Gå til innhold

Dødstraff med en gang

6 stemmer

1. 1. Synes du henrettelsen bør skje med en gang eller etter noen år i buret først?

• Man bør først sone en viss tid før henrettelsen
      6
    • Henrettelsen bør skje med en gang etter dommen
      0

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ok, la oss si at Norge innfører dødstraff 1 januar 2013 og de skal ha en folkeavstemning på om henrettelsen skal skje med en gang etter dom eller om de skal sitte i fengsel først før henrettelsen.

Hva ville du stemt?

Hva synes du om at folk sitter inne i 10, 20 og kanskje 30 år som i USA før de blir henrettet? Er det egentig noen vits å henrette en som har sittet på dødscelle i 30 år, eller kan man like godt la personen sitte der livet ut i stedenfor?

Dette er forresten egentlig ikke en diskusjon om du er for eller i mot dødstraff. Jeg antar selv de som er i mot, har vel en mening her?

Anonym poster: 309e969162668ca9c47ca071ee33fff5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt fungerer bra i Norge nå. Hvorfor endre på det?

• Liker 1
Skrevet

Alt fungerer bra i Norge nå. Hvorfor endre på det?

Er enig i det, men folk har vel en mening her også vanligvis? Er liksom det jeg lurer på. Selv er jeg litt usikker på hva jeg ville skulle vært om det ble dødstraff her.

Anonym poster: d82c3f995df7f51a6bc25145ae24fe3f

Skrevet (endret)

Glem det.

Endret av Rubies_
Gjest Gunfreak
Skrevet

Altså viss norge innfører dødstraff rett etter rettsaken, kommer vi til å se ut som Europa versjonen av Kina, og det er jo ikke en assiasjon vi bør ha, det er en grunn til at bare USA av vestlige land driver med dette tullet enda, og de bruker milliader av dollar på å henrette noen få mennesker,

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er ugjendrivelige bevis for skyld så synes jeg vedkommende skal henrettes så snart som overhodet mulig, det heter 'dødsstraff' av en grunn, ikke sant?

Når det er sagt så er jeg fullstendig i mot dødsstraff unntatt ved helt spesielle situasjoner og da som en rent symbolsk handling; f.eks ved avsettelser av (særdeles) brutale diktatorer etc.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt umulig å innføre dødsstraff i 2013, da det strider mot Grunnloven.

Anonym poster: a357f55c407c2869084ab6d9f0c02c21

Skrevet

Grunnen til at folk sitter lenge på Death Row i USA, er at det er mange ankemuligheter og apellmuligheter både mht skyldspm og straffeutmålingen. Faktisk så mange at for vanekriminelle er Death Row det tryggeste stedet man kan være. Det er 4 ganger større sjanse for at man skal lide en voldelig død som medlem av en gategjeng, sammenlignet med dødsrisikoen på Death Row.

Og jeg kan ikke se hvordan man kunne ha det anderledes, dersom man på død og liv skal ha dødsstraff. Siden det er en irreversibel straffereaksjon og oppreisning er umulig hvis dommen effektueres, så må det nødvendigvis være gode ankemuligheter. Rettssystemet er ikke ufeilbarlig, og folk dømmes urettmessig hele tiden.

Heldigvis har vi ikke noe behov for dødsstraff, så spørsmålet er totalt hypotetisk.

• Liker 1
Skrevet

Har bare en ting å si: "We kill people who kill people because killing people is wrong".

• Liker 2
Skrevet

synes noen grupper burde det ha vært dødstraff for.

Pedofile,massemordere og gjentatte voldtekter.

Kan faktisk ikke se hva samfunnet har av nytte ved å la slike sitte inne noen år,for så å slippe ut for å fortsette faanskapet.

Skrevet

Kan faktisk ikke se hva samfunnet har av nytte ved å la slike sitte inne noen år,for så å slippe ut for å fortsette faanskapet.

I mitt diktatur slipper de ikke ut, ei heller drepes de.

• Liker 1
Skrevet

Bedre straff for dem å sitte inne i fengsel resten av livet og tenke over hva de har gjort enn å slippe "billig" unna med en dødsstraff. Alt for enkelt, spør du meg!

• Liker 1
Gjest Summers
Skrevet (endret)

: "We kill people who kill people because killing people is wrong".

Og straffen for frihetsberøvelse er frihetsberøvelse:P

Synes dødsstraff er riktig for enkelte forbrytelser(groveste voldtekter og drap), men da må det selvsagt være sikkert at de er skyldige. Breivik og han fritz fra østerrike er mennesker jeg mener har frasagt seg retten til å leve.

Endret av Summers
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Bedre straff for dem å sitte inne i fengsel resten av livet og tenke over hva de har gjort enn å slippe "billig" unna med en dødsstraff. Alt for enkelt, spør du meg!

Nja,jeg er litt mer ekstrem der tror jeg. Vil nemlig ikke betale for disse drittsekkene i flere år. De er ikke verdt ei krone.

At disse sitter og tenker over sine synder i fengsel,tviler jeg enormt på.Det er nok mer "stakkars meg" fakter og at de ikke kan forstå at de skal straffes.

Endret av Kårky
Gjest Blue Jeans
Skrevet

Litt dumt om det skulle vise seg at personen var uskyldig alikevel.

Vet det ikke var dette du ville lese, men jeg er ganske imot dødsstraff. Men om det ble sånn, hadde jeg ønsket at det tok litt tid før en person skulle få straffen. Hadde vært lettere å forhindret noen henrettelser da.

Skrevet

Har bare en ting å si: "We kill people who kill people because killing people is wrong".

Hva med "we imprison kidnappers because detention is wrong" da?

Argumentasjonen der er like gyldig overfor alle andre former av sosial kontroll gjennom straff, ikke bare dødsstraff.

Gjest Blue Jeans
Skrevet

Har aldri forstått de som mener at det å få dødsstraff er å slippe "billig" unna. De blir fra tatt det viktigste de har, det eneste de har og kan aldri få det tilbake, og aldri få en ny sjanse.

De mister det eneste som er KUN deres eget, det er deres liv, IKKE det offentlige. Så klart må folk så en straff, men ikke dødsstraff. Det er bare feil, trist og surt :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...