AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #1 Skrevet 23. oktober 2012 Leser litt rundt innpå her og leser at folk skriver at jogging/trening ikke har noe effekt hvis man ikke løper flere mil uka, f.eks Blir litt motløs av det. Jeg er veldig utrent, men har starta litt nå i høst (vært ute av stand til å trene i et par mnd nå pga sykdom), så er litt på scratch igjen, men der jeg er nå er jeg i sånn form at jeg går to min, løper 5 min (8km/t) og gjentar det 4 ganger. DA blir jeg god og sliten, men dør ikke:P Har form til å løpe ca 20-25 min sammenhengene, men føler det blir mer system på det og lettere og bedre formen ved å dele det opp og gå litt innimellom. Når man går fra å ikke trene (bare gå mye) til å jogge sånn kanskje 3 ganger i uka, kombinert med 1-2 timer styrketrening på apparater i uka + masse gange (minst 1 time hver dag) utenom - hvorfor har ikke det noen effekt? Det skjønner jeg ikke. Jeg skjønner at en slik mengde ikke gjør at en som allerede er slank og muskulløs blir enda slankere og får mer muskler, men når man veier 10-15 kg for mye og er litt smådvask burde da en slik økning i aktivitet gjøre noe med hvordan kroppen ser ut. Jeg har orden på kostholdet - har gått ned masse kun ved kostholdsendring tidligere, men føler for å trene mer nå for å rett og slett få finere kropp. Jogging MÅ da ha effekt på kroppens utseende, sammenlignet med f.eks å bare gå? Når utgangspunktet er dvask, stor mage...ja dere skjønner.. Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd
WinterDawn Skrevet 23. oktober 2012 #2 Skrevet 23. oktober 2012 Du får helt klart finere kropp av å være i aktivitet. Du er nok ikke så veldig utrent som du skal ha det til dersom du klarer å løpe 20 - 25 min. sammenhengende. Hvor mange km klarer du å løpe? Om du jogger tre ganger i uken, trener styrke (men tren riktig styrke) 1-2 timer i uken og spiser riktig, vil de 10-15 kg forsvinne. Slanking er enkel matte, forbrenn mer enn du får i deg. Vekttrening er det beste for å tone kroppen, men jogging / kondisjonstrening er ypperlig for å forbrenne kalorier og gå ned i vekt. Du starter helt perfekt. Etterhvert som du går ned i vekt, ville jeg startet mer med vekttrening og brukt joggingen som vedlikehold av kondisjon og forbrenning av kalorier.
lilletuss87 Skrevet 23. oktober 2012 #3 Skrevet 23. oktober 2012 Jogging har god effekt! Prøv deg på intervall.. Det skal visst være veldig bra Jeg skal selv begynne med intervall da jeg har hørt veldig mye bra om det! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #4 Skrevet 23. oktober 2012 Du får helt klart finere kropp av å være i aktivitet. Du er nok ikke så veldig utrent som du skal ha det til dersom du klarer å løpe 20 - 25 min. sammenhengende. Hvor mange km klarer du å løpe? Om du jogger tre ganger i uken, trener styrke (men tren riktig styrke) 1-2 timer i uken og spiser riktig, vil de 10-15 kg forsvinne. Slanking er enkel matte, forbrenn mer enn du får i deg. Vekttrening er det beste for å tone kroppen, men jogging / kondisjonstrening er ypperlig for å forbrenne kalorier og gå ned i vekt. Du starter helt perfekt. Etterhvert som du går ned i vekt, ville jeg startet mer med vekttrening og brukt joggingen som vedlikehold av kondisjon og forbrenning av kalorier. Har drivi og jogga en del sporadisk en stund - dvs gått tur og jogga strekker av den, og har helt klart fått opp formen sånn sett. Personlig er jeg ekstremt strålende fornøyd med å klare såpass lenge sammenhengene, men vil klare mer. Løper med en fart på 8km/t da. Nå begynner det å bli kaldere så har trukket inn på mølla, og klarer litt mer der så klart, men det er lettere å holde oversikt over hvor lenge og mye man faktisk klarer. Som sagt er 2 min gange og 4 x 5 min ikkenoe problem. Men kroppen min ser utrent ut. Har som sagt de ekstra kg og hovedproblemet er magefett. Har hørt at jogging er bra for å forbrenne. Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd
Tullepia Skrevet 23. oktober 2012 #5 Skrevet 23. oktober 2012 Leser litt rundt innpå her og leser at folk skriver at jogging/trening ikke har noe effekt hvis man ikke løper flere mil uka, f.eks Blir litt motløs av det. Jeg er veldig utrent, men har starta litt nå i høst (vært ute av stand til å trene i et par mnd nå pga sykdom), så er litt på scratch igjen, men der jeg er nå er jeg i sånn form at jeg går to min, løper 5 min (8km/t) og gjentar det 4 ganger. DA blir jeg god og sliten, men dør ikke:P Har form til å løpe ca 20-25 min sammenhengene, men føler det blir mer system på det og lettere og bedre formen ved å dele det opp og gå litt innimellom. Når man går fra å ikke trene (bare gå mye) til å jogge sånn kanskje 3 ganger i uka, kombinert med 1-2 timer styrketrening på apparater i uka + masse gange (minst 1 time hver dag) utenom - hvorfor har ikke det noen effekt? Det skjønner jeg ikke. Jeg skjønner at en slik mengde ikke gjør at en som allerede er slank og muskulløs blir enda slankere og får mer muskler, men når man veier 10-15 kg for mye og er litt smådvask burde da en slik økning i aktivitet gjøre noe med hvordan kroppen ser ut. Jeg har orden på kostholdet - har gått ned masse kun ved kostholdsendring tidligere, men føler for å trene mer nå for å rett og slett få finere kropp. Jogging MÅ da ha effekt på kroppens utseende, sammenlignet med f.eks å bare gå? Når utgangspunktet er dvask, stor mage...ja dere skjønner.. Jeg tror du vet svaret på dette like godt som meg: ALL TRENING HAR EFFEKT! Så er det som du sier: man må trene seg opp for å få stadig bedre effekt av treningen. Jogging gir deg bedre kondis og økt fettforbrenning, styrke gir sterkere skjelett, bedre holdning, økt fettforbrenning og mer styrke i hverdagen. Øker du intensiteten på jogging og styrke er det klart at formen vil bli stadig bedre! Så stå på, du, og ikke bry deg med tulleinnlegg som påstår at trening ikke har noe effekt før du løper sju mil hver dag. Vi vet jo at det bare er tøys. Det viktige er at du er i gang, og at du stadig pusher deg selv etterhvert som formen øker.
Gjest *Maja* Skrevet 23. oktober 2012 #6 Skrevet 23. oktober 2012 Så lenge kostholdet er bra så vil all kardio hjelpe på brenne fett effektivt. Jeg merket stor forskjell da jeg klarte å jogge i underkant av 5 km 3 ganger i uka. Naturligvis så vil en jo bli i sterkere løpeform etterhvert og dess mer en øker dess mer resultater for en Men din treningsplan høres flott ut og du kommer nok i form in no time
Frk. Belle Skrevet 23. oktober 2012 #7 Skrevet 23. oktober 2012 Gi det TID! Hold motet og de gode vanene oppe! Min mann brukte f.eks 1år på å gå ned 15-20kg, men så han også holde de av i over et år nå uten problem..
orgus Skrevet 23. oktober 2012 #8 Skrevet 23. oktober 2012 Så lenge kostholdet er bra så vil all kardio hjelpe på brenne fett effektivt. Jeg merket stor forskjell da jeg klarte å jogge i underkant av 5 km 3 ganger i uka. Naturligvis så vil en jo bli i sterkere løpeform etterhvert og dess mer en øker dess mer resultater for en Men din treningsplan høres flott ut og du kommer nok i form in no time Hvis kostholdet ditt er helt på trynet så kan treningen ha forsvinnende liten effekt. Som sagt før så er den universelle oppskiften at du må forbrenne flere kalorier enn hva du stapper i deg
Gjest *Maja* Skrevet 23. oktober 2012 #9 Skrevet 23. oktober 2012 Hvis kostholdet ditt er helt på trynet så kan treningen ha forsvinnende liten effekt. Som sagt før så er den universelle oppskiften at du må forbrenne flere kalorier enn hva du stapper i deg Ja, så lenge kostholdet er bra skrev jeg.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #10 Skrevet 23. oktober 2012 Hvis kostholdet ditt er helt på trynet så kan treningen ha forsvinnende liten effekt. Som sagt før så er den universelle oppskiften at du må forbrenne flere kalorier enn hva du stapper i deg Jojo. Men litt av greia er at jeg tidligere har slanket meg kun ved å være ekstremt rigid på kostholdet samtidig som jeg GÅR veldig mye. Så jeg vet at underskudd gjelder. Går fortsatt mye, men lurer/tenker litt på om jogging kan gjøre kroppen finere... Dessuten forbrenner man vel mer ved å jogge enn å bare gå..sånn at det bør bli mer effektivt. Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd
orgus Skrevet 23. oktober 2012 #11 Skrevet 23. oktober 2012 Går fortsatt mye, men lurer/tenker litt på om jogging kan gjøre kroppen finere... Dessuten forbrenner man vel mer ved å jogge enn å bare gå..sånn at det bør bli mer effektivt. Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd Tja jogging stimulerer jo muskler så det burde jo definitivt ha innvirkning, så lenge man presser seg selv. Jogging er definitivt bedre enn å bare tusle rundt ja
Gjest *Maja* Skrevet 23. oktober 2012 #12 Skrevet 23. oktober 2012 Jojo. Men litt av greia er at jeg tidligere har slanket meg kun ved å være ekstremt rigid på kostholdet samtidig som jeg GÅR veldig mye. Så jeg vet at underskudd gjelder. Går fortsatt mye, men lurer/tenker litt på om jogging kan gjøre kroppen finere... Dessuten forbrenner man vel mer ved å jogge enn å bare gå..sånn at det bør bli mer effektivt. Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd Ja, det brenner mer siden kroppen forbruker mye mer energi på å forflytte seg ved jogging enn ved gåing:)
Gjest Tigress Skrevet 23. oktober 2012 #13 Skrevet 23. oktober 2012 (endret) Det er viktig å halde tunga rett i munnen når ein reknar på jogging versus gåing: I essens handlar dette om å flytte på masse. Det er mest like tungt å flytte massen snøgt som å flytte han sakte. Jogging er litt mindre økonomisk enn å gå, så ein brukar litt meir energi på å springe 1km enn på å gå 1km. Brukar ein tida ein brukar som mål er det ein annan sak: viss du går i 30min flyttar du deg kan hende om lag 2,5km. Om du joggar klarar du kan hende å flytte deg mellom 4 og 5km, og då seier det seg sjølv at du brukar meir energi - du flyttar masse over større strekning. Endret 23. oktober 2012 av Tigress
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #14 Skrevet 23. oktober 2012 Det er viktig å halde tunga rett i munnen når ein reknar på jogging versus gåing: I essens handlar dette om å flytte på masse. Det er mest like tungt å flytte massen snøgt som å flytte han sakte. Jogging er litt mindre økonomisk enn å gå, så ein brukar litt meir energi på å springe 1km enn på å gå 1km. Brukar ein tida ein brukar som mål er det ein annan sak: viss du går i 30min flyttar du deg kan hende om lag 2,5km. Om du joggar klarar du kan hende å flytte deg mellom 4 og 5km, og då seier det seg sjølv at du brukar meir energi - du flyttar masse over større strekning. Kjennes jo definitivt ut som man bruker mer energi på å løpe 1km enn å gå 1km. Det må jo være flere faktorer enn bare flytting av masse som spiller inn her? Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2012 #15 Skrevet 23. oktober 2012 Kjennes jo definitivt ut som man bruker mer energi på å løpe 1km enn å gå 1km. Det må jo være flere faktorer enn bare flytting av masse som spiller inn her? Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd Luftmotstand? Anonym poster: 2f224fa6f4cc81ccaa47d80746adbb7f
Gjest Tigress Skrevet 24. oktober 2012 #16 Skrevet 24. oktober 2012 Kjennes jo definitivt ut som man bruker mer energi på å løpe 1km enn å gå 1km. Det må jo være flere faktorer enn bare flytting av masse som spiller inn her? Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd Ja, som eg skreiv, å springe er litt mindre økonomisk. Men tenk på det: du flyttar berre masse, ergo er energibruken om lag den same. Klart det kjennest tyngre ut, det er fordi du ved å setje opp farta belastar det kardiovaskulære systemet ditt, medan du ikkje gjer det i like stor grad når du går. Det er difor det er bra å springe - du pusher deg, og dermed får du trent lunger og hjarte. I tillegg vil ein, om ein trener hardt, komme i ein situasjon der ein har høgare puls ei stund etter treninga, slik at forbrenninga vil vere litt høgare i timane etter økta. Dette vil ikkje skje dersom du berre går. Om ein trener fleire harde økter i veka vil jo dette skje fleire gonger, så den samla forbrenninga blir høgare, så klart. Men det er ikkje så stor skilnad i energiforbruk som ein kan hende skulle tru, altså.
Gjest Tigress Skrevet 24. oktober 2012 #17 Skrevet 24. oktober 2012 Luftmotstand? Anonym poster: 2f224fa6f4cc81ccaa47d80746adbb7f
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2012 #18 Skrevet 24. oktober 2012 Ja, som eg skreiv, å springe er litt mindre økonomisk. Men tenk på det: du flyttar berre masse, ergo er energibruken om lag den same. Klart det kjennest tyngre ut, det er fordi du ved å setje opp farta belastar det kardiovaskulære systemet ditt, medan du ikkje gjer det i like stor grad når du går. Det er difor det er bra å springe - du pusher deg, og dermed får du trent lunger og hjarte. I tillegg vil ein, om ein trener hardt, komme i ein situasjon der ein har høgare puls ei stund etter treninga, slik at forbrenninga vil vere litt høgare i timane etter økta. Dette vil ikkje skje dersom du berre går. Om ein trener fleire harde økter i veka vil jo dette skje fleire gonger, så den samla forbrenninga blir høgare, så klart. Men det er ikkje så stor skilnad i energiforbruk som ein kan hende skulle tru, altså. men når man løper så "hopper" man jo opp og ned i tillegg, f.eks, sånne type faktorer jeg tenker på som må gjøre at man faktisk bruker mer energi (mulig å bruke mer energi er feil begrepsbruk). Klarer liksom ikke å tro at det er så enkelt som å flytte masse en strekning. Dessuten er det jo mer muskelbruk. Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd
Gjest alille Skrevet 24. oktober 2012 #19 Skrevet 24. oktober 2012 men når man løper så "hopper" man jo opp og ned i tillegg, f.eks, sånne type faktorer jeg tenker på som må gjøre at man faktisk bruker mer energi (mulig å bruke mer energi er feil begrepsbruk). Klarer liksom ikke å tro at det er så enkelt som å flytte masse en strekning. Dessuten er det jo mer muskelbruk. Anonym poster: 2dac6aac6bef20ce1d36edaf44d89abd Hun har jo nå sagt det to ganger allerede at jogging forbrenner litt mer pga andre faktorer! Men det er ikke store forskjeller det er snakk om, så kalorimessig utgjør det ikke nødvendigvis betydelig mye. Helsemessig har det mye å si. Husk at man ved å jogge samme strekning bruker mye mindre tid, det å jogge 30 min kontra å gå i 60 min forbrenner derfor ikke nødvendigvis særlig mer, nettopp pga denne forflytningen av masse (og de andre faktorene som er relativt små).
la Flaca Skrevet 24. oktober 2012 #20 Skrevet 24. oktober 2012 (endret) Når du jogger så tredobles vekta di når du forflytter deg. Det er klart det har stor effekt på musklene i forhold til kjapp gange. I tillegg bruker du hele kroppens støttemuskulatur i armer, rygg, mage, og bein, hele kroppen. Og er du litt stiv, stressa og spent i muskulaturen så kan en joggetur løse opp mye. Jeg kjenner det godt i nakken og skuldrene i begynnelsen av turen, de ristes løs liksom. Så har du kondisen da. Du kjenner godt forskjellen når du får opp pulsen med jogging vs. å gå seg sliten. Så bare begynn i det små du, og ikke tenk intervaller eller at du må løpe så innmari langt for at det skal være noen vits i. Det stemmer ikke! Hva med å begynne med 15 minutter løping på gåturen? Ikke tenk så vanskelig i begynnelsen. Kos deg! Endret 24. oktober 2012 av la Flaca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå