Gå til innhold

Komma, komma, komma...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hang til komma i en viss type setninger, men nå får jeg høre at det muligens er - om ikke feil, så i hvertfall veldig unødvendig. Men jeg greier ikke helt å være enig... :)

Det er ingen spesiell grunn, vel!

Fortell meg hvordan de ser ut, da!

Jeg synes du smilte litt, jeg?

Da er det vel bare å vente, da.

Det er midt på lyse dagen, jo!

Skal du få meg til å sove, kanskje?

Middagen er ikke helt ferdig enda, altså.

Jeg trodde ikke det, heller!

Du er kjempekul, Anna, sa Hilde.

Hva tenker forsamlingen?

Anonym poster: 6b3e2f067730ce68ca34ff3295fab7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å legge fra seg kan jeg tenke meg? :P jeg personlig tenker ikke over det- viser bare "en liten pause" hvor det på en måte er trykk i setningen...

Jeg selv sliter med ... 3-5 prikker. Det er veldig feil! Jeg skriver det som "tenkeprikker..." 😄😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv sliter med ... 3-5 prikker. Det er veldig feil! Jeg skriver det som "tenkeprikker..."

Skjønner ikke helt hva du mener her?

Anonym poster: 6b3e2f067730ce68ca34ff3295fab7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å legge fra seg kan jeg tenke meg? :P jeg personlig tenker ikke over det- viser bare "en liten pause" hvor det på en måte er trykk i setningen...

Jeg selv sliter med ... 3-5 punktum. Det er veldig feil! Jeg skriver det som "tenkeprikker..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker slike tenkeprikker selv også ----- og liker dem jeg. Komma og andre tegn er som såkorn om våren; jeg strør dem rikelig ut og håper at de skal formere seg og bli mange. Ikke helt sikket at de er fullstendig rett plassert alltid, men det er godt ment.

Jeg er nok ikke helt enig i ts tegnsetting, men pytt, pytt. ;)

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der må jo være feil! Kan ikke være komma før Anna. De andre klinger nogenlunde riktig i mine øyne, uten at jeg er en ekspert på kommaregler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen spesiell grunn, vel! Her er jeg usikker! Skriver nok med komma selv.

Fortell meg hvordan de ser ut, da! Jeg skriver alltid komma før "da" i sånne setninger.

Jeg synes du smilte litt, jeg? Jeg skriver alltid komma i sånne setninger.

Da er det vel bare å vente, da. Jeg skriver alltid komma i sånne setninger.

Det er midt på lyse dagen, jo! Jeg skriver alltid komma i sånne setninger.

Skal du få meg til å sove, kanskje? Jeg skriver alltid komma i sånne setninger.

Middagen er ikke helt ferdig enda, altså. Jeg skriver dette uten komma.

Jeg trodde ikke det, heller! ​Jeg skriver dette uten komma.

Du er kjempekul, Anna, sa Hilde. ​Jeg skriver ikke komma før "Anna", men før "sa" er riktig, mener jeg.

Kommaregler er ikke så enkelt, og jeg tror det handler mer om å være konsekvent med egen praksis, enn å pugge alle tenkelige regler. Og så synes jeg det er bedre med et komma for mye enn et for lite, med tanke på at leseren også må få noen pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du har ramset opp er riktig, det eneste jeg stusser på er "Jeg trodde ikke det, heller". Jeg kan ikke kommareglene, jeg lærte dem og bruker dem, men husker ingen regler og ordklasser eller verbtider eller noe.

Manglende komma er en av mine store pet peeves! For eksempel "Gratulerer med dagen Maria"

Her er forøvrig en god link: http://www.korrekturavdelingen.no/K4kommaRegler.htm

Det du sikter til er "Komma ved tiltaleord, svarord og utropsord og andre (selvstendige) uttrykk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er forskjell på å si ting og å skrive ting. Tale kan gå litt til hulter og bulter der og da, men når en skriver kan en tenke seg litt om og formulere setningene på en bedre måte, som f. eks. slik jeg har gjort her. De ordene på slutten er egentlig ikke nødvendige for å gjøre seg forstått og en trenger ikke komma i alle setningene.

[quote name='AnonymBruker' timestamp='1351374940' post='11726809

Det er ingen spesiell grunn, vel! - Det er vel ingen spesiell grunn!

Fortell meg hvordan de ser ut, da! - Fortell meg hvordan de ser ut!

Jeg synes du smilte litt, jeg? - Jeg syns du smilte litt?

Da er det vel bare å vente, da. - Da er det vel bare å vente.

Det er midt på lyse dagen, jo! - Det er jo midt på lyse dagen!

Skal du få meg til å sove, kanskje? - Skal du kanskje få meg til å sove?

Middagen er ikke helt ferdig enda, altså. - Middagen er altså ikke helt ferdig enda.

Jeg trodde ikke det, heller! - Jeg trodde heller ikke det!

Du er kjempekul, Anna, sa Hilde. - Du er kjempekul Anna, sa Hilde.

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er forskjell på å si ting og å skrive ting. Tale kan gå litt til hulter og bulter der og da, men når en skriver kan en tenke seg litt om og formulere setningene på en bedre måte, som f. eks. slik jeg har gjort her. De ordene på slutten er egentlig ikke nødvendige for å gjøre seg forstått og en trenger ikke komma i alle setningene.

Jeg er helt enig i at ts sine eksempler er litt vel muntlig. Samtidig er det jo situasjoner hvor en må skrive replikker, og da er det jo likevel viktig/greit å vite hvor en skal sette inn komma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener alle eksemplene til TS har riktig kommabruk. Tankestreken hun bruker i første setning, er derimot brukt galt ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange tilbakemeldinger!

Jeg tror jeg er veldig enig med meg selv i alle eksemplene - jeg vil ha komma der. (Får jeg lov til å bruke tankestrek slik? ;) ) Og ja, det er en tilsiktet muntlig stil i alle eksemplene, de inngår i en tekst skrevet for barn.

Jeg mener alle eksemplene til TS har riktig kommabruk. Tankestreken hun bruker i første setning, er derimot brukt galt ;)

Det gikk litt slurvete fort med skrivingen innledningsvis og jeg kan gå med på at tankestreken slik jeg brukte den, ikke er helt stueren.

Jeg har en hang til komma i en viss type setninger, men nå får jeg høre at det muligens er - om ikke feil, så i hvertfall veldig unødvendig.

Endre den setningen, men behold tankestrek?

Anonym poster: 6b3e2f067730ce68ca34ff3295fab7bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk litt slurvete fort med skrivingen innledningsvis og jeg kan gå med på at tankestreken slik jeg brukte den, ikke er helt stueren.

Jeg har en hang til komma i en viss type setninger, men nå får jeg høre at det muligens er - om ikke feil, så i hvertfall veldig unødvendig.

Endre den setningen, men behold tankestrek?

Jeg ville kuttet tankestreken og bare brukt komma.

Jeg har en hang til komma i en viss type setninger, men nå får jeg høre at det muligens er, om ikke feil, så i hvertfall veldig unødvendig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det skal være komma før Anna.

Enig.

Mener også at alle setningene i hovedinnlegget er riktige! :)

Anonym poster: e1f06636bb3baa884b4f8e6e2e5773ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det verste jeg ser er slurvet med at komma ikke brukes foran, men. Største syndebukken, mener jeg.

Anonym poster: 5382b1418c2518fe5129334e82497ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste der må jo være feil! Kan ikke være komma før Anna. De andre klinger nogenlunde riktig i mine øyne, uten at jeg er en ekspert på kommaregler.

Jeg tror det er riktig, ja.

Når man snakker til noen skal det være komma før navnet.

For eksempel "jeg digger profilbildet ditt, Chloe!". Også må man nesten ha komma før "sa Hilde", ellers blir det bare rot ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...