Gå til innhold

helsesøsteren anbefalte på det sterkeste å koble inn barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag var jeg og barnet mitt hos helsesøster, en helsesøster jeg er fortrolig med! Fikk fortalt henne litt om hvordan barnefar oppfører seg både overfor meg, og holdningen hans til barnet!

Helsesøsteren var forferdet over at familievernkontoret kunne være så "far har rettigheter, og far kan kreve"-fokusert, istedenfor en nøytral tredjepart..

Hun anbefalte meg på det sterkeste å kontakte barnevernet med mine bekymringer ang barnefaren, og hun ville gjerne hjelpe meg med de om jeg følte jeg ikke kom igjennom.. .

Så da tenker jeg å kontakte de, og høre hvordan de stiller seg til barnefar og hans oppførsel, og barnets reaksjoner i både forkant (når jeg forbereder barnet på samvær) og etterkant av samvær!

Andre som har kontaktet barnevernet på eget initiativ, med fortvilelse over barnefar/ barnemor?

Jeg er rett og slett så fortvilet og frustrert!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du si litt mer om nøyaktig hvordan barnefar oppfører seg ovenfor deg og særlig barnet?

Vil da være litt lettere å råde deg, eller å reflektere over om det familievernkontoret sa var merkelig, eller forståelig.......

Anonym poster: 5d1518919354f6f21c0cd7b9f0807633

• Liker 2
Skrevet

Helsesøsteren var forferdet over at familievernkontoret kunne være så "far har rettigheter, og far kan kreve"-fokusert, istedenfor en nøytral tredjepart..

Sånn er FVK dessverre, de har ikke noe annet valg, det er nettopp det som er å være en nøytral tredjepart. Hadde de tatt parti med deg og sagt at barnet ikke må sendes til samvær, hadde de jo ikke vært nøytrale.

Om du tenker å nekte far samvær med begrunnelse i omsorgssvikt/vold/overgrep, må du skaffe deg en advokat. Barnevernet kan trolig ikke hjelpe deg, de skal ikke gå inn i konflikter mellom foreldre og det er den med hovedomsorg som har ansvar for barnet også under samvær (idiotisk, jeg vet). Om barnet utsettes for vold, omsorgssvikt eller overgrep skal du ikke sende det til samvær.

• Liker 1
Skrevet

ar tidligere skrevet denne tråden hvor jeg får ut litt frustrasjon

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=693855 (lettere å klikke seg inn på denne, enn at jeg skal skrive på nytt) :)

Det som er så synd med FVK; er at barnet havner i skyggen! Det betyr ingenting om hvordan barnet har det med den andre forelderen!

Skrevet (endret)

Jeg syns det er grusomt å sende barnet på samvær, pga barnets reaksjoner! Men faren har rettigheter og kan kreve. For han var det et nederlag at jeg flyttet ut etter å ha prøvd og prøvd i flere år fra jeg ble gravid - han har gitt f**n hele veien, setter kun seg selv i fokus. Så oppførselen hans overfor meg grunner nok i det, men han er uansvarlig overfor barnet, og har ikke barnet i fokus i det hele tatt..

Jeg vil gjøre det som jeg mener er best for mitt barn, det skjærer i meg hver gang barnet gråter og sier "ikke pappa, være her"

Faren er ikke voldelig overfor barnet, men omsorgssvikt har mange veier..

Endret av lisha
Skrevet (endret)

Ja, far har rettigheter, og noen ganger kan man si dessverre. Men du har plikter; om du oppriktig mener at barnet tar skade av samvær, må du holde det igjen, og ta saken til retten. Jeg ser at jeg har svart deg i den forrige tråden din også. Hva sier advokaten din?

Barnevernets eneste mulighet for å forhindre samvær er forøvrig full omsorgsovertakelse, men noen steder begynner BV å skjønne at dette er helt på trynet og trekker seg ikke automatisk ut om det er konflikt mellom mor og far. Du må selvsagt kontakte barnevernet om du vil, men vær klar over at du i verste fall risikerer full granskning av deg selv. Har du ingenting å frykte, er ikke det noe å være redd for, men det kan jo bli ubehagelig.

Endret av Marmot
Skrevet

Nei, jeg har ingenting å frykte, så de kan få granske meg så mye de orker :P Men er jo klart det kan bli ubehagelig!

Syns barnevernet har så mye dårlig omtale, og hører jo skrekkeksempler på både behandlere og saksganger, så jeg syns det er litt skummelt! Men samtidig er jeg så fortvilet over hele situasjonen, at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere den "riktig" - slik at jeg gjør det som føles riktig for barnet, og samtidig går rette veien, om du skjønner!

Advokaten syns jeg er litt slapp rett og slett.. Hun skal være ganske god på slike barnesaker, men hun har visstnok mange alvorlige saker - så på meg virker det som at hun ikke syns det er viktig nok med min "lille" sak.. :/ så har fått anbefalt å bytte til en annen advokat i byen! Men advokater koster jo skjorta og vel så det, og jeg har allerede brukt mye! derfor jeg tenker at å kontakte BV for deres mening om barnets reaksjoner, for å se hvordan de tenker om slike tilfeller..

Skrevet

Far har ikke rettigheter, barnet har rettigheter og da blir det vinklet til at det er far som har rettighetene.

Om du er alvorlig bekymret for ditt barns vel og ve så kan du jo koble inn barnevernet, men det finnes også frivillige i kirkens nødhjelp og røde kors som kan være tilstede og observere under samvær, kanskje det kan gjøre deg litt tryggere og gi deg litt innsyn i hva som skjer under samvær som gjør at barnet ikke vil dit. Men far må være enig i at de er til stede, det kan ikke tvinges.

Gjest annemor30
Skrevet

Samvær skal jo være til barnets beste;)

Skrevet

Du kan fint melde den andre forelderen til BV hvis du har en reell grunn til å bekymre deg for om barnet får den omsorgen det skal ha. Du kommer til å få spørsmål om forholdet til barnets far, men svar ærlig og de må undersøke saken.

I andre enden av en slik situasjon kan faktisk BV kreve at du hindrer barnet å treffe sin far.

Skrevet

Angående det å sende barnet til samvær dersom det er mishandling/forsømmelse inni bildet, så kan du komme i en kinkig situasjon. Dersom du nekter samvær kan du straffes for dette, samtidig som du kan straffes for å sende barnet til samvær hos en person som ikke er skikket til å passe barnet... Så ville prøvd å få gjort noe med saken fortest mulig.

Anonym poster: e0be3419f71559005898890fe9256a3d

Skrevet

Du kan fint melde den andre forelderen til BV hvis du har en reell grunn til å bekymre deg for om barnet får den omsorgen det skal ha. Du kommer til å få spørsmål om forholdet til barnets far, men svar ærlig og de må undersøke saken.

I andre enden av en slik situasjon kan faktisk BV kreve at du hindrer barnet å treffe sin far.

Les her. Det som står her stemmer.

Anonym poster: c671e9bdc24059eee4d9963cd4d1ada2

Skrevet

Takk, der fikk jeg vite mye!

Skrevet

Har opplevd dette selv, og ser at det står et visst unntak. Det var vel det som skjedde da. Nå førte ikke dette fram, men disse tingene visste jeg ikke. Hadde vært nyttig å vite da. De brukte dessuten 9 mnd på å undersøke saken, og jeg ante ikke dengang at de hadde en frist.

Men kjenner noen som ble pålagt av BV å flytte ungene vekk for å hindre far å ha omgang med dem for selv å beholde omsorgen. Selv om man ikke egentlig kan det.

Skrevet

Angående det å sende barnet til samvær dersom det er mishandling/forsømmelse inni bildet, så kan du komme i en kinkig situasjon. Dersom du nekter samvær kan du straffes for dette, samtidig som du kan straffes for å sende barnet til samvær hos en person som ikke er skikket til å passe barnet... Så ville prøvd å få gjort noe med saken fortest mulig.

Anonym poster: e0be3419f71559005898890fe9256a3d

Damned if you do and damned if you don't. Det burde det være ulovlig å lage lover hvor du faktisk blir straffet BÅDE hvis du gjør handlingen og når du ikke gjør handlingen.

Skrevet

Denne problemstillingen blir tatt opp i denne kronikken, og det er helt korrekt som du sier Katniss; damned if you do, damned if you don't. Å være forelder som opplever at barnet utsettes for vold, omsorgssvikg og/eller overgrep på samvær er en helt forjævlig situasjon å være i, fordi man sitter med bevisbyrden selv og man kan i ytterste konsekvens risikere at omsorgen blir overført til den forelderen som er voldelig, omsorgssvikter eller begår overgrep.

Skrevet

har snakket både med sambo og foreldrene mine ikveld, og de er alle enige i at jeg skal kontakt bv.

jeg har ingenting å skjule, så de kan få granske meg så mye de vil, men jeg trenger å få lagt frem min frustrasjon og fortvilelse overfor fars oppførsel, og barnets reaksjoner.

Jeg syns barnevernet rett og slett er skummelt å kontakte, men barnefaren har vist seg å være skumlere!

jeg trenger å få konkrete råd om hva jeg kan gjøre i spesifikke situasjoner (er forsiktig med å legge ut spesifikke situasjoner her på forumet, da det vil bli for lett gjenkjennelig), hvordan jeg skal forholde meg generelt og om hvordan bv ser på dette.

Slik jeg ser det, så kan de enten si at dette må vi løse på egenhånd, ellers kan jeg få hjelp til å håndtere fremtidige situasjoner - slik at det kan bli til barnets beste!

syns det var godt skrevet med: damned if you do, damned if you don't.

jeg velger å gjøre det, så har i allefall jeg gjort det jeg kan for å endre situasjonen til barnet til best mulig, både med kontakt gjennom familievernkontoret, gjennom advokat og gjennom barnevern.

• Liker 1
Skrevet

Denne problemstillingen blir tatt opp i denne kronikken, og det er helt korrekt som du sier Katniss; damned if you do, damned if you don't. Å være forelder som opplever at barnet utsettes for vold, omsorgssvikg og/eller overgrep på samvær er en helt forjævlig situasjon å være i, fordi man sitter med bevisbyrden selv og man kan i ytterste konsekvens risikere at omsorgen blir overført til den forelderen som er voldelig, omsorgssvikter eller begår overgrep.

Jeg husker en gang tilbake på vgs at min feministiske samfunnsfaglærer tok opp de kvinner og de fem hersketeknikkene identifisert av Berit Ås, og læreren min understrek at den verste av de var nr.4 "Fordømmelse uansett hva du gjør". Den situasjonen du beskriver er faktisk denne hersketeknikken satt ut i juridisk lovgivning.

Skrevet

Nytt spørsmål!

Om jeg i fremtiden får flere barn, blir jeg da automatisk i bvs søkelys?

Skrevet

Nytt spørsmål!

Om jeg i fremtiden får flere barn, blir jeg da automatisk i bvs søkelys?

Nei, går ingen automatikk i det om det ikke er noe ved situasjonen som tilsier det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...