Gå til innhold

Katt & vinter

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei hei alle sammen!

Nå har snøen falt, kulden har kommet og det er min første vinter med utekatt. Hvor lenge pleier katten deres å være ute om vinteren? Hvor lenge er det forsvarlig at den er ute?

Pus syns tydeligvis at snø er noe herk. Han har pleid å være ute hele dagen om sommeren, men nå merker jeg at han er på plass ved døra kun en-to timer etter han slipper ut, iblant litt lenger. Han spør om å gå ut hver morgen, og da slipper jeg han naturligvis ut.

Problemet er at jeg får dårlig samvittighet, i og med at jeg går på universitetet. Jeg har forsøkt å være borte kun 6-timers tid for hans skyld, men... ja. Er det nødvendig av meg å bekymre meg? Jeg er redd for de små, søte ørene som kommer inn kalde og våte. Han har allikevel snøfritt sted å ligge (under veranda til naboen).

Jeg har også prøvd å holde han inne til jeg kommer hjem fra universitetet, for å slippe han ut da... men da syns jeg synd på han som er alene hele dagen inne. Hva er egentlig best alternativ her, for oss begge?

Noen tanker, tips? :)

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er ute når han vil (ikke om natten) og pleier å være ute mens jeg er på jobb hvis han vil det. Men min er veldig glad i å være ute, bare for å være ute. Går ut i øs pøs regnvær bare for å ligge å sove i huset sitt, eller ligge å se på verden.

Er det 20minus og snøstorm så holder jeg han jo inne, men katter er hardføre og så lenge de har god vinterpels og er friske å raske samt har et sted å søke ly så syntes jeg det ikke er et problem at de er ute på dagen om vinteren. Min regulerer det veldig selv, og ser jeg det ann litt. :)

Du kan jo gjøre som meg, bygge et kattehus. Min er kjempeglad i sitt, der har han masse pledd og ly for vinden. :)

261f2gn.jpg

• Liker 10
Skrevet

Min også styrer dette selv, men han har katteluke så da er det litt enklere. Han er uansett sjeldent ute på vinteren. Han kan gå ut og sette seg på trappa eller verandaen. Altså alle steder det er snøfritt.

Før vi fikk luka så hendte det han ikke ville inn før vi la oss selv om det var kaldt. Derfor har vi masse puter og pledd i en stol under tak ute. Da kunne han tulle seg inn i det til vi sto opp :)

Skrevet (endret)

Jeg har ikke mulighet til å bygge i felleshagen, men de er en veldig god ide. Min er litt typen til å gå ut uansett vær, men dagene har blitt kortere for han nå som det er litt kaldere. Han har mange steder han kan ligge og kose seg: og det ser jo ikke ut som om han mistrives egentlig når jeg har sett han løpe rundt i snøen. Ble bare bekymret for om det kunne være for kaldt for han å være ute i flere timer! Og han har ikke muligheten til å gå inn og ut på egenhånd for vi bor i andre etasje i rekkehus :)

Endret av ninuska_
Skrevet

Katter er ikke SÅ hardføre at de bør gå ute hele dagen uten mulighet for ly og varme altså. Jeg så senest en kattunge med fæle frostskader for noen uker siden, og da hadde det ikke en gang blitt minusgrader (og den hadde en kattemor).

Så lenge det er forholdsvis mildt, klarer pus fint å være ute så lenge han kan søke ly under grantrær og her og der. Men når det senere på året kryper nedover langs minussiden ville jeg ikke latt pus være ute mens du er på universitetet uten at det enten A: finnes katteluke, eller B: finnes isolert kattehus, tilrettelagt plass i garasjen, nabo som kan slippe pus inn eller tilsvarende.

Har du forbud mot endring av fasade, eller kunne det kanskje vært mulig å sette opp en kattestige til terasse med kattehus på eller katteluke? :)

Anonym poster: 99828331982b02314dc26b2337ebb468

• Liker 1
Skrevet (endret)

Så du vil si at seks-syv timer ute er for lenge? :)

Jeg tror ikke en kattestige vil fungere for da må jeg ha den i hagen til hun som bor under meg. Jeg kunne spurt og søkt, men det er litt et prosjekt siden vi flytter om et halvt år.

Endret av ninuska_
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

En katt trenger et sted å søke ly innimellom når det er på det kaldeste :)

Min første flotte fyr (katt) var en ute-/inne/-ute katt, og når det var kaldere enn -12, -15 grader så valgte han å være inne mens jeg var på jobb.

Jeg åpnet døren, han inspiserte, - og snudde seg i døråpnibgen og gikk inn. Eller han ble liggende i sengen og se på meg med et blikk som sa: "Ut? Nå ? Er'ru dum, jeg veit det er svinkaldt. Blir inne i dag jeg :Hehe:"

Da han en nyttårsaften (1999 -> 2000) med -20 gikk ut en liten tur lidlig på kvelden og noen fyrte av en rakett, ble han søkk vekk !

Først neste morgen var det noen som ropte utenfor døren.

Da luktet han OB. Wiik presenning og furukvae. Naboen hadde en vedstabel på terrassen med presenning over ;)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Da blir nok løsningen at han er inne mens jeg er på universitetet, og at han kan få gå ut når jeg kommer hjem. Da er det lettere for meg å slippe han inn og titte etter han etter et par timer, så kan han selv velge hvor lenge han skal være ute om gangen. Det er jo litt synd, men det er sikkert til det beste :jepp:

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke 6-7 timer høres mye ut. Katten min er stort sett ute hele dagen, inne på kvelden og så ut hele natten (inne en kjapp tur for frokost før jeg drar på jobb). Har mulighet for å ligge i i le for vind og vær.

På nettene velger den selv hvor den vil være, og da drar den ut. Kommer å skraper på vinduet til soverrommet dersom den vil inn.

Men dette er en utekatt da. Vant til å være ute hele dagen fra den var kattunge.

Anonym poster: e6ad844b7bb7cd13809141bf5cd65275

• Liker 2
Gjest Jepp123
Skrevet

Eller at du slipper han ut på tom mage som det første du gjør når du står opp så kan pus være ute mens du ordner deg, Da er det enkelt å lokke pus inn igjen med mat før du går ut selv.

Skrevet

Jeg bor med en venninne, og noen dager har hun sluppet han ut når hun har dratt siden hun drar tidligere enn meg. Da har pus ventet utenfor når jeg har gått ut, men for eksempel i dag kom han ikke når jeg ropte på han, og han kom heller ikke når hun kom hjem mellom universitet og jobb - så han er vel ute på eventyr.

:catmilk:

Får satse på at han klarer seg fint i et par timer til. Det er null grader ute, men jeg tenker også: jeg må nå la han selv bestemme litt selv om han vil ut eller ikke, så lenge det ikke er veldig lav temperatur og storm ute.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Nb! I mitt innlegg skulle selvsagt stå "når det var kaldere enn" og ikke "når det var mildere enn".

:flau:

• Liker 2
Skrevet

Katten min på 8år har alltid styrt det der selv :)

Han er ute hele dagen, eller lengre, om sommeren. Om vinteren gidder han knapt å være ute i noen minutter. Stort sett går han bare til ytterdøra, maser om å få gå ut, vi åpner døra, pus tar forsiktig prøvesteg på snøen før han rister snø av potene og smetter inn igjen, misfornøyd fordi det er dårlig vær ute. Så går det noen minutter før han gjentar hele prosedyren om og om igjen... Og så ser han ofte stygt på meg, for det er jo helt klart matmor som har laget snø og kaldt vær :fnise:

Skrevet

Har lenge tenkt på å ha isolert kattehus med katteluke på. Har hørt at det finnes sånne dører som går på kattens(enes) chip. Stemmer det? Da slipper man jo at alle andre katter går inn og evnt markerer/stjeler mat o.l

Anonym poster: 7fc4aed7a55e4e71a2cce139393538b6

Skrevet

Har lenge tenkt på å ha isolert kattehus med katteluke på. Har hørt at det finnes sånne dører som går på kattens(enes) chip. Stemmer det? Da slipper man jo at alle andre katter går inn og evnt markerer/stjeler mat o.l

Ja, det stemmer ypperlig :)

Det finnes katteluker med chipleser, som er ypperlige å ha i husdører, kattehus, kattegård, drivhus, garasje eller annet som kan fungere som et trygt sted for pus dersom man har katten ute når huset er tomt.

Eksempel (ikke nødvendigvis beste nettside):

http://www.dyrlegebutikken.no/products/petporte-kattedor-med-chipleser-dormodell-1299-kr

http://www.dyrlegebutikken.no/products/sureflap-kattedor-med-mikrochip-1370

Veldig fint å kunne ha et isolert kattehus med litt mat og ly for vind og vær, med chipluke, dersom man ikke kan ha fri tilgang til huset når man er på jobb/skole :)

• Liker 1
Skrevet

Det finnes katteluker med chipleser, som er ypperlige å ha i husdører, kattehus, kattegård, drivhus, garasje eller annet som kan fungere som et trygt sted for pus dersom man har katten ute når huset er tomt.

http://www.dyrlegebu...rmodell-1299-kr

http://www.dyrlegebu...-mikrochip-1370

Veldig fint å kunne ha et isolert kattehus med litt mat og ly for vind og vær, med chipluke, dersom man ikke kan ha fri tilgang til huset når man er på jobb/skole :)

:helen:

Skrevet

Det står følgende; ''viktig at chippen plasseres mellom skulderbladene og at veterinæren blir gjort obs på at katten skal bruke katteluke.''

Mine katter er allerede chippet, ved venstre skulder. Har du/noen andre erfaring med at sånne luker fungerer på ''ferdig-chippet'' katter? Virker som man må bestille sånn luke sammen med chip, det jeg leste ut fra de linkene.

Skrevet

Katter er kanskje forskjellige? Min pus barrierte seg hvertfall på varmekablene på badet nesten hele ifjor vinter. Hun tok små turer ut, men var fryktelig fornærmet over dette kalde våte underlaget og ristet prippent av seg snø fra potene. Men snø vinner og regn. Det er fy fy.

• Liker 3
Skrevet

Det står følgende; ''viktig at chippen plasseres mellom skulderbladene og at veterinæren blir gjort obs på at katten skal bruke katteluke.''

Mine katter er allerede chippet, ved venstre skulder. Har du/noen andre erfaring med at sånne luker fungerer på ''ferdig-chippet'' katter? Virker som man må bestille sånn luke sammen med chip, det jeg leste ut fra de linkene.

De fungerer på de fleste chipper. Man bare programmerer luka mot chippen ved å "stappe" katten inn i luka :fnise: Var litt styr her når vi holdt på med det skjønner du.

Katten vår hadde chippen mellom skulderbladene, men den hadde sklidd ned på den ene beinet. Da måtte vi sette inn en chip til og den satt de langt opp i nakken i tilfelle den skulle flytte seg igjen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bor jo litt sånn som deg Ninuska, med felles oppgang, ikke mulighet for å lage løsninger ute o.s.v.

Pusina slippes ut om morgenen, og jeg ser at de gangene jeg har mulighet til å slippe henne inn igjen når hun selv vil inn, så vil hun inn igjen etter omlag 2-3 timer nå. Ellers får hun bare bli ute et par timer til. Resten av dagen/kvelden holder hun seg inne.

Så lenge det ikke er kaldere i været enn nå, så går det bra. Ly for vær og vind (så de ikke blir våt til skinnet) klarer de alltids å finne.

Når gradestokken begynner å krype nedover for alvor, holder jeg henne inne så lenge jeg ikke har mulighet til å slippe henne inn igjen når hun selv vil. De tåler dårlig sprengkulde altså.

Eller er hun en ordentlig pysepus om dagen. Hun haater dette været ! Før hun løper ut for å tisse kan man formelig se at hun står på dørstokken og gruer seg, før hun liksom har sats og stuper ut i det. Da løper hun med høyt hevede føtter og irritert buskehale mens hun oser av misnøye! :fnise: Men etter å ha kommet seg i ly et sted er det visst greit å ligge og se litt på livet.

Resten av dagen/kvelden holder hun seg stort sett inne der hun går og tråkker "i skjørtene" til matmor og vil noe hele tiden. Godbit, leke, kos.. Og hun kvier seg ikke for å bruke utestemmen om det er noe hun vil.. :rope::sur:

:rodmer: ...

Endret av Aurora M.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...