AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #1 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg er en tennåringsjente som har fått et stort fokus på kropp og utseende. jeg tenker ofte på mitt forrige måltid og på mitt neste. tenker gjerne at jeg ikke bør spise før om lenge og bør ikke spise så mye osv. Når jeg spiser får jeg som regel dårlig samvittighet, og blir sur på meg selv og min dårlige selvkontroll. Jeg ser ofte ned på lårene mine for å se om de blir noe tynnere. sjekker også både mage og armer. Alle disse punktene tyder på spiseforstyrrelser. Men på samme tid så spiser jeg mat. jeg jobber mye og jeg trener. Dermed er sulten noe jeg ikke klarer å overse. selv om jeg gjerne skulle ønske det... Ikke spyr jeg opp maten heller. Jeg har alltid hatt store problemer med oppkast. Dette tenker jeg er like greit for hvis ikke hadde jeg gjerne gått for fristelsen til å putte fingeren i halsen i det samvittighet blir for stor. Så, jeg tenker ofte på vekt, mat og kroppsfassong. Jeg verken la vær å spise, eller spyr opp maten. Jeg er overhode ikke undervektig, og har en del kilo å forbrenne (162cm, 57kg). Jeg trener masse uten hell. Vekten tør jeg nesten ikke å gå på for nålen vil ikke rikke på seg. Jeg vil tro at jeg har spiseproblemer og ikke spiseforstyrrelser, i og med jeg ikke har anoreksi eller bulemi. Er det her grensen går? Eller hvor går i så fall grensen? Anonym poster: 58ed063ec74611f887003e24ae4ad916
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #2 Skrevet 27. oktober 2012 Du høres akkuratt ut som meg! Jeg er 164 og veier 51 kg. Tenker på mat konstant. Må lese bak på kcal innholdet for å finne ut om jeg kan spise det eller ikke, for å spare på kaloriene. Jeg kan godt spise en bolle, men da må det være innenfor kcalgrensa mi. Om jeg spiser for eksempel 500 kcal over en dag, så må jeg passe på at jeg forbrenner disse bort de neste dagene (ved hjelp av å spise mindre, eller trene). Er utrolig lei av dette. Er jo tynn, men sjekker forsatt lårene og magen min i speilet, ca hver gang jeg skal på do. Blir gaaaal. Jeg har ingen råd til deg desverre, siden jeg sliter med dette selv. Anonym poster: d1f382fe29c7cf2bb58dd65a4e3ac1d3
Gjest Loverdose Skrevet 27. oktober 2012 #3 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg er som deg, bare at jeg ser på mat som min verste fiende. Jeg har ingen spiseforstyrrelse, men jeg sliter med depresjon og har spiseproblemer. Høres ut som du sliter litt med spiseforstyrrelser, men dette trenger også ikke være noe alvorlig siden du ikke boikotter mat - som igjen er veldig bra.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #4 Skrevet 28. oktober 2012 Det kan være vanskelig å lage et skille, men du har helt definitivt spiseproblemer og et sykt destruktivt kroppsfokus. Jeg ville absolutt oppsøkt psykolog for å snu utviklingen, før det blir en livsvarig spiseforstyrrelse(selv om jeg tror du har etablert endel tanker som kan være hardt å snu). Jeg er nå i 30årene og har mange venninner som virkelig kjemper mot dette, og de oppsøkte ikke psykolog før i 20årene; da hadde det jo etablert seg og blitt endel av livene deres - hvor det hadde utviklet seg ytterligere. Og de blir ikke kvitt det, selv med masse terapi og øvelser. Det er liksom blitt endel av dem og har ødelagt veldig mye. Anonym poster: 1f88301be188152a5cdd79dda23bbf7f 1
Gjest Thai clinch Skrevet 28. oktober 2012 #5 Skrevet 28. oktober 2012 Til dere tre første: Har dere et mål med å fokusere på spisingen. Forsto jeg dere rett, har dere ikke ikke avklart hvorfor dere fokuserer sånn på spisingen. Virker ikke som det er så viktig å gå ned i vekt, bare den ikke går opp. Har jeg forstått det rett?
SaraIsabell Skrevet 28. oktober 2012 #6 Skrevet 28. oktober 2012 Til dere tre første: Har dere et mål med å fokusere på spisingen. Forsto jeg dere rett, har dere ikke ikke avklart hvorfor dere fokuserer sånn på spisingen. Virker ikke som det er så viktig å gå ned i vekt, bare den ikke går opp. Har jeg forstått det rett? Jeg for min del vil gå litt ned i vekt. ikke for å bli sykelig tynn, men litt ned i vekt. Jeg vet forskjellen på en sunn og usunn kropp, men det er disse tankene om mat jeg ikke slipper unna.
Gjest Thai clinch Skrevet 28. oktober 2012 #7 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg for min del vil gå litt ned i vekt. ikke for å bli sykelig tynn, men litt ned i vekt. Jeg vet forskjellen på en sunn og usunn kropp, men det er disse tankene om mat jeg ikke slipper unna. Jeg for min del vil gå litt ned i vekt. ikke for å bli sykelig tynn, men litt ned i vekt. Jeg vet forskjellen på en sunn og usunn kropp, men det er disse tankene om mat jeg ikke slipper unna. Da synes jeg du tenderer mot det spiseforstyrrelser. Du blir litt for "effektiv" for å nå dine mål. Fordi, dersom du er så effektiv som du beskriver, tar det ikke lang tid å gå ned. Kanskje egentlig for fort.
SaraIsabell Skrevet 28. oktober 2012 #8 Skrevet 28. oktober 2012 Da synes jeg du tenderer mot det spiseforstyrrelser. Du blir litt for "effektiv" for å nå dine mål. Fordi, dersom du er så effektiv som du beskriver, tar det ikke lang tid å gå ned. Kanskje egentlig for fort. Hva mener du med effektiv? det eneste jeg faktisk gjør for å gå ned i vekt er å trene. trener mellom 3-4 ganger i uken. spørs hva jeg rekker. Ikke går jeg ned i vekt av den grunn. Maten spiser jeg, for jeg fungerer ikke uten mat. Bare så jeg ikke missforstår deg
Gjest Thai clinch Skrevet 28. oktober 2012 #9 Skrevet 28. oktober 2012 Ok, jeg trodde du var personen bak innlegg nr.2. Den personen virket veldig "effektiv" Hvis tankene dine kretser rundt mat hele tiden, men du passer deg for å trene i moderat mengde og spiser rett og riktig kan man vel ikke si at du har en spiseforstyrrelse. Men nå er jeg nok langt utenfor min kompetanse, så jeg går ut av tråden.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #10 Skrevet 28. oktober 2012 Høres ut som om du "vil" ha en spiseforstyrrelse? Liksom få tittelen som spiseforstyrret? Du er kanskje misfornøyd med egen vekt, men du er verken spiseforstyrret eller har spiseproblemer. Du sier jo selv at du spiser normalt. Vekten din er heller ikke lav til høyden din. Anonym poster: f0c7dde9e5cee1381966e4d6f0c866b0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #11 Skrevet 28. oktober 2012 Du sier jo selv at du spiser normalt. Vekten din er heller ikke lav til høyden din. Ingen av disse tingene er kriterier for å ha en spiseforstyrrelse! Man kan både være normalvektig og spise normalt, men likevel ha en spiseforstyrrelse fordi det handler om hvordan man tenker om mat, kropp og vekt. Til TS: Jeg skal ikke uttale meg om hvorvidt du har en sf eller ikke, men jeg mener at det du forteller om her ikke er bra. Jeg synes du skal ta kontakt med legen din for å få hjelp til å takle dette slik at det ikke eskalerer og blir verre enn det allerede er. Anonym poster: ad313e23f45b02638e0d6337a7b42192 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #12 Skrevet 28. oktober 2012 Til dere tre første: Har dere et mål med å fokusere på spisingen. Forsto jeg dere rett, har dere ikke ikke avklart hvorfor dere fokuserer sånn på spisingen. Virker ikke som det er så viktig å gå ned i vekt, bare den ikke går opp. Har jeg forstått det rett? Jeg er hun i innlegg nr 2. Og nei, jeg vet at jeg er tynn, så har ikke så stort fokus på å gå ned i vekt. Problemer at jeg fokuserer sånn på mat fordi jeg ikke vil opp i vekt. Om jeg overspiser så må jeg trene det av igjen, eller spise mindre de neste dagene, sånn at jeg vet at jeg har gått av igjen det jeg har spist. Utrolig slitsomt! I morgen er det ny dag, og jeg kommer til å telle kcal igjen. Uff :-( Anonym poster: d1f382fe29c7cf2bb58dd65a4e3ac1d3
Kosemose Skrevet 29. oktober 2012 #13 Skrevet 29. oktober 2012 Kjære Trådstarter Jeg stenger denne tråden nå. Grunnen er at vi ikke har kompetanse til å sortere ut de rådene du måtte få på en problemstilling vi tenker er ganske alvorlig og som kan utvikle seg veldig feil for deg hvis du får "feil råd". Vi syns det er supert at du reflekterer over situasjonen du er i, og at du stopper opp og søker råd, og vi vil derfor gjerne formidle telefonnummeret til IKS]http://www.iks.no/tilbud/"]IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Lykke til! Vennlig hilsen Kosemose(mod)
Fremhevede innlegg