Gå til innhold

Kul i brystet :/

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er ei 21 år gammel jente og fant en kul i puppen min for en ukes tid siden. Typen min oppdaga den også uten at jeg sa noe, så er ikke bare jeg som var paranoid.

Dro til legen her om dagen, og han konstaterte at det var en druestor kul oppi brystvevet.

Jeg er redd, selvfølgelig. Har jo blitt henvist til mammografi, men er urolig over om dette er kreft. Tenk om det er kreft da? Det er en utrolig ekkel følese å tenke over.

(bøyer meg i støvet for de som har dødd av kreft, kjempet for kreft og vunnet over kreften)

Håper virkelig ikke det er farlig, og trenger noen til å roe meg litt ned.

Er det noen her som har hatt en godartet kul i brystet før?

:blomst:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var nok ikke noen kjekk oppdagelse. Godt legen rok deg på alvor:) må du vente lenge på mammografien? Mellomtiden, prøv å ikke tenk altfor mye på det. Jeg vet det er vanskelig, men du kan ikke gjøre noe før duhar svar uansett:)

Skulle det være kreft, noe som ikke er så veldig sansynlig med tanke på alderen din så skal du komme deg igjennom det:) tenk at du kan klare det som møter deg på veien, selv om det kan være vanskelig.

Har flere veninner som har hatt cyster i brystene, de oppdaget det som e kul.

God klem til deg, forstår godt at du bekymrer deg. Det hadde nok de aller fleste gjort:)

Skrevet

Cyster? Er cyster kreft?

Uff, så fælt, ts ... håper det bare er en fettklump ... Jeg hadde en gang en klump i brystet, men den ble borte, så jeg gikk ut fra at det var tilstopning i melkegangene eller fettklump.

Anonym poster: d90edcf72df457168c3ce5dfbe6e179c

Skrevet

Ser at det jeg har skrevet ang cyster kan tolkes feilt, altså; de kjente kul og var redd for kreft, viste seg å bare være cyster:) det kan jo være ubehagelig, men mye bedre enn kreft:)

Skrevet

Jeg har flere ganger oppdaget kul i brystet, hver gang er som å få en bil i trynet, alt bare stopper i sjokk. Hver gang har det vært ufarlig, men det er så skummelt.

:klem:

Anonym poster: 7896d85f313946e4ac68cc11ff68154c

Skrevet

Ser at det jeg har skrevet ang cyster kan tolkes feilt, altså; de kjente kul og var redd for kreft, viste seg å bare være cyster:) det kan jo være ubehagelig, men mye bedre enn kreft:)

Nei, jeg tolket ikke feil - jeg bare vet ikke helt hva en cyste er.

Så cyste er ikke kreft? Eller er det godarted kreft? Hvordan blir man kvitt det?

Skrevet

Jeg har flere ganger oppdaget kul i brystet, hver gang er som å få en bil i trynet, alt bare stopper i sjokk. Hver gang har det vært ufarlig, men det er så skummelt.

:klem:

Hvordan gikk du frem da du fant kul i brystet? Ble den borte?

Skrevet

Kjære TS,

jeg skjønner godt at du er bekymret. Du er 21, og jeg oppdaget en kule på høyre bryst da jeg var 22 for to år siden, hvis jeg ikke husker feil. Men jeg husker at mamma og søsteren min ble utrolig redde, mye mer enn det jeg ble, for jeg tok det helt rolig. Lillesøsteren min ringte til og med legevakta kl halv elleve om natta.

Dette er helt sikkert et annet tema, men jeg er en veldig religiøs, og har den troen at det som skrevet ned for meg av Gud skjer, er det ikke meningen at kulen fører til kreft, så er det ikke det. Så derfor tok jeg det veldig rolig, roligere enn de fleste kanskje. Så jeg håper at det samme skjer i ditt tilfelle, og at det ikke er noe å bekymre seg for. Legene som tok prøven av kulen under mammografien sa at det kun var noe unge damer får :)

En :klem: til deg.

Anonym poster: 84f436df4549891c34cc73a55e45596d

• Liker 1
Skrevet

Nei, jeg tolket ikke feil - jeg bare vet ikke helt hva en cyste er.

Så cyste er ikke kreft? Eller er det godarted kreft? Hvordan blir man kvitt det?

Nei, jeg såg bare selv i terrekan at det kunne bli tolket feil, når jeg leste det på ny:)

Cyster kan komme med kreft, men de trenger ikke det:) legger med en link om godartede kuler i brystet. Inkludert cyster:) http://www.lommelegen.no/artikkel/godartede-kuler-i-brystet

Gjest Mariann
Skrevet

Skjønner din engselse. Har selv nettopp vært til mammografi og ultralyd pga kul i brystet som ikke kunne sees om var godartet. Jeg måtte ta en vevsprøve og vente i over en uke på resultatet. Venter enda.. Jeg er så redd.. så redd...

Skrevet

Hei.

Jeg er ei 21 år gammel jente og fant en kul i puppen min for en ukes tid siden. Typen min oppdaga den også uten at jeg sa noe, så er ikke bare jeg som var paranoid.

Dro til legen her om dagen, og han konstaterte at det var en druestor kul oppi brystvevet.

Jeg er redd, selvfølgelig. Har jo blitt henvist til mammografi, men er urolig over om dette er kreft. Tenk om det er kreft da? Det er en utrolig ekkel følese å tenke over.

(bøyer meg i støvet for de som har dødd av kreft, kjempet for kreft og vunnet over kreften)

Håper virkelig ikke det er farlig, og trenger noen til å roe meg litt ned.

Er det noen her som har hatt en godartet kul i brystet før?

:blomst:

Jeg har hatt en godartet svulst i det ene brystet mitt. Valgte å fjerne den (den var rett under den størrelsen (4,5 cm? i diameter) de er når man må fjerne dem. Jeg var redd for at den ville vokse seg større. Det gjorde vondt å ta prøve av brystet/svulsten, men heldigvis tok det ikke lang tid over hodet å ta denne prøven. Lykke til :blomst: .

Anonym poster: 67bd2f03c18a0d037deddc47b755f8b6

Skrevet

Hvordan gikk du frem da du fant kul i brystet? Ble den borte?

Jeg sprang til lege hver gang og undersøkte det. Har vært til ultralyd eller mammografi. Noen ganger var kulen mer mot armhulen, det ble sjekket med ultralyd. Og ja hver gang har den blitt borte av seg selv, men det har av og til tatt lang tid.

Skrevet

Jeg fant en kul i brystet rett før jeg fylte 21 år. Ble henvist til ultralyd, mammografi og vevsprøve av fastlegen min, og det viste seg å være en cyste - altså helt ufarlig :)

Har tatt ny ultralyd og mammografi i ettertid, bare for å sjekke opp. Den hadde ikke vokst, men de fant en ny cyste som var så liten at jeg ikke kjenner den selv. Tok vevsprøve av denne også, bare for sikkerhets skyld, men prøven var negativ.

Damen som tok ultralyd på meg sa at det var veldig vanlig med cyster i brystet, gjerne opptil flere, så prøv å ikke stress deg opp og uroe deg for mye. Vet det er skummelt, men forhåpentligvis er det helt ufarlig og ingenting å bekymre seg for :) Lykke til!

Anonym poster: 523f6fbca1249ddc03f8b9d708d1aa0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...