Gå til innhold

Hvilke anførselstegn er korrekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skriver min første oppgave på universitetsnivå, og henger meg opp i ting jeg før ikke tenkte over. Det største problemet er hvilken type anførselstegn som er korrekt å bruke. De jeg heller mellom er «ord her» og "ord her". Jeg har ex.phil nå, og ser at det står at "" skal brukes for å markere et språklig uttrykk, men skal jeg da bruke disse i hele teksten, altså i sitater osv.? Er utrolig usikker.

Lurer også på hvor kommaet skal stå i setninger som dette:

Tilfeldig setning skrives bortover her (så kommer litt ekstra info her.)

Eller:

Tilfeldig setning skrives bortover her (så kommer noe ekstra info her).

Viktig småplukk!

Anonym poster: a62ee41550495885110b04d7d5c156f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville sagt:

Tilfeldig setning skrives bortover her (så det vil komme noe ekstra informasjon her) .

De to ulike anførselstegnene du viser betyr da det samme? De varierer ut i fra hvilken skrifttype du bruker. For eksempel bruker Arial disse "", mens TImes New Roman har «».

Anonym poster: a7f2eaf1d53bf5e8e24096c317f27655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder paranteser, har jeg lært at om setningen starter utenfor parantesen, skal tegnsetting også være utenfor.

Eks: Jeg sier dette (for det er viktig for meg).

Men om hele setningen er inne i parantesen, skal også punktum, eller hva det måtte være, være inne i parantesen.

Eks: Jeg sier dette for det er viktig for meg. (Men det er kanskje ikke like viktig for deg.)

Har ikke sjekket reglene for dette, men det virker logisk ihvertfall.

Endret av sofie777
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg ville sagt:

Tilfeldig setning skrives bortover her (så det vil komme noe ekstra informasjon her) .

De to ulike anførselstegnene du viser betyr da det samme? De varierer ut i fra hvilken skrifttype du bruker. For eksempel bruker Arial disse "", mens TImes New Roman har «».

Anonym poster: a7f2eaf1d53bf5e8e24096c317f27655

Jeg tror du misforstår. Slik jeg oppfatter dette, er ikke ordene som er brukt viktige, de er bare et eksempel. Poenget er om punktum skal være innenfor eller utenfor parentesen. Det skal være utenfor.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er fortsatt småforvirret angående "" og «». Jeg går på juss, så i ex.fac boken min står det at i juridisk sammenheng brukes "", men det står ingenting om «» kan brukes fordi det betyr det samme, eller om man kun skal bruke "" fordi det er en eller annen mal?

Anonym poster: a62ee41550495885110b04d7d5c156f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...