AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Hei. Jeg er 17 år gammel og har i et par år hatt litt problemer med mat... Det har seg slik at jeg er ekstremt glad i mat. Jeg sliter en god del med selvtilliten etter at jeg la på meg ekstremt mye som 13-14 åring. Grunnen til at jeg la på meg, var at jeg spiste bare fastfood. Det gikk mye i pizza og pomfri, jeg spiste også en god del spagetti. Nå er jeg ikke like glad i pizza og pomfri lenger, men er fortsatt en liten sucker for spagetti. Er faktisk ekstremt glad i det... Nå har jeg bestemt meg for å legge om kostholdet, ettersom jeg prøver å gå ned i vekt. Har allerede gått ned 15 kg, men dette har jeg gjort på litt over ett år + jeg prøvde egentlig ikke engang... Jeg vil ned 10 kg til. Jeg har ofte det problemet at jeg blir for fort mett. Om morgenene kan jeg ikke spise noe tungt som en brødskive, da blir jeg dårlig resten av dagen. Jeg kan heller ikke spise noe så lett som salat. Har prøvd meg med knekkebrød, det fungerer helt ok, men jeg kan ikke spise NOE frukt til frokost. Da klikker det idiot for magen min (vet ærlig talt ikke hvorfor). Jeg kan ikke drikke melk, juice, kaffe, smoothie, ingen annen væske enn vann. Nå har jeg av vane å ikke spise frokost, så jeg går på tom mage helt til jeg er ferdig på skolen (jeg har korte skoledager). Det eneste jeg inntar i løpet av tiden jeg er på skolen, er x dl vann. Til middag spiser jeg mye rart, men matretter jeg er glad i er fisk, pasta og kylling med tilbehør, så klart. For eksempel til spagetti bruker jeg dolmiosaus med kjøttdeig, snurring og ketchup, noen ganger en ostesaus. Fisk og kylling er jeg glad i, men spiser det veldig sjeldent ettersom jeg ikke vet noe godt jeg kan lage av det selv, som er enkelt og ikke krever så mye tilbehør. Jeg bor på hybel og derfor orker jeg ikke stelle i stand et gigantisk herremåltid, det er begrenset hvor mye jeg får handlet ettersom jeg bor langt fra butikken. Jeg handler 1-2 ganger i uken og greier ikke bære så mye tungt tilbake (LANG oppoverbakke). Jeg har også selvfølgelig ikke så veldig god råd. En annen ting jeg også lurer på, er salat. Noen som kan gi meg oppskriften på en god salat? Jeg liker ikke tomat, forskjellige typer salat (liker vanlig salat liksom men ikke sånn "spesiell" salat), agurk, mais, paprika. Jeg er glad i hvitløksdressing, så hadde vært fint om det var en salat som smakte utmerket med hvitløksdressing. Setter stor pris på svar. Anonym poster: 81465f91b54abfcefdf80a7c18ec043c
pandabear Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er veldig glad i havregrøt om morgningen. Sammen med en banan metter det godt, og gir masse energi. grønnsaker er jo billig, og hvis du ikke orker lage mat hver dag kan du f.eks lage litt mer enn du pleier, å ha til neste dag. Wok f.eks?
Gud Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg har ikke noen mattips, men jeg ville gått til legen for å finne ut hva som feiler magen. Det hørtes ikke helt bra ut... 1
Pialill Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 squashspagetti! :D funker knall i forhold til vanlig spagetti, og enda bedre litt dyrere enn pasta, men tenk på alle grønnsakene du får i deg jeg ville laget pastasaus fra bunnen. Kjøp hermetiske tomater, hvitløk, løk og litt gulerot. så har du basen for en supergod saus mye billigere i lengden og bedre enn dolmio 1
Rubies_ Skrevet 24. oktober 2012 #5 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er student. Jeg spiser masse forskjellig, men her er noe av det jeg spiser: Fersk fiskefilet (laks, sei, steinbit, torsk, ørret). Det er utrolig enkelt å kjøpe 1-2 fileter og steke. Enten kan man rulle de inn i litt mel og egg, eller litt egg og strøkavring, eventuelt kan man bare steke de som de er på stekepanna eller ovnsbake. Det er noen få minutter og er knallgod mat. Man kan ha alt mulig som tilbehør. Poteter, kryddersmør, salat, ovnsbakte grønnsaker, ris, pasta. Fersk fiskefilet er ikke så dyrt heller om man får tak i fra ferskvaredisken på butikken. Kylling i alle varianter. Filet rullet i bacon og stekt i ovnen, kyllingsuppe, pai med kylling (og spinat for eksempel), wok med kylling. Min favoritt med kylling for tiden er calzone fylt med rød pesto og kylling - veldig godt. Kjøtt er det mest allsidige jeg spiser, og bruker forskjellige typer kjøtt. Fortrinnsvis av okse og svin, det er vel kanskje det minst kostbare for oss studenter. Karbonadedeig bruker jeg til f.eks. hjemmelaget gryterett, hjemmelaga lasagne, tacosalat, pastaretter. Det finnes masse inspirasjon til disse tingene på nettet. Ellers går det i svinefilet. Jeg pleier å lage hjemmelaget svinesnitzel. Utrolig enkelt. Bare skjærer opp filet av svin helt tynt, ruller det i egg og i strøkavring med litt krydder, og steker på panna. Ellers pleier jeg å kjøpe biffstrimler og lage biffsnadder. Og rester av kjøtt eller pølse kan brukes i lapskaus eller suppe. Man trenger ikke bestandig kjøtt eller fisk heller for å lage et godt måltid. Noe så enkelt som mac & cheese er jo fantastisk. Bruker man cheddar får man mye smak også! Det er jo ikke helt sunt, men ligger man i kaloriunderskudd ellers er det ikke så mye å tenke på. Jeg er forresten klar over at mange av de rettene jeg poster ikke akkurat er kalorifattige, men jeg anser hjemmelaga mat for å være sunn mat. Det skal mye til for å komme i kalorioverskudd bære pga. middagen, hvis man er flink med kostholdet ellers. 2
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 Det er jo mye annet godt du kan lage som er sunt. - Kjøp firstprice laksefilet, med potetmos, og mye grønnsaker. - Wok med svinekjøtt - Kyllingsalat/pastasalat - Det er jo mye billigere å lage pizzabunn enn å kjøpe ferdig grandiosa feks. Lag egen bunn(grov), så pøser du på med det kjøttet du vil ha, og grønnsaker på. Så lager du en salat attmed pizzaen (da spiser du gjerne mindre pizza) - Wraps med alt mulig inni (svinekjøtt, kjøttdeig, laks, torsk, kylling) - Lag grønnsakssuppe. Det er ikke så dyrt i forhold til mengden du får. Du kan jo bare fryse ned det du ikke spiser. - Lasagne med squash og cottage cheese. - Omeletter er jo ganske enkelt, billig, sunt og godt. Du trenger ikke være verdensmester for å lage disse rettene. Kyllingen og laksen kan du legge i ovnen eller steke selv. Anonym poster: 3ad981716520270dbff044c22379e6e7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #7 Skrevet 25. oktober 2012 Det er ingen som helst grunn til å spise frokost om du ikke orker. Det er ikke slankende å spise frokost. Dette frokosthysteriet mediene og en viss tv-trener prakker på oss bunner rett og slett i enkeltes dårlige evner til å tolke forskningsresultater. Så lenge du har et bevisst forhold til hva du spiser er det revnende likegyldig når du spiser det. Anonym poster: dcce94c8d2c0dd42ce22e9fa7a095308
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #8 Skrevet 25. oktober 2012 Dropp snurring og ostesaus ihvertfall! Hva med pasta og noen deilige kjøttboller i tomatsaus når du først skal spise spagetti? Lag kjøttbollene med krydder av eget valg og parmesan om du har råd. Til fisk og kylling kan du ha bokstavligtalt hva som helst. F.eks smørdampede grønnsaker, sitronsprut og en klatt kesam. Enklere blir det ikke! Til salaten kan du droppe hvitløksdressing og prøve olivenolje blandet med litt presset hvitløk og sitron. Husk salt og pepper. Det høres ut som om du trenger en grunnleggende kokebok og utforske matvarer som ikke kommer ferdig på boks. Anonym poster: 7a4f7203e17e49eb9f957938417a6996
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå