flickan Skrevet 25. oktober 2012 #21 Skrevet 25. oktober 2012 Takk takk. Er relativt sikker på at det blir bra til slutt. Ville du lakket med mattlakk over beisen forresten? Lakket mitt eget kjøkkenbord, men det er jo ikke snakk om flater her som skal vaskes så ofte(?). Har lakk og alt jeg trenger, så det er for såvidt en smal sak. Siden du skal selge det, hadde jeg ikke giddet å gjort det. Det er ikke der det vil synes mest om det kommer noe slitasje.
Gjest Sobril Skrevet 25. oktober 2012 #22 Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Da var det malt litt mer. Treverket er en anelse lysere i virkeligheten, og malingen mer turkis Endret 25. oktober 2012 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #24 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg har en schizofren blanding av minimalistisk stil og retro/funkis - og hadde glatt kjøpt en sånn stol når det er det fargen du har valgt. Knallturkis hadde jeg ikke gått for. Men det kommer litt an på stoffet fortsatt, synes designers guild har masse kjempefint, selv med min "grått, sort og hvitt i hele kåken" stil. Poenget mitt er mer at det nok ikke stemmer at man uansett mister minimalistene på veien, de vil også avogtil ha en fargeklatt eller to sålenge det ikke skriker. Anonym poster: 15e077432cdf0cc2451e5f9a8157958c
Gjest gjest17 Skrevet 25. oktober 2012 #25 Skrevet 25. oktober 2012 Dette blir kjempebra, Sobril! :-)
Gjest Sobril Skrevet 26. oktober 2012 #26 Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Dæven døtte. Nå har jeg malt tre strøk, og med pussing, maling, beising, lakkering og skifte av trekk ser det ut til at jeg kan komme til å bruke 100 timer på de seks stolene tilsammen (maler med en liten kunstpensel *frøken pirk*). Og så kommer bordet, som jeg regner med blir en smal sak i forhold til stolene (litt mer tid på pussing bare). Satt i hele går kveld og lette etter passende setetrekk. Skal lime inn noen alternativer etterhvert her for å få folkets mening. Kriteriene kan være så mangt; finest, kulest eller mest lettselgt f.eks. Endret 26. oktober 2012 av Sobril
helenaa Skrevet 27. oktober 2012 #27 Skrevet 27. oktober 2012 Gøy å følge med på! Gleder meg til å se stoffene du har valgt. Det er tydelig at du har gjort et godt forarbeid, for treverket ble veldig fint.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #28 Skrevet 27. oktober 2012 Hvilken maling bruker du? Og hvordan maler du bordplaten? Jeg har også malt bord og stoler nettopp, og jeg pusset bare bordoverflaten pga skjolder. Resten er bare vasket, grunnet og 3 strøk. Jeg ser nå i ettertid at det er litt helligdager her og der, men jeg er ikke noe proff maler så det er greit. Burde kjøpt hvitt fra start, men men. Anonym poster: ed759c5a055e4e3f2ade9cf8a5e6ed42
Gjest Sobril Skrevet 27. oktober 2012 #29 Skrevet 27. oktober 2012 Hvilken maling bruker du? Og hvordan maler du bordplaten? Jeg har også malt bord og stoler nettopp, og jeg pusset bare bordoverflaten pga skjolder. Resten er bare vasket, grunnet og 3 strøk. Jeg ser nå i ettertid at det er litt helligdager her og der, men jeg er ikke noe proff maler så det er greit. Burde kjøpt hvitt fra start, men men. Anonym poster: ed759c5a055e4e3f2ade9cf8a5e6ed42 Jeg bruker Lady Supreme Finish i halvblank. Har brukt den på kjøkkenet også og er fantastisk slitesterk. Da jeg malte kjøkkenfronter, som var malt hvite fra før, pusset jeg lett over med fint sandpapir. Deretter vasket jeg med Jotun husvask. Malte tre strøk og pusset og vasket mellom hvert strøk. På stolen har jeg da brukt samme malingstype og samme fremgangsmåte som over. Bortsett fra at jeg vasket over med rødsprit (var gravid da jeg tok kjøkkenet og var litt mer nøye på hvilke kjemikalier jeg pustet inn - nå gir jeg mer eller mindre f... ). Jeg har brukt Jotuns interiørbeis i farge drivved på stolene på de største flatene. Tenkte å gjøre det samme med bordplaten også. Pusser alltid med maskin. Starter med grovt sandpapir (80) og går over til slutt med 120. Klarer man å få vekk all gammel maling og treverket som åpenbarer seg under er fint så blir det utrolig pent med beis. I dag har jeg oppussingsfri. Blir kino og god mat og drikke istedenfor. Skal løpe ned og sjekke hva beisen heter etterpå.
Gjest Sobril Skrevet 27. oktober 2012 #30 Skrevet 27. oktober 2012 Gøy å følge med på! Gleder meg til å se stoffene du har valgt. Det er tydelig at du har gjort et godt forarbeid, for treverket ble veldig fint. Det er så mye å velge mellom i stoffer at jeg blir rent matt. Skal se om jeg får lagt inn noen bilder senere. Hvis du går inn på designersguild.com kan du for øvrig velge og vrake. Artig tidsfordriv
Gjest Sobril Skrevet 27. oktober 2012 #31 Skrevet 27. oktober 2012 OT - dagens middagsforslag: fiskesuppe med smak av østen. 2 ss smør 2 ts curry 1 hvitløk 1 rød chili 1 stor løk 4 små gulrøtter 1 squash 3 dl vann 1 terning hønsebuljong 1 terning fiskebuljong 4 dl hakkede tomater fra boks 3 dl kokosmelk 500 gram fersk fisk (jeg bruker steinbit og laks 50/50) 4 hermetiske fersken reker til pynt ..... Del gulrøtter og løk i tynne skiver. Squash deles i to og så på langs. Hakk opp centimeter-store biter. Finhakk hvitløk og chili (ta ut frø hvis du ikke vil ha suppa alt for sterk). Smelt smør i en kjele blandet med curry. Surr alt av grønnsaker i fem minutter. Hell i vann, tomater og buljong og la putre i 15 minutter. Mens dette godgjør seg deler du fersken og fisk i biter (jeg pleier å dele fisk i centimeter-store biter). Når grønnsaker har putret i et kvarter, dra kjelen av platen og hell i kokosmelk litt etter litt mens du rører. Sett kjelen tilbake på platen. Når det begynner å putre igjen legger du fiskebiter og fersken i kjelen. La dette småkoke i fem minutter. Vips er suppa ferdig. Hell i tallerken og topp med reker. Nytes gjerne med hvitløksbrød og en tørr riesling. VELDIG off topic altså, men man må da ha mat mellom slaga også
Edie Skrevet 27. oktober 2012 #32 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Jeg liker idéen kjempegodt. Personlig hadde jeg likt enda sterkere turkis eller limegrønn. Spent på stoff du velger. Det kan jo forsåvidt endre uttrykket av stolene mye. Endret 27. oktober 2012 av Aricept
Gjest Sobril Skrevet 27. oktober 2012 #33 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg liker idéen kjempegodt. Personlig hadde jeg likt enda sterkere turkis eller limegrønn. Spent på stoff du velger. Det kan jo forsåvidt endre uttrykket av stolene mye. Jeg også. Skulle jeg beholdt stolene selv er det ikke måte på hvor fargerike de skulle blitt. Men - siden jeg skal selge når jeg kanskje et bredere publikum dersom jeg modererer meg litt
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #34 Skrevet 27. oktober 2012 Takk for svar, du er flink. Har et kjøkken jeg ønsker å male, men mannen nekter. Han synes eikefarget er fint. :dån: Anonym poster: ed759c5a055e4e3f2ade9cf8a5e6ed42
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #35 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg hadde ikke gått for den stilen i møbler selv om jeg godt kan ha det dristig og spesielt. Liker ikke kombinasjonen beiset trever og maling + kanskje spesielt trekk på putene. Det betyr ikke at jeg ikke kan se om det er bra eller ikke, selv om det ikke er min personlige smak. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du bruker så mye tid på dette. Du kan jo umulig regne med å få igjen for jobben når du selger? Anonym poster: d10d832de94fe21d030300157b9d1cdd
Gjest Sobril Skrevet 27. oktober 2012 #36 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Jeg hadde ikke gått for den stilen i møbler selv om jeg godt kan ha det dristig og spesielt. Liker ikke kombinasjonen beiset trever og maling + kanskje spesielt trekk på putene. Det betyr ikke at jeg ikke kan se om det er bra eller ikke, selv om det ikke er min personlige smak. Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor du bruker så mye tid på dette. Du kan jo umulig regne med å få igjen for jobben når du selger? Anonym poster: d10d832de94fe21d030300157b9d1cdd Har en jobb hvor jeg ikke føler at jeg skaper særlig mye. Interiør har alltid vært noe jeg har hatt teft for, men har lagt på hylla i flere år. Nå har jeg nettopp opplevd en personlig tragedie i tillegg, så å føle at jeg "lager" noe kjennes befriende. Og å stå i kjelleren og pusse gir meg fokus på noe som er utelukkende positivt. Dessuten er jeg et petimeter når jeg først gjør noe, og hadde aldri klart å gi fra meg/selge noe jeg ikke vet er gjort med stø hånd og nøyaktighet. Derfor Endret 27. oktober 2012 av Sobril
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #37 Skrevet 27. oktober 2012 Har en jobb hvor jeg ikke føler at jeg skaper særlig mye. Interiør har alltid vært noe jeg har hatt teft for, men har lagt på hylla i flere år. Nå har jeg nettopp opplevd en personlig tragedie i tillegg, så å føle at jeg "lager" noe kjennes befriende. Og å stå i kjelleren og pusse gir meg fokus på noe som er utelukkende positivt. Dessuten er jeg et petimeter når jeg først gjør noe, og hadde aldri klart å gi fra meg/selge noe jeg ikke vet er gjort med stø hånd og nøyaktighet. Derfor Jeg mente ikke at det du gjør er negativt eller noe. Jeg bare reagerte litt på at du linket til en side og nevnte noe om at når de får solgt noe. Kjenner til flere som har tenkt de skal tjene seg noen kroner på å pusse opp og selge billige loppemøbler, men de får seg som regel en stygg overraskelse. Ofte skyldes det helt urealistiske forventninger til hva man faktisk får solgt det for igjen. Og jeg skjønner godt behovet for å skap og behovet for å være perfeksjonistisk når man først gjør noe... Selv er jeg en strikker. Er glad i det og er forbaska flink, om jeg skal være ærlig. Jeg har aldri orke tå strikke for salg da, selv om mange har ment at det burde jeg gjøre for å tjene noen ekstra kroner. Det er rett og slett helt ulønnsomt tatt i betraktning alt arbeidet som legges ned og garnkostnaden alene. Folk flest vil ikke betale for håndarbeid, det er så billig i butikkene og de aner ikke hvor mye tid det faktisk tar å strikke et par sokker. Jada, jeg kjenner flere som strikker og selger, men uten unntak snakker vi dårlig håndarbeid. Ujevnt og stygt, gjerne kjappeste løsning som f.eks. pulsvanter strikket i riller og sydd sammen der rillene er ujevne og sømkanten tjukk og bulkete. Pyntes gjerne med billige perler sydd på etterpå... Til sammenligning trer jeg perlene på strikketråden og fordeler utover i mønster, samt strikker rundt på strømpepinner... Min metode tar mye lengre tid og gir et mye penere resultat, men ingen gidder betale mer for det enn de stygge rillevantene uansett. Anonym poster: d10d832de94fe21d030300157b9d1cdd
Gjest Sobril Skrevet 27. oktober 2012 #38 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Neida. Jeg tror ikke jeg har noen urealistiske forhåpninger. Men det går an å prøve seg, og jeg synes bare det er moro å sitte og dille med møblene. Dessuten opptar de så stor plass i kjelleren at det skal bli godt å få dem ut La meg si det slik at det neppe lønner seg økonomisk med tanke på all jobben jeg nedlegger, men det lønner seg i bøtter og spann for sjelslivet mitt (som er hovedpri akkurat nå). Endret 27. oktober 2012 av Sobril
Gjest Sobril Skrevet 29. oktober 2012 #39 Skrevet 29. oktober 2012 Stillstand i oppussingen. Jeg er syk og orker ikke stå i den kalde kjelleren og pusse. Jeg vil imidlertid få lov til å introdusere herr Gresskar. Siden handelsstanden tvinger oss som har barn til å være med på dritten, så må jo mor ha det litt gøy også :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå