Gå til innhold

Sommerjobb for utenlandske studenter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hallo!

Har en nevø som bor i Italia. I flg. italiensk avis har noen studenter vært i Norge og jobbet med å selge fisk i sommeren. Byer de kunne jobbe var Bergen og Oslo.

Siden avisen opplyste ikke mer enn dette, tenkte jeg å hjelpe ham ved å spørre og undersøke. Problemet er at jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å vite mer.

Er det noe ute som kan svare meg på dette?

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær forsiktig med Fisketorget i Bergen, jeg leste noe i BT om utlendinger som ikke hadde fått lønn på flere måneder, og slet veldig med kommunikasjonen med sjefene sine for å få utbetalt dette. Gjør i hvert fall godt research først, aller helst la nevøen din få kontakt med noen tidligere arbeider etc. for å sikre at forholdene er som de skal være.

Anonym poster: e54a713161918b2824455aa8853c7e15

Skrevet

Er han italiensk statsborger?

Anonym poster: 5c17c5a5d0cd39e34f90742d397e2424

Skrevet

Er han italiensk statsborger?

Ja, han er det.

Skrevet

Ja, han er det.

Som italiensk statsborger så er det ingen restriksjoner på hva han kan arbeide med. Dere bør derfor ta utgangspunkt i hva som er hans hovedinteresse i å ta arbeid i Norge.

Ønsker han å lære norsk språk? Ønsker han å tjene mest mulig på kortest mulig tid?

Som ung italiener så snakker han vel engelsk flytende? Da er det få jobber han ikke kan ta.

Av egen erfaring så vet jeg at man kan tjene store penger i jordbruket. Gjerne i plante- eller innhøstningssesongen. Da har man gjerne en ok grunnlønn, som man så sper på med akkordlønn. Ofte kan bønder være behjelpelige med overnatting osv.

Ellers så kjenner jeg en fra Russland som jobber på fiskebruk sør i Nord-Norge 3-5 måneder i året. Da ligger han ikke på latsiden, men til gjengjeld så lever han livets glade dager resten av året.

Skrevet

Hvor bor du, ts? Om nevøen din skal til Norge for å jobbe koster det en god del bare det å bo et sted gjennom sommeren. Om du hjelper han med å finne en jobb i nærheten av ditt hjem, kunne han jo eventuelt ha bodd hos deg slik at han slipper å betale leie.

Sommerene mine i fiskeindustrien var som regel med en drøss med utlendinger. De kommer til Norge om sommeren for å jobbe og så reiser de tilbake til hjemlandet sitt senere.

Skrevet

Som italiensk statsborger så er det ingen restriksjoner på hva han kan arbeide med. Dere bør derfor ta utgangspunkt i hva som er hans hovedinteresse i å ta arbeid i Norge.

Ønsker han å lære norsk språk? Ønsker han å tjene mest mulig på kortest mulig tid?

Som ung italiener så snakker han vel engelsk flytende? Da er det få jobber han ikke kan ta.

Av egen erfaring så vet jeg at man kan tjene store penger i jordbruket. Gjerne i plante- eller innhøstningssesongen. Da har man gjerne en ok grunnlønn, som man så sper på med akkordlønn. Ofte kan bønder være behjelpelige med overnatting osv.

Ellers så kjenner jeg en fra Russland som jobber på fiskebruk sør i Nord-Norge 3-5 måneder i året. Da ligger han ikke på latsiden, men til gjengjeld så lever han livets glade dager resten av året.

Takk for svar!

Skrevet

Hvor bor du, ts? Om nevøen din skal til Norge for å jobbe koster det en god del bare det å bo et sted gjennom sommeren. Om du hjelper han med å finne en jobb i nærheten av ditt hjem, kunne han jo eventuelt ha bodd hos deg slik at han slipper å betale leie.

Sommerene mine i fiskeindustrien var som regel med en drøss med utlendinger. De kommer til Norge om sommeren for å jobbe og så reiser de tilbake til hjemlandet sitt senere.

Takk for svar! Bor i Akershus. Og han kunne bodd hos meg, det er ikke problemet. Jeg spurte egentlig hvor kan jeg henvende meg for å høre meg om noen kan ta nevøen min til sommerjobb. Selvfølgelig skal han hjem etterpå. Han må få studere videre, er ikke ennå ferdig med dem.

Skrevet

Takk for svar! Bor i Akershus. Og han kunne bodd hos meg, det er ikke problemet. Jeg spurte egentlig hvor kan jeg henvende meg for å høre meg om noen kan ta nevøen min til sommerjobb. Selvfølgelig skal han hjem etterpå. Han må få studere videre, er ikke ennå ferdig med dem.

NAV har oversikt over ledige utlyste jobber.

Men like bra er det kanskje å sette opp lapper i ditt lokalområde?

Skrevet

Hvis hu bur i ein bygd så er det ofte manje jobbar i landbuket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...