv. Det jeg i hovedsak falt for med rasen er hvor oppmerksomme og ivrige de er etter å være med på alt som skjer. Du får ikke en ekstra sofapute, for å si det sånn. Jenta mi er 10 mnd gammel og kan så og si alle triksene i boka. Hun ligger pent på plassen sin mens vi spiser eller er opptatt med annet, hun reagerer ikke på ringeklokka eller andre slike forstyrrelser, og jeg tror jeg kan telle på to hender hvor mange ganger hun har bjeffet her hjemme siden vi fikk henne. Rasen er generellt sett veldig frisk, men munnhygiene er viktig, samt å unngå at hunden hopper mye på møbler ol. fordi det let kan slite på hoftene. Ellers lever de til de er 12-15-17 år gamle, og beholder mye av energien og iveren en valp har til de blir ganske gamle. Om du er interessert i å vite mer kan du sende en PM, jeg har masse kunnskap, og evt. bilder/video om det skulle være av interesse. Dette er en undervurdert rase! Jeg, som deg, har ikke helse til all verden, så dette var en perfekt rase for meg. Åisann! Kjempefint at du skrev til meg! Jeg leste faktisk om dem nå nettopp også. Morsomt! På alle internettsider står det mer eller mindre at det er en vanlig liten hund egentlig, altså også gneldrete osv. Du vet jo hvilket rykte de små hundene har, men slik du beskriver din lille engel er den jo PERFEKT også for meg. :-) Jeg skal virkelig kontakte deg over PM denne uken. Må bare få litt tid til å sette meg ned . Tusen takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå