Aprilis Skrevet 17. juli 2013 Forfatter #481 Del Skrevet 17. juli 2013 Ah...mann og barn sover. Deilig, så får jeg gjort litt husarbeid. Her skjer det ikke store ting egentlig. Lillesnupp begynner å bli mer våken om dagene og synes at det er best å være oppå mamma og pappa det meste av dagen og kvelden. På natta går det som regel bra å få henne til å sove i senga. Nå i morges fikk jeg henne jaggu meg til å sove i vugga si igjen det er faktisk noen dager siden sist. Men jeg begynner å lure på om hun har fått i seg litt for lite mat, for når hun nå i morges fikk en attpåtår etter en halv times tid så sovna hun som en stein. Men attpåtåren er ikke stor, så kanskje det bare er en form for kos/trygghet før hun sovner. Ikke vet jeg, men jeg skal innrømme at dette er utrolig vanskelig. Hva er det hun vil; hvorfor gråter hun? Er det pga sult, bleia, kos, magevondt.... På mandag var jeg på etterkontroll. Ting så bra ut, må bare være flink med knipeøvelser fikk også kjøpt meg to bh'er fra Boob da jeg var hos jordmor. de er jo fantastisk gode, og når det i tillegg var salg på de og jeg ikke betalte mer enn knappe 500kr for to stykker, så var jeg veldig fornøyd Etterpå var jeg en tur på babyshop og shoppet en del. Fant ut at vi skulle prøve ammemadrass, og det ser ut til at lillesnupp synes det er godt å ha den i senga si. Har brukt den som nødløsning i senga vår en gang. Men det er heldigvis sjeldent st hun MÅ ligge sammen med oss. Misforstå meg rett...jeg er ikke mot samsoving, men hvis lillesnupp klarer å sove i sin egen seng synes vi det er best både for henne og oss. Selvfølgelig får hun sove hos oss hvis hun har behov for det. I dag skal vi på helsestasjonen på 5-7ukers kontroll. Jeg er så spent på å se om hun faktisk har lagt på seg noe siden vi sluttet med flaske, og eventuelt hvor mye. Jeg har i alle fall nok melk til henne, men spørsmålet er om hun klarer å få i seg nok ettersom hun nok fortsatt er litt sugesvak. I går prøvde jeg uten ammeskjoldet igjen. Hun har ikke helt optimalt tak, men det går sånn nogenlunde greit når hun ligger i tvillingstilling på min høyre side. Hun bokstavelig talt slukte maten har aldri sett henne spiste så fort noen gang men jeg må nok bytte litt mellom ammeskjold og uten. Jeg synes ikke amming er noe koselig, så jeg og kjære har snakket mye om jeg skal amme eller om jeg bare skal pumpe og gi flaske. For noen dager siden følte jeg bare at ammingen var stress og noe jeg gruet meg til. Er ikke koselig å ha en baby som ikke får tak og som bare gråter. Men det gikk seg litt til da vi begynte med ammeskjoldet. Men ettersom jeg har innlegg i puppene, så må jeg fortsatt pumpe og det danner seg fort "melkeklumper". Men jeg skal gi det en stund til, så,ser vi om det blir bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 22. juli 2013 Forfatter #482 Del Skrevet 22. juli 2013 Det er litt tidlig å starte dagen klokka 04. Men sånn er det når man har en liten baby som ikke vil sove pga smerter en eller annen plass. Vet ikke helt om det er magen eller om det er nakken/ryggen. Vi begynner å lure på om hun kanskje har Kiss-syndrom; skjevhet/blokkering i nakken. Hun ser ut som en c/banan når hun ligger på ryggen, snur seg mest mot en siden med hode og gråter mye på kvelden og natta. Ringte manuellterapeut i sted forå bestille time og var svinheldig og fikk time allerede på onsdag. Så får vi se om det er noe med lillesnupp. Hun har det i alle fall ikke noe godt for tiden. Jeg er kjempetrøtt og sliten, for det har ikke blitt mer enn 3timer med søvn i natt og i går natt ble det vel ikke så mye mer heller. Og kjære begynte på jobb igjen i dag etter en uke med ferie. EN uke med ferie!!! Han skulle egentlig være hjemme sammen med oss i seks uker etter at lillesnupp var født, men så ble det to uker velferdspermisjonen og bare en uke ferie. Resten må han overføre til neste år slik at vi får ting til å gå opp. Kjenner jeg blir så sint og provosert over at man mister en del av permisjonen når barna blir født for tidlig! Men jeg kan ikke tenke på det, da blir dagen bare ødelagt. Nå skal jeg få i meg litt kaffe, slik at jeg klarer å holde øynene oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 22. juli 2013 #483 Del Skrevet 22. juli 2013 Men..vi fikk de ukene igjen vi snakk med NAV, jeg husker ikke på stående fot hva det heter, men når en har barn som er innlagt på sykehus har en rett på noe greier.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 22. juli 2013 #484 Del Skrevet 22. juli 2013 What? De kan da ikke ta ifra ham permisjon fordi barnet er født for tidlig! Det er jo galskap! Håper det ordner seg med vesla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 23. juli 2013 Forfatter #485 Del Skrevet 23. juli 2013 Kjære mister ikke permisjon, men jeg mistet jo de tre ukene man skal ha før termindatoen. Og disse ukene mener jeg at man burde få når barn blir født for tidlig. Rett og slett for at det som regel er mer slitsomt med barn som er født for tidlig ettersom de som regel får plager av noe slag. Jeg synes at far burde få disse tre ukene overført på seg, slik at han kan være hjemme med mor og barn når det står på som verst. Det går jo ikke i lengden at far er på jobb og at mor går hjemme med et barn som gråter absolutt hele tiden. Da går man på en smell til slutt. Her har det heldigvis vært en mye roligere natt, men lillesnupp har måttet sove oppå eller kliss inntil oss. Men det kan se ut som om noe av smertene er borte, så hva smertene kommer av er et mysterium. Men det blir spennende å se om manuellterapeuten finner noe i morgen. Kjære er hjemme fra jobb i dag, og det er deilig. Om en liten stund skal vi på helsestasjonen og veie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 23. juli 2013 #486 Del Skrevet 23. juli 2013 Men de 3 ukene skulle du jo vært uten barn egentlig allikevel Jeg irriterte meg over det samme selv, men sånn er bare reglene, de tre ukene før termin får du ikke igjen hvis du føder for tidlig! Omsorgspenger heter det vi fikk, så jeg og kjære fikk dekket lønn for de tre ukene etter fødselen fordi Liten var innlagt - ergo hadde vi pengene til de ukene tilgode og kunne ta de ut i andre enden når permisjonen egentlig var slutt Sjekk det opp, du trenger et skriv fra sykehuset på det, at hun var innlagt utover de 3 døgnene du får etter fødselen men det ordner de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 23. juli 2013 #487 Del Skrevet 23. juli 2013 Jeg har inntrykk av at hun gråter endel..det er tøft når det står på - men vit at det blir bedre Det tar tid å bli kjent med det lille mennesket, lese signalene hun gir og handle utifra de..jeg husker jeg var så trøtt at jeg snøvla og fikk synsforstyrrelser Jeg krisemaksimerte selvsagt og trodde jeg hadde fått hjernesvulst - men etter 4 timer sammenhengende søvn (kjære hadde Liten imens) forsvant det og jeg gikk på med nytt mot Liten sleit jo med kolikk frem til hun var 4 mnd, så jeg vet hvor tøft det er med babyer som gråter Vi hadde suksess med bæretøy, da sov hun mye bedre (fordi hun fikk være tett inntil, lille kroppsjunkien min ) hadde mye mindre vondt og fikk ut mye luft pga froskestillingen hun satt i Mener å ha lest du har ergo? Bruk den for det den er verdt, jeg har omtrent slitt ut min Da har du hendene fri til å gjøre annet, om det så er husarbeid eller matlaging, og hun får det hun vil ha: nærkontakt - uten at det ødelegger skuldrene dine!! Jeg syntes alt ble litt lettere når hun passerte et par mnd..mulig det er fordi da fikk jeg melk nok selv og kunne slappe av ifht til det, men jeg følte også hun var lettere å forstå..og når din kjære kommer hjem - benytt muligheten til en liten time for deg selv!!! Det er SÅ viktig!!! Kom deg ut av huset, for om du er hjemme klarer du ikke å holde deg unna Gi henne mat og gå deg en tur med musikk på øret, eller ta en halvtime solarium..stikk på kafe med ei venninne - eller helt for deg selv med et glansa magasin og nyt å få lov å bare være deg Så føles alt mye lettere ut etterpå, jeg lover!!! Håper dere får en fin dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 23. juli 2013 Forfatter #488 Del Skrevet 23. juli 2013 Men de 3 ukene skulle du jo vært uten barn egentlig allikevel Jeg irriterte meg over det samme selv, men sånn er bare reglene, de tre ukene før termin får du ikke igjen hvis du føder for tidlig! Greit nok at de tre ukene skulle ha vært uten barn, men de er jo for at man skal kunne forberede seg og lade opp til fødsel og barseltid. Og det får man ikke akkurat gjort når man fortsatt er i jobb helt frem til babyen kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 23. juli 2013 Forfatter #489 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Jeg har inntrykk av at hun gråter endel..det er tøft når det står på - men vit at det blir bedre Det tar tid å bli kjent med det lille mennesket, lese signalene hun gir og handle utifra de..jeg husker jeg var så trøtt at jeg snøvla og fikk synsforstyrrelser Jeg krisemaksimerte selvsagt og trodde jeg hadde fått hjernesvulst - men etter 4 timer sammenhengende søvn (kjære hadde Liten imens) forsvant det og jeg gikk på med nytt mot Liten sleit jo med kolikk frem til hun var 4 mnd, så jeg vet hvor tøft det er med babyer som gråter Vi hadde suksess med bæretøy, da sov hun mye bedre (fordi hun fikk være tett inntil, lille kroppsjunkien min ) hadde mye mindre vondt og fikk ut mye luft pga froskestillingen hun satt i Mener å ha lest du har ergo? Bruk den for det den er verdt, jeg har omtrent slitt ut min Da har du hendene fri til å gjøre annet, om det så er husarbeid eller matlaging, og hun får det hun vil ha: nærkontakt - uten at det ødelegger skuldrene dine!! Jeg syntes alt ble litt lettere når hun passerte et par mnd..mulig det er fordi da fikk jeg melk nok selv og kunne slappe av ifht til det, men jeg følte også hun var lettere å forstå..og når din kjære kommer hjem - benytt muligheten til en liten time for deg selv!!! Det er SÅ viktig!!! Kom deg ut av huset, for om du er hjemme klarer du ikke å holde deg unna Gi henne mat og gå deg en tur med musikk på øret, eller ta en halvtime solarium..stikk på kafe med ei venninne - eller helt for deg selv med et glansa magasin og nyt å få lov å bare være deg Så føles alt mye lettere ut etterpå, jeg lover!!! Håper dere får en fin dag Ja, hun begynte plutselig å gråte, så vi har fått oss en smekk. Det gikk fra å ha en unge som bare sover, spiser og er fornøyd til en unge som spiser, gråter og har det vondt. For hun har tydelig vondt. Men vi har funnet en av grunnene til at hun har grått så mye de siste dagene. Hun har ikke fått nok mat vi var på helsestasjonen og veide i dag og hun har ikke lagt på seg noen ting! Hadde akkurat samme vekt som sist. Ikke rart hun har grått stakkar. Så føler meg som verden verste mor så nå skal hun tilbys mat hver 2.time og mme tre ganger i døgnet + at jeg må pumpe tre ganger i døgnet. så håper vi at melkeprodduksjonen blir bedre igjen. Frem til onsdag forrige uke la hun jo på seg veldig godt, men plutselig har da melkeproduksjonen stoppet litt opp. Så blir det spennende å se om manuellterapeuten finner noe i morgen. Har brukt bæreselen en del i det siste, men lurer på m jeg skal kjøpe meg bæresjal også. Det er ikke bare-bare å få lillesnupp i bæreselen og spedbarnsinnlegget når hun gråter og spenner hele kroppen i smerte. Ser for meg at det er lettere å få henne inn i et sjal. Så hvis vi får klarsignal fra manuellterapeuten om at bæresjal/bæresele er ok, så skal jeg fortsette å bruke det, for hun sovner eller roer seg med en gang bare jeg får det på. Der er helt riktig det du sier om at man bør komme seg ut når den bedre halvdelen kommer hjem fra jobb, for som du sier: man klarer ikke å holde seg unna så vi får se om jeg får gjort det etterhvert når lillesnupp ikke skal tilbys mat hver 2.time. Endret 23. juli 2013 av Aprilis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 23. juli 2013 #490 Del Skrevet 23. juli 2013 Kjære deg, ikke diss deg selv på den måten - du er definitivt så langt unna verdens verste mor man kan komme! Det er jo kjempebra at dere har funnet ut hvorfor hun har grått mye, og at dere er så ofte innom for å veie. Jeg var også innom hver 14. dag - minst! Om jeg var i tvil stakk jeg innom bare for å kontrollveie - jeg kom fort på fornavn med alle som jobba der, vi var jo fast inventar Det var rett og slett litt rart etter 1 årskontrollen, for da var vi der ikke igjen før nå når hun var 2 år Det der amme-greiene er ikke bare enkelt når melka ikke renner over alle bredder.......noen har så uendelig mye, og andre har ikke! Jeg hadde mye-isj i perioder, men merket fort hvis jeg stressa eller sov for lite at melka forsvant og Liten var mer grinete..så jeg er ingen melkeku, men det holdt akkurat Å vite om de har fått nok eller ei er ikke lett når det ikke er millilitermål utenpå puppene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 24. juli 2013 Forfatter #491 Del Skrevet 24. juli 2013 Kjære deg, ikke diss deg selv på den måten - du er definitivt så langt unna verdens verste mor man kan komme! Det er jo kjempebra at dere har funnet ut hvorfor hun har grått mye, og at dere er så ofte innom for å veie. Jeg var også innom hver 14. dag - minst! Om jeg var i tvil stakk jeg innom bare for å kontrollveie - jeg kom fort på fornavn med alle som jobba der, vi var jo fast inventar Det var rett og slett litt rart etter 1 årskontrollen, for da var vi der ikke igjen før nå når hun var 2 år Det der amme-greiene er ikke bare enkelt når melka ikke renner over alle bredder.......noen har så uendelig mye, og andre har ikke! Jeg hadde mye-isj i perioder, men merket fort hvis jeg stressa eller sov for lite at melka forsvant og Liten var mer grinete..så jeg er ingen melkeku, men det holdt akkurat Å vite om de har fått nok eller ei er ikke lett når det ikke er millilitermål utenpå puppene Jeg vet at jeg ikke burde disse meg selv sånn, men du vet... Det er så sårbart og man vil jo bare det beste for disse små. Men nå ser det ut til at hun er mer fornøyd igjen Takk for råd og støtte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 24. juli 2013 Forfatter #492 Del Skrevet 24. juli 2013 Har vært en merkelig dag i dag. Dagen startet med en baby som har vært lik som de siste dagene;sutrete og lite tilfreds. Men hun sov faktisk mye på formiddagen og sov da vi dro til manuellterapeuten. Timen hos manuellterapeuten var en opplevelse for seg selv. Alt i alt en veldig positiv opplevelse. En utrolig hyggelig manuellterapeut som virkelig tok oss på alvor og hørte på oss. Det han derimot gjorde med lillesnupp var ikke så hyggelig å se og ikke minst høre på! Lillesnupp hylgråt mens han undersøkte og behandlet henne og jeg kjempet og kjempet mot tårene og måtte se vekk mang en gang. Men til slutt måtte jeg bare gi opp å kjempe. Men jeg var visst ikke den første mammaen som hadde grått der inne. Manuellterapeuten ventet visst bare på at det skulle skje Jeg var bare glad at kjære var med ettersom lillesnupp måtte sitte i fanget til en av oss mens manuellterapeuten utførte en del av behandlingen. Men altså...våre mistanker om at lillesnupp har Kiss var riktig. Hun hadde låsninger både i nakken,ryggen og hofta! Takke seg til at man følger sine egne følelser og instinkter og ikke alltid hører på de som jobber på helsestasjonen. Vi har tatt det opp både med legen og helsesøster der,men de har bare avfeid våre tanker og sagt at det er helt vanlig og normalt at små barn skal se ut som en banan/c. Etter behandlingen var lillesnupp om helt annen jente! Plutselig en baby som ikke er stiv som en stokk,hun lå stille og rolig og våken i vogna hele veien hjem og hun har generelt vært mer fornøyd. Og det merkelige er at hun har fått en helt annen gråt. Hun har ikke den "jeg har vondt" gråten lengre :-) så det blir spennende å se hvordan det går fremover. Spurte manuellterapeuten angående bæresele. Har lest at man skal være forsiktig med det hvis barna har Kiss. Vi fikk nesten totalforbud til å bruke det! Bæreseler og sjal skåner foreldres rygg og skuldre,men har motsatt effekt på barna. Og det kan jeg jo skjønne når tenker på hvordan lillesnupp har sittet i bæreselen. All vekt på hoftene og hode og nakke har lite støtte. Så her bli i alle fall bæreselen lagt bort. Ellers går lillesnupp klart å bli litt forkjølet. Helt hes i stemmen stakkar. Ikke så rart med det været vi har hatt. Varmt og kaldt om hverandre. Nå sover lillesnupp godt i senga si. Tok 15min å få henne til å sove i motsetning til en time/halvannen de siste dagene. Krysser fingren for at det fortsetter slik :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 27. juli 2013 Forfatter #493 Del Skrevet 27. juli 2013 Endelig er det deilig å være mamma Som jeg har skrevet om før, så har lillesnupp slitt med å amme og jeg og kjære har flere ganger diskutert om jeg skal slutte med ammingen og heller begynne med flaske. Men det har vært vanskelig å skulle gi det helt opp. Men på torsdag var det nok. Lillesnupp klarer ikke å suge nok til at hun får i seg nok mat selv om jeg har nok melk. Dette har ført til at jeg har blitt stresset, deppa og har hatt vondt i rygg o nakke samt vært kvalm og hatt vondt i magen. Stemningen hjemme har vært grusom. Så...vi bestemte oss for å kutte ut ammingen og heller gå over til flaske. Jeg pumper tre ganger i døgnet og har nesten nok til ale måltider. Fyller bare på med litt Nan. Det har nå gått to dager, og jeg har ikke vondt noen steder i kroppen , humøret er mye bedre, jeg har mer energi og stemningen hjemme er også bedre. Jeg nyter nå å være mamma Lillesnupp har også blitt en hel annen jente! Hun spiser seg god og mett, sovnet fortere, gråter mye, mye mindre og er mye mer våken og tilstede. Begynner å komme noen få smil også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 28. juli 2013 #494 Del Skrevet 28. juli 2013 Du har valgt riktig! Synes det rett og slett er helt forferdelig hvordan helsestasjonen maser om den amminga. Man skal fungere i hverdagen altså... og nå ser du jo hvor mye hun får i seg. Godt å høre at det går bra med dere! Sønnen min hadde skjev nakke og kolikk så han var også gjennom en slik forandring som du beskriver. Nakken ble bra etter behandling hos kiropraktor men kolikken gikk ikke over på 3 måneder.. rimelig slitsomt. Godt hun er fornøyd nå iallefall! kos dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #495 Del Skrevet 30. juli 2013 Du har valgt riktig! Synes det rett og slett er helt forferdelig hvordan helsestasjonen maser om den amminga. Man skal fungere i hverdagen altså... og nå ser du jo hvor mye hun får i seg. Godt å høre at det går bra med dere! Sønnen min hadde skjev nakke og kolikk så han var også gjennom en slik forandring som du beskriver. Nakken ble bra etter behandling hos kiropraktor men kolikken gikk ikke over på 3 måneder.. rimelig slitsomt. Godt hun er fornøyd nå iallefall! kos dere Jeg snakket med helseøsteren vår på fredag om det å gå over til flaske, og hun støttet oss 110%. Så der fikk vi heldigvis god støtte Ja, det er slitsomt nr de små bare gråter, men da er det viktig å nyte de gode dagene og øyeblikkene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 30. juli 2013 Forfatter #496 Del Skrevet 30. juli 2013 Lillesnupp er 2 måneder i dag I går hadde vi en fantastisk dag. Lillesnupp var mye våken, hadde mye øyekontakt og det kom en del smil I dag har hun dessverre hatt en del magevondt, så dagen har gått med til spising, gråting og prøve å få til å bæsje. Og for en lukt det er av prompene det er ulempen med å bruke Nan. Etter å ha jobbet noe forferdelig, så kom det endelig to bæsjebleier; fylt opp til randen og litt til skalmprøve å ha litt malt i melka fremover for å se om det hjelper på. Vi kom oss til slutt ut og til helsestasjonen. Måtte nesten veie henne ettersom hun ikke hadde gått opp noen ting forrige tirsdag. Men i dag hadde hun gått opp 270 gram så nå er lillesnupp snart 4 kg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 30. juli 2013 #497 Del Skrevet 30. juli 2013 Så flott Promping ja vi brukte også litt maltekstrakt i melken. Flott at helsesøster er enig. Noen er ganske kjipe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 2. august 2013 Forfatter #498 Del Skrevet 2. august 2013 Så flott Promping ja vi brukte også litt maltekstrakt i melken. Flott at helsesøster er enig. Noen er ganske kjipe... Ser ut til at det funker med litt malt i melka. Ikke sååå mye jobbing for å få til å bæsje nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 2. august 2013 Forfatter #499 Del Skrevet 2. august 2013 Endelig en dag med overskyet og ikke fullt så varmt som det har vært. Det er slitsomt for lillesnupp når det er så varmt. I går sov hun nesten ingen ting for det var varmt ute og varm inne i leiligheten. Det er så vanskelig å avkjøle leiligheten ettersom sola står på hele dagen. Så det ble en overtrøtt baby som ikke klatrer finne roen før langt ut på kvelden. Men hun sov godt da hun først sovnet da Tror dagen i går tok på, for i dag har hun sovet for det meste, men hun begynner heldigvis å ha flere og lengre perioder hvor hun er våken. Nå skal jeg få ryddet litt slik at vi kan ta helg sammen med kjære med god samvittighet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 2. august 2013 #500 Del Skrevet 2. august 2013 God helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå