Gå til innhold

Mange spontanaborter?


percas

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Tenkte jeg skulle hive meg inn i debatten her. Starter min 6. uke i morgen og er i fin form og alt er bra så langt. Mannen min og jeg gleder oss veldig til å bli foreldre.

Har tittet litt på andre forum og blir litt skremt og bekymret over mange som skriver at de har hatt spontanaborter. Er det noe jeg skal tenke på og bekymre meg over? Var ikke så veldig bekymret før jeg leste alle disse innleggene her og der. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke mange som opplever spontanaborter.

Dersom du bruker energi på å bekymre deg for at du skal oppleve en SA, så er det totalt bortkastet. En SA skjer om man tenker på det eller ikke. En SA skjer fordi det er noe feil på fosteret, ikke fordi mor gjør ditt eller datt (innenfor normalen selvfølgelig).

Og skulle man oppleve en SA er det like lite hyggelig om man har bekymret seg på forhånd eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mange som opplever spontanaborter.

Dersom du bruker energi på å bekymre deg for at du skal oppleve en SA, så er det totalt bortkastet. En SA skjer om man tenker på det eller ikke. En SA skjer fordi det er noe feil på fosteret, ikke fordi mor gjør ditt eller datt (innenfor normalen selvfølgelig).

Og skulle man oppleve en SA er det like lite hyggelig om man har bekymret seg på forhånd eller ikke.

Nei, jeg bekymrer meg i utgangspunktet ikke så veldig. Tenker at dette skal gå bra. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mange som opplever spontanaborter.

Det er feil! Det er veldig veldig mange som opplever SA og ganske mange merker det ikke engang selv og tror det bare er en ekstra kraftig menstruasjonsblødning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen er det en del som mister ja, nyere forskning viser at det er så mye som mellom 25 og 35% som mister før uke 12. Etter 12 uker er det liten sjans for å miste. Det er grunnen til at så mange ikke forteller om graviditeten sin før de er over det.

Men, det er ikke noe poeng i å gå og være redd for at det skjer. Fordi det er ikke noe man kan hindre eller forårsake selv, det skjer fordi noe går galt i utviklingen av fosteret slik at det ikke er levedyktig. Det eneste som kan påvirke er hvis du røyker, drikker eller benytter andre rusmidler.

Derfor er det beste å slappe av og nyte tiden som gravid, det er tross alt mange flere som det går helt fint med, enn de det går galt med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en side med prosentssjanse for SA, jeg.

SnartMamma

Det jeg har blitt fortalt når jeg har mistet er at alle kvinner vanligvis går igjennom to SAer i løpet av livet sitt. Men de merker de som regel ikke, da de blir oppfattet som en litt sen og forsterket menstruasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *nurket*

Det er faktisk ganske mange som spontanaborterer i løpet av livet. Sies at alle kvinner opplever minst en spontanabort i livet, hvor vidt det er sant vet jeg ikke.

Jeg har vært veldig heldig. 2 svangerskap - ingen spontanaborter - 2 sunne og friske barn :-)

Jeg bekymret meg aldri noe særlig for at det skulle gå galt. Hvis det var slik at jeg skulle fått SA i noen av disse svangerskapene så er det fordi noe er galt med fosteret og kroppen støter det ut.

Dette går så bra skal du se! Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du det bedste du kan gøre er at ikke gå rundt og være nervøs, jeg ved at mange mister men jeg har aldrig selv tænkt over det, har selvfølgelig heller aldrig være så uheldig at miste, nyd din graviditet ikke tage sorger på forskud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar alle sammen! Som sagt - er i utgangspunktet glad, fornøyd, fin form og ikke så veldig bekymret, så jeg håper det går vår vei :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Takk for svar alle sammen! Som sagt - er i utgangspunktet glad' date=' fornøyd, fin form og ikke så veldig bekymret, så jeg håper det går vår vei :wink:[/quote']

Oi, glemte visst å logge meg inn

percas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...