Aprilis Skrevet 5. juni 2013 Forfatter #441 Del Skrevet 5. juni 2013 Gratulerer så masse med lillejenta!!! tusen takk :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 5. juni 2013 Forfatter #442 Del Skrevet 5. juni 2013 Gratulerer så mye Aprilis!! Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 5. juni 2013 #443 Del Skrevet 5. juni 2013 Høres ut som verdens snilleste jente Aprilis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 5. juni 2013 Forfatter #444 Del Skrevet 5. juni 2013 Ja, som sagt. Lillesnupp kom til verden i går formiddag. Akkurat en måned før termin. Vannet gikk rett etter at jeg og kjære hadde lagt oss og sovnet kl 00.15. Vi trodde først at jeg hadde tissa på meg, så en smule flau gikk jeg på badet for å gå på do og bytte klær mens kjære bytta på senga. Kom meg på do og jeg tissa fortsatt mye og da ble jeg mistenksom. Tok på meg et bind sånn i tilfelle,men jeg rakk knapt å reise meg opp fra doen og ta på truse og bind før det var gjennomvått. Så da var det bare å ringe føden for å høre om de ville ha oss inn til sjekk. Fikk beskjed om å komme ettersom jeg bare var 36 uker på vei. Tok med fødebagen sånn tilfelle å så dro vi avgårde. Ble møtt av superhyggelig jordmor som sjekket babyen og om jeg hadde rier med Ctg-maskin. Lillesnupp nektet å røre noe særlig på seg til tross for mengder med saft og sjokoladen og jeg hadde bare noen små,usle rier. Så etter et par timer med sjekking ble vi sendt opp på et rom slik at De kunne starte med antibiotikakur på meg og med beskjed om at jeg måtte være på sykehuset til hun var født. Oh joy! Det ville ta sin tid, trodde vi. Noen få minutter etter at jeg hadde fått første dose med antibiotika begynte riene...uten stopp! Hadde kanskje pause på et halvt minutt før neste kom. Kjente jeg mistet litt kontrollen både for at det skjedde så fort og for at de som jobbet der ikke sa noen ting om hva som skjedde. Men det gikk vel så fort for også at de ikke fikk det helt med seg med det samme. Fikk plutselig beskjed om å av jeg igjen skulle flyttes. Nå skulle jeg over for å føde! Hjelp! Kom til føden og ble tatt i mot av enda en super jordmor. Mellom riene ble vi enige om av jeg skulle ha epidural, både for å ta smertene og for å få slappet litt av. Hadde mellom 4 og 5cm da epiduralen ble satt og for hver time som gikk åpnet det seg to cm. Så da klokka var rundt 9.30 hadde jeg full åpning. Fikk ikke så mye hjelp av riene til å presse,så måtte jobbe noe veldig for å få henne ut. Måtte klippe litt slik at det ikke ble et for stort press på hodet hennes når hun var så liten. Og for å være ærlig, det vondeste var når jordmor satte lokalbedøvelsen før hun klipte. DET var sinnsykt vondt Men ut kom hun med fantastisk hjelp av kjære,jordmor og jordmorstudent. Og hun er så fantastisk skjønn :-) liten nese, små ører og lange fingre. Vi må nok være her noen ekstra dager ettersom hun er født for tidlig. Blodsukkeret og temperaturen må sjekkes ofte og hun skal ha mat hver tredje time. Har fått litt råmelk av meg og ellers erstatning. Men den lille magen skal jo ikke ha mer enn noen få ml, ca 2-3 teskjeer. Kjære kommer om ikke så lenge og da skal jeg få dusjet og spist. Hver gang jeg sovner så våkner jeg badet i svette, så jeg lukter nok fantastisk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #445 Del Skrevet 6. juni 2013 "fantastisk" å delebarselrom med noen som snorker 10ganger verre enn kjære! Jeg er så trøtt,men har ikke sjans til å sove med en sånn bråkebøtte ved siden av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 6. juni 2013 #446 Del Skrevet 6. juni 2013 Å... nå måtte jeg tørke noen tårer her. Og lykke til med rom"kammeraten". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mangopai Skrevet 6. juni 2013 #447 Del Skrevet 6. juni 2013 Gratulera så masse og lyyykke til <3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #448 Del Skrevet 6. juni 2013 Å... nå måtte jeg tørke noen tårer her. Og lykke til med rom"kammeraten". Jeg fikk faktisk sovet et par timer utover morgenen. Da tror jeg øra mine bare blokkerte snorkingen Lillesnupp bryr seg heldigvis ikke om snorkingen eller at den andre babyen gråter mye. Synes så synd på romkameraten min også,for ikke snakker hun norsk noe særlig,ser ut til at hun er i dårlig form og babyen bare gråter og gråter. Men jordmødrene her er utrolig flinke da. Men jeg kjenner jeg er utrolig glad og takknemlig for å ha en så stille og rolig baby som sover for det meste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 6. juni 2013 #449 Del Skrevet 6. juni 2013 Var det en fin fødsel synes du? Du ble ikke skremt? Jeg synes også bedøvelsen før klippinga var det vondeste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #450 Del Skrevet 6. juni 2013 Gratulera så masse og lyyykke til <3 Takk :-) Hyggelig med nye "ansikter" her inne :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mangopai Skrevet 6. juni 2013 #451 Del Skrevet 6. juni 2013 Takk :-) Hyggelig med nye "ansikter" her inne :-) Jeg har lest en stund, syns det er veldig spennende! Er gravid selv, og ganske så blank på alt som har med baby å gjøre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #452 Del Skrevet 6. juni 2013 Var det en fin fødsel synes du? Du ble ikke skremt? Jeg synes også bedøvelsen før klippinga var det vondeste Om fødselen var fin vet jeg ikke helt. Alt gikk så innmari fort og det er deler av fødselen jeg ikke husker. Men det var da riene sto på som verst. Da var jeg visst i min egne lille verden har kjære sagt. Hadde visst et blikk som kunne drepe men da jeg fikk epiduralen ble jeg meg selv og smil og latter var tilstede. Husker jeg var veldig bevisst på at jeg måtte passe på kjære under fødselen også, så var nøye med å gi ham noen smil, stryke på han og spørre om det gikk bra med han mellom riene Er ikke skremt av fødselen selv om de to timene med ekstreme rier opplevdes skremmende der og da. Var skremmende for at jeg mistet kontrollen og jeg følte at de som jobbet der ikke trodde at det var rier. Alt i alt en grei fødsel som ikke har skremt meg fra å få flere barn. Resultatet er to fantastisk. Og for å si det sånn: jeg har fått et annet syn på epidural! Ikke negativ til det i det hele tatt nå ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #453 Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg har lest en stund, syns det er veldig spennende! Er gravid selv, og ganske så blank på alt som har med baby å gjøre da er vi to. Men vet du hva? Det kommer så naturlig når de først er her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #454 Del Skrevet 6. juni 2013 Gleder meg til å komme hjem! Til en stille og rolig leilighet hvor vi bare er oss tre Hva er det med at de som jobber her gir forskjellige beskjeder og råd om ting? Kjenner jeg begynner å bli frustrert. Ettersom lillesnupp er så liten så skulle vi begynne å håndmelke + gi tillegg. Etterhvert skulle jeg legge henne til brystet for å stimulere sugeteknikken hennes + stimulere melkeproduksjonen, men i tillegg skulle jeg gi tillegg. Snakket med en jordmor for en time siden som sa at det viktigste er å bare legge henne til brystet og prøve å få henne til å suge, men ikke stresse med det for det kommer seg etterhvert med øvelse. Og hun mente vi skulle gi tillegg så hun blir god og mett. Smokk kunne hun også bruke om noen dager, slik at hun opprettholder det å suge. det er visst viktigere for de som er født for tidlig å få suge på " det de vil". Så kommer det fader meg en jordmor nå og sier at jeg må håndmelke og helst bare amme. Helst ikke noe tillegg, for da lærer hun ikke å suge. What?!? Er det rart at nybakte mødre blir frustrert og mener det er mye styr rundt ammingen når man ulike beskjeder? Men hun siste jordmoren mente at vi kanskje får dra hjem i morgen. Hvis ikke blir det vel lørdag så lenge lillesnupp sin vekt er som den skal. Hn skal visst veies igjen i kveld. Nå er det heldigvis ikke lenge igjen før kjære kommer på besøk. Han har måttet være hjemme i dag, for endelig kom de og fikset flisene og hengte opp hyllene på badet etter at skapet ramlet ned for to måneder siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 7. juni 2013 Forfatter #455 Del Skrevet 7. juni 2013 * Lillesnupp har gått opp i vekt igjen * hun har nå skjønt hva det vil si å suge * hun har nå endelig begynt å skjønne t det kommer mat ut av begge puppene, ikke bare den ene * vi får mest sannsynlig dra hjem i dag, senest i morgen Har begynt å pumpe litt,, og hjelp for noen digre brystvorter man får bra de ikke forblir slik 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 8. juni 2013 #456 Del Skrevet 8. juni 2013 KOmmet dere hjem nå? Husker hvor deilig det var, og endelig komme hjem til oss selv... ...og tro meg, det med en sovende baby vil du kjapt sette pris på. Fortidligfødte sover ofte mer de første månedene enn de som er født til termin. Bra at hun har skjønt mat-delen. Sugerefleksen er det siste som kommer på plass før de kommer til verden, og fikk aldri noen dreis på den amminga. Håper dere koser dere masse med lillesnupp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #457 Del Skrevet 8. juni 2013 Vi er nok fortsatt på sykehuset. Lillesnupp fikk gulsot, så de måtte legge henne i lys i går. Men det ser ut til at det går riktig vei så jeg krysser fingrene for at blodprøvene i dag er bra slik at vi kan reise i kveld ;-) Setter stor pris på en sovende baby altså, i alle fall nå som det er mating hver 3.time med først amming,pumpet melk og til slutt morsmelkerstatning. Angående pumping... Jeg begynner å bli en virkelig melkeku hvis bare lillesnupp hadde skjønt hvordan hun skal få melka ut av puppen, så hadde hun vært stapp mett på rekordtid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diddles Skrevet 8. juni 2013 #458 Del Skrevet 8. juni 2013 Så herlig å ha melka på plass Det er altså en sann lettelse å vite at en har nok mat og vel så det Liten var jo nesten 7 uker før jeg hadde nok, amma meg jo forderva for å få opp produksjonen Bare det at du har nok melk vil jo bidra til at gulsotten forsvinner fortere, for de skiller ut bilirubinen gjennom avføring og tiss - jo mer mat inn jo mer bilirubin ut Krysser fingrene for at dere kommer dere hjem snart, det er en ny verden å komme hjem etter sykehusopphold Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #459 Del Skrevet 8. juni 2013 Så herlig å ha melka på plass Det er altså en sann lettelse å vite at en har nok mat og vel så det Liten var jo nesten 7 uker før jeg hadde nok, amma meg jo forderva for å få opp produksjonen Bare det at du har nok melk vil jo bidra til at gulsotten forsvinner fortere, for de skiller ut bilirubinen gjennom avføring og tiss - jo mer mat inn jo mer bilirubin ut Krysser fingrene for at dere kommer dere hjem snart, det er en ny verden å komme hjem etter sykehusopphold Ja,det er bra at melkeproduksjonen er på plass. Men nå skal jo lillesnupp ha både morsmelk og erstatning frem til hun blir 2500gram. Vi er fortsatt på sykehuset,for den siste blodprøven i dag ble tatt kl 21 og vi fikk ikke svar før 23.30. I tillegg skal de ta den aller siste blodprøven kl 8 i morgen tidlig. Blodprøven i kveld var fin,så da krysser vi fingrene for at den i morgen også er fin. For da skal vi hjem :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aprilis Skrevet 8. juni 2013 Forfatter #460 Del Skrevet 8. juni 2013 Akkurat nå kjennes det ut som om øynene bare krysser seg. En smule trøtt kan man si. Jeg kan vel sovne uansett hvor mye barnegråt og støy det os nå så lenge jeg lukker øynene (bortsett fra når lillesnupp en veldig sjelden gang knirker til). Det å skulle først amme, så få i lillesnupp pumpet morsmelk deretter morsmelkerstatning, pumpe og til slutt bytte bleie (all maten kommer jo ut nesten før hun har fått det i seg), gjør at det til tider bare er 45-60min igjen før man må begynne å forberede og gjennomføre neste mating. Det blir det faktisk veldig lite søvn av. Men nå i kveld kom de en herlig jordmor på jobb som ville ta matingen av lillesnupp kl 3.30 i natt. Det betyr at jeg får 4 1/2 timer med søvn i natt men nå er det snart på tide å forberede til neste mating igjen. Tar litt mer tid når man ikke bare kan slenge frem puppene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå