AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg, og mange med meg, går rundt med sår på leppa i disse dager.. Finnes det tips der ute som FAKTISK funker? Noe som enten forkorter sårperioden eller lindrer smertene? Jeg er forholdsvis plaget med munnherpes, har utbrudd 4-5 ganger i året, og da i ca en uke om gangen. Det gjør fryktelig vondt og irriterer meg noe sinnsykt! Vær så grei og gi meg dine beste tips mot denne grusomheten:) Anonym poster: bc2dfbdf1ef6a114a9bdd859f7597d96
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Longo vital er et kosttilskudd som mange mener vil hindre munnherpes og gjøre utbruddene sjeldnere. Jeg sitter på iPad så sliter med klipp og lim, men Google longovital og herpes, så leser du litt om det. Anonym poster: 09707bddb6f3aac657c94a687c975c03
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Desverre er det ikke mye man kan gjøre, og det tar uansett metode ca en uke fra såret kommer til det er helet. Jeg er nettopp ferdig med mitt. Det du kan gjøre er å gå til legen og forklare saken og får han/henne til å skrive ut en resept på en salve som heter Zovirax. Denne henter du ut på apoteket med en gang slik at du har den hjemme til neste gang du kjenner det begynner å prikke/klø på leppen. Da må du begynne å smøre med en gang. Desverre er ikke dette noe vidunderkur, men salven kan hjelpe på at munnsåret ikke blir så stort. Er du heldig er det mulig at du får tablettkur mot kjønnsherpes som du kan ta med en gang du merker at munnsåret begynner å komme. Men dette er ikke vanlig at de skriver ut. Har en venninne som er vannvittig plaget med munnsår som spiser seg oppover ansiktet, og hun får slike tablettkurer, selv får jeg bare en salve og jeg har munnsår ca 2-5 ganger i året selv. Har vært mindre de siste årene riktignok. Men svigerfar er plaget med munnsår og han smitter meg tydeligvis lett (men HVORDAN? ) Antar at vi plutselig tar feil kaffekopp eller noe. Anonym poster: 290f3947f95b6b02822a627154c59213
Aspera Skrevet 26. oktober 2012 #5 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg har pleid å være veldig plaget av herpes på munnen og nesa, og fått utbrudd flere ganger i året. Så ble jeg veganer. Vet ikke om det var fordi jeg spiser mindre sukker eller at kroppen min for første gang i mitt liv ikke har mangler så jeg har mye sterkere immunforsvar, men jeg har ALDRI munnsår mer! Om sommeren spesielt får jeg rundt en viss dato alltid et skikkelig stort et, det slår aldri feil. Men etter jeg ble veganer har jeg aldri sett noe til det, og det er rundt to år siden nå
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Compeed munnsårplaster. Anonym poster: ca0b64b13117fce571bc9c2860ab471c
Gjest gressløk Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg bruker mandelessens for å tørke ut munnsåret. Enten om det er inni munnen, eller utenpå. Det svir ganske heftig et par minutter, men jeg føler det hjelper såpass mye at jeg velger å overse det.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Desverre er det ikke mye man kan gjøre, og det tar uansett metode ca en uke fra såret kommer til det er helet. Jeg er nettopp ferdig med mitt. Det du kan gjøre er å gå til legen og forklare saken og får han/henne til å skrive ut en resept på en salve som heter Zovirax. Denne henter du ut på apoteket med en gang slik at du har den hjemme til neste gang du kjenner det begynner å prikke/klø på leppen. Da må du begynne å smøre med en gang. Desverre er ikke dette noe vidunderkur, men salven kan hjelpe på at munnsåret ikke blir så stort. Er du heldig er det mulig at du får tablettkur mot kjønnsherpes som du kan ta med en gang du merker at munnsåret begynner å komme. Men dette er ikke vanlig at de skriver ut. Har en venninne som er vannvittig plaget med munnsår som spiser seg oppover ansiktet, og hun får slike tablettkurer, selv får jeg bare en salve og jeg har munnsår ca 2-5 ganger i året selv. Har vært mindre de siste årene riktignok. Men svigerfar er plaget med munnsår og han smitter meg tydeligvis lett (men HVORDAN? ) Antar at vi plutselig tar feil kaffekopp eller noe. Anonym poster: 290f3947f95b6b02822a627154c59213 Har du først hatt herpes, så ligger det i inaktivt i blodet ditt. Anonym poster: f955a7f04b1aee13e8439854f59da023
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #10 Skrevet 27. oktober 2012 tusen takk for svar!! Mandelessens var ny for meg! kanskje jeg skal prøve den har fått zovirax av legen for noen år siden, men merka ingen forskjell.. Longo vital har jeg heller ikke hørt om, hvor kjøper man det? -TS Anonym poster: bc2dfbdf1ef6a114a9bdd859f7597d96
Anglofil Skrevet 27. oktober 2012 #11 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) * Vaske seg hver eneste gang man har tatt seg på såret. * Være ekstremt renslig. * Ikke plukke på såret. * Bruke kremer, jeg selv foretrekker Zovirax, som er det eneste som fungerer for meg. Zovirax fjerner jo ikke såret, men for meg så fører det til at såret utvikler seg fortere. Ergo: det tar max en dag, så er det i full blomst før det begynner å tørke ut. Mvh Yvonne Endret 27. oktober 2012 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #12 Skrevet 27. oktober 2012 Har du først hatt herpes, så ligger det i inaktivt i blodet ditt. Anonym poster: f955a7f04b1aee13e8439854f59da023 Det vet jeg, men jeg føler ofte at jeg ikke lager munnsår selv om du skjønner? Alltid når jeg får munnsår har det vært når noen rundt meg som har munnsår. Det oppstår ikke ut av ingenting, slik som det derimot gjør med den stakkars venninnen min Anonym poster: 290f3947f95b6b02822a627154c59213
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #13 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg ser også at jeg får munnsår når andre rundt meg har det. Dvs, ingen i min familie eller nær vennekrets har det, men når jeg har munnsår selv legger jeg merke til at mange andre også har det. Tror det har mye med vær og klima å gjøre! Nå da det plutselig ble bråkaldt her i sørnorge så poppet det opp munnsår med en gang også! Jeg ser også at jeg selv alltid får munnsår i sammenheng med stress eller sykdom! -TS Anonym poster: bc2dfbdf1ef6a114a9bdd859f7597d96
Gjest mp Skrevet 28. oktober 2012 #14 Skrevet 28. oktober 2012 Helt klart at godt immunforsvar styrker kroppen og hjelper til at man ikke får utbrudd så lett. Men om utbruddet først kommer, så er det beste som hjelper for meg Compeed munnsårplaster. Med en gang jeg merker at det prikker på leppa der det pleier å komme, så tørker jeg forsiktig over med en bomullsdott med klorhexidin for å fjerne fett/smuss i området, lar det tørke et halvt minutt eller noe, og så setter jeg på munnsårplasteret. Skifter plaster morgen og kveld. Vasker forsiktig rundt munnsåret med klorhexidin hver gang, for at plasteret skal få bedre feste. I beste fall tar jeg knekken på det på 3 dager, i verste fall 1 uke. Det er 15 plaster i en pakke, de koster rundt 140 kroner på apotek. Fordelen med plaster er at man dekker over munnsåret, og da er smittefaren mye mindre. Dessuten kan man bruke sminke eller leppestift over plasteret (ikke de feteste typene, da vil plasteret ha lettere for å løsne). Men plasteret demper også rødfargen rundt utbruddet, så jeg trenger nærmest aldri å bruke sminke oppå. Smertene blir mindre med plaster, det blir ingen stygg skorpe siden munnsåret leges under plasteret og ikke noe puss som kan smitte på kopper/glass/fingre osv. Finnes andre produsenter av munnsårplaster også, men Compeed er det desidert beste jeg har prøvd, mykest og mattest og sitter best på. Jeg synes som sagt det gror fortere enn med Zovirax salve (og alle andre remedier jeg har prøvd). Og om det så ikke gjør det, så føler jeg meg renere og mindre smittefarlig og det verker mindre, så da tenker jeg også mindre på munnsåret og har det generelt bedre enn før når jeg får utbrudd. Siden stress kan utløse utbrudd, så tror jeg at det at jeg nå er mer avslappet i forhold til det, gjør at jeg også får færre utbrudd. Har alltid en pakke munnsårplaster liggende i hus, for det virker aller best om det tas på så fort man kjenner antydning. De gangene jeg ikke har hatt det og har kjent prikking, så blir det fort en stor blemme på noen timer hvis jeg ikke tar på munnsårplasteret med en gang og hele utbruddet blir verre. Før jeg forsøkte munnsårplaster første gang, var jeg ganske sliten og lei av disse munnsårene, og nå gruer jeg meg så mye mindre til det kommer og det er lettere å leve med det når det først er der. Derfor anbefaler jeg alle som er plaget med munnherpes å prøve det. Skulle tro at jeg var ansatt hos Compeed her, hehe, er ikke det altså, er bare så lykkelig for at jeg har funnet det som hjelper godt for meg.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #15 Skrevet 17. februar 2020 Vet ikke om Compeed munnplaster finnes lengre (denne tråden er jo noen år gammel) men jeg syntes ikke det plasteret gjorde nytta. Leppen er jo et våtområde og uansett hvor langt opp på såret/vekk fra munnhulen jeg plasserte plasteret så løsnet alltid en liten flik fra plasteret nederst og lå bare å irriterte til det til slutt ble revet av. Brukte ikke leppeprodukter mens plasteret var i bruk. Zovirax er ikke noe bedre annet enn at prosessen tar kortere tid. Et par ganger har jeg smurt på Zovirax med en gang jeg kjent antydning til prikking, og da har jeg fått avverget det såret, problemet er bare at da popper det bare opp et nytt munnsår noen dager etterpå. Da gjerne på tidspunkt hvor jeg ikke har mulighet for å smøre på (typisk når man sover, og man våkner til et dunkende stort munnsår som har fått utvikle seg såpass mange timer at det er umulig å gjøre noe med. Jeg kjenner virkelig at livskvaliteten min reduseres når munnsårene kommer. De er jo vanskelig å maskere, gjør du det ser det nesten verre ut. Og føler meg så skitten/uflidd med et blemmesår på kjeften. Hele uka er liksom ødelagt når sårene kommer, og jeg holder meg hjemme fremfor å gå ute blant folk med den stygge verkebyllen. Har alltid i bakhodet at jeg ikke må stresse (for mine munnsår kommer ALLTID noen dager etter at jeg har stresset) men det er jo umulig å unngå helt. Nå sitter jeg her med et hissig munnsår, og jeg mistenker at det er resultatet av at jeg fikk uplanlagt besøk på lørdag hvor jeg måtte rydde og vaske som faen på under en halvtime. Jeg HATER MUNNSÅR Anonymkode: 58a34...650 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2020 #16 Skrevet 17. februar 2020 Jeg fikk noen tabletter som heter Valtrex. Det er nok egentlig mot kjønnsherpes, men jeg bruker de med en gang jeg merker at et munnsår er på vei, og det klarer som regel å ta det før det bryter helt ut. Er jeg for sen kommer det en blemme, men det blir mye mildere og går mye fortere over. Så for de som er veldig plaget med munnsår, slik jeg er, så be legen om å skrive resept på Valtrex. (Og nei, jeg har ikke herpes i underlivet) Anonymkode: 1c5c7...81e
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2020 #17 Skrevet 18. februar 2020 Jeg har også prøvd valtrex. For munnsår skal jeg ta 4 tabletter, to ganger. Feks kveld og morgen, eller morgen og kveld. Ved første prikking etter at jeg fikk de så kastet jeg innpå med tabletter om kvelden, og fyllte på morgenen etter. Ingen blemme kom. Følte allikevel det var en liten murring der. To uker gikk, ingen prikking og våknet med blemme på leppen på akkurat samme plass som utbrudd nr 1 ville komme. Tok tabletter, men det var for sent. Litt mildere utbrudd dog. Håper det nå er lenge til neste gang, for denne vinteren har jeg hatt mange utbrudd ved småforkjølelse. Få deg en resept er mitt beste tips! Nr 2 er munnsårplaster.. som holder det tørt. Kremene bløter bare opp såret. Forresten har lest tips om kosttilskudd Longo Vital.. Jeg har prøvd andre uten nytte.. ( for å spise opp det jeg allerede hadde kjøpt). Hjelper Longo Vital? Anonymkode: 232ac...5a6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå