AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Hvorfor er det uetisk og egoistisk å ha et lavkarbo-kosthold? Anonym poster: a17d4f58848aec589452f9ab1f8e663d
Gjest Uanonymbruker Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 fordi de kjøper alle eggene på butikken!!! grrr 2
Anglofil Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Tror mange som ikke er lavkarbere lever med en illusjon om at alle lavkarbere fråtser i egg, kjøtt, fløte osv. Og en del gjør nok sikkert det, men en del gjør faktisk ikke det. Selv kjenner jeg meg ikke igjen i det at jeg har et uetisk kosthold som lavkarber, men så har jeg heller valgt å øke inntaket av grønnsaker siden jeg ikke lenger spiser vanlig pasta, ris, poteter etc. Jeg spiser ikke mer kjøtt enn tidligere, og egg kjøper jeg kanskje hver tredje måned. Jeg bruker i grunn særdeles lite egg. Eneste jeg kanskje bruker mer av enn tidligere er, foruten grønnsaker, kremfløte, fisk og smør. Mvh Yvonne Endret 24. oktober 2012 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 "En narsissistisk meny Den siste tiden har kritikken av lavkarbodietten økt. For lavkarbo er ikke bare økonomisk kostbart. Stadig flere hevder at lavkarbo er uetisk og lite bærekraftig. – Folk som går på lavkarbo bryr seg ikke om effekten maten har på verden eller på dem selv. Det er en narsissistisk meny, sier TV-kokk Andreas Viestad til God morgen Norge." Kilde: ://www.tv2.no/gmn/lavkarbo-koster-flesk-3821443.html Anonym poster: a17d4f58848aec589452f9ab1f8e663d 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #5 Skrevet 24. oktober 2012 Fra http://christianpaaske.wordpress.com/2012/01/11/for-enkelt-om-lavkarbo/: Globalt sett dersom jordens befolkning har et felles spiskammers har Roald Mjølsnes rett i at det ikke er nok indrefilet til alle, og det er uetisk og grådig at vi i Vesten skummer fløten på toppen av næringskjeden. Er man villig til å ta konsekvensene av en slik innsikt er vegetarisk kosthold veien å gå, fordi ingen industri bruker mer ressurser og sviner til naturen mer enn moderne kjøttproduksjon. I en slik sammenheng er det fullt mulig også å følge et lavkarbokosthold, fordi det er rikelig med kullhydrater, protein og fett også i vegetabilske næringskilder. I Norge er vi så heldige at vi kan høste av naturen med rikelig tilgang på kjøtt, fisk og melkeprodukter. Beitekapasiteten i utmark utnyttes minimalt og produksjon av sau og andre gressende dyr kunne mangedobles om det er ønskelig med mindre industriell kjøttproduksjon. Med lavkarbo er proteinmengden noenlunde som i et vanlig norsk kosthold, det er fettmengden som varierer. Ressursargumentene Roald Mjølsnes bruker for å kritisere lavkarbokostholdet kan han like godt rette mot norsk kosthold generelt. Om vi virkelig tar den globale ressurssituasjon på alvor er det fullt mulig å finne løsninger også på et lavkarbo kosthold. Anonym poster: a17d4f58848aec589452f9ab1f8e663d
Gjest strykebrett Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 Om vi virkelig tar den globale ressurssituasjon på alvor er det fullt mulig å finne løsninger også på et lavkarbo kosthold. Anonym poster: a17d4f58848aec589452f9ab1f8e663d Det er det nok sikkert, men den lavkarbodietten som er vanlig er vel så vidt jeg har forstått i veldig høy grad basert på animalske ingredienser. Mye kylling, som kanskje er det verst tenkelige det går an å spise etisk sett, og mye meieriprodukter og storfekjøtt, som er veldig ressurskrevende å produsere og står for store klimagassutslipp.
Anglofil Skrevet 24. oktober 2012 #7 Skrevet 24. oktober 2012 Det er det nok sikkert, men den lavkarbodietten som er vanlig er vel så vidt jeg har forstått i veldig høy grad basert på animalske ingredienser. Mye kylling, som kanskje er det verst tenkelige det går an å spise etisk sett, og mye meieriprodukter og storfekjøtt, som er veldig ressurskrevende å produsere og står for store klimagassutslipp. Nja, mange av de lavkarbere jeg kjenner spiser heller annet kjøtt enn kylling mye fordi det er ganske magert. Egg derimot tror jeg nok en del lavkarbere bruker en god del av (ikke jeg, siden jeg er veldig lei alt som smaker av egg). Mvh Yvonne
Scherbatsky Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Tror mange som ikke er lavkarbere lever med en illusjon om at alle lavkarbere fråtser i egg, kjøtt, fløte osv. Og en del gjør nok sikkert det, men en del gjør faktisk ikke det. Selv kjenner jeg meg ikke igjen i det at jeg har et uetisk kosthold som lavkarber, men så har jeg heller valgt å øke inntaket av grønnsaker siden jeg ikke lenger spiser vanlig pasta, ris, poteter etc. Jeg spiser ikke mer kjøtt enn tidligere, og egg kjøper jeg kanskje hver tredje måned. Jeg bruker i grunn særdeles lite egg. Eneste jeg kanskje bruker mer av enn tidligere er, foruten grønnsaker, kremfløte, fisk og smør. Mvh Yvonne Samme her. Det jeg bruker mer av er grønnsaker. Ellers så er alt egentlig det samme. Det er også det samme jeg hører av andre. Det som skjer er at de kjøper mer grønnsaker, kjøper seterrømme istedenfor lett/fløte istedenfor melk etc, slike ting. Ellers så er det ikke noen særlig forandring. Og lite brus, ingen potetgull, godis etc, foruten mørk sjokolade. De "ekstra"-ting som er til lavkarbo som mandelmel, sukrin og annet, bruker man så lite av at det er mindre enn det vanlige norske kostholds motpart. Noen lavkarbere er også vegeterianere. Det finnes jo også grader av lavkarbo som med alt annet. Det eneste som jeg ser som et problem er all emballasjen. Prøver derfor å kjøpe på plasser der jeg slepper slikt, som ofte også har større utvalg. Men den så jeg også på som et problem før jeg byttet. Og til gjengjeld ser det ut til at jeg vil bli kvitt de plager jeg ville fått senere, som jo også ville kostet staten. Endret 24. oktober 2012 av Scherbatsky
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå