Gå til innhold

Hvordan koker man...

Fremhevede innlegg

Skrevet

... røkt torsk? :)

Har aldri kokt fisk før, bare ovnsbakt og stekt. Ta det gjerne steg for steg og godt detaljert.

På forhånd takk!!

Anonym poster: 2f929c854d7e650726ee6ff99c0773c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for link, men jeg tror jeg ikke jeg skal ha eddik oppi vannet... har ikke eddik hjemme.

Anonym poster: 2f929c854d7e650726ee6ff99c0773c3

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Hvordan tilbereder du fisk:

pix.gif

gryte.pngKoking:

Fisk skal ikke koke, bare trekke. Kok opp vann, tilsatt salt. Bruk ½ dl salt pr liter vann. Når vannet koker, trekk kjelen til side og tilsett eventuelt annet krydder. Legg i fiskeskivene. Sett kjelen tilbake på plata for å få temperaturen opp mot kokepunktet. Vannet skal ikke koke, trekk kjelen til side igjen før vannet koker. La fisken trekke i ca. 5 minutter. Skiver tykkere enn 3cm bør trekke noe lengre. Fisken er ferdig når den slipper benet eller flaker seg. Mager fisk som torsk og sei er godt egnet til koking. Fet fisk trenger å trekke noe lengre enn mager fisk.

Endret av Arabella
Skrevet

Hvordan tilbereder du fisk:

pix.gif

gryte.pngKoking:

Fisk skal ikke koke, bare trekke. Kok opp vann, tilsatt salt. Bruk ½ dl salt pr liter vann. Når vannet koker, trekk kjelen til side og tilsett eventuelt annet krydder. Legg i fiskeskivene. Sett kjelen tilbake på plata for å få temperaturen opp mot kokepunktet. Vannet skal ikke koke, trekk kjelen til side igjen før vannet koker. La fisken trekke i ca. 5 minutter. Skiver tykkere enn 3cm bør trekke noe lengre. Fisken er ferdig når den slipper benet eller flaker seg. Mager fisk som torsk og sei er godt egnet til koking. Fet fisk trenger å trekke noe lengre enn mager fisk.

1/2 DESILITER per liter vann? Du mener teskje?

• Liker 1
Skrevet

Skal man tilberede røkt torsk bør man strengt tatt ikke tilsette salt i det hele tatt, da fisken er salt i seg selv.

• Liker 3
Gjest Eurodice
Skrevet

1/2 DESILITER per liter vann? Du mener teskje?

Jeg siterte fra en matside. I oppskriften som Surrehodet siterer, står det 2-3 spiseskjeer salt pr. liter vann. Det tilsvarer ca. 1/2 desiliter, vil jeg anta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...