Birgitte Skrevet 29. februar 2004 #1 Skrevet 29. februar 2004 Jeg har en gutt i første klasse, han har lekse en dag i uka. Den leksa gjør han på kjøkkenbordet. Tenker jo på at det er bra å begynne å lære barna gode studievaner helt fra børjan av, men er jo litt usikker på hva gode vaner er. Det eneste idealet jeg har per i dag er at han skal klare å konsentrere seg uten at jeg står over ham og følger med. Men er det beste å gjøre leksene på eget rom, i stillhet, med musikk/støy fra familien. Med en gang etter skoletid, før barnetv? Hvilke tanker gjør dere dere om dette?
Gjest Madam Felle Skrevet 29. februar 2004 #2 Skrevet 29. februar 2004 Mine barn sitter på kjekkenet når de gjør lekser, og det har de alltid gjort. De har noen timer fri når de kommer fra skolen, men så er det rett ned i leksene.
Mitsi Skrevet 29. februar 2004 #3 Skrevet 29. februar 2004 Vår eldste går i 4. kl, og gjør leksen ved kjøkkenbordet, mens jeg lager middag. Synes det er helt greit, han klarer fint å konsentrer seg selv om jeg skarmler med grytene. Han gjør leksene selv uten at jeg henger over ham, samtidig som jeg er lett tilgjengelig når han trenger litt hjelp eller tilbakemelding. I tillegg er det enkelt for meg å "slenge et øye" bort for å se at han gjør det ordentlig. Dette er etter endt arbeidsdag, så han har noen timer fri før han starter på lesene. Synes dette fungerer utmerket
Gjest Starya Skrevet 29. februar 2004 #4 Skrevet 29. februar 2004 Ulike unger har ulike behov. Sønnen min klarer for eksempel ikke å jobbe dersom det er helt stille, så da må CD-spilleren i gang. Noen dager trenger han at jeg sitter ved siden av ham nærmest hele tiden for å hjelpe ham til å holde fokus der det skal være, andre dager trenger han ikke hjelp overhodet. Jeg prøver å huske å alltid se over leksene før han pakker de vekk slik at jeg kan slå ned på eventuelt slurv.
Tvilling76 Skrevet 1. mars 2004 #5 Skrevet 1. mars 2004 Ulike unger har ulike behov. Sønnen min klarer for eksempel ikke å jobbe dersom det er helt stille, så da må CD-spilleren i gang. Ikke som krititikk, men hvordan kommer det til å gå på et senere tidspunkt når han på jobbe i et helt stille rom? (Eksamen, heldagsprøver etc som krever mye jobbing og konsentrasjon).
Birgitte Skrevet 1. mars 2004 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2004 Jeg tror også at ulike unger har ulike behov, men jeg tror like fullt at det er noe som heter gode studievaner. Det er ikke bare å la ungene gjøre leksene som de vil, de kan styres i ulike retninger, tror nå jeg da. Spørsmålet er bare hvilke retninger som er ålreite med tanke på yteevne, konsentrasjonsevne, etc. Tvilling 76 skrev at staryas sønn kanskje får problemer under eksamen og når han ellers skal jobbe i helt stille rom. Og det er der kjernen ligger, for tror dere at eksamen for våre barn vil skje slik som vi hadde eksamen? Det tror ikke jeg. Jeg tror eksamen vil være gruppearbeid, semesteroppgaver og andre innleveringer. Jeg tror også åpne kontorlandskap der laptopen din er det faste punktet blir mer og mer vanlig. Da kan det være en stor ulempe å være anhengig av stillhet og faste referanser. Poenget er jo å gjøre barna mest mulig kompetente, både faglig og sosialt.
Gjest Poirot Skrevet 1. mars 2004 #7 Skrevet 1. mars 2004 Jeg var også sånn før, måtte ha på radio. Nå er jeg ikke sånn lenger. Så det kan fint gå over med alderen.
Gjest Starya Skrevet 1. mars 2004 #8 Skrevet 1. mars 2004 For det første er han ti. Han har da litt tid på seg før det er snakk om eksamener. For det andre har han ADD, og for enkelte med denne diagnosen (og andre) er stillhet et forstyrrende element.
Gjest Gjest_Gutt92_* Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Vel jeg er en gutt på 16, 1 vgs. På vgs har jeg funnet ut at man har veldig mye fritimer og lignende, ca en time og 1 kvarter pause daglig, SAMMENHENGENDE, og jeg liker veldig godt å gjør leksene mine på dette tidspunktet. Jeg liker å sitte med "rolig" (grunnen til " er at jeg hører på heavy/death metal (skriking ifølge dere mødre), og rolig da blir balladene dems elns.) Helst litt høy musikk også, for da overdøver jeg andre folk som prater, spiller bordtennis, roper på andre, andres musikk osv. For de litt mindre tror jeg at dere bør sette dem i en komfortabel stol som man kan sitte godt i mens man gjør lekser, ikke for høyt/lavt bord, og hvis de mister blyanten sin elns, ikke bli sur på han/hun for det. Bare si at det var dumt og kjøp en ny. Fram til ungdomskolen, da kan de kjøpe selv. Men hvertfall, la dem gjøre leksene sine, og få dem til å lese over en siste gang. Håper dette hjelper:P Snakker utfra egen erfaring;) -Petter
msDelenn Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Vår eldste går i 4. kl, og gjør leksen ved kjøkkenbordet, mens jeg lager middag. Synes det er helt greit, han klarer fint å konsentrer seg selv om jeg skarmler med grytene. Han gjør leksene selv uten at jeg henger over ham, samtidig som jeg er lett tilgjengelig når han trenger litt hjelp eller tilbakemelding. I tillegg er det enkelt for meg å "slenge et øye" bort for å se at han gjør det ordentlig. Dette er etter endt arbeidsdag, så han har noen timer fri før han starter på lesene. Synes dette fungerer utmerket signerer denn, for sånn har vi det også
Gjest Gjest_Martin_* Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Vel jeg er en gutt på 16, 1 vgs. På vgs har jeg funnet ut at man har veldig mye fritimer og lignende, ca en time og 1 kvarter pause daglig, SAMMENHENGENDE, og jeg liker veldig godt å gjør leksene mine på dette tidspunktet. Jeg liker å sitte med "rolig" (grunnen til " er at jeg hører på heavy/death metal (skriking ifølge dere mødre), og rolig da blir balladene dems elns.) Helst litt høy musikk også, for da overdøver jeg andre folk som prater, spiller bordtennis, roper på andre, andres musikk osv. For de litt mindre tror jeg at dere bør sette dem i en komfortabel stol som man kan sitte godt i mens man gjør lekser, ikke for høyt/lavt bord, og hvis de mister blyanten sin elns, ikke bli sur på han/hun for det. Bare si at det var dumt og kjøp en ny. Fram til ungdomskolen, da kan de kjøpe selv. Men hvertfall, la dem gjøre leksene sine, og få dem til å lese over en siste gang. Håper dette hjelper:P Snakker utfra egen erfaring;) -Petter Jeg ville si meg helt enig i ditt utsagn om dette, da jeg har erfart det samme!
Minni-Mus Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 Guttungen på 12 gjør leksene på rommet, han liker å ha musikk på, da jobber han bedre og det har vi sett. Vi kommer inn å sjekker, og hjelper til. Før j\gjorde han leksene på kjøkkenet, men det ble bare surr og han konsentrerte seg ikke. lillesøster kravla rundt bena hans osv. Man finner vel fort ut av hva som fungerer for det enkelte barn og hvor gammle de er!
Gjest Vaenas_Fra_Diskusjon.no Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Kan selv si at jeg som en elev fra samme skole som de andre elevene som har svart her. Faktisk mener at musikk og slikt er helt fint, til leksene det hjelper med å fokusere mer på leksene enn andre ting og hjelper til med å øke kvaliteten på besvarelser. Derimot er må du aldri la barnet sitte foran pc, tv eller lignende når de skal gjøre lekser. Noe jeg anbefaler å bruke hvis barnet sitter mye foran pc'n (Når den er eldre da) når han skal gjøre lekser, er å legge inn et enkelt program som kalles Childcontrol som hjelper deg med å passe på at barnet ikke sitter å spiller når leksene skal gjøres. Jeg selv ble utsatt for dette programmet i løpet av en tid hvor jeg var svært lei skole og gjorde derfor helst andre ting. Dette programmet brukte jeg til vi fikk svar om at jeg hadde vært flink nok til å kontrollere meg selv til å slippe programmet. Noe som har satt meg inn på et veldig fint spor anngående karakterer.
Helen Skrevet 7. oktober 2008 #14 Skrevet 7. oktober 2008 Tråden er ryddet iht. reglene. Helen - mod.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå