Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan takler dere det?

En som mener han gjør mere enn andre, Gjør andres jobb opp igjen forde det ikke r bra nok osv...

Kverulerer og forsurer miljø. Noen mener det er psykopatiske trekk også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg overser og ignorerer så lenge som mulig.

Men om det blir for ille tar jeg konfrontasjoner der og da, uten å dra inn alle andre uenigheter. (Sier ikke "du er alltid så vanskelig og forsurer miljøet" men holder meg strengt til det jeg reagerer på der og da) Det er viktig å holde seg saklig og rolig.

I en slik konfrontasjon hadde jeg gitt ham klar beskjed om at jeg forventet at han sa i fra til meg om det var noe ved jobben min han reagerte på. Og sagt at jeg kom til å ta det opp med sjefen vår om det skjedde igjen for å finne ut om den mistilliten han viste meg var noe sjefen vår var enig i.

Jeg tror det er viktig å være bevisst på sine egne grenser, og reagere når noen tråkker over dem. Fordelen med slike som han er at man i stor grad kan forutse hva de kommer til å si/gjøre... slik at man kan bestemme seg for hva man skal si og gjøre når det skjer. Dermed stiller man med en forsprang.

Skrevet

Det synes jeg var en real og bra måte å gjøre det på :-)Anna

:enig_animasjon:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er fortvilt. Jeg har tatt opp amnge ganger, men han sier han ikke skjønner hva vi snakker om. Stiller seg helt uforstående til alt.

Noen har skuttet pga ham.

En vet aldri hva dagen vil gi av spetakkel. Sliter på helsen løs.

Skrevet

Hvis situasjonen er helt fastlåst, burde du/dere ta det opp med en overordnet. Så kan sjefen heller ta en prat under fire øyne med vedkommende. Ofte har man mer respekt for ledere enn kolleger.

Disse trekkene ved vedkommende som du skisserer, tyder dessuten på at h*n er usikker selv eller har problemer på en måte. Kanskje h*n rett og slett ønsker å bli sett? En god samtale med sin overordnede kan muligens gjøre godt.

Skrevet

Og om det går på helsa løs så vil jeg anbefale deg å ta det opp med verneombudet i bedriften.

Gjest rabarbara
Skrevet

Jeg har opplevd akkurat det samme selv, en kverulant kollega som tok ære for arbeid gjort av andre, stilte spørsmål til alt andre gjorde og til slutt var han rett og slett nedlatende og frekk.

Det jeg gjorde var først og fremst å konfrontere ham og å si at han kan ikke snakke slik til andre mennesker. Han forsto ikke hva jeg mente og det endte med at jeg gikk til sjefen. Det var ingen enkel avgjørelse, men det eneste jeg kunne gjøre. Jeg fant ut jeg ikke jan bruke en masse energi på å forsøke å få en voksen mann til å endre seg, eller få mer innsyn i seg selv og sin innvirknig på omverden. Jeg var så saklig som jeg kunne overfor sjefen og illustretre med eksempler. På dette tidspunktet ønsket jeg at jeg hadde skrevet ned flere spesifikke episoder, men det hadde jeg dessverre ikke gjort. Sjefen tok det fint og forsøkte å gi oss så separate arbeidsoppgaver som mulig, og oppfordret meg til å ta meg små turer ut av kontoret oftere, spesielt når det ble spenninger igjen. Ting er litt bedre nå, og av og til, når det oppstår små episoder hender det at jeg greier å påpeke det på en litt humoristisk måte.

Det har vist seg at han rett og slett var så ivrig etter å hevde seg selv at han rakket ned på andre av den grunn. Dette ble veldig slitsom for meg ettersom at vi to deler kontor og ofte jobber på samme prosjekt. Men dere er jo flere som føler det samme, og har kanskje dermed mer tyngde dersom dere skulle velge å ta det skrittet at dere involverer andre.

Problemet med personer som din kollega er jo ofte at de ikke selv ser hvordan de virker på omgivelsene og dermed er det litt av en kamp å ta på seg for deg dersom du skulle forsøke å forklare det for ham..

Uansett er det en forferdelig situasjon å befinne seg i, og jeg ønsker deg lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...