Gå til innhold

De/dem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ihuga fan av objektsformen, og kommer aldri i livet til å begynne å skrive "han slo han".

Bare så det er sagt.

Men her har jeg et tilfelle hvor jeg lurer på om både de og dem kan være riktig:

1. "I fengsel med alle dem som åpner sine små munner!"

2. "I fengsel med alle de som åpner sine små munner!"

Ville du valgt alternativ 1 eller alternativ 2 - og hvorfor?

Håper å få høre fra fan av begge varianter. :)

Anonym poster: fae2691742c5acab854ddfd3f44db581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville brukte "de". Ettersom "de" også er et subjekt for en handling her.

Jeg antar din setning har utelatt et subjekt ala "jeg var" i fengsel med...........

Skulle jeg omskrevet setningen litt annerledes til enpersonsform, kunne det blitt noe ala.

Jeg var i fengsel med "HUN/henne" som sitter der borte.

Det føles absolutt mest riktig å bruke subjektsformen og ikke objektsformen når objektet også fungerer som et subjekt.

Men nå er det lenge siden jeg har hatt noe norsk gramatikk så kan hende jeg er helt på jordet :)

Endret av Sakone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukte "de". Ettersom "de" også er et subjekt for en handling her.

Jeg antar din setning har utelatt et subjekt ala "jeg var" i fengsel med...........

Skulle jeg omskrevet setningen litt annerledes til enpersonsform, kunne det blitt noe ala.

Jeg var i fengsel med "HUN/henne" som sitter der borte.

Det føles absolutt mest riktig å bruke subjektsformen og ikke objektsformen når objektet også fungerer som et subjekt.

Men nå er det lenge siden jeg har hatt noe norsk gramatikk så kan hende jeg er helt på jordet :)

Nei, setningen er en oppfordring, altså "Kast i fengsel alle de/dem som..."

Anonym poster: fae2691742c5acab854ddfd3f44db581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, setningen er en oppfordring, altså "Kast i fengsel alle de/dem som..."

Anonym poster: fae2691742c5acab854ddfd3f44db581

Skjønner.

Jeg synes uansett at det blir samme resultat. Men det er min mening ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bruker man "dems" da? "Det er demses sin bil"? "Det er dems bil"?

Anonym poster: 1ea0611335dfd97cca676ea1e02e008e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Når bruker man "dems" da? "Det er demses sin bil"? "Det er dems bil"?

Anonym poster: 1ea0611335dfd97cca676ea1e02e008e

dems og demses er vel ikke ord i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når bruker man "dems" da? "Det er demses sin bil"? "Det er dems bil"?

Anonym poster: 1ea0611335dfd97cca676ea1e02e008e

Håper du tuller...

Anonym poster: fae2691742c5acab854ddfd3f44db581

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Håper du tuller...

Anonym poster: fae2691742c5acab854ddfd3f44db581

selvfølgelig tuller jeg, for grammatikk er det ultimate humoremnet, ikke noe som oppfordrer til en god spøk som det grammatikk gjør!

*ironiflagg*

Nei jeg tuller ikke.

Endret av Uanonymbruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig tuller jeg, for grammatikk er det ultimate humoremnet, ikke noe som oppfordrer til en god spøk som det grammatikk gjør!

Nei jeg tuller ikke.

Så med andre ord var det du som stilte spørsmålet om dems? I såfall skjønte jeg ikke helt poenget med å poste anonymt? Eller med å tulle overhodet... :klo:

Anonym poster: fae2691742c5acab854ddfd3f44db581

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Så med andre ord var det du som stilte spørsmålet om dems? I såfall skjønte jeg ikke helt poenget med å poste anonymt? Eller med å tulle overhodet... :klo:

Anonym poster: fae2691742c5acab854ddfd3f44db581

Hvorfor skulle jeg både spurt og så svart på mitt eget spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg ville brukt alternativ 1, dem, objektformen. Tenk 1. person flertall, subjektform, i denne setningen: I fengsel med alle vi som...

Høres det bra?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville brukt alternativ 1, dem, objektformen. Tenk 1. person flertall, subjektform, i denne setningen: I fengsel med alle vi som...

Høres det bra?

Jeg synes vi høres bra ut når du sier resten av setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg synes vi høres bra ut når du sier resten av setningen.

Jeg tror begge deler er tillatt, men i mine ører høres det helt feil å bruke subjektsform. Jeg sier som TS, jeg holder på objektsformene i begge kjønn, altså hun/henne, han/ham, vi/oss, (dere/dere), de/dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skulle jeg både spurt og så svart på mitt eget spørsmål?

Fordi du skrev "nei, jeg tuller ikke", som svar på et spørsmål som var rettet til Anonym poster 1ea0611335dfd97cca676ea1e02e008e.

Jeg ville brukt alternativ 1, dem, objektformen. Tenk 1. person flertall, subjektform, i denne setningen: I fengsel med alle vi som...

Høres det bra?

Men blir "Hiv i fengsel med alle oss som..." feil?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at begge deler er mulig og tillatt, altså både subjektformen og objektformen. Men kanskje jeg skal sjekke med sprakradet dåttenno og få høre deres mening... :)

Anonym poster: fae2691742c5acab854ddfd3f44db581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Fordi du skrev "nei, jeg tuller ikke", som svar på et spørsmål som var rettet til Anonym poster 1ea0611335dfd97cca676ea1e02e008e.

Anonym poster: fae2691742c5acab854ddfd3f44db581

fordi AB spurte om jeg tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi AB spurte om jeg tullet.

Kan du ikke bare lese innleggene om igjen? Spørsmålet var helt åpenbart ikke rettet til deg.

For øvrig ville jeg brukt objektsform.

EDIT: Jeg ville brukt objektsform fordi objektet her ikke bare er "dem", men "alle dem som åpner sine små munner".

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uanonymbruker

Kan du ikke bare lese innleggene om igjen? Spørsmålet var helt åpenbart ikke rettet til deg.

For øvrig ville jeg brukt objektsform.

EDIT: Jeg ville brukt objektsform fordi objektet her ikke bare er "dem", men "alle dem som åpner sine små munner".

Haha og der ser man viktigheten av å ha linser med riktig styrke, jeg må visst en tur til optikeren :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Både de og dem er formelt korrekt her. For selv om man skal skille mellom subjektsform og objektsform når det gjelder andre person flertall sånn generelt sett, er det unntak når pronomenet, som her, har utfylling i form av en relativsetning. "De som" er nemlig, ifølge Norsk språkråd, å betrakte som en slags fast forbindelse, så dermed gjelder ikke den generelle regelen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Både de og dem er formelt korrekt her. For selv om man skal skille mellom subjektsform og objektsform når det gjelder andre person flertall sånn generelt sett, er det unntak når pronomenet, som her, har utfylling i form av en relativsetning. "De som" er nemlig, ifølge Norsk språkråd, å betrakte som en slags fast forbindelse, så dermed gjelder ikke den generelle regelen her.

De og dem er henholdsvis subjektsform og objektsform tredje person flertall, Ludovie.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...