Gå til innhold

fylle på olje til bilen min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte en bil for ca 2 månder siden, og ble fortalt at jeg burde skifte olje og oljefilter til vintern. det er nok greit.

Har også en liten kanne med med olje som jeg har stående (10w-40)

kan jeg fylle på det til bilen min? det er en ford focus 2000 modell (hvis det sier noe:P ) amatør spørsmål men som dere skjønner så har jeg ikke peiling.

lurer på om jeg kan fylle på imidlertidig til før slutten av nov. (??) Det er egentlig da jeg burde skifte olje og oljefilter.

grunnen til at jeg spør er fordi at oljelampen lyste (kun en gang) men ikke mer, har kjørt litt mer men den lyser ikke lenger. er fortsatt redd for at den lyste en gang. :P

Anonym poster: f4793ee0991a189833288127a66dc768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør egentlig ikke kjøre noe spesielt når du ser varsel for lite olje lyser.

Det pleier å stå bakpå hvilke type biler oljen er ment for.

Googlet litt og ser ut som bilen din liker best 5w30

Ford WSS-M2C913-C

Helsyntetisk Mobil Super 3000 X1 Formula FE 5W-30 oppfyller kravene i Ford WSS-M2C913-C-standarden, og er dessuten fullstendig bakoverkompatible med kjøretøyer som forutsetter Ford WSS-M2C913-A eller WSS-M2C913-B-spesifikasjonene.

http://www.mobil1.no/hvorfor-mobil-1/hvilken-motorolje-til-din-ford.aspx

http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=72863

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det:) ja vet at noen forskjellig biler bruker forskjellige oljer. men kan det skje noe galt om jeg fyller på den jeg har så lenge? 10w 40. kjøpte den på biltema. hehe trodde det var vanlig jeg :P istedenfor for å dra til ford forhandler og fikse dette for masse unødvendig cash :/

Anonym poster: f4793ee0991a189833288127a66dc768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsyntetisk 5-30 får du kjøpt mer eller mindre hvor som helst.

På en 2000 Focus er det mest sannsynligvis en trykkføler, og ikke en nivåføler på oljebeholdingen.

Det betyr at når først denne lampen begynner å lyse er det omtrent tomt - for lenge siden. Vil ikke anbefale å kjøre en meter før du har fått oljenivået over minimums-merket på peilepinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsyntetisk 5-30 får du kjøpt mer eller mindre hvor som helst.

På en 2000 Focus er det mest sannsynligvis en trykkføler, og ikke en nivåføler på oljebeholdingen.

Det betyr at når først denne lampen begynner å lyse er det omtrent tomt - for lenge siden. Vil ikke anbefale å kjøre en meter før du har fått oljenivået over minimums-merket på peilepinnen.

oki men da burde jeg vel helle oppi den jeg har (10w40). til jeg får tak i den oljen bilen min egentlig trenger. jeg må kjøre til jobb imorgen! jeg er bare redd for at den oljen jeg har kan skade bilen.

Anonym poster: f4793ee0991a189833288127a66dc768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å peile olje (de fleste biler har en peilepinne?), så kan du se hvor mye olje du har på bilen.

Det at du skal på jobb imorgen, og at du må bruke bilen. Så kan du jo tenke på om du vil ødelegge motoren eller ta deg en tur på nærmeste bensinstasjon og kjøpe oljen som har blitt nevnt.

Evt spørre de på bensinstasjonen om de vet hvilke type olje bilen din kan bruke.

Nå vet jeg ikke det tekninske begrepet, men ja det har mye å si hvis du bruker feil type olje.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo prøve å peile olje (de fleste biler har en peilepinne?), så kan du se hvor mye olje du har på bilen.

Det at du skal på jobb imorgen, og at du må bruke bilen. Så kan du jo tenke på om du vil ødelegge motoren eller ta deg en tur på nærmeste bensinstasjon og kjøpe oljen som har blitt nevnt.

Evt spørre de på bensinstasjonen om de vet hvilke type olje bilen din kan bruke.

Nå vet jeg ikke det tekninske begrepet, men ja det har mye å si hvis du bruker feil type olje.

Jeg kjørte innom beninstasjonen da jeg fant ut dette, det var ei dame som jobbet der som hadde 0 peiling. kjedelig at det er søndag og alt er stengt ellers hadde jeg hørt rundt. selføgelig vil jeg ikke kjøre rundt med bilen nå, det er derfor jeg lurer på om jeg kan fylle på med den oljen jeg har så lenge.

Anonym poster: f4793ee0991a189833288127a66dc768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE kjøp olje på bensinstasjon i allefall, om du skal vente til i morgen så kjøp like godt på biltema. Jeg kjøpte en bra olje på biltema til 399, for samme 4liters flaska skulle de ha nesten 700 på bensinstasjon.

Jeg kan ikke så mye om olje og feilolje, men bruker du feil olje får det i allefall konsekvenser. Peil oljen og sjekk om det er lite igjen, har oljelampa lyst èn gang er det grunn nok til å stoppe opp og ordne det før du kjører noe lenger.

Anonym poster: b7efd769e89bf1aeac11466ebf35317a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager klarte jeg å lese "fylle på olje til typen min" ??

Anonym poster: 2cfc62f36982c2a0cfb334a4d36148a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barista

Kjør innom en Esso stasjon. Har arbeidet på esso selv, og her må vi ha litt mer peiling enn diverse andre stasjoner. Her har vi oversikt over diverse oljer som passer ulike biler. Her går det på hvorvidt det er diesel/bensin, og årsmod. Men finnes også oljer som går på alle biler.

I tillegg kan du ha gjort deg opp en mening på hvorvidt du ønsker hel eller halv syntetisk. Google det, :-)

Nå er jeg usikker på hvordan din bil måler oljen ( i forhold til at det lyser). Men ofte så vil det holde å fylle på noe olje, midlertidig, og bestille full oljeskift snarest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør innom en Esso stasjon. Har arbeidet på esso selv, og her må vi ha litt mer peiling enn diverse andre stasjoner. Her har vi oversikt over diverse oljer som passer ulike biler. Her går det på hvorvidt det er diesel/bensin, og årsmod. Men finnes også oljer som går på alle biler.

I tillegg kan du ha gjort deg opp en mening på hvorvidt du ønsker hel eller halv syntetisk. Google det, :-)

Nå er jeg usikker på hvordan din bil måler oljen ( i forhold til at det lyser). Men ofte så vil det holde å fylle på noe olje, midlertidig, og bestille full oljeskift snarest.

Oljeskift fikk jeg beskjed om å bestille før til vinteren. (så det er vel nå) men jeg kan ikke kjøre noen steder nå. må få tak i riktig olje. har enda ikke fått svar på om jeg kan bruke den oljen jeg har 10w40? imens, bare sånn at jeg fylle opp pinnen hvis du skjønner. sånn at jeg kan få kjørt igjen

Anonym poster: f4793ee0991a189833288127a66dc768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gå og peile oljen nå og si om den er mer på minus eller midt på, eller?

Anonym poster: b7efd769e89bf1aeac11466ebf35317a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør innom en Esso stasjon. Har arbeidet på esso selv, og her må vi ha litt mer peiling enn diverse andre stasjoner. Her har vi oversikt over diverse oljer som passer ulike biler. Her går det på hvorvidt det er diesel/bensin, og årsmod. Men finnes også oljer som går på alle biler.

I tillegg kan du ha gjort deg opp en mening på hvorvidt du ønsker hel eller halv syntetisk. Google det, :-)

Nå er jeg usikker på hvordan din bil måler oljen ( i forhold til at det lyser). Men ofte så vil det holde å fylle på noe olje, midlertidig, og bestille full oljeskift snarest.

Oljeskift fikk jeg beskjed om å bestille før til vinteren. (så det er vel nå) men jeg kan ikke kjøre noen steder nå. må få tak i riktig olje. har enda ikke fått svar på om jeg kan bruke den oljen jeg har 10w40? imens, bare sånn at jeg fylle opp pinnen hvis du skjønner. sånn at jeg kan få kjørt igjen

Anonym poster: f4793ee0991a189833288127a66dc768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du gå og peile oljen nå og si om den er mer på minus eller midt på, eller?

Anonym poster: b7efd769e89bf1aeac11466ebf35317a

den er ikke midt på. den er nederts på pinnen (altså minus) så må få fyllt den veit jeg.. men om jeg kan helle oppi 4literen den jeg har imens er spørsmålet (10w40) ..(??)

Anonym poster: f4793ee0991a189833288127a66dc768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke å svare på om det går greit eller ikke, har lest at det er litt både og.

Du kan jo poste her om det ikke er noen andre som kan komme med noe konkret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er ikke midt på. den er nederts på pinnen (altså minus) så må få fyllt den veit jeg.. men om jeg kan helle oppi 4literen den jeg har imens er spørsmålet (10w40) ..(??)

Anonym poster: f4793ee0991a189833288127a66dc768

Ok, det eneste jeg da kan hjelpe deg med er at du bør IKKE kjøre den bilen en meter til. Om den oljen passer, jeg hadde ikke tatt sjansen for å være helt ærlig, det hadde jeg ikke............... Å helle feil olje på en motor kan bli så forjævlig dyrt at.. nei, hadde ikke prøvd.

Anonym poster: b7efd769e89bf1aeac11466ebf35317a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har også en liten kanne med med olje som jeg har stående (10w-40)

kan jeg fylle på det til bilen min? det er en ford focus 2000 modell (hvis det sier noe:P ) amatør spørsmål men som dere skjønner så har jeg ikke peiling.

Jeg vet ikke, men biler har ofte flere krav til oljen enn bare viskositet, som er det 10w-40 angir. For øvrig tyder et Google-søk på at den bør ha 5w-20, som betyr at den er tynnere enn den du har. Hvis du bruker en tykkere olje enn den anbefalte kan den bruke mer bensin og bli vanskeligere å starte om vinteren.

Anonym poster: 968e5111ca0b83b63218fc6b14a278dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke allerede har byttet motorolje og filter når du fikk informasjon for 2 mnd. siden om at du burde gjøre det før vinteren ? :klo:

Og hvorfor akkurat i slutten av november ? Dette bør du få gjort a.s.a.p.

Oljen du har kjøpt er (med 99% sikkerhet) en mineralolje eller en halvsyntet olje.

Jeg er villig til å vedde en 4 l syntetolje på at bilen har i dag (det lille som er igjen) er syntetolje.

For en liten svipp (turen til den som skal bytte olje og filter, for jeg forståe det som du ikke tenker gjøre det selv) , skal det gå greit å blande, men jeg ville ikke kjørt helt til slutten av november.

Produsentenes informasjon er litt ulik (typisk er Statoil produktene ok å blande mht. ulik viskositet, men merk at du vil få en olje som i dette tilfelet har viskositet 10w-40.

Så konklusjon: Jeg ville fylt den 10w-40 oljen du har, og kun kjørt til verkstedet som skal bytte for deg.

Merk at dersom du bor et sted hvor den begynner å bli kaldt nå så kan bilen bli 'seig' å starte.

Det er med andre ord all verdens fornuft å få gjort dette byttet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fylle på 10-40 for å komme deg på jobb i morgen.

Når det begynner å krype under null grader så begynner 10-40en å bli vesentlig seigere enn 5-30 og derav ikke smøre like bra. La gjerne motoren gå på tomgang i 10 minutter før du kjører så er du helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...