Gå til innhold

Sikkerhetsbelter og lave folk


Hawkins

Anbefalte innlegg

t Hei. Jeg er altså en person et sted mellom 155cm-158cm. Når jeg sitter som passasjer i hvilken som helst bil, opplever jeg ofte at sikkerhetsbeltet omtrent kveler meg (altså at det kommer opp i halsen min og strammer ubehagelig til når jeg sitter vanlig og bilen kjører eller er i ro).

Dette kan da umulig være helt trygt for meg?

Alternativet er at jeg tar beltet under skuldra, den øverste delen, slik at den ikke kveler meg.

Men er det trygt, da? Hva skal jeg gjøre for å unngå å kveles, men samtidig bruke sikkerhetsbeltet på en trygg og trafikksikker måte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har problemer med sikkerhetsbeltet i enkeltebiler, men i mange biler kan beltet reguleres. Drar jeg på korte turer har jeg på mej jakke så selen ikke gnager for mye. Har opplevd å få store blåmerker etter beltet. Da satt jeg meg på en sovepose så jeg kom litt opp. Da vi kjøpte ny bil var dette med selen avgjørende for hvilken bil vi kjøpte.

Du må bare prøve deg fram, eventuelt sitte på en pute, men om du skal kjøpe egen bil hadde jeg forsikret meg om at selen kunne reguleres så den passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen biler kan den reguleres i høyden der den er festet i bilen. Barn sitter jo på slike puter av den grunn, så kanskje det er noe for deg også - selv om det kanskje føles litt rart.. Det høres ikkje bra ut verken å kveles eller å ha selen dratt ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

legg til store pupper så er det komplett...

på dei fleste bilar kan ein dra ned den delen som heng øverst. Der er det som ofte ein "glider"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

På mange (jeg tør ikke påstå det gjelder alle, for det har jeg ikke sjekket), på mange nye/nyere biler kan belteinnfestingen i B-stolpen justeres i høyden.

Slik var det på min Saab fra 1999, min Volvo fra 2002 og på min nåværende 2011-modell, så det er ikke noe helt nytt.

Så innser jeg at justeringsmulighetene ikke alltid er tilstrekkelige for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilen jeg hadde før var helt ekstrem, beltet satt omtrent fast oppunder taket. Ofte måtte jeg sitte på telefonkatalog :ler:

Ble kvitt den fort, en fyr på 190 kjøpte den, og det må en minst være, jeg er 170 og slet likevel.

Anonym poster: 71c67742f51e286e118cf13581b4bd02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste biler pleier å kunne regulere høyden både på selen i "veggen" og setet! Setet i bilen min har vel noe så mye som 10 cm forskjell i høyden, om ikke mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...