Gå til innhold

Nattesvette - hvor vanlig er det egentlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter med nattesvette. I perioder er det hver natt som jeg våkner av at alt er vått og uggent og jeg må snu dyne og pute osv.

I tillegg er jeg plaget med lavt energinivå, jeg er mye trøtt og føler meg sliten (sånn tretthetsverk i beina), og må ofte hente meg inn på sofaen.

Men tilbake til nattesvetten. Når man googler dette står det ofte at det kan være tegn på at noe er galt. Men når jeg har nevnt det for legen min har han ikke brydd seg særlig om det. Så jeg lurer egentlig på hvor vanlig det faktisk er? Er det noe alle har i perioder og noen litt oftere enn andre? Er det i så fall noe man kan gjøre med det? Jeg sover med vinduet oppe hele året, så det er ikke fordi det er for varmt i rommet heller.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er ganske vanlig. Jeg har det samme i perioder. Spesielt i tiden rundt mensen. Da må jeg ofte skifte nattkjole i løpet av natten, i tillegg til snu dynen. Jeg har det ganske kaldt i rommet, og er ikke varm, så det er ikke temperaturen det er noe galt med.

Anonym poster: c93563e82231e347b42e97043966f6c7

Skrevet

Aner ikke, men søsteren min og jeg sliter også med dette. Til vanlig er vi frysepinner, men om natten blir vi glovarme. Kan det ha noe med forbrenningen å gjøre?

Anonym poster: 28f6fe5a3fa57da04b093d49848b1888

Skrevet

Man sjekker thyroidhormonene om man er plaget med sånt. For min del så har jeg hatt det i tiden etter fødsler, rundt tiden da mensen skal komme. Så det kan være helt normalt, men det kan også være tegn på andre ting.

Skrevet

Jeg er kommet i overgangsalderen og dag/nattesvette er nå blitt helt normalt her. :(

Anonym poster: 087b173111575398f66dea7d87fbb4f4

Skrevet

Jeg har det også sånn. Det er verst rundt menstruasjoen.

Jeg har fibromyalgi og en stoffskiftesykdom, så jeg tror det spiller inn hos meg.

Skrevet

Når jeg tenker meg om merker nok jeg også økning uka før mensen. Men jeg har det hele måneden ellers også, men kanskje ikke like ofte.

Overgangsalderen håper jeg at jeg har noen år til før jeg havner i :)

Men det er forferdelig slitsomt å få nattesøvnen ødelagt av dette så ofte. Noen som har noen tips til å unngå det?

Skrevet

Først og fremst må du vel oppsøke lege og få sjekket diverse nivåer.

Skrevet

Det har jeg gjort. De var tydeligvis normale, siden jeg ikke har hørt noe mer (stoler blindt på legen min.....).

Skrevet

De fleste leger sjekker ikke alle stoffskifteprøvene. De ser på en og ser den normal ut, så gjør de ikke mer. Men andre prøver kan være abnormale selv om. Så jeg ville nå i det minste spurt HVA som ble sjekket og hva verdiene og referanseverdiene er. Det er mye lettere for folk å komme med forslag også, dersom man vet hva som faktisk er blitt sjekket.

Skrevet

Jeg er også plaget av dette til tross for at jeg stort sett alltid har det kaldt på soverommet. Trolig er det ikke medisinsk, har ihvertfall testet stoffskiftet og sånt og det er normal. For meg også skjer dette som oftest rundt mensen-tider, men ikke utelukkende da. Er normalt en frysepinn deluxe så synes det er veldig snodig - kan svette mer i løpet av et par timer om natta enn jeg gjør under harde treningsøkter.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har våknet fordi jeg fryser, det kommer da av at det er kaldt i rommet mens pute og dyne er gjennomvåt og det renner svette av kroppen. Gidder som regel ikke å bytte sengetøy etter en slik natt for jeg vet det sannsynligvis vil skje igjen natten etter. Etter det bytter jeg imidlertid sengetøy og da svetter jeg ikke den natten. Sannsynligvis er dette bare noe jeg har greid å overbevise meg selv om etter mange år, men jeg synes det virker som samme sengetøy trigger en natt til med svetting. Rent sengetøy=null svetting --> please don't burst my bubble;)

Skrevet

Mye nattsvette i perioder her. Trodde det kom av medisiner,men fikk så vite min bror har det samme. Hans partner har en teori. Min bror har sjekket seg hos lege. Partneren har lagt merke til at han ligger utrolig stille om natten og lurer på om han derfor ikke kaster av seg litt av dynen når han er for varm, noe hun mener hun selv og de fleste andre gjør.. Jeg ligger også veldig stille har tidligere kjæreste fortalt meg.. Vet ikke om det er svaret, men ett innspill er det..

Anonym poster: a0ff24b1fa549f37d66cd2dd7897ee95

Skrevet (endret)

Mye nattsvette i perioder her. Trodde det kom av medisiner,men fikk så vite min bror har det samme. Hans partner har en teori. Min bror har sjekket seg hos lege. Partneren har lagt merke til at han ligger utrolig stille om natten og lurer på om han derfor ikke kaster av seg litt av dynen når han er for varm, noe hun mener hun selv og de fleste andre gjør.. Jeg ligger også veldig stille har tidligere kjæreste fortalt meg.. Vet ikke om det er svaret, men ett innspill er det..

Anonym poster: a0ff24b1fa549f37d66cd2dd7897ee95

Dette er jo en rimelig logisk teori, og godt mulig den stemmer for noen. Men, for min del, til tross for at jeg også ligger veldig stille, så tror jeg ikke dette har noe med problemet å gjøre. Hvis problemet er at vi ikke kaster av oss dyna når vi blir varme burde vi vel svettet slik hver natt? Problemet er der kun tidvis, sommer som vinter, uavhengig av hvor kaldt soverommet er. Min beste teori er at det er hormonelt med tanke på at det gjerne skjer 1-2 ganger i måneden selv om temperaturen på soverommet er konstant og dyna jeg sover med er den samme.

Endret av mac84
  • 8 måneder senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også vært mye plagget av nattesvette, badet skikkelig og var søkk våt, jeg slet med mye angst og depresjoner og kan nok være noe derfor, men jeg skiftet fra kunstig dyne til dundyne og svettingen ble adskilig bedre. Jeg tenkte at kanskje dun på en måte puster bedre, at kunstige dyner er for tette...er bare min teori da ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...