Gå til innhold

Aldri komma forran og


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi lærte på skolen at det aldri skal være komma forran og. "Det må ikke forekomme", sa læreren strengt. Men jeg ser da stadig folk skrive det, selv i avisen har jeg sett det og andre skriverier jeg tar for å være ganske så seriøst så skulle jo tro skriveren hadde peiling på det.

Så hva er da riktig? Har blitt lært i mye rart som senere har vist seg å vært feil, så er derfor egentlig ganske usikker. Hadde læreren rett eller var det bare en av mange vranglæringer eller er det noen untak som vi av en eller annen grunn ikke lærte?

Anonym poster: 5241b10de0f68fd058996f26b4bd3d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foran skriver med en r.

Anonym poster: 7eff4174e9dbfc981056311817300b72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran skriver med en r.

Anonym poster: 7eff4174e9dbfc981056311817300b72

Jeg, vet egentlig det :sjenert:

Men takk uansett, for har selv lagt merke til at jeg skriver noen ganger feil som jeg vet er feil faktisk, så lettere å bli obs på det når noen sier i fra. Får skylde på krampe i fingrene.

Anonym poster: 5241b10de0f68fd058996f26b4bd3d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det noen ganger, hvis og er første ordet i en bisetning/egen setning.. Men det er sikkert ikke så god norsk å starte en setning med og såeh jeg vet ikke helt. Er en del forskjellige regler for kommabruk da, for eksempel er det forskjellige regler for kommabruk når man skal liste opp ting.. chicagostil eller ikke tror jeg det heter.

Edit: Står om det her. Men dette gjelder engelsk da, vet ikke om det er det samme på norsk: http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_comma

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foran skriver med en r.

Anonym poster: 7eff4174e9dbfc981056311817300b72

Nei, foran skrives med én r.

Anonym poster: cf1fee4506e6cbdb0ee148ac42205b3b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri? Man skal aldri si aldri. Det finnes ganger da man skall sette komma foran å, og og andre ord man aldri skal sette komma foran. Dette var et slikt tilfelle.

Anonym poster: 325bdaacbc1c836b177ebb4498822351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi lærte på skolen at det aldri skal være komma forran og. "Det må ikke forekomme", sa læreren strengt. Men jeg ser da stadig folk skrive det, selv i avisen har jeg sett det og andre skriverier jeg tar for å være ganske så seriøst så skulle jo tro skriveren hadde peiling på det.

Så hva er da riktig? Har blitt lært i mye rart som senere har vist seg å vært feil, så er derfor egentlig ganske usikker. Hadde læreren rett eller var det bare en av mange vranglæringer eller er det noen untak som vi av en eller annen grunn ikke lærte?

Anonym poster: 5241b10de0f68fd058996f26b4bd3d8c

Enten er læreren din på bærtur, eller så har du misforstått. Det skal settes komma foran og når og'en er konjunksjonal. F.eks.:

Jeg er meg selv 100 prosent, og det kommer jeg alltid til å være overfor pressen, venner og familie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoken-

Kommaregler – de viktigste kommareglene

Kommaregler er viktige, men feil bruk av komma fører heldigvis sjelden til at noen dør (heng ham, ikke vent til jeg kommer / heng ham ikke, vent til jeg kommer). De viktigste kommareglene er imidlertid relativt enkle å forstå. Behersker man reglene nedenfor, er man et godt stykke på vei.

Komma etter leddsetning som står først i en helsetning:

  • Da Isolde kom, døde Tristan.
  • Hvis du vil ha billetter til festspillene, må du søke sju år i forveien.
  • Når Ole setter seg foran PC-en, forsvinner han inn i sin egen verden.

Dersom leddsetningen kommer til sist, skal det ikke være komma:

  • Tristan døde da Isolde kom.

Komma mellom setninger som er bundet sammen med og, eller, for og men

  • Else skjønte ingenting, men Eva lo hjertelig.
  • Petter skiftet jobb for tredje gang på to år, og Hege fulgte opp med sin andre skilsmisse på to år.

Merk: Alltid tegn foran men, enten komma eller punktum.

Komma etter innskutt leddsetning

  • Bonden som dro til kirkegården, forelsket seg i bibliotekaren. (Men de andre bøndene gjorde det ikke.)
  • Boken som lå på bordet, var min. (Her kan det være snakk om flere bøker, men det er den som ligger på bordet, som er min. Se neste punkt.)

Komma framfor leddsetning som ikke er nødvendig for å gi helsetningen full mening.

  • Han stanset bilen, slik at fotgjengeren kunne krysse gata. (Dersom leddsetningen ikke kan unnværes, skal det ikke være komma.)
  • Læreren roste elevene, som hadde gjort hjemmearbeidet. (Merk at meningen blir helt annerledes hvis det ikke står komma.)

Komma foran innskutt leddsetning som ikke er nødvendig i helsetningen

  • Filmen, som var i lengste laget, var tekstet på polsk.
  • Direktøren, som hadde vært ute på rangel, møtte ikke opp. (Det som står mellom kommaene her, er bare tilleggsopplysninger.)

Komma foran og etter forklarende tillegg (apposisjon)

  • Richard Wagner, 1800-tallets største operakomponist, døde i 1883.
  • Hovedstaden i Norge, Oslo, het før Kristiania.

Komma ved tiltaleord, svarord og utropsord og andre (selvstendige) uttrykk

  • Ole, kan du komme hit?
  • Nei, Kåre, jeg er opptatt.
  • Å, disse smertene!
  • Ve, jeg dør!
  • Au, du tråkker på meg!
  • Herregud, så anstrengende!
  • Sussebass, du er så søt.
  • Hei sann, den satt!
  • Hei, Erna!
  • Mer fløte, kjære?
  • Stå på, Kristin! (Ikke det samme som: Stå på Kristin!)
  • Nå ja, helt gal var han vel ikke.
  • Maten er ferdig, ikke sant?
  • Kom hit med deg, din gjøk!
  • Hva handler denne boken om da, tro?
  • Ingen røyking på kontoret her, takk!
  • Nå, mitt barn? Hva har De å si?
  • De må snakke høyere, menneske!
  • Min herre, fremfør det De har å si.
  • Ja, det forstår jeg godt. (Men: Dette laget, ja alle Tippeliga-lagene, må bedre økonomien.)

Komma mellom ledd i oppramsing dersom det ikke står noen konjunksjon (men ikke foran «og» og «samt»)

  • Berit, Else, Gerd og Marit spiller golf.
  • Studenten skrev en avhandling om Mahler, Mozart, Nordheim samt Wagner.

Det skal ikke være komma før «og»! Det samme gjelder for «samt» når dette står foran det siste leddet i en oppramsing.

Merk også opplistinger av ordenstall, som for eksempel i datoer. Her forvirres mange av at et komma følger rett etter et punktum, men slik skal det altså være:

  • 11., 13., 15. og 17. mai

Komma foran anførende setninger (sa hun, mente han, ifølge statsministeren, påsto Per osv.)

  • – Du må ta på deg parykken, sa Haydn.
  • De fattige må klare seg selv, ifølge statsministeren.
  • Uteliggerne må ikke plage de rike, mente skipsrederne.
  • Skatten er altfor høy, påsto Norges rikeste mann.

Komma ved ledd som er trukket ut av setningen og anbrakt forrest eller bakerst

  • Du er en luring, du.
  • Kåre hadde vakkert hår, han òg.
  • Mozart, han hadde litt av en fantasi.

Komma i slike eksempler:

  • Det var en lang, lang reise.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er læreren din på bærtur, eller så har du misforstått. Det skal settes komma foran og når og'en er konjunksjonal. F.eks.:

Jeg er meg selv 100 prosent, og det kommer jeg alltid til å være overfor pressen, venner og familie.

Og-en.

Anonym poster: 573093384bd94db9f9c68ee28907a8df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Tanums:

Vi setter komma mellom sideordnede setninger som er bundet sammen med de sideordnende konjunksjonene og, eller, men, for: Mye har jeg reist, og vidt har jeg fart, men aldri har jeg sett en så liten mann med så stort et skjegg.

Læreren din er fullstendig på bærtur og burde gått barneskolen om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra Tanums:

Vi setter komma mellom sideordnede setninger som er bundet sammen med de sideordnende konjunksjonene og, eller, men, for: Mye har jeg reist, og vidt har jeg fart, men aldri har jeg sett en så liten mann med så stort et skjegg.

Læreren din er fullstendig på bærtur og burde gått barneskolen om igjen.

Alltid kult når folk mer eller mindre kopierer det du har skrevet :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kult når folk mer eller mindre kopierer det du har skrevet :gjeiper:

Innlegget ditt er nærmest uleselig, herr Drue. Jeg er ganske sikker på at de færreste gidder å lese så mye tekst med så små typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ditt er nærmest uleselig, herr Drue. Jeg er ganske sikker på at de færreste gidder å lese så mye tekst med så små typer.

Det er ikke jeg som har skrevet det innlegget som står med små bokstaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld, det var Snoken. Jeg tok grundig feil og skammer meg. :)

Null stress :) Det var jo egentlig bare morsomt ment fra min side, og mest pga. bærtur-utsagnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...