AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Hvor gammel var barnet ditt da det startet i barnehage? Var det passe/ for tidlig/ for sent? Startet det rett i stor barnehage, eller var det hos dagmamma/ i familiebarnehage e.l først? Gikk tilvennigen bra? Hvis ikke, hvor lang tid tok det før barnet trivdes i bhg? Anonym poster: 0669d1cc62a0e0418192e25297fdc5a4
Rosebud Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 (endret) 19,5 mnd gammel. Begynte rett i vanlig barnehage, men med ekstra god oppfølging for de minste (0-3 åringene). Synes det var en akkurat passe alder, hun var for liten i mine øyne da hun var 1 år. Den aller siste tiden hjemme gledet jeg meg til å komme meg litt ut og gjøre andre ting enn barn, men hun var godt fornøyd. Mamma-dalt som bare det, så hun hadde veldig godt av det. Tilvenningen gikk bra, vi hadde gått i åpen barnehage, så hun reagerte ikke på å være der når jeg var med. Hylte sårt de første gangene jeg gikk fra henne, men sluttet etter få minutter. Det fikk jeg bekreftet da jeg ringte noen minutter etter at jeg hadde dratt. Etter et par uker med gråting ved levering var hun helt husvarm, snakket om barna og de ansatte når hun sto opp, og gledet seg til å gå i barnehagen. Og hun har knapt tid til å si hadet til meg om morgenen, nå når hun har gått der i to mnd, vinker meg avgårde og springer inn. Veldig kjekt å se at hun trives så godt Endret 26. oktober 2012 av Rosebud
wilmap Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 barnene mine skal aldri gå på barnehage, bedre for de å være hjemme med familien 1
Gjest loren Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Min var 10 mnd, dessverre måtte vi gjøre det sånn pga økonomi. Om jeg får fler håper jeg at de får være hjemme iallefall rundt 6 mnd lenger enn han fikk. Men, det skal sies at det har gått veldig fint, han gikk først i en basebarnehage i 1 mnd før vi flytta og han begynte i den han går i nå. I den første var det mye "kaos" for han da han gikk på en 0-6 avdeling, merka at hele ungen ble mindre stressa da han kom til småbarnsavdeling i den nye barnehagen. Han har aldri vært sånn at han ikke ville i barnehage, alltid vært en trygg og tillitsfull unge, både i bhgsammenheng og ellers.
nickless Skrevet 27. oktober 2012 #5 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Mitt første barn var 16mnd , og nr to var 14 mnd. Da begynnte de 4 dager i uken. Syntes det var tidlig selv , og det var med tungt mammahjerte! Men de har trivdes godt og det var jo kjekt og nødvendig å begynne i jobb igjen også! Tilvenningen gikk bra med begge to , de var husvarm etter få dager , men kunne sutre litt når jeg gikk i begynnelsen. De begynnte på småbarnavd. Endret 27. oktober 2012 av nickless
Gjest pysepusen Skrevet 27. oktober 2012 #6 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Lillegutt var 15 mnd. Da begynte han i vanlig barnehage. Tilvenningen gikk greit Nestemann kommer til å begynne når h*n er 13 mnd i samme bhg. Endret 27. oktober 2012 av pysepusen
Gjest HunterLady Skrevet 27. oktober 2012 #7 Skrevet 27. oktober 2012 Han begynte når han var 17 mnd gammel. Da begynte han i vanlig barnehage, 0-3 år med ca 12-14 andre barn. Tilvenningen tok 3-4 mnd og var helt grusomt siden han skrek og skrek nesten hver dag denne perioden. Det verste var at hu ene i barnehagen presterte å si at han roet seg ikke etterpå heller, "han var trist hele dagen han". Vel tusen takk skal du ha som gjør slik at samvittigheten blir verre enn den allerede her!! Han var vel ikke så veldig vant til så mange andre barn, og siden vi har et ganske dårlig nettverk, så hadde han heller ikke vært med så mange andre voksne enn meg og pappaen.
Djungelvrål Skrevet 27. oktober 2012 #8 Skrevet 27. oktober 2012 Min var over 3 år. Hadde mulighet til å være hjemme, så da ble jeg det. 1
Gjest Magdalene Skrevet 27. oktober 2012 #9 Skrevet 27. oktober 2012 18mnd. Ville vente til hun var 2,5år, men måtte pga jeg ble syk. Begynte da i en relativt liten bhg, på småbarnsavdeling med 9 barn.
Gjest Magdalene Skrevet 27. oktober 2012 #10 Skrevet 27. oktober 2012 Det verste var at hu ene i barnehagen presterte å si at han roet seg ikke etterpå heller, "han var trist hele dagen han". Vel tusen takk skal du ha som gjør slik at samvittigheten blir verre enn den allerede her!! . Skulle hun lyve og si at ungen din storkoste seg når han ikke gjorde det? De alle fleste vil jo vite hvordan barna har det. 2
Gjest HunterLady Skrevet 27. oktober 2012 #11 Skrevet 27. oktober 2012 Skulle hun lyve og si at ungen din storkoste seg når han ikke gjorde det? De alle fleste vil jo vite hvordan barna har det. Akkurat dette er jo ikke noe jeg kunne gjort så veldig mye med, så ja, jeg synes hun kunne pakket det inn på en litt annen måte. Hun var også den eneste som sa dette, mens de andre i barnehagen sa at han roet seg etter en stund og at han faktisk koste seg store deler av dagen.
andemor Skrevet 27. oktober 2012 #12 Skrevet 27. oktober 2012 Hun var 11 måneder, og vi startet med deltid, i tillegg til at jeg hadde henne der korte dager i begynnelsen. Jeg vet ikke hvor gunstig det var, for hun brukte en del uker på å bli komfortabel der. Nå stortrives hun, og jeg har ikke dårlig samvittighet for å levere henne der lenger. Nå skal det sies at jenta vår er veldig aktiv, sosial og kontaktsøkende med andre mennesker. Hadde jeg hatt en unge som var mer innadvendt, og som jeg følte var veldig utrygg i ukjente omgivelser, tror jeg nok at jeg hadde ventet litt lenger med å ha henne i barnehage. Nå er det ikke alle som har mulighet til å bli hjemme lenger, og jeg tror i de aller fleste tilfeller går det helt fint. Jeg opplever i hvertfall personalet i barnehagen til jenta mi som veldig flinke folk, og synes de har sett henne veldig godt, med tanke på at de har latt henne sitte mye på fanget i perioder det har vært behov for det blant annet.
Teriyaki Skrevet 27. oktober 2012 #13 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Sønnen min starter i barnehagen den 11 november. I og med at vi allerede betaler for plassen, så har vi alt startet tilvenningen for å gjøre overgangen litt mykere. Men jeg synes det er for tidlig. I min ideelle verden, skulle alle barn vært hjemme til de var nærmere to år. Da ville de hatt tryggheten og stabiliteten med hjemmet og foreldrene sine, samtidig som de ville ha kunnet sosialisert seg med andre barn i nabolaget.. Men sånn er det sjeldent i disse dager, så sånn sett har de jo godt av å komme i barnehagen så de får samhandle med andre barn i tillegg til familie. Det er forresten en småbarnsavdeling med 10 barn fra 0-3 år. Tror så mange som seks stk. er på gutten sin alder. Men den dårlige samvittigheten gnager altså. Klarer bare ikke å se for meg at han skal gå i barnehagen i stedet for å være med meg eller pappaen.. Endret 27. oktober 2012 av Teriyaki
Ripsy Skrevet 27. oktober 2012 #14 Skrevet 27. oktober 2012 Hun var nesten 13mnd. Synes det er litt tidlig, men det var sånn det måtte bli. Jeg har mulighet til å ha henne hjemme en dag i uken da, så bare 4 dager i uka, og aldri mer enn 7t. (sover i nesten 2t). Har henne i en barnehage der det bare er maks 6 barn, under 18mnd. Og alltid to voksne. Så synes dette er et fint alternativ. Veldig fornøyd. Hun gråte fortsatt litt når jeg går, men roer seg fort og er visstnok veldig blid og aktiv hele dagen
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #15 Skrevet 27. oktober 2012 Begynte da han var 15 mnd. gammel, dette var ganske perfekt for oss, han trengte litt nye utfordringer. Begynte i en liten barnehage med 9 barn fra 0-3 år, så det var trygt og godt. Tilvenningen gikk veldig bra, han enset vel ikke at jeg gikk en gang! Anonym poster: 6b452567a80a5b58fccc2be01f91b910
Gjest imli Skrevet 27. oktober 2012 #16 Skrevet 27. oktober 2012 Mine byrja samtidig, då var dei 2 og 3,5 år gamle. Dei trivdest frå dag ein, og tilvenninga var null problem.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #17 Skrevet 27. oktober 2012 Min startet da hun var 3. Fra hun var to og et halvt gikk hun i barnepark, og det var utmerket. Jeg var så heldig at jeg kunne være hjemme så lenge, og er veldig glad for det. Tilvenningen gikk fint, men hun fikk en reaksjon etter et par uker, hvor hun bare gråt. Da tok vi en ny tilvenning og etter det stortrivdes hun. Hun hadde 60% plass i begynnelsen. Anonym poster: 02f378cdd3abee889ba49afe9e619a53
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #18 Skrevet 27. oktober 2012 Mi begynte når hun var 11,5 mnd. Hadde ferie 3 uker etter barnehagestart, så tok det rolig med tilvenning og hadde korte dager. Hun er i vanlig bhg med småbarnsavdeling, 12 barn fra 0-3 år. Kan 1 år etter start fortsatt bare telle på en hånd de gangene hun har grått skikkelig når jeg har levert. Det blir litt sutring i blant, men ikke verre enn at jeg hører hun leker og koser seg før jeg rekker ut i garderoben. For min egen del skulle jeg gjerne vært hjemme med henne i et halvt år lenger. Men jeg ser at hun trives og har det bra, og for henne var det ikke for tidlig. Jeg og pappaen har fortsatt arbeidstider som gjør at hun får maks 6-6,5 timer der, og hun sover 1-2 av de ennå. Om jeg hadde måttet ha henne der 8 timer om dagen hadde jeg nok vurdert annerledes. Anonym poster: afd37e0a0609d5001ae042dffa2788ab
Gjest Miinto Skrevet 27. oktober 2012 #19 Skrevet 27. oktober 2012 Min begynnte når han var 1. Og jeg angrer sånn at jeg ikke ventet til han var 11/2 eller 2. Var kjempe vanskelig med tilvenning og jeg slet med dårlig samvittighet. Jeg var på tanken og ta han ut og ha han hjemme, men så begynnte det og gå bedre. Han er 15 mnd no er er en ekte barnehage gutt blitt:) stortrives, men det er jo fordi han er blitt vant med det og synes det er kjekt med andre barn. Jeg personlig synes det er for tidlig og begynne når de er 1 år. Men så er det jo mange som ikke har noe valg også da.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2012 #20 Skrevet 28. oktober 2012 alle mine venta til dei var 2,5 år gammle. det er en passeleg tid for å begynne i barnehagen. barnet har behov for pedagogikken som barnehagen gir fra denne alderen og frem til skulestart.uten denne stiller ungane mye dårligere til ein meget kravstor skule kvardag. årasken til at eg venta til denne alderen er at eg syns ikkje barn som er mindre har noko utbytte av barnehage og trenger tryggheten med foreldre. eg og faren jobba om kvarandre i ein periode og eg gjekk ned i halv stilling i ein periode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå