Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Sukkeravhengighet - abstinenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er avhengig av sukker, tenker på å avvenne meg! Hvor lang tid vil jeg ha "cravings" etter sukker? Som sug, hodepine, osv? Legen min mener en uke, mens andre igjen mener det tar 4-8 måneder???

Hva er din personlige erfaring?? Jeg MÅ slutte å være avhengig av sukker!!!

Anonym poster: 85f1f4b523f85de137a191eb06ba878c

Skrevet

Det avtar utrolig mye på en uke. Etter den første uka er det mye lettere, men det tar kanskje 3-4 uker før man ikke lenger blir noe særlig fristet av noe søtt. Men om du spiser mye kunstig sukker (lettbrus, sukkerfritt godteri, tyggis osv) kan det ta lenger tid. Jeg har prøvd både med og uten kunstig sukker (litt er ikke noe problem, bare du ikke spiser som vanlig - f.eks. spiser sukkerfritt godteri hver gang du får lyst på noe søtt - da opprettholdes sukkertrangen!). For å dempe søtsuget er det letteste å ikke spise sukker i det hele tatt, evt minimale mengder. Se på innholdsfortegnelsen på ulike pålegg og alt av ferdigmat - det er glukose/sukker i omtrent alt!

Lykke til ;)

Skrevet

Man får ikke hodepine og det finnes ikke abstinenser.

• Liker 2
Skrevet

Man får ikke hodepine og det finnes ikke abstinenser.

Bullshitt.

• Liker 14
Skrevet

Bullshitt.

Så du får vondt i hodet når du slutter med sukker? Du er vel ikke seriøs nå håper jeg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg får ikke vondt i hodet når jeg ikke spiser sukker, men når jeg spiser noe med sukker så kommer hodepinen krypende.

Sluttet med sukker, og opplevde ikke så mye bivirkninger, det å "ha lyst på godteri og godtesug" mener jeg ikke er direkte abstinenser, for det gikk jo over. Fikk kanskje en del mer kviser i perioden, men det stabiliserte seg og forsvant.

Derimot var det et helvete å slutte med røyking og pepsi max, og da snakker jeg ikke abstinenser og savn, men fikk hodepine, kviser, helt fucka allmenntilstand, fikk alt av influensa til spysyka samme måneden, flotte greier. Må nevnes at jg sluttet samtidig med brus og røyk, det er 5 år siden og jeg savner ikke noen av delene :)

Anonym poster: 7fcf1a10f5b4f215bf7027c9f4529c29

Skrevet

Så du får vondt i hodet når du slutter med sukker? Du er vel ikke seriøs nå håper jeg.

Det kan godt hende at noen opplever hodepine når de kutter ut sukker. Faktisk har jeg opplevd det selv. Om det er en fysisk reaksjon, eller bare en slags psykiske placeboeffekt, vet jeg ikke, men hodepine fikk jeg...

Skrevet

Av ren nysgjerrighet: Hvor avhengig er du? Jeg kan godt si at jeg også er avhengig av sukker, men bare fordi jeg tidvis får ekstremt lyst på det i form av sjokolade osv. Hvor ille er det for deg?

Skrevet

Ikke at det er til hjelp for deg, men; I Illustrert Vitenskap skrev de om et forsøk de hadde gjort med rotter. Rottene var blitt plassert i et bur, hvor de hadde to muligheter. En knapp som ga dem vann, og en knapp som ga dem et skudd med heroin. Alle rottene endte opp med trykke på knappen som ga dem heroin. Så byttet forskerne ut vannet med sukkervann, og det endte med at alle rottene valgte sukkervannet fremfor heroinen. Vet ikke hvor pålitelig Illustrert Vitenskap er, men det var interessant lesning likevel!

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt hende at noen opplever hodepine når de kutter ut sukker. Faktisk har jeg opplevd det selv. Om det er en fysisk reaksjon, eller bare en slags psykiske placeboeffekt, vet jeg ikke, men hodepine fikk jeg...

Mest sansynlig.

Dette er abstinener:

- svette

- skjelven på hendene, evt. hele kroppen

- høy puls

- lett feber

- rastløshet og kroppslig uro

- søvnvansker

• Liker 1
Skrevet

sukkeravhengighet er vel bare en rettferdiggjøring av eget forbruk av søtsaker . Så slutt og narre dere sjøl .

Skrevet

Mest sansynlig.

Dette er abstinener:

- svette

- skjelven på hendene, evt. hele kroppen

- høy puls

- lett feber

- rastløshet og kroppslig uro

- søvnvansker

Ja, jeg mente nå egentlig hodepinen da. Har ikke erfart noen abstinenser, nei.

Skrevet

sukkeravhengighet er vel bare en rettferdiggjøring av eget forbruk av søtsaker . Så slutt og narre dere sjøl .

I mine øyne er det akkurat det motsatte. Jeg har nektet meg alt sukker omtrent, fordi jeg vet at jeg har et problem med sukker. Så spiser bare minimale mengder (det som er tilsatt i mat som jeg ikke kan kontrollere, som knekkebrød, osv) :)

Skrevet

Det er så trist når folk som seg som ikke aner hva de snakker om, uttaler seg.

En sukkeravhengig følger det samme en mønster som en alkoholiker/narkoman. Selvfornektelse, hjemme bort "stæsjet" sitt så andre ikke kan se det, holder fasaden så lenge det går an, desperat på jakt etter alko/narko/sukker, fremmedgjøring av livet sitt etc.

Sukkeravhengige opplever også abstinenser når de kutter ut sukker helt.

Hilsen en som har opplevd dette så og si hele livet og som i motsetning til andre har satt meg inn i emnet.....

Skrevet

Jeg var hellig overbevisst en gang om at jeg var avhengig av cola , og jeg kjente de " abstinenser " jeg VILLE kjenne for å rettferdiggjøre at jeg mÅTTE ha daglig cola . Men så leste jeg en blindtest på dette ( har ingen link , er noen år siden ) som sa at dette kunne ikke bevises . Og så prøvde jeg og kjenne litt bedre etter realitetene sjøl , og med mer kunnskap så var " abstinensene " plutselig borte .

Så slik sitter mye i hodet .

Annonse
Skrevet

Jeg var hellig overbevisst en gang om at jeg var avhengig av cola , og jeg kjente de " abstinenser " jeg VILLE kjenne for å rettferdiggjøre at jeg mÅTTE ha daglig cola . Men så leste jeg en blindtest på dette ( har ingen link , er noen år siden ) som sa at dette kunne ikke bevises . Og så prøvde jeg og kjenne litt bedre etter realitetene sjøl , og med mer kunnskap så var " abstinensene " plutselig borte .

Så slik sitter mye i hodet .

http://www.semsa.no/
  • 2 år senere...
Skrevet

først og fremst beklager for at jeg svarer på et gammelt innlegg.

for det andre: de av dere som sier at det ikke går an å ha abstinenser av sukkeravhengighet har enten aldri vært avhengig av sukker eller bare trangt for å forstå andres opplevelse av avhengighet.

Hvilke anstinenser en opplever kommer an på hva en er avhengig av. F.eks. er det ingen avhengighet som gir så kraftige abstinenser som alkohol, i tillegg til typiske symptom på abstinenser vil det for mange være så ille at de ikke klarer å kontrollere avføring og urin. Narkotika vil gi de karakteristiske symptomene som skjelving, kaldsvette, uro, rastløshet osv. Sukker, som faktisk er veldig avhengighetsskapende vil også gi abstinenser ved totalkutt etter at en avhengighet har oppstått.

Jeg, f.eks. spiser sjokolade hver dag, og så mye som jeg har samvittighet til. Det begynte med at jeg spiste det pga stressende periode, men nå er jeg ikke så stresset lengre og vil egentlig ikke ha sjokolade men bare MÅÅÅÅ ha det. Jeg er lett til vrede, urolig, blir svært skjelven når jeg er sulten og svetter selv om jeg er kald. Hodepine får jeg i midlertid av å spise sukker, dette kommer muligens av at kroppen min ikke helt tåler sukker så godt. Nå når kroppen min har blitt eksponert for sukker regelmessig over en lengre periode, opplever jeg hodepine ved slutt også.

Sukker er noe drit!!!

• Liker 1
Skrevet

Vel, jeg er avhengig av sjokolade etter kriteriene i ICD-10, og det sier jeg uten noen formening om hvilke eventuelle fysiologiske abstinenser som kan inntreffe ved sjokoladeslutt. Det som driver mitt sjokoladekonsum er 1) at det er noe av det diggeste jeg vet, 2) at det er en uerstattelig del av mine kos-ritualer, og 3) at det rett og slett er en av ganske få ting som gjør livet verdt å leve.

Anonymous poster hash: 2552d...400
  • 1 år senere...
Skrevet
På 26. oktober 2012 den 13.57, AnonymBruker skrev:

Jeg er avhengig av sukker, tenker på å avvenne meg! Hvor lang tid vil jeg ha "cravings" etter sukker? Som sug, hodepine, osv? Legen min mener en uke, mens andre igjen mener det tar 4-8 måneder???

Hva er din personlige erfaring?? Jeg MÅ slutte å være avhengig av sukker!!!

Har du avvent deg?

Jeg har forsøkt mange ganger, og det SKAL gå. En dag skal jeg være fri, og selv ha full kontroll over hva jeg inntar.

Skriver her for å se om du eller andre vil være sparringspartnere i avvenningsprosessen og opprettholdelse av nye, sunne vaner uten sukker (dvs unngå tilbakefall) ?

Skrevet
14 timer siden, fie.yaeli skrev:

Har du avvent deg?

Jeg har forsøkt mange ganger, og det SKAL gå. En dag skal jeg være fri, og selv ha full kontroll over hva jeg inntar.

Skriver her for å se om du eller andre vil være sparringspartnere i avvenningsprosessen og opprettholdelse av nye, sunne vaner uten sukker (dvs unngå tilbakefall) ?

Jeg skal hive meg rundt etter jul. Så blir med da. Kommer absolutt ikke til å klare å unngå det i jula, så venter til etter nyttår. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...