Gå til innhold

Prevensjon uten hormoner

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

På grunn av helseproblemer og anbefaling fra akupunktør ønsker jeg ikke å bruke hormonbasert prevensjon. Jeg har ikke født barn, og vet at spiral ikke anbefales til kvinner som ikke har født... av en eller annen grunn? Kondom og såkalt "naturmetode" virker veldig upraktisk i forhold.

Noen som har noen tips om prevejsonmetoder uten hormoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persona og LadyComp er prevensjonsmetoder uten hormoner.

LadyComp vet jeg ikke så mye om, men Persona er i alle fall slik at man måler hormonmengde i urinen. Usikre perioder er da rundt eggløsning og apparatet lyser rødt. På trygge dager lyser det grønt.

Du kan sikkert finne mye mer info om du søker om dette på nettet. Og kanskje noen her inne har personlig erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere dette? Hvordan synes dere det fungerer?

Pessar synes jeg virker ødeleggende på spontaniteten...?

Hvordan fungerer dette med å ta "prøve" av urinen? Når gjør man det?

Er det noen som bruker spiral selv om de ikke har født barn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21 år og har brukt spiral fra jeg var 17-19 år, har aldri født barn og aldri vært gravid.

Jeg brukte kobberspiral!

Fastlegen min satte den inn, han sa det ikke var normalt at de gjør det, men det er ikke direkte farlig!

Grunnen til at jeg satte den inn var fordi jeg fikk migrene av alle p-piller og mini-piller jeg prøvde...

Grunnen til at jeg tok den ut er fordi jeg er ekstremt blodfattig og mistet farlig mye blod under hver menstruasjon....

Hadde ingen merkbare bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marianne M. (28)

Selv har jeg ikke barn, men skal nå forsøke kobberspiralen. Der er det ingen bivirkninger bortsett fra at enkelte kan blø me runder mensen..hvis jeg er en av dem må jeg jo kutte ut, men det er verdt et forsøk! :-)

Jeg får også migrener av hormoner OG tørrhet i skjeden, fravær av sexlyst og irritable humørsvingninger! Kan det bli verre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiral for kvinner som ikke har vært gravide, øker faren for svangerskap utenfor livmoren. Dvs. graviditet i eggstokken. Noe som kan være livsfarlig. I beste fall mister man "bare" en eggstokk... Jeg vet av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23, har aldri vært gravid, men fikk satt inn kobberspiral i høst.

Det er økt infesksjonsfare med spiral, særlig hvis du ikke har fast partner. Hvis man er skikkelig uheldig kan man bli steril, men dersom det skulle skje, er det lgode muligheter for å ta ut egg og prøve kunstig befruktning.

Dette skjer svært sjelden, så jeg valgte å ta den risikoen, mot å slippe bivirkningene og styret med hormonprevensjon. Jeg brukte p-sprøyte før, og la på meg mye.

Jeg hadde svake mensblødninger tidligere, men nå har de økt, jeg har gått fra 3 til 7 dager. Det var dessuten fryktelig vondt å sette den inn (det kan jeg si som ikke har født ennå.....), men jeg er likevel veldig fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn til at spiral ikke brukes mye på unge jenter som ikke har født er at livmora er mindre, slik at det da kan være mer smertefullt og det er økt fare for at den kan ramle ut,

I følge legen min var det spiral som ble anbefalt til unge på 80-tallet. Det kan jo hende at legemiddelindustrien har bedrevet god lobbyvirksomhet (i dette tilfellet, som så ofte ellers), de tjener jo myyyye mer på at jenter kjøper p-piller hver måned, enn at de betaler etpar hundre hvert femte år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Jean

Helena: :-)

*Er det hormoner i kobber-spiralen? Bivirkninger?

*Kan mannen kjenne/støte bort i spiralen ved samleier?

*Hvordan merker du om den faller ut da?

*Kjenner du at du har spiralen "i deg"?

*Hvor ofte må man bytte den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips om prevejsonmetoder uten hormoner?

Kondom.

Helt greit, og veldig renslig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helena: :-)

*Er det hormoner i kobber-spiralen? Bivirkninger?

*Kan mannen kjenne/støte bort i spiralen ved samleier?

*Hvordan merker du om den faller ut da?

*Kjenner du at du har spiralen "i deg"?

*Hvor ofte må man bytte den ut?

Det er ingen hormoner, kobberionene som skilles ut fra spiralen gjør livmormiljølet fiendtlig, slik at et befruktet egg ikke kan feste seg.

Den eneste bivirkningen er økte menstruasjonsblødninger (varighet og mengde)

I visse stillinger hender det at mannen kan kjenne spiraltrådene (føles som fiskesnøre hvis man kjenner etter), men ikke spiralen, da den ligger inne i livmora. Det er visst ikke plagsomt, siden han vet hva det er. Men be om å få trådene klipt korte.

Man kan kjenne etter selv om trådene er der for å vite om den sitter riktig. Min har ikke ramla ut, så jeg vet ikke hvordan det kjennes ut.

Jeg kjenner ikke at den er der. Helt i begynnelsen var jeg litt redd for å kjenne den, og var bekymret for å ha "voldsom" sex, men jeg kjente aldri noe, så nå tenker jeg ikke på det mer.

Den kan sitte i 5 år, noe som er bra, ettersom det var skikkelig vondt å sette den inn, og jeg hele resten av dagen ikke kunne gjøre annet enn å ligge med varmepute på magen og knaske paracet. I tillegg er det mange (inkl meg) som blør lenge etter innsettelsen. Jeg blødde nesten konstant i over 1,5 mnd, men det hadde sammenheng med overgang fra p-sprøyta.

Det kan altså være litt startvansker, men når den først er på plass og du er vant med det, slipper du å tenke på prevensjon i 5 år. Og kroppen din fungerer helt som den skal, fullstendig uten hormoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Barbare Jean

Tusen takk for svarene Helena, her er siste spørsmål til deg:

Trådene som henger ut og som man kan få klippet bort, klippes de av mens de er inne i deg?

Jeg mener, legen tar vel ikke en saks inn og klipper-og kan komme bort i mye annet...!!

*Klippes trådene før spiralen settes inn da?

* Etter klippingen, da skal ikke mannen kunne komme bort i "fiskesnøre-tråder", eller??

TAKK! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådene klippes etter at spiralen er på plass, men spekulumet er vel fremdeles der slik at legen ser hva han driver på med. De må være så lange at de kan føle dem hvis du kjenner etter med fingrene, og hvor langt det er vet de ikke før den er på plass.

Mine tråder er korte, men kjæresten kjenner dem noen ganger. Men han har blitt vant til det, så det er ikke så plagsomt (ikke vondt altså). Det er uansett mindre plagsomt enn å ta piller hver dag...

Hvis du tenker å få satt inn spiral så kan det lønne seg å ta et par paracet før legetimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbare Jean

Tusen takk for svarene Helena!

Jeg skal gjøre dette og vil ta paracet før innsettelse.

Eneste jeg bekymrer meg litt for er at mannen kan kjenne trådene av og til..liker ikke helt det. For hvis det støter hardt inn og tin går vilt for seg, tenker jeg at spiralen kan dyttes bort og slikt...

Men, men, du overlever jo selv..og alt må vel være bedre enn p-piller hvor man mister sex-lyst, blir gretten, tørr i skjeden, osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Kondom.

Helt greit, og veldig renslig. :wink:

Kondom og pessar er vel ikke noe særlig for spontaniteten i et forhold?

Jeg tror jeg vil prøve Persona eller Ladycomp. Da kan kan man jo supplere med kondom de dagene det er nødvendig - men ikke bruke det hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene Helena!

Jeg skal gjøre dette og vil ta paracet før innsettelse.

Eneste jeg bekymrer meg litt for er at mannen kan kjenne trådene av og til..liker ikke helt det. For hvis det støter hardt inn og tin går vilt for seg, tenker jeg at spiralen kan dyttes bort og slikt...

Men, men, du overlever jo selv..og alt må vel være bedre enn p-piller hvor man mister sex-lyst, blir gretten, tørr i skjeden, osv..

Jeg synes ikke det var vondt å sette den inn, gikk på skolen samme dag uten problemer.

Føltes som normale milde mens-smerter...

Og kjæresten min kjente aldri trådene....

Trådene er uansett ikke så stive at han kan "dytte" spiralen lenger inn ved å være nær dem...

Dette er nok veldig individuelt.....!

Folk har forskjellig smerteterskel,

damer har forskjellig lengde på skjeden,

og menn har forskjellig lengde på penis.

Prøv det ut du!

Og ikke vær redd for evt. smerte ved innsettelse.

Prøv å slappe av når du ligger der så gjør det mindre vondt når de setter den inn.

(Det som gjør vondt ved innsettelse er når toppen på spiralen "spretter" på plass! Legen har spiralen i et rør som han fører opp i deg og så trekker han røret ut og spiralen spretter på plass. (lignende bevegelse som de tampongene man setter inn som har innførings-rør, de "gamle" vet du..)

Smerten du kan kjenne da er spiral-bena som "slår" i livmor-veggen din.

Det går fort over og er ikke så vondt som man skal ha det til...

Det kommer også an på hvor raskt legen lar spiralen sprette på plass, du kan be ham ta det sakte så "skvetter" den ikke så hardt på plass...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, tampong skal du helst ikke bruke, det er større fare for infeksjoner når du har spiral.

Jeg brukte aldri tampong da jeg hadde spiral, men noen gjør det nok likevel. Jeg er så redd for infeksjoner at jeg hørte på legen..

men jeg skal innrømme at det er deilig å kunne bruke tampong igjen...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...