Petalouda Skrevet 24. oktober 2012 #1 Skrevet 24. oktober 2012 Kan en prest nekte å vie oss fordi jeg har vært gift før? Og da mener jeg juridisk, har han faktisk anledning til å nekte?
Gjest navnelapp Skrevet 24. oktober 2012 #2 Skrevet 24. oktober 2012 Den spesifikke presten kan kanskje det, men då pliktar den lokale kyrkjelyden å stille med ein annan prest som vil. Men eg trur det er mange år sidan dette var ei "sak", med mindre ein er midt i det aller strengaste bibelbeltet. 6
Gjest 2013 bryllup Skrevet 24. oktober 2012 #3 Skrevet 24. oktober 2012 Kan ikke si at jeg har hørt det har vært noe problem her jeg kommer fra. Nå vet jeg faktisk ikke hva som defineres som det strengeste bibelbelte, men jeg kommer fra sørvestlandet.
Emas Skrevet 24. oktober 2012 #4 Skrevet 24. oktober 2012 Gamlepresten vår ville ikkje vie folk som har vore gifte før..Då er det opp til dokke å finne ein prest som vil det. Ein er foressten heilt fri til å velge den presten ein vil når ein skal gifte seg. Vi ville ikkje ha presten som var på jobb i menigheta den helga vi skulle gifte oss, men heller en venn av familien, det går heilt fint det.
Petalouda Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2012 Er kanskje ikke bare bare å finne en prest, tror jeg ... jeg vet at det har vært trøbbel med prest der for noen år siden, at presten nektet å døpe barn som hadde samboende (ikke gifte) foreldre. Det er en annen prest der nå, men likevel .. Kjenner at jeg ble litt engstelig.
Gjest 2013 bryllup Skrevet 24. oktober 2012 #6 Skrevet 24. oktober 2012 Ta og ring til kirkekontoret, de kan nok svare på det angående den presten som skal ha deres vielse. For å slippe å tenke på dette! Synes ikke du skal gå rundt å engste deg for det
Petalouda Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 24. oktober 2012 jeg hadde tenkt at jeg skulle det på et tidspunkt ja, jeg vil bare vite hva rettighetene våre er først ...
Gjest 2013 bryllup Skrevet 24. oktober 2012 #8 Skrevet 24. oktober 2012 Rettigheter? Som i om de må finne prest eller om dere må finne prest? 3
attegløyma Skrevet 24. oktober 2012 #9 Skrevet 24. oktober 2012 Vår prest vier ikkje folk som har vore gifte, fordi dei alt har lova truskap og ikkje heldt det. Og dette er ikkje i bibelbeltet. Men han hjelper å finne alternatvi prest. Elles er han villig til å velsigne paret (at dei går opp midtgangen og knelar ved alteret osv, men dei svarar ikkje der), og så vert paret vigsla i tinghuset td. Presten vår er ung og eit fantastisk menneske, men han slit med løftebrot Eg er ateist, men son min vart døypt i kyrkja sidan faren er kristen. Vi er sambuarar og presten ville gjerne vigsle oss og Han syns det er viktig å vere gift når ein har ungar. 4
Gjest navnelapp Skrevet 24. oktober 2012 #10 Skrevet 24. oktober 2012 Du har rett til å bli via, så dei må finne ein prest som godtek å vie fråskilde. Men det kan bli eit problem ift dato. Difor bør du seie frå så raskt som råd er.
Petalouda Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #11 Skrevet 24. oktober 2012 skulle gjerne sett en lovtekst eller noe om dette kjenner jeg. dersom presten setter seg på bakbeina vil vi jo ikke ønske å bruke han i vår vielse, men det er greit å vite om de må skaffe erstatningsprest eller om det blir vårt ansvar.
Brimi Skrevet 24. oktober 2012 #12 Skrevet 24. oktober 2012 Søk på lovdata.no med søkeordet vielse. Da finner du nok noe. Jeg har lest den aktuelle loven, men husker ikke hvilken det er akkurat nå.
Rosalie Skrevet 24. oktober 2012 #13 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Fra Ekteskapsloven: § 12. Vigslere. Vigslere er: a. prest i Den norske kirke, og prest eller forstander i et registrert trossamfunn, eller seremonileder eller tilsvarende i livssynssamfunn som mottar tilskudd etter lov 12. juni 1981 nr. 64 om tilskott til livssynssamfunn når Kongen har godkjent formen for inngåelse av ekteskap. b. notarius publicus – også utenfor det vanlige embetsdistriktet c. norsk utenrikstjenestemann, jf lov om utenrikstjenesten §17. d. særskilt vigsler oppnevnt av departementet i tilfeller der det er behov for det på grunn av lange avstander eller av andre grunner. Oppnevningen gjelder for fire år av gangen. § 13. En vigslers adgang til å nekte å foreta vigsler. En vigsler som nevnt i § 12 bokstav a, kan nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene ikke er medlem av trossamfunnet eller livssynssamfunnet, eller ingen av dem tilhører menigheten. En kirkelig vigsler kan også nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene er skilt og den tidligere ektefellen lever, eller dersom brudefolkene er av samme kjønn. http://lovdata.no/al...047-004.html#13 Endret 24. oktober 2012 av Rosalie
Strixvaria Skrevet 24. oktober 2012 #14 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Lov 1991/07/04 - Lov om ekteskap [ekteskapsloven] § 13 En vigslers adgang til å nekte å foreta vigsler. En vigsler som nevnt i § 12 bokstav a, [herunder prester i Den norske kirke, min merknad] kan nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene ikke er medlem av trossamfunnet eller livssynssamfunnet, eller ingen av dem tihører menigheten. En kirkelig vigsler kan også nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene er skilt og den tidligere ektefellen lever, eller dersom brudefolkene er av samme kjønn. Altså kan presten nekte dere giftemål. Det står for øvrig ingenting i ekteskapsloven om at presten har plikt til å finne en annen vigsler til dere, så dette er juridisk sett deres eget problem. Endret 24. oktober 2012 av Strixvaria
Petalouda Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #15 Skrevet 24. oktober 2012 Tusen takk Rosalie Jeg kan ikke forstå at enkelte prester setter seg til doms over andre jeg da ... det er mange grunner til å oppløse et ekteskap, og jeg syns kanskje ikke presten har så mye med det ..
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Man må jo ikke gifte seg i kirken, da, man kan faktisk gå på tinghuset. I kristendommen er faktisk ekteskapet ubrytelig og hellig, og når man da allerede har brutt dette løftet en gang, har man jo vist at løftet man gir har lite betydning. For øvrig har også prester adgang til å nekte å vie par dersom ingen av de som skal gifte seg, eller kun en av de som skal gifte seg, er medlem av kirkesamfunnet. Og dere må naturligvis finne ny prest selv. Anonym poster: 5cf420a7fc35d74e90b596d47631c5e9 9
Petalouda Skrevet 24. oktober 2012 Forfatter #17 Skrevet 24. oktober 2012 det er mye i ekteskapet som er ubrytelig og hellig, som for eksempel løftet om evig troskap og kjærlighet, og løftet om å elske og ære. om jeg blr mishandlet i mitt første ekteskap, mener presten at jeg skal bli værende da, og innerst inne håpe på at en lastebil kjører over ektefellen sånn at jeg kan bli fri fra helvetet ? om ektefellen mishandler barna, er notorisk utro, aldri (og jeg mener aldri) er hjemme eller drikker opp alle pengene så barna ikke får mat og klær, skal man fortsatt bli? eller er det lov til å gå, men man får aldri tørre å satse på nytt ? 2
Gjest 2013 bryllup Skrevet 24. oktober 2012 #18 Skrevet 24. oktober 2012 Men selvom dere må finne ny prest selv regner jeg med at kirkekontoret, eller den presten som eventuellt nekter kan være behjelpelige med å gi dere navn og nummer til andre prester som kan kontaktes!
Gjest kiara_pusen Skrevet 24. oktober 2012 #19 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er personlig kristen, og er i mange ting ganske konservativ derfor forstår jeg presten og skulle ønske at flere så på det å gifte seg i kirkerommet som noe mer enn et passende lokale for begivenheten. Rettigheter for å gifte seg i kirken - det handler vel heller om hvilke rettigheter presten har til å stå for sitt syn og sin rolle. Jeg hadde følt meg dum dersom jeg skulle love evig troskap for en mann nummer to eller tre, da måtte jeg funnet meg en annen vigselsform. Det samme gjelder dåp og slike ting. Presten hjemme hos oss hadde ikke viet oss hvis en av oss hadde vært gift. Helt greit, det er noe man bare må forholde seg til. Det samme gjelder dersom den ene eller begge ikke tilhørte trosamfunnet. Mishandling slike ting er som regel ikke noe problem nå man forholder seg til ekteskapet som annullert og ikke som en skilsmisse. Hvertfall i den katolske kirke der de er mest konservative ift dette med vigsel. 5
up! Skrevet 24. oktober 2012 #20 Skrevet 24. oktober 2012 Jeg er personlig kristen, og skilt. For meg er ekteskapet en hellig institusjon. Løftet om evig troskap betyr noe for meg. Men det hjalp rent lite gitt, når mannen forsvant og kuttet kontakten. Jeg vil helt klart gifte meg igjen, når den tid kommer. I kirken. Fordi jeg ønsker Guds velsignelse. Hvis jeg kommer over en prest som ikke vil vie oss, tviler jeg på at dette er presten vi hadde ønsket å bli viet av. TS: Finn en prest som ønsker å formidle velsignelsen fra Gud (Du som snakker om den katolske kirken; Katolikker anerkjenner ikke eksteskap med mindre det har vært en katolsk vigsel. Altså, i følge den katolske kirken har jeg ikke vært gift, så der ville det ikke vært et problem) 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå