Gå til innhold

Rimelig middag? Forslag?

Ung brud

Anbefalte innlegg

Hei!

Andre gang jeg er inne her - virkelig fin side, mye nyttig informasjon for en litt forvirret, kommende brud;)

Vel, vi tenker nå på hva slags mat vi vil ha i bryllupet, og er fulle av idéer, men klarer ikke å bestemme oss. Det er nødt til å være ganske rimelig - vi har 6000 på budsjettet som skal dekke mat til 50 gjester (er det fryktelig lite? Jeg regner ikke med drikken i denne summen).

Vi har lyst på litt utradisjonell mat, altså ikke en sånn "kjøtt, poteter, brun saus"-sak. Gjerne noe meksikansk, indisk, italiensk.... Hadde vært spennende med mange småretter, f.eks. Gjestene er inneforstått med at det ikke blir et "spise-seg-kjempemett"-bryllup. Vi tenker litt i retning tapas-bord, med noen typer tapas, pluss én rett man kan bli litt mett av. Kanskje en gryterett? Empanadas? Eller er det noen andre som har et forslag?

Jeg (vi) er åpne for alle mulige forslag, og er ikke "kresne", så det hadde vært så flott om noen av dere litt mer erfarne kunne gitt meg noen tips? Altså: rimelig, utradisjonell, spennende mat? Umulig kombinasjon? Ville ikke tro det, men som sagt, står litt fast her:)

Setter stor pris på alle tanker som måtte komme!

Ellers: lykke til og gode tanker til alle dere andre her inne:)

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når gifter du deg? Jeg har vært på en del fester i det siste hvor man har hyret inn kokker (feks fra en lokal videregående skole) som har stått ute ndørs og grillet maten på kjempestore griller. Feks grille hele lam eller hel gris, og så serveres tilbehøret ved siden av.

... eventuelt kan kokkene woke utendørs, det er også ganske stilig!

Ellers kommer du veldig langt med 6000 kroner hvis du lager koldtbord. Tapas er også en god ide, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan legger der ellers rammen rundt bryllupet?

Skal alt feks. foregå i mexicansk stil? Da kan jo masse mexicansk mat stå på menyen; taco, enchiladas, kylling, spansk ris osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen,

Gode forslag fra dere alle! Takk skal dere ha!

Store griller utendørs var ikke dumt, men hvor får man tak i sånne? jeg tenker også litt på organiseringen av middagen, når det såklart blir taler osv i tillegg. Hvis gjestene skal gå selv og forsyne seg med mat, hvordan skal vi få organisert slik at det blir en viss "ro"/struktur, samtidig som det blir laidback og koselig for gjestene? Vi kommer nok til å gå for tapas-varianten, hvor vi da starter med en lik rett til alle som skal mette litt, og deretter la folk forsyne seg selv med det som måtte friste av tapasene.

Vi gifter oss i slutten av juni, så vi har ikke så altfor lang tid igjen... Typisk oss å ikke klare å bestemme oss før i siste liten, så det er jammen bra å få noen råd.

Når det gjelder om vi har noe "ramme" for bryllupet, så er vel det en litt kaféaktig stil (ikke langbord), med ganske mye farver, internasjonalt (både med gjester, musikk og mat) - og ønsket vårt er mest av alt at folk skal kunne føle seg vel og avslappet. Å tenke i retning mexicansk mat er ikke dumt. Hva mener dere om å servere empanadas med spicy ris som "hovedrett", og deretter lage kanskje 10 tapasretter hvor man finner en liten "rett" fra forskjellige land - eks marrokansk, indisk, italiensk, thai, mexicansk, norsk, spansk etc? Blir det for rotete? Er litt usikker.. For még høres det spennende ut, men kanskje det blir litt voldsomt?

Beklager alle spøsmålene her, blir litt mange - men jeg lurer også på om noen vet hva slags blomster som gror i juni, som kan plukkes i det "fri"? Jeg har lyst til å lage min egen brudebukett, men vet ikke helt hva som blomstrer på denne tiden. Noen forslag?

Til slutt: dette er det siste for denne gang, jeg lover, men hva kan jeg forvente å måtte betale for lån av brudekjole? Det er av en person jeg ikke kjenner spesielt godt, og hun har ennå ikke funnet ut selv hva hun vil ha betalt for det.

Igjen takk for fine innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva slags blomster som gror i juni, som kan plukkes i det "fri"?

Det kommer an på hvor i landet du bor.

Noen tips kan være smørblomst, ballblom, tiriltunge, lupiner, prestekrager, kløverblomst, hundekjeks.

I juni er det masse blomster, når de blomstrer er avhengig av lyset der de gror og hvor hen i Norge du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det blir noe problem å skaffe natulige blomster i juni. Se etter langs veier, langes vann osv. Jeg plukket blomster til bryllupet til min tante i begynnelsen av juni. Vi fikk plenty, både til buketten og til dekrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...