Gjest Maria Skrevet 29. oktober 2012 #1 Skrevet 29. oktober 2012 Hei! Jeg trenger hjelp til å vite hva jeg skal gjøre, jeg tok nettopp dagens p-pille men da jeg så på brettet så jeg at jeg allerede hadde tatt p-pillen for imorgen, jeg har ikke tatt den idag så det kan jo ha vært for to uker siden for alt jeg vet. Men imorgen skulle vært den siste p-pille dagen, og nå er jo den enten forsvunnet eller så har jeg allerede tatt den en eller annen dag. Så spørsmålet er da, skal jeg bare ta en ny fra det andre brettet eller skal jeg bare la være å ta p-pillen, og starte ''p-pille fri uke'' en dag tidligere? Hvis jeg lar være å ta p-pillen imorgen, altså en dag tidligere enn vanlig, skal jeg da også begynne å ta p-pillen en dag tidligere enn vanlig når uken er over? Håper på raske svar! :-)
Asso Skrevet 29. oktober 2012 #2 Skrevet 29. oktober 2012 Litt vanskelig situasjon der, men det står i bruksanvisningen på p-piller at hvis du har hoppet over en dag, så skal du bare fortsette på brettet osv. Hvis du kaster opp få timer etter at du har tatt pillen, så skal du ta en ny pille, fra et nytt brett. Regner med at du er helst i den siste kategorien, så jeg ville nok ha tatt en pille imorgen, fra et annet brett. Det er også fare for at du ikke er sikker/beskyttet nå, siden du ikke er i rute med brettet ditt. Hvis du begynner på pillefri uke imorgen, ville jeg ha begynt en dag tidligere med pillen, altså neste tirsdag, du skal ikke gå mer enn 7 dager uten p-pillen, da må du begynne helt på nytt.
Gjest Blubberella Skrevet 29. oktober 2012 #3 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg tror du kan ta pillefri nå med en gang, så lenge du starter på neste brett etter 7 dager. Å fremskynde pillefri er ikke noe problem så lenge du ikke forlenger pillefri periode.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #4 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg tror du kan ta pillefri nå med en gang, så lenge du starter på neste brett etter 7 dager. Å fremskynde pillefri er ikke noe problem så lenge du ikke forlenger pillefri periode. Men da risikerer man å bli gravid. Så man må ikke ha sex i 7 dager før og etter at man dropper den pillen. Anonym poster: e46fc1e42812bec74fe28d8faaf6966d
Gjest Blubberella Skrevet 30. oktober 2012 #5 Skrevet 30. oktober 2012 Men da risikerer man å bli gravid. Så man må ikke ha sex i 7 dager før og etter at man dropper den pillen. Anonym poster: e46fc1e42812bec74fe28d8faaf6966d Men skulle ikke TS egentlig straks ta pillefri? Det var sånn jeg skjønte det. Det betyr jo at hun har tatt hele brettet minus en pille, og da slutter hun jo heller ikke midt på et brett. Hvis hun går på en såkalt monofasepille (lik mengde hormoner i alle pillene) er hun trygg så lenge hun tar pillefri i maks sju dager og så starter opp på nytt brett igjen. Pillefri betyr ikke fare for å bli gravid. Det hadde gjort de fleste p-piller helt ubrukelige. Den siste pillen på brettet er heller ikke magisk, så om hun tar pillefri en dag tidligere skal ikke ha noe å si. TS: så lenge du har tatt resten av brettet som vanlig uten pauser eller avglemte piller, kan du trygt starte pillefri en dag tidligere. Og ja, du må dermed også starte på neste brett en dag tidligere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå