AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg føler at humøret mitt synker, jeg blir stressa og sliten og det så utrolig vanskelig å se en slutt på alt skolearbeidet nå for tiden. Jeg går VG3 og i løpet av de neste 6 ukene har jeg full timeplan. Jeg har 2 eksamener, 3 eller 4 fremføringer, 4 prøver, jeg blir presset av forldrene mine til å ta kjøretimer, glattkjøring, teorien og førerkortet så fort som mulig (jeg har vært 18 i et halv år)... Jeg føler at det bare er nye ting hele tiden og på slutten forrige skoleår var jeg så sliten at jeg bare gråt og gråt, nesten hver dag fordi jeg var så sliten. Jeg vil ikke at det skal bli sånn igjen. Har noen av dere tips til ting jeg kan gjøre som gjør det lettere å se et lyspunkt i enden av tunnellen? Anonym poster: 0cb11d906845bcfd02b85ef21ee12d0a
lillemeg90 Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 Uff, dette hørtes ikke greit ut *klem* Jeg hadde det selv slik på vg3. Var så utrolig sliten og fikk mye fravær en periode. Mitt beste tips er å sette seg ned å snakka med foreldrene dine å forklare hvordan du har det og at du gjerne vil utsette det til du har litt mer krefter og pågangsmot. Jeg forstår at de sikkert tenker at det er godt å være ferdig med det, men vet de egentlig hvordan du har det? Skolearbeidet kan være nok nå kanskje? Ang. Lyspunkter, prøv å ha en ting hver dag som du ser frem til. f.eks yndlings serien på slutten av kvelden, en tur med en veninne osv. Lyspunkter i hverdagen. Og nå er det ikke lenge til juleferie:)
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Synes dette er en merkelig prioritering fra foreldrene dine sin side. Du er inne i ditt siste år på vgs og hvordan du presterer kan ha stor betydning for eventuelle videre studievalg, altså bør dette være en prioritert. Snakk med foreldrene dine om at du synes det er litt mye på en gang, og jeg er sikker på at de vil roe litt ned på maset angående førerkortet, selv om dette uansett er ditt eget valg. Jeg synes det er viktig å ta seg tid til å ta et lite avbrekk innimellom studiene, gå en tur, dra på kafe, trene er veldig effektivt. Rett og slett slapp litt av i blandt, la hjernen din hvile. Prøv å ikke stress deg opp, fordi det gjør ting enda verre. Det er også greit å si til seg selv at det er faktisk ikke verdens undergang om en prøve eller eksamen ikke går helt som forventet. Man har tross alt mulighet til å forbedre karakteren Skal også komme med en liten pekepinn:p Når du er ferdig på vgs og eventuelt starter høyere utdanning, er studiehverdagen frem til eksamen ganske avslappende på mange studier og det er lett å falle inn i en felle der du står overfor flere eksamener på 1 - 2 uker, uten å så vidt ha åpnet en eneste bok.Det er som regel ikke like mye oppfølging og "prøver" underveis på universitet og høyskoler og eksamensperiodene kan derfor bli enda mer stressende. Les gjennom hele semesteret, dog lettere sagt enn gjort. Anonym poster: acc935f5b8533a934ae6e1fa6f7673eb
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Kan det hende at du prioriterer alt annet enn skolearbeid og kjøring ? Kanskje foreldrene presser deg til kjøring fordi de har ikke lyst til å fungere som taxi sjåfører til deg i åresvis ? Du er 18 år, dermed voksen. Lær deg å ta ansvar for ting som er netopp dine oppgaver som skole og førerkort. Livet blir ikke lettere med tiden, Get use to it. Ditt innlegg er jo dagens norske ungdom it et nøtteskall. Tror du du har rett på å bli vartet opp til du bli 30 ? Nei, det er slik for alle som for deg. Skolegang, førerkort, arbeid for den store gullmedaljen.. Lykke til Anonym poster: 6e904fcdf225aa36c24d2382f95dd342
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå