AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #21 Skrevet 26. oktober 2012 De fungerer på de fleste chipper. Man bare programmerer luka mot chippen ved å "stappe" katten inn i luka Var litt styr her når vi holdt på med det skjønner du. Katten vår hadde chippen mellom skulderbladene, men den hadde sklidd ned på den ene beinet. Da måtte vi sette inn en chip til og den satt de langt opp i nakken i tilfelle den skulle flytte seg igjen. Ser for meg at det kan bli en liten kamp her hjemme, spesielt med tanke på ''gamle'' katta. Pleier å måtte ''stappe'' han inn i transportburet ( de gangene vi har behov for å få han inn der ). Uansett; takk for svar Da blir det nok kattehus med chip-luke. Ser for meg at det er kjekt å ha uansett årstid i grunn. Da kan de jo ligge å ''purke'' inni der når det regner også, siden de elsker å være ute. Men det spørs om den yngste i det hele tatt får komme inn Anonym poster: 7fc4aed7a55e4e71a2cce139393538b6
Dolce Skrevet 26. oktober 2012 #22 Skrevet 26. oktober 2012 Og så ser han ofte stygt på meg, for det er jo helt klart matmor som har laget snø og kaldt vær Samme her! Og i dag har jeg fått masse "kjeft" fordi det regner masse. Pus maser og maser, og vil ut. Etter 2 minutter er han klissvåt og sur. Og ser på meg med anklagende blikk. Etter litt "håndkle-kos" er det på an igjen. Pus vil ut! Men stopper opp på trappa når han ser øs-pøs-været. Og sender meg DET blikket. Jeg skulle vel egentlig ønske at jeg hadde litt værgud-egenskaper.... Men til tema: Pusene her ordner seg selv. Også når det er kaldt. Her er det massevis av tørre og forholdsvis varme steder der de kan søke tilflukt. Vi bygget kattehus i fjor vinter, men min bedre halvdel klarte å brenne det ned. (Kattene hadde de største øyene jeg har sett noensinne på et kattedyr da de så kattehuset i full fyr ....) Han (dvs. min mann) har fått beskjed om å bygge nytt hus i år. Brannsikkert. Eller /og at det ikke er egnet for å legge varm aske fra peisen på taket av kattehuset. 3
hermoine Skrevet 26. oktober 2012 #23 Skrevet 26. oktober 2012 sett ut et kattebur med et teppe over, og et teppe inni eller noe. Katten vår elsker å være ute, selv om det er pisskaldt. Men han er bare ute noen timer om gangen, og er inne om natta om vinteren. Noen ganger er han ute om natta om vinteren da. Vi har aldri opplevd at han har fått frostskader eller blitt veldig plagd av kulde og snø... men er vel sikkert forskjell på kattene.. våres er langhåra og han får skikkelig pels om vinteren, også er han godt vant med vinter!
Redbull Skrevet 28. oktober 2012 #24 Skrevet 28. oktober 2012 Han slipper inn når han vil. Er vi på jobb er han ute uansett, men han har flere varme plasser å ligge. Han kan hoppe inn vinduet til soverommet også
ninuska_ Skrevet 28. oktober 2012 Forfatter #25 Skrevet 28. oktober 2012 Nå har pus vært hjemme for det meste. Det er -5 ute. Han går litt ut på verandaen, er der i fem minutter, og vil inn igjen. Mange turer ut og inn, men det er ok
Thalamus Skrevet 30. oktober 2012 #26 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Katten min er ikke så veldig glad i vinteren han heller, enkelte morgener må det litt slåssing til for å få han ut. Han pleier å klore seg fast i sofaen, sta som han er. Men han må ut døren før jeg drar om morgenen, og så får han pent underholde seg til jeg kommer hjem. Med mindre jeg vet jeg blir lenge borte, da er han inne. Han pleier å lukte høy når han kommer inn, så jeg vet han ligger på loven om det blir for kaldt. Så du skal ikke ha dårlig samvittighet. Kattehus med chip høres ut som en smart løsning siden du sikkert ikke har en låve i nærheten. Og katter liker utehus like godt som hunder. Enkelte ganger når det har pøst ned med regn har jeg funnet katten i hundehuset, mens hunden sitter utenfor og depper Endret 30. oktober 2012 av Thalamus
AnonymBruker Skrevet 30. november 2012 #27 Skrevet 30. november 2012 Katten min får ikke være ute om natten nå. Alt for kaldt syntes jeg. Anonym poster: cebde924b49b648c669db547e75b12b8
Anciol Skrevet 30. november 2012 #28 Skrevet 30. november 2012 Våre pleide å styre det selv med katteluke . Avogtil måtte vi grave kattene løs der vi bodde før fordi de satt fast i snøen! Men våre var vant til snø så de gikk en del ut og gjorde fra seg i snøhulen vår, kan jo tenke hvordan plenen så ut når snøen smeltet!
Gjest Badebuksa Skrevet 30. november 2012 #29 Skrevet 30. november 2012 Husk at katteluker med chipleser noen ganger kan tulle når det er veldig kaldt ute, vet om flere som har opplevd det, så man skal ikke utelukkende stole på dem altså. Selv har jeg "flip flap"- luke, dvs bare enkel luke uten noenting. Katta mi går ut og inn, og hun er faktisk mer inne enn ute allerede. Så de liker varme de fleste av dem. Når det er 20-25 minusgrader ute, synes jeg egentlig ikke det er noe fint å stenge pus ute i kulda i 6 timer. 1
pulverheksa Skrevet 30. november 2012 #30 Skrevet 30. november 2012 (endret) Til ts, siden du ikke har plass i felleshagen kanskje du kan få ha et slikt kattehus som jeg har lagd stående ved døra nå i vinter? Det er lagd av en sånn blank oppbevarings kasse fra clas ohlson. Jeg bare kuttet ut en passe åpning i ene enden og lage noen ekstra luftehull i på andre siden. Har lagt inn en gammel ullgenser og satte på lokket. Syns selv det er genialt, den er vanntett og vindtett. Pusene våre elsker det nye utehuset. De kan selvsagt være inne så mye de orker, men de liker seg veldig godt ute også. Den er ganske nøytral, og mine naboer har ikke nevnt noe...enda Endret 30. november 2012 av pulverheksa
Gjest kiara_pusen Skrevet 30. november 2012 #31 Skrevet 30. november 2012 Hjemme hos oss dvs hos mine foreldre og familie har alle kattene et eget nissehus.Har en bestefar som i sin tid laget et lite hus som skulle stå til pynt ute med nisser, men det ble ganske fort omdøpt til kattehus. Der har de lampe som holder de varme, et teppe og i desember får de selskap av nissene. Ser ut som de har det veldig koselig der inne.
Gjest gressløk Skrevet 30. november 2012 #32 Skrevet 30. november 2012 Katten min er blitt mindre og mindre interessert i å være ute om vinteren med årene. Han setter seg ved døren når han vil ut, men ofte blir han nesten bare stående i døra eller går utenom snøen og legger seg i en stol på verandaen. Da jeg hadde kattedør styrte han dette selv, men nå slipper jeg han bare ut når jeg kommer hjem. Så kan han heller sove på dagen på badet, og så går han litt ut og inn gjennom ettermiddagen og kvelden som han selv vil.
Brunhilde Skrevet 30. november 2012 #33 Skrevet 30. november 2012 Jeg har aldri opplevd at katteluken som styres av chip ikke har virket, helt uavhenig av mengde snø og antall kuldegrader! Jeg har altså katteluke, og mine katter bestemmer selv om de vil være ute eller inne. Nå for tiden er de mest inne.
Capricorn Skrevet 30. november 2012 #34 Skrevet 30. november 2012 Jeg har aldri opplevd at katteluken som styres av chip ikke har virket, helt uavhenig av mengde snø og antall kuldegrader! Jeg har altså katteluke, og mine katter bestemmer selv om de vil være ute eller inne. Nå for tiden er de mest inne. De kan slutte å virke hvis chippen sklir ned. På min katt flyttet chippen seg for langt ned til at luka kunne lese den. Måtte sette inn ny chip.
Brunhilde Skrevet 30. november 2012 #35 Skrevet 30. november 2012 De kan slutte å virke hvis chippen sklir ned. På min katt flyttet chippen seg for langt ned til at luka kunne lese den. Måtte sette inn ny chip. Ja, men det har jo ikke noe med kulde å gjøre? Det var det jeg svarte på. Det er klart at døra ikke virker hvis chippen enten flytter seg eller slutter å virke (ja, det kan skje ifølge min veterinær).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå