Gjest snyball Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 For en måned siden merket jeg at det var noe galt med kroppen. Jeg måtte tisse veldig ofte, og merket det spesielt på kvelden. Jeg brukte lang tid på å sovne, fordi jeg bare lå og kjente på tissetrangen. Det gjorde aldri vondt å tisse, og det kom alltid så mye. Så jeg tenkte ikke at det kunne være UVI. Etter ca. 2 uker begynte jeg å få mer vondt i magen, og oppsøkte legevakta. Legen sa han "så spor" av UVI i urinen, og jeg gikk på antibiotika i 11 dager, og ble bra. På søndag begynte det igjen! Jeg kjenner tissetrangen helt ekstremt, og får ikke sove om kveldene. Det kjennes ut som om jeg er støl i magen på en annerledes måte. Jeg har ikke hatt sex denne måneden, så det kan utelukkes. Jeg er også veldig nøye med intimbarbering/tørking osv for å ikke spre bakterier. Er det noen andre som opplever hyppig UVI? Eller kan det være noe annet? Legen virket ikke akkurat bombesikker da han sa "spor av"... Det er så kjedelig å dra til legen 2 ganger på en måned, og jeg hater å gå på antibiotika. Jeg har prøvd å knaske i meg tranebærpiller, men det virker ikke som det hjelper. Hvordan forhindrer du UVI?
Minya Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 Bruker du stringtruser? Trange bukser? Sitter du ofte på kalde steder? Gjør du noen av de tre over, kan det være noe av årsaken. Bruk boxere eller litt store hipstere i stedet (evt den gode gamle sloggitrusa). Kun bomullstruser. Bytt til litt løsere bukser eller bukser med god stretch i. Aldri sett deg ned på kalde underlag som feks parkbenker i metall eller den lage steinmuren ved siden av busstoppet (bare et eksempel). Vask deg og tiss rett etter sex, drikk mye vann hver dag, juster inntak av syrlige drikker, ta en tranebærtablett hver morgen, bruk ull innerst når det er kaldt ute, og så videre. Noen av oss er mer disponert for uvi enn andre, så enkelte ganger blir det uvi uansett hva du gjør, men tipsene ovenfor skulle være nok til å kutte ned på uvi'en med mindre det er noe annet galt. Har du allerede uvi, drikk mye vann. Pass også på at du får i deg noe salt mat når du drikker mye vann. Drikk også et stort glass rett før du legger deg, slik at du faktisk må tisse når du står opp, og ikke bare presser ut to dråper piggtråd. Når du drikker mye vann under uvi hjelper det til å skylle ut faenskapet i urinveiene. Får du uvi og den ikke gir seg på fem-seks dager, kontakt alltid lege i tilfelle rottefelle. Lykke til!
Gjest snyball Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 Takk for svar! Det er jo så plagsomt, men det gjør ikke vondt å tisse. Det synes jeg er merkelig
Minya Skrevet 25. oktober 2012 #4 Skrevet 25. oktober 2012 Det trenger ikke gjøre vondt å tisse selv om man har uvi. Men den følelsen av å måtte på do hele tiden og bare få ut et par dråper er ganske typisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå