Gå til innhold

Når hjerte stopper

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjør det vondt når hjerte stopper? På film så er dem jo borte med gang, men jeg klarer ikke helt å få dette til å virke sansynlig på ordentlig. Hjernen lever jo også opp til 6 minutter. Hva om hjertet stopper når man sover, vil man da vokne med store smerter før man svimer av og dør? Vet man selv hva som skjer når hjerte stopper?

Anonym poster: 1a9da53d850808bd6b37dee69e605778

Videoannonse
Annonse
Gjest Gunfreak
Skrevet (endret)

Gjør det vondt når hjerte stopper? På film så er dem jo borte med gang, men jeg klarer ikke helt å få dette til å virke sansynlig på ordentlig. Hjernen lever jo også opp til 6 minutter. Hva om hjertet stopper når man sover, vil man da vokne med store smerter før man svimer av og dør? Vet man selv hva som skjer når hjerte stopper?

Anonym poster: 1a9da53d850808bd6b37dee69e605778

At hjerte stopper gjør ikke vondt, er du våken når det skjer kan du jo få panikk og bli veldig redd som kan gi deg smerter på en måte, viss hjertet stopper når du sover, vil du bare slutte å puste rolig så når blodet ikke går til hjernen lengre vil den begynne å slå seg av og være dø etter ca. 5 minutter.

Edit, det er også mulig at når hjertet stopper når man er våken vil man svime av pga. blodtrykks fall, det er nok det vanligste, men noen vil også ikke svime av og oppleve det.

Endret av Gunfreak
Skrevet

Ved hjertestans er det tvilsomt at man vil merke noe særlig, da blodtrykket vil falle med en gang. Du vil nok ikke rekke å få panikk engang for når blodtrykket faller (og faller så raskt som det gjør ved en stans) besvimer man med en gang.

Så selv om det sies at man f.eks. er hjernedød først etter noen minutter, vil man ikke merke noe i de minuttene fra hjertet stanser til hjernedød inntreffer.

Anonym poster: 7f18821065fa76a9323c18642cb0e12e

Skrevet

Min farfar døde av hjertestans, og det så absolutt ut som om han kjente det. Så helt febrilsk ut og veivet armene rundt, hele kroppen sprellet og han forsøkte å få andre rundt han til å hjelpe, noen ingen gjorde, de bare så på. Var ikke noe de kunne gjøre. Etter under et minutt besvimte han, men det var langt fra med en gang...

Skrevet

Er du da sikker på at det var en generell hjertestans, og ikke f.eks en blodpropp til hjertet eller lignende?

Skrevet

Hvordan er det hvis arterien blir "åpen" og det pumpes blod ut? Vil man da også besvime sakte men sikkert eller vil man leve (altså hjernen) når man har for lite blod?

Anonym poster: f25d6e28b6ba42630cd8a40ba5317bee

Skrevet

Hvordan er det hvis arterien blir "åpen" og det pumpes blod ut? Vil man da også besvime sakte men sikkert eller vil man leve (altså hjernen) når man har for lite blod?

Forstår ikke helt spørsmålet. Ved mangel på blod vil man få sirkulasjonssvikt og etter hvert besvime eller gå i sjokk.

Skrevet

Forstår ikke helt spørsmålet. Ved mangel på blod vil man få sirkulasjonssvikt og etter hvert besvime eller gå i sjokk.

Altså er det likt som ved hjertestans? Eller vil døden oppleves annerledes?

Skrevet

Altså er det likt som ved hjertestans? Eller vil døden oppleves annerledes?

Nei, en sirkulasjonssvikt vil oppleves annerledes. Det finnes litt ulike typer sjokk, men f.eks hypovolemisk sjokk (som ved skuddskader) kan føre til at man sliter med å puste, blir kald, klam og blek osv før man til slutt vil oppleve organsvikt og død.

Gjest Gunfreak
Skrevet

Kommer ann på hvilken det er snakk om, viss aortan sprekker, vil blodet strømme ut så fort at man svimer av av blodtykks fall, viss arterien i armen sprekker eller noe, vil det ta langt tid å dø, godt mulig timer utifra hva som gjøres, og du vil nok ikke svime av med mindre du er en av dem som svimer av ved synet av blod.

Skrevet

Nei, en sirkulasjonssvikt vil oppleves annerledes. Det finnes litt ulike typer sjokk, men f.eks hypovolemisk sjokk (som ved skuddskader) kan føre til at man sliter med å puste, blir kald, klam og blek osv før man til slutt vil oppleve organsvikt og død.

Ja tenkte hovedsakelig på skuddskader, men oppleves det andereledes hvis man kutter (eller den blir kuttet opp) opp arterien? Så det du sier er at man selv vil oppleve at organene svikter? Så man kan selv føle at kroppen dør sakte men sikkert (tar jo ikke så lang tid, men for personen så vil det nok føles som en evighet)? Så fælt :(

Kommer ann på hvilken det er snakk om, viss aortan sprekker, vil blodet strømme ut så fort at man svimer av av blodtykks fall, viss arterien i armen sprekker eller noe, vil det ta langt tid å dø, godt mulig timer utifra hva som gjøres, og du vil nok ikke svime av med mindre du er en av dem som svimer av ved synet av blod.

Jeg vet dessverre ikke hva aorta er. Tar det ikke mye kortere tid hvis hele artierien sprekker (eller blir kuttet opp) da? Og si at man blir skutt i artierien i lysken da, hvordan er det da?

Skrevet

Ja tenkte hovedsakelig på skuddskader, men oppleves det andereledes hvis man kutter (eller den blir kuttet opp) opp arterien? Så det du sier er at man selv vil oppleve at organene svikter? Så man kan selv føle at kroppen dør sakte men sikkert (tar jo ikke så lang tid, men for personen så vil det nok føles som en evighet)? Så fælt :(

Jeg vet dessverre ikke hva aorta er. Tar det ikke mye kortere tid hvis hele artierien sprekker (eller blir kuttet opp) da? Og si at man blir skutt i artierien i lysken da, hvordan er det da?

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg ble knivstukket engang og det var som å dø i sakte film, total panikk og ute av stand til å gjøre noe. Noe av det verste jeg har vært med på.

Skrevet

Huff, så fæle ting du lurer på!

Aorta er hovedpulsåren.

Jeg tror man fort vil få et lavt bevissthetsnivå, men det er nok litt ubehagelig å bli kald og å føle at man ikke får puste.

Om man blir skutt i en arterie, vil det som regel gå ganske fort. Man vil få en ukontrollert blødning, altså vil man kunne se at blodet spruter ut av kroppen i takt med hjerteslagene.

Men det går jo an å stoppe slike blødninger også, med trykkbandasjer, torniquet osv.

Hilsen sanitetsoldat ;)

Skrevet

Uff, så grusomt Uanonymbruker! *god klem*

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Uff, så grusomt Uanonymbruker! *god klem*

neida, det var min egen feil som klarte å løpe rett i den, skjønte fort at det var en dårlig idè.

Skrevet

neida, det var min egen feil som klarte å løpe rett i den, skjønte fort at det var en dårlig idè.

Kan ikke helt se for meg at det var kjempegøy, selvom du gjorde en klønete ting.. ;)

Gjest Gunfreak
Skrevet

Altså det er ikke en arterie, arterie er de blodårene som fører frisk blod til kroppen, vener er det som fører blodet tilbake til hjertet.

Aorta er hvoed arterien som går ut av hjertet, det er våres største blodåre, det er mulig at den blir skadet ved bilulykker eller andre saker, høyt blodtrykk kan også føre til at over lengre tid blir det en svakhet i aortan, som kan sprekke, skjer dette har du bare noen sekunder eller minutter før man dør, selv om det skjer på et sykehus dør 90% av de der aortan sprekker fult ut. Skjer dette vil du i 99% av tide bare svime av på sekunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...