Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De gamle PC'ene fra jobben har installert Novell, men siden disse PC'ene nå skal lånes ut til de ansatte er det aktuelt å avinstallere hele Novell. Er det noen som har gjort dette tidligere? Er det en grei og kjapp prosess, eller er det noe spesielt jeg må huske på om jeg skal gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Kan dere ikke bare formatere diskene og reinstallere windows hvis de skal gis til de ansatte?

Skrevet

Få heller tak i en gratis Linuxdistro (f.eks RedHat Fedora), så slipper dere å kjøpe/tjuvinnstallere Windows. Tar jeg ikke feil, er dette litt eldre maskiner, og etter min mening er det bortkastet å innstallere Windows på slikt - Win XP er helt "høl i huet", hvis det i det heletatt går. Verktøy til å formatere diskene med, er innkludert i installasjonsprosessen.

Fedora får du helt gratis, og du kan installere den på så mange PC'er du vil.

Gjest Anonymous
Skrevet

HEHE...med en gang jeg så "Postmannen" visste jeg at det der ville komme :hoho:

Skrevet

Jah.....He he. :ler:

Det var nå bare et tips da....

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda. Men jeg regnet med at hun hadde lisens for Windows fra før, og at hun bare skulle få bort Novell. Da ville en reinstallering vært det beste etter min mening, siden man da også får bort mye gammel "drit". Linux er tross alt litt tiltak for den "vanlige" brukeren å lære seg, man må tross alt ha litt interesse for det.

Skrevet

Jeg forstod det slik at de måtte formatere maskinene på jobben. De kan vel ikke bare gi bort Novell software til ulisensierte brukere, eller?

Har kanskje misforstått :roll:

Hvis det virkelig er slik at maskinene må/skal formateres på jobben, så kunne det jo være like greit å hive innpå en Linuxdistro. Brukeren kunne jo eventuellt innstallere passende Windows etterpå, hvis ønskelig.

Kanskje Tjorven kunne gi litt mer info om disse maskinene?

Skrevet

Jeg er desverre ikke så teknisk av meg....

Men det er snakk om at de ansatte skal låne maskinene på ubestemt tid. Maskinene er nesten helt nye og det ligger ingenting på dem som ikke skal ligge der. Det eneste jeg er interessert i er egentlig å fjerne hele Novell, siden dette skaper litt trøbbel med innlogging o.s.v.

Men må man formatere maskinen på nytt for å få fjernet Novell?

Gjest Anonymous
Skrevet

Det går vel an å bare avinstallere det ja. Men så vidt jeg husker fra det jeg brukte det (frysninger på ryggen...lang historie), var det et alternativ der man kunne logge seg lokalt på maskinen uten noe nettverk. Uansett det skjer jo ikke noe annet enn at den ikke finner serveren den skal logge seg på, og dermed logger seg på lokalt.

Uansett skjønner jeg jo ikke hva man skal med Novell. Vi begynte å bruke Windows nettverk og det fungerer mye bedre. Novell er unødvendig etter våre erfaringer på huset ;)

Skrevet

Novell er vell mer en bedrifts løsning en hjemmeløsning.

Har man administrator rettigheter, får man helt sikkert til å avinstallere novell.

Men å formatere tar ikke lang tid det heller

Gjest Anonymous
Skrevet

Det det antakelig er snakk om her, er å avinstallere Novell-klienten; et tilleggsprogram som gir en Windows 95/98/ME/NT/2000/XP-maskin tilgang til filer og skrivere som styres av en NetWare-server.

Novellklienten (som forøvrig heter Client32) kan avinstalleres som et hvilket som helst annet program. Akkurat hvordan det gjøres, kommer an på hvilken Windows-versjon som er installert på maskinene.

Skrevet

Det er XP på alle maskinene, men dette gjør det vel ikke mer vanskelig?

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er XP på alle maskinene' date=' men dette gjør det vel ikke mer vanskelig?[/quote']

Snarere tvert imot. Det var litt kluss med avinstallering av eldre versjoner av Client32 i Windows 95/98, men i 2000 og XP er det bare å fjerne den i nettverksoppsettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...